8d 30/2 profiel op 440m van verdeelkast

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
logion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Deze ochtend hadden we een viertal uur geen Internet. Na een tijdje kon de modem dan toch sync'en maar wel aan een lagere snelheid dan ervoor (zie onderaan). Er is daarnet een technieker langs geweest, deze wist mij te vertellen dat er een probleem zit tussen onze lijn en de verdeelkast. Hij was daarvoor ook al bij iemand anders in de straat langs geweest, en deze hadden ook last van een 'storing' op de kabel in de straat. Vermoedelijk gaat het dus om dezelfde storing. 6 januari gaat er iemand van BGC het probleem oplossen voor mijn buurman (de buiten bekabeling fixen maw). Omdat hij proximus klant is, heeft hij reeds een afspraak. Scarlet klanten moeten kennelijk wachten op een telefoontje van Scarlet voor een afspraak? Ik hoop dat als ze het probleem van m'n buurman oplossen, dat het mijne ook opgelost zal zijn. Ze hebben hier gisteren alleszins aan waterleidingen gewerkt in de straat, mogelijks hebben ze dus iets geraakt...

Los daarvan, wist de technieker mij te vertellen dat ik op 440m van de verdeelkast zit. In mei 2013 haalde ik deze waardes:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  29872 kbps        2048 kbps
Modem max:             31624 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        25964 kbps         5440 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           469 m Estimated!
Training margin:       6.0 dB
Attenuation:           12.4 dB
Ik heb deze waardes al eens op UB gepost. Toen werd mij verteld dat 6dB training margin erg nipt is en dat ik geluk heb met het 30/2 profiel. Mijn vraag is hoe dit profiel scoort ten opzichte van andere lijnen die ~450m lang zijn? Als ik zo eens rondkijk, dan zou ik zeggen dat mijn lijn gemiddeld scoort? Wat moet ik dan maken van dit voorbeeld: 480m => 70/6, philippe_d zegt wel dat dit een uitzonderlijk goed resultaat is. Een beetje verder zegt gbmed dat 30/2 het maximum is voor een 8d profiel (link). M.a.w. eens je lijn op 30/2 zit, moet je je niet meer verwachten aan een verhoging?

Kan ik hopen om ooit hoger dan 30/2 te komen met mijn lijn? Dien ik hiervoor te wachten tot vectoring gepasseerd is? Hoe komt het dat anderen met dezelfde lijnlengte wel een hoger profiel krijgen toegewezen door DLM (zelfs zonder vectoring)? Ik vermoed dat de kwaliteit van hun lijn een stuk beter is dan de mijne? Hoe dan? Slechte/verouderde buitenkabels/binneninstallatie? Storing van andere kabels in de koperparenbundel? Valt hier iets aan te verhelpen? Zou vectoring een wezenlijk verschil kunnen brengen? Vectoring kan de kwaliteit van de buitenbekabeling toch niet op magische wijze verbeteren? Vectoring kan er - voor dezelfde lijnkwaliteit - mogelijks wel wat meer uitpersen door crosstalk tussen verschillende koperparen te beperken? Bemerk dat proximus hun speedtest 23,1/1,8 als maximum haalbare geeft. Gangbaar voor een lijn van 450 meter?

Dit zijn trouwens mijn huidige waardes (met de storing actief dus). Hopelijk keer ik terug naar 30/2 nadat de storing verholpen is. Misschien stijgt de kwaliteit van mijn lijn zelfs na de reparatie... One can only hope. Momenteel heb ik een sagem 3464 en Scarlet Internet+telefonie. Stel dat vectoring hier actief wordt, dan moet ik sowieso een bbox3 of zo'n fritzbox 7490 aanschaffen? Krijgen Scarlet klanten ook vectoring indien dit beschikbaar wordt?

