bobsys1 schreef:ITnetadmin schreef:Als je de wan poort van de router niet gebruikt, en je zet de dhcp uit, dan is je router enkel nog een veredelde switch met wifi.
Klopt maar hij zal op zijn eigen router buiten het afzetten van de DHCP ook nog het default IP moeten veranderen naar een vrij adres uit het subnet van zijn Telenet.
De telenet gebruikt blijkbaar 192.168.0.x en zijn eigen router default LAN staat blijkbaar op 192.168.1.x
Dat mag, maar moet niet. Het zal de werking alleszins niet storen, maar als hij het niet doet kan hij niet meer zomaar in zijn router om hem te configureren.
bobsh schreef:Als ik hem instel als access point dan werkt het allemaal wel, maar dan verlies ik gewoon 80% van de functionaliteit van de router natuurlijk
Juist. Welke router is het dan en welke functionaliteit gebruik je graag?
In dat geval heb je maar enkele alternatieven:
- de hardware herbekabeling zoals ik suggereerde in mijn eerste post
- ofwel de software oplossing voor een passthrough ALS je router die aankan (en als dat geen speciaal stuk is kan je dat wss vergeten)
- ofwel proberen een static route te definieren
- ofwel van telenet een modem only vastkrijgen (weet wel dat je dan ook die fysieke herbekabeling zult moeten doen, of je staat weer bij het begin)
iktjilp schreef:Op Mijn Telenet kun je zien welk IP je router heeft en die dan instellen als DMZ. Al je andere apparatuur hang je er dan achter. Werkt hier perfect en zonder problemen. Ook de VPN server op de NAS werkt hier perfect na de poortforwarding op mijn router ingesteld te hebben. Maar ben hiervoor wel overgestapt op de VPN van de router, werkt iets sneller namelijk.
Ik zie de relevantie van je DMZ niet echt in. Dit werkt alleen voor data die binnenkomt aan de WAN kant van je telenet HGW. Dit toestel zit al op zijn telenet netwerk, en weet nog altijd niet waar hij het toestel kan vinden dat achter zijn eigen router zit.
[
Post made via mobile device ]