Snelheid Whoppa
-
- Member
- Twitter: yvessoers
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 2 keer
Beste forummers,
ik ben tot 2 maand geleden een telenet Shake abonnement gehad, TV/Internet. Snelheid dat ik had was 60 Mbps dwon en 5 Mbps up.
Nu ben ik overgeschakeld op Whoppa = 160 Mbps down en 10 Mbps up. Echter ik haal deze snelheden totaal niet. (ook getest rechtstreeks in de modem)
Down geraak ik max aan 114 Mbps en up zit telkens tussen 5 en 6 Mbps. Zijn dit normale waarden?
Heb het tijdens verschillende periode al getest (ook op de 'kalme' perioden)
Bij mijn vorig abonnement zat ik altijd tegen de beloofde waarden aan, maar nu helemaal niet.
ik ben tot 2 maand geleden een telenet Shake abonnement gehad, TV/Internet. Snelheid dat ik had was 60 Mbps dwon en 5 Mbps up.
Nu ben ik overgeschakeld op Whoppa = 160 Mbps down en 10 Mbps up. Echter ik haal deze snelheden totaal niet. (ook getest rechtstreeks in de modem)
Down geraak ik max aan 114 Mbps en up zit telkens tussen 5 en 6 Mbps. Zijn dit normale waarden?
Heb het tijdens verschillende periode al getest (ook op de 'kalme' perioden)
Bij mijn vorig abonnement zat ik altijd tegen de beloofde waarden aan, maar nu helemaal niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
heb je een all in one modem van telenet of een modem only ?
Indien modem only, heb je wel een goede router met voldoende doorstroom, de drayteks beloven ook 160 Mbit maar in de praktijk heb je maar 85-95Mbit
(heb ik zelf aan de lijve ondervonden)...
Je hebt toch een gigabit netwerkkaart in je pc zitten want met een standaard 10-100 zal je ook maar max tot rond de 100 geraken wanneer je pc niet al te erg belast is..
Indien modem only, heb je wel een goede router met voldoende doorstroom, de drayteks beloven ook 160 Mbit maar in de praktijk heb je maar 85-95Mbit
(heb ik zelf aan de lijve ondervonden)...
Je hebt toch een gigabit netwerkkaart in je pc zitten want met een standaard 10-100 zal je ook maar max tot rond de 100 geraken wanneer je pc niet al te erg belast is..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Member
100 Mbit nic ?ddd schreef:Toch geen 100mbit nic?
Ik heb een modem only ( Motorola / SBV6X2X (DOCSIS 3.0)).
Netwerk is oke (gigabit switch, D-Link 868L router, cat 5e bekabeling)
Maar zoals gezegd, ik heb test ook gedaan rechtstreeks pc in de modem = zelfde resultaat.
Laptop heeft ook Gigabit netwerk kaart, kabel is ook oké. Hebt het met 2 verschillende pc's getest.
Lijkt me dat probleem niet achter de modem zit maar ervoor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Of misschien iets mis met de modem of ergens op het coaxnetwerk waardoor channel bonding niet of half werkt?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Member
Het is hier een nieuwbouw wijk van 2010, alles nieuw aangelegd dus dan zou de node toch wel voldoende uitgerust moeten zijn.
Dat de downloadsnelheid van 160 mbps niet kan gehaald worden kan ik ergens nog inkomen, al is 110 mbps toch wel weinig.
Maar de upload geraakt nooit boven de 6 mbps, dat zou het toch wel 'makkelijk' moeten halen he.
Zal eens contact opnemen met de telenet klantendienst.
Dat de downloadsnelheid van 160 mbps niet kan gehaald worden kan ik ergens nog inkomen, al is 110 mbps toch wel weinig.
Maar de upload geraakt nooit boven de 6 mbps, dat zou het toch wel 'makkelijk' moeten halen he.
Zal eens contact opnemen met de telenet klantendienst.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Even contact opnemen met Telenet zal idd het beste zijn denk ik...
