Los daarvan, wist de technieker mij te vertellen dat ik op 440m van de verdeelkast zit. In mei 2013 haalde ik deze waardes:
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 29872 kbps 2048 kbps
Modem max: 31624 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 25964 kbps 5440 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 469 m Estimated!
Training margin: 6.0 dB
Attenuation: 12.4 dB
Kan ik hopen om ooit hoger dan 30/2 te komen met mijn lijn? Dien ik hiervoor te wachten tot vectoring gepasseerd is? Hoe komt het dat anderen met dezelfde lijnlengte wel een hoger profiel krijgen toegewezen door DLM (zelfs zonder vectoring)? Ik vermoed dat de kwaliteit van hun lijn een stuk beter is dan de mijne? Hoe dan? Slechte/verouderde buitenkabels/binneninstallatie? Storing van andere kabels in de koperparenbundel? Valt hier iets aan te verhelpen? Zou vectoring een wezenlijk verschil kunnen brengen? Vectoring kan de kwaliteit van de buitenbekabeling toch niet op magische wijze verbeteren? Vectoring kan er - voor dezelfde lijnkwaliteit - mogelijks wel wat meer uitpersen door crosstalk tussen verschillende koperparen te beperken? Bemerk dat proximus hun speedtest 23,1/1,8 als maximum haalbare geeft. Gangbaar voor een lijn van 450 meter?
Dit zijn trouwens mijn huidige waardes (met de storing actief dus). Hopelijk keer ik terug naar 30/2 nadat de storing verholpen is. Misschien stijgt de kwaliteit van mijn lijn zelfs na de reparatie... One can only hope. Momenteel heb ik een sagem 3464 en Scarlet Internet+telefonie. Stel dat vectoring hier actief wordt, dan moet ik sowieso een bbox3 of zo'n fritzbox 7490 aanschaffen? Krijgen Scarlet klanten ook vectoring indien dit beschikbaar wordt?
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 16400 kbps 2064 kbps
Modem max: 16448 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 13504 kbps 2829 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 538 m Estimated!
Training margin: 6.0 dB
Attenuation: 30.4 dB