Is er iets veranderd aan mijn lijn?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
PowerToTheUsers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Mijn internetconnectie loopt via EDPnet, maar de lijn is uiteraard van Belgacom, dus plaats ik de vraag hier maar... Als de vraag beter past in het Belgacom-subforum mag dit gerust verplaatst worden.

Vroeger had ik een eerder beperkte 30/2-connectie: de installateur kon mij enkele jaren geleden ook zeggen op welke kast ik aangesloten ben, en die ligt hier inderdaad een eindje vandaan: 450m volgens google maps. Ook via lijntest.be enzo kon ik zien dat dat inderdaad mijn lot was. Uiteindelijk koos ik voor een 16/10 high upload-profiel van EDPnet.
Als ik nu kijk op http://proximus.be/internetsnelheid krijg ik voor mijn telefoonnummer en voor mijn adres:
Max.: 95,6 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
Ook op http://www.lijntest.be/ (met mijn adres; telefoonnummer wordt niet herkend) krijg ik nu 50mbit down en 6mbit upload te zien.

Zou er iets veranderd kunnen zijn aan mijn lijn? Ik ben niet verhuisd, dus lijkt het mij raar dat de lijn plots korter geworden zou zijn.
Een speedtest levert nog 16.5/10-waarden op (http://www.speedtest.net/my-result/4514820275), zou dit via DLM ook moeten verhogen als mijn lijn inderdaad verbeterd is? En is er een manier om DLM te triggeren? :)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Er is veel veranderd, Belgacom is Proximus geworden en ondertussen is VDSL2 Vectoring-technologie bijna overal in België uitgerold. Dit betekent dat jouw bestaande lijn van 450 meter nu veel hogere snelheden aankan. Je hebt dan wel een nieuwe modem nodig die VDSL2 Vectoring ondersteunt en door Proximus wordt toegelaten.
Alleen de Proximus Bbox3, de FritzBox 7360 en 7490 zijn geschikt. Als je over het juiste abonnement en modem beschikt kan je een automatische lijntest opstarten door naar 0800 22 424 te bellen en je lijnnummer in te toetsen. Je lijn zal dan gedurende enkele weken of maanden getest worden en stapsgewijs op de hoogst mogelijke snelheid gezet worden.
Het lijnnummer zelf kan je opvragen door je modem uit te zetten en alleen een analoog telefoontoestel aan te sluiten en naar 1924 te bellen.

In jouw geval zal je de High Upload-lijn moeten laten omzetten in een gewone VDSL2-lijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PowerToTheUsers
Member
Member

Ondertussen had ik http://userbase.be/nieuws/isp/1034-vast ... n-proximus gelezen en inderdaad: ik zal in zone 2 zitten.
Ik zit bij EDPnet, en heb nog een Sagem. Mijn ouders kregen van Proximus een brief dat ze hun BBox2 mochten gaan omwisselen voor een BBox3, doet EDPnet ook zo'n omruilactie, of moet ik zelf op zoek naar een van die drie modellen om van de vectoring te genieten?

De High Upload-lijnen halen geen voordeel uit de nieuwe zone-indeling en vectoring?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een bbox ga je bij Edpnet nooit krijgen, aangezien ze de Fritzboxen 7360 en 7490 gebruiken (en vroeger het bbox2 equivalent, de Sagem). En krijgen doe je ze ook niet want je moet je modem altijd kopen. Aan jou of je de investering wil maken om een snellere en/of stabielere verbinding te krijgen.

Toen ik destijds bij edpnet ben gegaan, heb ik na korte tijd de Sagem eruit gegooid en heb ik mij een fritzbox 7360 aangeschaft. Ik had er alle vertrouwen in dat die Fritzbox op de witte lijst van Belgacom (nu Proximus...) ging komen met het oog op vectoring. Ondertussen is dat dus gebeurd, en ik heb nooit spijt gehad van de aanschaf.

Mits je klant ben bij Edpnet, kan je de toestellen goedkoper krijgen. De 7360 kost 99 euro en de 7490 179 euro. De verschillen tussen de twee toestellen kan je hier vergelijken : http://be.avm.de/producten/fritzbox/?pk ... omplett_be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PowerToTheUsers schreef:De High Upload-lijnen halen geen voordeel uit de nieuwe zone-indeling en vectoring?
Heeft niet zozeer te maken met de nieuwe zone-indeling en vectoring, maar met de upload verhoging (zone 1) en DLM op upload (zone 2), waardoor je meestal 10 mbps upload kan halen, op een gewoon (high download) profiel.