Voor alle duidelijkheid: 't is niet omdat je in een (nieuwbouw)wijk woont dat de node daar effectief staat, die kan makkelijk enkele wijken of kilometers verderop staan. Hier in het dorp is er ook een vrij recente wijk, maar de TN node staat wel in een ander dorp 3km verderop. Coax is niet afhankelijk van afstand, wel beperkt qua bandbreedte op een node/coaxsegment.
Voor alle duidelijkheid: 't is niet omdat je in een (nieuwbouw)wijk woont dat de node daar effectief staat, die kan makkelijk enkele wijken of kilometers verderop staan. Hier in het dorp is er ook een vrij recente wijk, maar de TN node staat wel in een ander dorp 3km verderop. Coax is niet afhankelijk van afstand, wel beperkt qua bandbreedte op een node/coaxsegment.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Nic: network interface card (je netwerkkaart dus)Tazmanian79 schreef: 100 Mbit nic ?
Hoe zien de lampjes van de modem eruit?
Tegenwoordig zouden zowel down als upstream (dus lampje 2 en 3 op de sbv6120) blauw moeten zijn.
Als die groen zijn is er een channel bonding issue.
Lampje 1 (power) en lampje 4 (online) blijven groen.
Lampje 5 (lan) moet ook blauw zijn. Als dat oranje is, heb je geen gigabit maar een 100mbit link.
(lampjes 6 en 7 zijn de telefoonconnecties en doen niet terzake; ik neem aan dat je niet de sbv6220 hebt met ingebouwde batterij, daar is geloof ik nog ergens een lampje extra, dat verder overigens ook niet terzake doet.)
[ Post made via mobile device ]
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 55 keer
Gewoon teveel gebruikers op je node?
Telenet heeft in het algemeen vaak te weinig nodes staan om voldoende bandbreedte te behouden voor alle klanten
Telenet heeft in het algemeen vaak te weinig nodes staan om voldoende bandbreedte te behouden voor alle klanten
-
- Member
Heb een SBV6120ITnetadmin schreef: Hoe zien de lampjes van de modem eruit?
Tegenwoordig zouden zowel down als upstream (dus lampje 2 en 3 op de sbv6120) blauw moeten zijn.
Lampje 5 (lan) moet ook blauw zijn. Als dat oranje is, heb je geen gigabit maar een 100mbit link.
(lampjes 6 en 7 zijn de telefoonconnecties en doen niet terzake; ik neem aan dat je niet de sbv6220 hebt met ingebouwde batterij, daar is geloof ik nog ergens een lampje extra, dat verder overigens ook niet terzake doet.)
lampje 1 = groen
lampje 2 = blauw
lampje 3 = blauw
lampje 4 = groen
lampje 5 = oranje en pinkt
lampje 6 en 7 telefoon (doet dus niet ter zaken)
Volgens u zit dus het probleem bij lampje 5. 100 mbit link? (maar haal wel snelheid van 114 mbps, kan dit dan?)
En mijn giganet switch die eronder hangt (DLINK) geef aan dat het giganet is aangezien het lampje daar groen is, 100 mbit = oranje.
En als ik mijn pc rechtstreeks in de modem inplug krijg ik zelfde resltaat oranje en pinken. En snelheid is volgens pc ook Gianet (net zoals de switch dat aangeeft)
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Ik vermoed eerder een 120 Mbps profiel (lees het oude profiel van whoppa) en die nieuwe snelheid wordt meestal verkregen door een nieuwe modem HGW of die nieuwe modem only
Maar die 6120 is wss die modem die word terug geroepen door telenet (die geen updates meer kan doen), dan geven ze bij telenet nog niet de nieuwe whoppa snelheid ! ....
Maar die 6120 is wss die modem die word terug geroepen door telenet (die geen updates meer kan doen), dan geven ze bij telenet nog niet de nieuwe whoppa snelheid ! ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Member
Vanavond contact gehad met Telenet. Normaal zou mijn modem de beloofde snelheid van Whoppa wel moeten aankunnen.
Toch zijn ze echter deze modems aan het vervangen en willen ze deze gratis komen omruilen.
