mij lijkt het een halve pestregel:
- degene die ze nu niet pakken, pakken ze dan ook niet
- degene die nu zonder rijbewijs rijden, doen dat dan nog
- en meestal zijn degene dat ze controleren, degene die het minst gevaar zijn (wet van murphy enzo)
verder zijn ze ook nog eens afgeweken van het originele (20j oude) idee van dehaene:
Wanneer zes punten bereikt zijn, speel je je rijbewijs kwijt voor één maand of moet je verplicht op cursus. Indien je binnen de vijf jaar opnieuw zes punten verzamelt, verlies je voor drie maanden je rijbewijs en moet je verplicht op veiligheidscursus. Ieder wie vijf punten bereikt, kan vrijwillig cursus volgen en zo het puntentotaal terug op twee brengen.
interessant voer op deredactie:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2086021
- in nederland zijn controles uitgevoerd via onderzoek (ipv hier "laten we ze lekker kloten") en daar is het rijbewijs op punten van een andere aard.
- in frankrijk is er een gelijkaardig rijbewijs op punten, maar met een averechts effect (rijden zonder rijbewijs, meer vluchtmisdrijven)
- een studie over x landen toont aan dat er idd dalingen zijn in ongevallen en doden, maar dat dit maar een tijdelijk effect heeft.
als je het mij vraagt is dit weer zo'n lapmiddel "laten we iets doen, dan denken ze dat we iets nuttig doen" en gaan ze er weer een manier op vinden,
dat je toch weer geld mag bijbetalen in de staatskas (let maar op...)
veel beter zou zijn om de infrastructuur te verbeteren, meer nuttige controles uit te voeren (meer papieren controleren ipv flitsen!),
en te zorgen dat er minder volk de baan op moet (ook vanop deredactie:
Een rapport van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer uit 2012 leert ons dat een Belg gemiddeld 23 procent meer kilometers per jaar rijdt dan een Nederlander, 19 procent meer dan een Fransman en 2 procent meer dan een Duitser.
hoe kan je in godsnaam in belgie 23% méér op de baan zitten dan in nederland, dat een STUK groter is?
volgens mij puur omdat je als belg niet anders doet dan naar brussel of antwerpen moeten, waar dat in veel gevallen anders kan (verbeter openbaar vervoer, verplicht teleworking)
dus imho, GEEN puntenrijbewijs, maar:
- verbeteren van de weginfrastructuur
- verbeteren van het openbaar vervoer
- meer gerichte controles (rijbewijs, verzekering, keuring)
- verplichten van teleworking waar mogelijk
- verplicht vrachtvervoer van buiten de spits te rijden
- meer controles op het vrachtvervoer (niet om te pesten, maar ik zie ze vaak voorbijsteken waar niet mag, of een kwartier naast elkaar rijden en file veroorzaken)
- hoort wss bij puntje 1, maar dat ze een keer deftige asfalt leggen en werken organiseren (ik doel op de e313 die al 3 jaar na elkaar in geel "onderhoud" krijgt: asfalt, brug, asfalt... het kon bij 2x blijven als ze éérst de brug hadden gezet)