Als je dus een lijn hebt, waar een upload van 10 mbops mogelijk is, dan heeft het geen nut te kiezen voor een High Upload profiel.

zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 35#p616220
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PowerToTheUsers
Member
Member

Het had wel leuk geweest als EDPnet me zelf liet weten dat mijn High Upload eigenlijk niet meer zo zinnig is... 'k zal meteen eens een mailtje sturen om terug over te stappen.

Maar als ik de tabel in http://userbase.be/nieuws/isp/1034-vast ... n-proximus bekijk, is het mogelijks (voorlopig) interessanter om bij mijn BBox2/Sagem te blijven (en via DLM mogelijks tot 50/10 te verhogen) dan een BBox3 of Fritz!Box te kopen en "maar" op 50/6 te blijven?
philippe_d
Moderator
Moderator

De tabel waarnaar je verwijst komt uit een artikel van 31 maart 2015.
Intussen is er een nieuwe evolutie, namelijk DLM op de vectoring lijnen, waardoor de maximum snelheid nu opgetrokken wordt tot maximaal 100/10 (zowel zone 1 als zone 2).

[Edit] Tabel op Frontpage aangepast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
PowerToTheUsers
Member
Member

Ondertussen heb ik mijn Sagem vervangen door een BBox3 en kan ik gebruik maken van vectoring. De andere kant van de lijn heeft dit ook door waardoor ik momenteel op 70/10 zit. Niet slecht komende van een 16.5/10 "high upload" :roll:

Met de BBox-tool zie ik dat DLM nog niet actief is op mijn lijn. Hoe lang duurt het voordat DLM in actie schiet of is er een manier om dit zelf te triggeren? Helpt het om die automatische lijntest te bellen?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     10.064 kbps

Downstream max bit rate:       95.086 kbps
Upstream max bit rate:         10.064 kbps

Downstream attenuation:        18,4 dB

Downstream noise margin:       13,4 dB
Upstream noise margin:         0,0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP145
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       528 m
Device uptime is ondertussen 26 dagen, Line uptime 12 dagen door een onderbreking van EDPnet zelf een tijdje geleden in zone 03
philippe_d
Moderator
Moderator

PowerToTheUsers schreef:Met de BBox-tool zie ik dat DLM nog niet actief is op mijn lijn. Hoe lang duurt het voordat DLM in actie schiet of is er een manier om dit zelf te triggeren? Helpt het om die automatische lijntest te bellen?
Ik zou niet teveel spelen met de automatische lijntest. Volgens de tool zit jij in zone 2, waarvan het vectoring basisprofiel 50/6 is. Je huidige snelheid (70/10) zou dus toch al het resultaat van DLM kunnen zijn.

Met de automatische lijntest riskeer je dus terug te vallen op 50/6. Misschien moet je al tevreden zijn met die 70/10 (wetende vanwaar je komt :wink: )
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Heeft er iemand al indicatie dat dlm over vectoren nu overal actief gezet is ? Hier lijkt het nog steeds niet het geval.
philippe_d
Moderator
Moderator

De 85/10 en 100/10 profielen die hier al verschillende keren gerapporteerd werden, zijn toch het bewijs van DLM op vectoring?
Als ook de 70/10 profielen in zone 2 (normaal 50/6) ...
PowerToTheUsers
Member
Member

philippe_d schreef:Ik zou niet teveel spelen met de automatische lijntest. Volgens de tool zit jij in zone 2, waarvan het vectoring basisprofiel 50/6 is. Je huidige snelheid (70/10) zou dus toch al het resultaat van DLM kunnen zijn.
Waaraan zie je dat? Aan de 528m die die tool uitleest? Want volgens http://userbase.be/nieuws/isp/1034-vast ... n-proximus zou er nu net minder met afstand rekening gehouden worden, en meer met de Loop Attenuation.
Het zou ook niet onlogisch zijn: een 70/10 vectoringprofiel zonder DLM bestaat volgens de tabel op die pagina, en dat zou willen zeggen dat ik in zone 1 val.
Met de automatische lijntest riskeer je dus terug te vallen op 50/6. Misschien moet je al tevreden zijn met die 70/10 (wetende vanwaar je komt :wink: )
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zeker tevreden met de upgrade van 16.5 naar 70mbit download, maar toch... meer is altijd beter :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”