Toen ik echter begon dat ik mijn modem only setup wilde behouden kreeg ik de melding dat de nieuwste modems telkens over een ingebouwde router beschikken.
De dame - overigens zeer vriendelijk - ging het morgen nog eens opnemen met de technische dienst of er toch nog een modem only setup mogelijk is.
Iemand die hier dus een (nieuwe) modem only setup heeft (geen motorola SBV6120 want die heb ik nu).
Lijkt me op eerste gezicht toch flauwe kul, kan me niet inbeelden dat hun business klanten een model geplaatst krijgen met ingebouwde router.
Toch zijn ze echter deze modems aan het vervangen en willen ze deze gratis komen omruilen.
Toen ik echter begon dat ik mijn modem only setup wilde behouden kreeg ik de melding dat de nieuwste modems telkens over een ingebouwde router beschikken.
De dame - overigens zeer vriendelijk - ging het morgen nog eens opnemen met de technische dienst of er toch nog een modem only setup mogelijk is.
Iemand die hier dus een (nieuwe) modem only setup heeft (geen motorola SBV6120 want die heb ik nu).
Lijkt me op eerste gezicht toch flauwe kul, kan me niet inbeelden dat hun business klanten een model geplaatst krijgen met ingebouwde router.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Recentelijk is men die bij mij ook komen vervangen (had hem trouwens nog niet echt lang staan)... en op aandringen heb ik een terug een modem-only gekregen.Tazmanian79 schreef:Iemand die hier dus een (nieuwe) modem only setup heeft (geen motorola SBV6120 want die heb ik nu).
-
- Member
Ok thanks, welke modem only heb jij nu staan?
-
- Deel van't meubilair
Goeie vraag... weet het niet van buiten... zit in de electriciteitskast
Ergens hier op het forum kan je dat wel vinden... heb het ooit gepost.
Was het nu de CBN CV6181E of CBN SBV6220E... ik ben het kwijt.
Ergens hier op het forum kan je dat wel vinden... heb het ooit gepost.
Was het nu de CBN CV6181E of CBN SBV6220E... ik ben het kwijt.
-
- Member
Gevonden, je hebt de CBN CV6181E
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Als lampje 5 oranje is, dan betekent dat dat hij een 100mbit connectie detecteert.Tazmanian79 schreef:Heb een SBV6120ITnetadmin schreef: Hoe zien de lampjes van de modem eruit?
lampje 1 = groen
lampje 2 = blauw
lampje 3 = blauw
lampje 4 = groen
lampje 5 = oranje en pinkt
lampje 6 en 7 telefoon (doet dus niet ter zaken)
Volgens u zit dus het probleem bij lampje 5. 100 mbit link? (maar haal wel snelheid van 114 mbps, kan dit dan?)
En mijn giganet switch die eronder hangt (DLINK) geef aan dat het giganet is aangezien het lampje daar groen is, 100 mbit = oranje.
En als ik mijn pc rechtstreeks in de modem inplug krijg ik zelfde resltaat oranje en pinken. En snelheid is volgens pc ook Gianet (net zoals de switch dat aangeeft)
Dat knipperen is gewoon een indicator dat er data over loopt.
Je probleem zit dus wss intern. En aangezien je modem het detecteert, is het de connectie tussen de modem en het volgende apparaat die geen gbit is. Probeer daar eens een andere kabel, het is mss een slecht contact. Dat je switch gbit is en een gbit connectie detecteert, alsook je 114mbps hebt, kan ik niet echt verklaren. Maar wat ik wel weet is dat die modem, met dat oranje lampje, beweert op een 100mbps te zitten.
Bij mij is dat ook oranje, omdat ik nog een oude router heb staan momenteel die geen gbit doet. Maar als ik er een gbit switch aanhang, wordt dat lampje blauw.
Als je die neemt,zal je minstens 150Mbps halen.Tazmanian79 schreef:Gevonden, je hebt de CBN CV6181E
Het 5 de lampje zal blauw zijn.
