Gesprekswaliteit beïnvloed door windmolens?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Een heel domme vraag misschien, maar na maanden sukkelen vandaag een mogelijke oorzaak gevonden voor het volgende probleem:

Ik en mijn vriendin hebben er de gewoonte van gemaakt om wanneer ik mijn kar huiswaarts keer eens te telefoneren (luidspreker, passieve houder). Nu heb ik télkens het probleem dat ik haar zo goed als niet kan verstaan ondanks zo goed als alle of alle balkjes mooi ingekleurd op 3G wanneer ik op een bepaald stuk (toevallig autostrade, E17 Kortrijk aan het Ei tot voorbij de 4 Daltons, richting Gent voor wie de streek kent). Eerst stak ik het op de autosnelweg (ik bel meestal op de parking, heb dan een kleine km tot de oprit van de E17), maar... Het probleem is énkel daar en dus niet op een andere weg waar je met hoge snelheid mag rijden.

Zij lijkt me telkens wel goed te verstaan (rekening houdend met auto geluiden).

Vandaag viel het me op dat haar stem -opnieuw- onzuiver werd maar zo goed als gelijk als met de draaiende wieken van de windmolens.

Het leek me zeer onwaarschijnlijk maar zou dat de verklaring kunnen zijn waarom ik telkens moet vragen aan m'n vriendin om haar woorden te herhalen?

Een andere denkpiste die ik had was het gebruik van een HD codec (en of wisselen van codecs in het gesprek door fluctuerende bandbreedte?). We zitten allebei bij Mobistar op een bedrijfsabonnement, ik heb een Nexus 5 en de vriendin een iPhone 5.

Ik heb geen zin om tijdens het rijden te gaan kijken wat het geeft op 2G (of vergeet dat voor vertrek of om praktische redenen dat ik men data nodig heb voor Waze, Spotify,.. in de wagen) etc. en met VoLTE waar we niks over horen... :[

Het gaat over deze locatie: https://www.google.be/maps/place/E17,+8 ... e1392be200

[edit]: hier en daar wat woorden verduidelijkt of toegevoegd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel, aangezien windmolens, iirc, van metaal zijn, is het theoretisch mogelijk dat de draaiende wieken signalen effe verstoren als ze plots tussen uw positie en het base station komen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou inderdaad best kunnen dat er een soort reflectie is door die windmolens.
Enige dat ik je kan aanraden : ga op een windstille dag eens testen?

PS : Vanaf het ei zeg je? Dat is toch kinepolis etc? Zou me verwonderen dat je aan het ei op dezelfde mast zit als aan de daltons... Ik dacht zelfs dat er aan die toren aan de expo een GSM mast zat van Mobistar...

EDIT : zowel aan de brandweer als aan de expo zijn er antennes van Mobistar te zien... Maar tussen beide plaatsen niet

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Het lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk. Die wieken staan echt wel een heel stuk boven de grond, ook op hun laagste punt. En op die locatie kan je niet zo ver van een mast zitten dat Fresnel zone een rol kan spelen icm met de wieken, al zeker niet op 2.1GHz. (alhoewel de kans groot is dat het 3G900 is bij mobistar)

En mocht het zo zijn had je in de andere richting waarschijnlijk ook prijs in de andere richting en had je vriendin wel hetzelfde gehad.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het zou goed kunnen. Ik was omstreeks 1980 lid van de Energofielen. Die hielden zich toen al bezig met windmolens, zonnepanelen enz. Veel klachten tegen windmolens kwamen dan van de buren die storingen hadden op hun TV. Toen keken de mensen nog analoog, veel met antenne . Die metalen wieken geven veel storingen in de ether. Digitaal zijn dat dan haperingen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bron?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

krisken schreef:Bron?
De Energofielen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

De wieken van die windmolens op Evolis zijn gemaakt uit polyester. Er zit misschien een metalen draagstrucuur in maar deze heb ik niet gezien tijdens de montage.

Het zou me verbazen moesten de wieken invloed hebben op de ontvangst maar ik zal er toch ook eens op letten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

yeep,
'k ken die omgeving,
ze hebben net aan "cowboy Henk" rond punt een nieuwe mast gezet, maar 'k weet niet van welke maatschappij die is.
de antenne staat net aan die zijweg om naar de Lange Munte te gaan, er is een armatuur van de openbare verlichting aangehangen,
dit gewoon ter info, de oorzaak van de storing kan wellicht van die wieken komen, temeer omdat ze hetzelfde oscillerende patroon als de wieken die draaien heeft.. zou anders wel enorm toeval zijn...maar het is wel het eerste wat ik erover hoor.
mvg
B.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

op 144 mhz kan ik perfect een winmolen horen draaien soms ....

je merkt dat je dan plots meer ontvangst krijgt. (reflectie)

Bij GSM ga je uiteraard timing problemen krijgen ...