download          upload
Line:                  16400 kbps        2064 kbps
Modem max:             16448 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        13504 kbps         2829 kbps Estimated!
Line length:           538 m Estimated!
Training margin:       6.0 dB
Attenuation:           30.4 dB
Hopelijk opgelost na 6 januari...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

logion schreef:Kan ik hopen om ooit hoger dan 30/2 te komen met mijn lijn?
- Het maximum voor een 8d profiel (>400m) is inderdaad 30/2
- Het kan zijn dat dit in de toekomst nog hoger wordt (Proximus is volop bezig met het testen van nieuwe profielen, onder andere verhoging van upload)
- Van zodra vectoring ingevoerd wordt voor lijnen 400m-700m zal de snelheid nog verder verhogen (50 mbps? 70 mbps?), op voorwaarde natuurlijk dat je een compatibele modem hebt (b-box3/o-box3/FritzBox 7360/7490) met de correcte firmware.
logion schreef:Hoe komt het dat anderen met dezelfde lijnlengte wel een hoger profiel krijgen toegewezen door DLM (zelfs zonder vectoring)?
Onmogelijk (tenzij een manuele ingreep van een technieker die de nodige permissies heeft om DLM te overrulen).
logion schreef:Bemerk dat proximus hun speedtest 23,1/1,8 als maximum haalbare geeft. Gangbaar voor een lijn van 450 meter?
Neen. Proximus gaat er waarschijnlijk van uit dat DLM jou maximaal op 25/2 zou zetten :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
logion
Plus Member
Plus Member

Na 10 dagen zonder Internet te zitten, is de buitenlijn eindelijk hersteld. Vermoedelijk hebben ze een stuk kabel vervangen. In het begin werkte de lijn nog aan een lagere snelheid, maar op den duur (laatste 10 dagen dus) kwam er niets meer door.

Ik merk precies dat de kwaliteit van de lijn zelfs is gestegen (zie waardes onderaan): licht gestegen attenuatie maar de SNR (TM toch?) is sterk gestegen. De modem geeft ook hogere maxima aan dan vroeger.

Momenteel zitten we wel nog op een repair profiel (toch? VDSLTool2 geeft dit alleszins aan), maar dat verandert wel nog? Dan is het nog effe wachten eer DLM passeert? Hopelijk komen we minstens terug op onze oude profiel (30/2), maar hoger mag ook altijd natuurlijk... Helpt een modem resync om dit proces te versnellen, of is dit enkel om op een hogere line speed terecht te komen eens DLM al is gepasseerd?

Huidige waardes:

download          upload
Line:                  25040 kbps        2064 kbps
Modem max:             43992 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        36119 kbps         7567 kbps Estimated!
Line length:           272 m Estimated!
Training margin:       19.0 dB
Attenuation:           13.1 dB
edit: nog een vraagje, hierboven staat 8d als lijnprofiel vermeld. Maar in de profiles tab van VDSL2tool staat het groene bolletje naast "17a - 25/6 (repair)". Welk van de twee is correct? Want op een 8d profiel haal je maximaal 30/2 (zoals vroeger dus), terwijl je met een 17a wel wat hoger komt?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De copypaste-info uit de VDSL2-tool is correct. 8d in dit geval.
Normaalgezien kom je terug op 30/2 binnen de 10 dagen.
Als je tegen eind januari geen 30/2 hebt, kan je best nog eens een automatische lijntest aanvragen: handleiding op http://bgctv.skynetblogs.be/#automatischelijntest
logion
Plus Member
Plus Member

Bedankt! Echter nog 1 vraagje: wat voor soort profiel is 25/2?

VDSL2tool vermeldt dat dit een repair profiel is, maar ik vind nergens een repair profiel aan 25/2 (ik vermoed dat VDSL2tool fout is, zo vermeldt de GUI ook een 17a profiel).
Hier vermeldt philippe_d dat 25/2 een verhoging is toegekend door DLM voor een 16.5/2 profiel. Dat vind ik ook op die bgctv doc page: link => LP720/LP721. Zou DLM hier dan toch al zijn werk gedaan hebben zodra mijn modem online kwam (zou wel snel zijn, of heeft hij metingen uit het verleden gebruikt)? Kan ik nog hopen op een hoger profiel door DLM (misschien werkt DLM in fases?)? Of is DLM nog helemaal niet langs geweest (maar dan zou ik toch op een provisioning profiel moeten zitten momenteel)? Confused...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

25/2 kan een DLM-profiel zijn voor een 20/2-lijn of een 16,5/2-lijn.
DLM werkt ook in verschillende fases, dus ik zou nog een paar weken afwachten of je verhoogd wordt naar 30/2.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”