Jou oude modem SBV6120 voldoet gewoon niet voor whoppa,probleem opgelost.
CBN-CV6181E - Linksys EA6900 HD Video Pro AC1900 Dual Band Smart Wifi.Fluo home business 160/10Mbps.2 tot 4TB vast vol.DC-AD2100
-
- Member
Ze komen zaterdag de CV6181E plaatsen.
Wel nog even moeten aandringen. Eerst vertelden ze me dat ik de laatste nieuwe modem had. Toen ik erover begon dat ik niet de beloofde snelheid haal en zelf de CV6181E voorstelde, was die plots wel beter. En ze wilden mij ook eerst € 85 laten betalen voor de interventie. Maar toen ik zei dat ze dan maar iemand moesten langs sturen omdat ik niet de beloofde snelheid haal met mijn huidige modem of ik anders mijn abonnement ging laten downgraden ging het plots wel
Enkel dus € 5 voor zaterdag.
Wel nog even moeten aandringen. Eerst vertelden ze me dat ik de laatste nieuwe modem had. Toen ik erover begon dat ik niet de beloofde snelheid haal en zelf de CV6181E voorstelde, was die plots wel beter. En ze wilden mij ook eerst € 85 laten betalen voor de interventie. Maar toen ik zei dat ze dan maar iemand moesten langs sturen omdat ik niet de beloofde snelheid haal met mijn huidige modem of ik anders mijn abonnement ging laten downgraden ging het plots wel
Enkel dus € 5 voor zaterdag.
-
- Deel van't meubilair
En controleer de technieker maar als hij aan de deur staat... bij mij had hij alsnog een HGW bij (maar is dat gaan wisselen in z'n busje).Tazmanian79 schreef:Ze komen zaterdag de CV6181E plaatsen. Wel nog even moeten aandringen.
-
- Member
Ze heeft het duidelijk in de werkfiche vermeld.
Maar uiteraard ga ik er zeker opletten
Maar uiteraard ga ik er zeker opletten
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij gaan al die fiches en nota's iedere avond in de prullemand. Je moet voor de grap eens terug bellen en vragen wat er in je fiche staat !
Trouwens eergisteren een dossier aangemaakt voor iemand waarvoor men DRINGEND ging terug bellen... ik heb nog niemand gehoord hoor.
De persoon van de helpdesk was trouwens niet meteen van de slimste (om haar niet meteen oerdom te noemen)... ik vertelde dat de nieuwe decoder niet interactief was en ik een normaal internet IP-adres kreeg ipv. het 10.x.x.x. adres. Antwoord was dat ik de netwerk kabel in de modem moest steken (hoe zou ik anders een internet adres gekregen hebben ) en daarna vroeg ze of de TV was aangesloten met een HDMI of SCART kabel Na nog eens tien extra minuten met dergelijke zinloze vragen en suggesties van haar besloot ze dan maar een dossier op te stellen
Trouwens eergisteren een dossier aangemaakt voor iemand waarvoor men DRINGEND ging terug bellen... ik heb nog niemand gehoord hoor.
De persoon van de helpdesk was trouwens niet meteen van de slimste (om haar niet meteen oerdom te noemen)... ik vertelde dat de nieuwe decoder niet interactief was en ik een normaal internet IP-adres kreeg ipv. het 10.x.x.x. adres. Antwoord was dat ik de netwerk kabel in de modem moest steken (hoe zou ik anders een internet adres gekregen hebben ) en daarna vroeg ze of de TV was aangesloten met een HDMI of SCART kabel Na nog eens tien extra minuten met dergelijke zinloze vragen en suggesties van haar besloot ze dan maar een dossier op te stellen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik vrees dat je verwachtingen van de eerstelijnshelpdesk iets te hoog liggen. Je mag al blij zijn dat ze weten wat een IP-adres is denk ik. Je kan altijd iemand treffen die buiten het werk wat meer interesse heeft in de technische kant en forums zoals dit volgt maar de regel is dat niet. Denk ook niet dat dit bij andere bedrijven wel het geval is.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Deel van't meubilair
Wat mag ik er dan wel van verwachten ? Wat mij betreft is het nochtans eenvoudig... ofwel noteren ze gewoon m'n probleem (en maakt men zich niet belachelijk door absurde uitspraken), ofwel hebben ze een minimale kennis over hun product (en maakt men zich ook niet belachelijk).jantje81 schreef:Ik vrees dat je verwachtingen van de eerstelijnshelpdesk iets te hoog liggen.