GSM werkt ook niet goed op hoge punten, ondanks dat je daar perfect ontvangst hebt, je ontvangt dan eigenlijk teveel masten op de zelfde frequentie ... als ook ontvang je misschien een mast die veel te ver van je zit.
Afbeelding
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Windmolenwieken zijn gemaakt van een soort hars die in één keer wordt gegoten, er zit daar geen metaal in. Die dingen zouden anders veel te veel wegen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Dat er geen metaal in zit wil niet zeggen dat ze niet reflecterend zijn voor RF signalen, veel verven zijn ook metaal houdend.
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

petzl schreef:GSM werkt ook niet goed op hoge punten, ondanks dat je daar perfect ontvangst hebt, je ontvangt dan eigenlijk teveel masten op de zelfde frequentie ... als ook ontvang je misschien een mast die veel te ver van je zit.
Heb je daar soms meer info over (links ?). Ik vrees dat ik thuis zo'n situatie heb.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Blijkbaar hebben windturbines een serieuze invloed op radarinstallaties http://enr-ee.com/uploads/media/Radar_Arndt_02.pdf. De samenstelling van de wieken doet er blijkbaar niet veel toe maar wel het feit dat ze een bewegend obstakel zijn.

GSM's zullen dus ook wel gestoord worden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Nogal een vreemde conclusie? Wat met vrachtwagens die op een brug rijden? Die zijn ook groot en bewegend (en van metaal), of vliegtuigen die aan het opstijgen zijn.
Last but not least: alle vaste gebouwen als je aan het rijden bent 'bewegen' als het ware ook, omdat de reflecties van het signaal telkens anders zijn.

Een windmolen zal inderdaad invloed uitoefenen op het signaal dat jij ontvangt, maar er zijn nog heel veel andere die objecten die dat ook doen. Dus moet dat van een windmolen als substantieel genoeg zijn om dit effect te krijgen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Hebt u een poging gedaan om dit document van de DFS te lezen? Het lijkt me na het lezen hiervan aannemelijk dat windmolens inderdaad een effect kunnen hebben op de ontvangstkwaliteit.

Zo heb ik ook gelezen dat de zenders van modelvliegtuigen heel wat minder ver reiken in de buurt van windmolens dan diezelfde zenders op een andere plaats.

Natuurlijk hebben ook huizen, vrachtwagens,... een invloed maar de oppervlakte van die windmolens is heel wat groter en blijkbaar heeft de snelheid van de wieken en de repetitie ook een belangrijke invloed.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nee hij heeft het niet gelezen ....

1. windmolens zijn objecten die kwa hoogte niet moeten onderdoen voor een gsm mast, en de wieken zijn toch van die afmetingen dat ze enig reflectieoppervlakte bieden

2. multi-path distortion is inderdaad een gekend probleem met radar, GSM straling gebruikt ook tevens het microwave spectrum

dus plausibel ....
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ter info even een reactie van M*: "We hebben inderdaad een incident in die omgeving. Onze techniekers doen het nodige om dat te maken." Er is/was daar dus weldegelijk wat aan de hand.


Via Twitter en dus in 140 tekens wat zeer beperkt is om te communiceren, maar ik had wel vermelding gemaakt van windmolens. Hun bevestiging zou dus ool kunnen slaan op *windmolems*.

't Is inderdaad in de buurt van de Kinepolis van Kortrijk, maar dan echt op de E17 en enkele honderden meter richting Gent op dat het mij pas opvalt.

Vriendin bevestigd nog eens; zij ervaart geen enkele problemen in gesprekskwaliteit.

Leuk dat topic plots wat gegroeid is! :-)
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

wij merken ook ongeveer hetzelfde op daar op dezelfde plaats
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik ook al ooit gehad dat ik 3 dagen lang geen enkele oproep kon beantwoorden, toch eens gebeld en blijkbaar was ik de eerste en er was duidelijk een probleem met de mast zeiden ze mij toen ....

Blijkbaar klagen we dus soms niet snel genoeg :), de meesten denken natuurlijk dat het aan hun toestel ligt ...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”