Het huidige zweeft hier ergens tussen in met de meest absurde antwoorden eerst (stel dat je garage je vraagt welke kleur je auto heeft omdat hij niet start ?)... trouwens niet enkel van de eerste lijns, maar zelfs van de verantwoordelijke. Aangezien m'n buur gisteren nog steeds niet gecontacteerd was door Telenet heb ik namelijk terug contact opgenomen met hen.
De persoon wist te vertellen dat de interactiviteit was opgelost, echter dat m'n buur geen recht had op een HGW (wat op zich juist is aangezien hij slechts een basic internet heeft). Nochtans had de dame aan de telefoon eerst laten weten dat aangezien de modem reeds een oud type was, en ook maar beschikte over één poort (moeilijk om twee toestellen op aan te sluiten... tenzij met een switch wat hij niet voorstelde).
Toen ik de persoon trachte duidelijk te maken dat er niet genoeg aansluitingen waren... verklaarde deze plots dat je geen netwerk aansluiting nodig hebt voor interactiviteit... dat het allemaal via de coax ging (en m'n buur dus genoeg had aan één poort) Zelfs na controle met z'n verantwoordelijke bleef hij bij z'n verklaring... pas na verschillende pogingen van mijn kant om hem duidelijk te maken dat je geen VOD of extended EPG kan hebben paste hij uiteindelijk z'n verhaal aan... en vertelde hij dat men een switchje kon gaan afhalen bij TN.
Conclusie van dit alles is dat...
- Eerstelijns totaal incompetent is
- Verantwoordelijken evenzeer foutieve informatie doorspelen
- Gemaakte afspraken totaal niet worden nagekomen
- Er ook geen spoor is in hun systeem van eerdere gesprekken/afspraken
- Het verkrijgen van een HGW enorm moeilijk is (tenzij je hem niet wil )
Veel werk aan de winkel dus voor TN... maar dat was jaren geleden ook al zo... er zit dus totaal geen vooruitgang in
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Dat was hier ook het geval. Maar hij was gelukkig dat hij enkel een modem moest vervangen. Bij een HGW heeft hij meer te doen en was dus maar wat blij dat hier al een router stond.r2504 schreef:En controleer de technieker maar als hij aan de deur staat... bij mij had hij alsnog een HGW bij (maar is dat gaan wisselen in z'n busje).Tazmanian79 schreef:Ze komen zaterdag de CV6181E plaatsen. Wel nog even moeten aandringen.
Haal je nu +150Mbps me de nieuwe modem.Tazmanian79 schreef:Ze komen zaterdag de CV6181E plaatsen.
CBN-CV6181E - Linksys EA6900 HD Video Pro AC1900 Dual Band Smart Wifi.Fluo home business 160/10Mbps.2 tot 4TB vast vol.DC-AD2100
-
- Member
De technieker vandaag langs geweest, zeer vriendelijke kerel trouwens. En ja hoor hij had de nota doorgekregen want toen hij zag dat ik een modem had die de snelheid van whoppa niet aankon zei hij dat ik een modem only wenste. Hij snapt trouwens ook niet waarom ze er moeilijk over doen ....
Ik haal nu 150+ down en 9+ up.
Heb hem dan nog even mee op weg geholpen want de batterij van zijn camionette was plat
Was het minste dat ik kon doen na zijn vriendelijk en goed geleverd werk.
Ik haal nu 150+ down en 9+ up.
Heb hem dan nog even mee op weg geholpen want de batterij van zijn camionette was plat
Was het minste dat ik kon doen na zijn vriendelijk en goed geleverd werk.