FB 7360 - ghostcalls

Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Heeft er nog iemand last van ghostcalls op een vaste lijn via een FB ?

De inkomende calls komen nog via de vaste lijn binnen maar sinds die via de Fritzbox loopt heb ik al 2 keer een onbekend nummer gemist dat op het meest onmogelijke uur van de dag slechts 1 of 2 keer rinkelt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Zoals ik zojuist antwoordde in deze topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p560298
Dit is een gekend probleem bij de FritzBox, waar ik jammer genoeg ook geen oplossing voor heb.
Blijkbaar worden kleine spannings-schommelingen op de analoge telefoonlijn, geïnterpreteerd als een inkomende oproep.

Sommigen beweren dat je dit kan oplossen, door parallel op je telefoonlijn een RC schakeling te plaatsen.
(weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V).
Zo'n RC schakeling zal wellicht spanningspiekjes op je telefoonlijn wat afzwakken, zonder dat hierbij de lijn "off-hook" gaat, of het normale belsignaal (AC) verstoord wordt?
zie: http://www.klusidee.nl/Forum/post-351842.html#351842

In de oude "RTT" telefoondozen zat zo'n schakeling ingebouwd (maar dat was om een "telefoonbel" te simuleren, als je de stekker uit het stopcontact had getrokken ...

Definitieve oplossing is wellicht om gewoon geen analoge lijn meer te hebben, en alles op VoIP te zetten :)
PS. ISDN heeft dit probleem natuurlijk ook niet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik had je antwoord in het andere topic ook juist gezien , dan lost het probleem zich vanzelf op bunnenkort :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

in kapellen hadden we dat wel tot 5 keer perdag, toen wel op vaste lijn aangesloten (telenet modem) dus semi PSTN

Hier in spanje nu 1ste keer, in 1 maand via VoIP

edit: het bleek een gemist gesprek te zijn, het stond zo in mijn callist
Laatst gewijzigd door bolleke64 20 aug 2014, 10:14, in totaal 1 gewijzigd.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

philippe_d schreef:Zoals ik zojuist antwoordde in deze topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p560298
Dit is een gekend probleem bij de FritzBox, waar ik jammer genoeg ook geen oplossing voor heb.
Blijkbaar worden kleine spannings-schommelingen op de analoge telefoonlijn, geïnterpreteerd als een inkomende oproep.

Sommigen beweren dat je dit kan oplossen, door parallel op je telefoonlijn een RC schakeling te plaatsen.
(weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V).
Zo'n RC schakeling zal wellicht spanningspiekjes op je telefoonlijn wat afzwakken, zonder dat hierbij de lijn "off-hook" gaat, of het normale belsignaal (AC) verstoord wordt?
zie: http://www.klusidee.nl/Forum/post-351842.html#351842

In de oude "RTT" telefoondozen zat zo'n schakeling ingebouwd (maar dat was om een "telefoonbel" te simuleren, als je de stekker uit het stopcontact had getrokken ...

Definitieve oplossing is wellicht om gewoon geen analoge lijn meer te hebben, en alles op VoIP te zetten :)
PS. ISDN heeft dit probleem natuurlijk ook niet.
je kan natuurlijk testen of dit de oorzaak is, door een oude analoge telefoon op je lijn te hangen, en kijken of dit het probleem oplost. Feit is idd dat de aansluitwaarde (een getal vroeger vooral in nl werd toegekend aan telefoons om je lijnbelasting aan te geven) van een fritzbox wellicht veel lager gaat liggen dan standaard analoge toestellen, en hij dus wellicht gevoeliger zal zijn... door er een analoge telefoon bij op de lijn te smijten kan het zijn dat het probleem al is opgelost. Als die echter gaat meerinkelen, heb je iets anders voor :P
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Provider

Men moet wel in de gedachte houden tussen
een echte PSTN lijn of een semi PSTN.

wat is het verschil:

een echte pstn lijn is een land lijn die binnen komt als een echte koperlijn van Belgacom
een semi PSTN lijn is een lijn die in een modem word gemaakt.

zelfs al heeft men xDSL kan het zijn dat de echte PSTN toch alleen en uitsluitend voor xDSL gebruikt word, en telefonie via de modem dus toch een een of andere vorm van VoIP.

Ik verwacht dan ook dat alleen BGC echte pstn voor telefonie gebruiken. Ik kan dat niet staven, maar dit lijkt ook commercieel de goedkoopste oplossing voor andere providers die ook xDSL leveren incl telefonie.

Telenet heeft geen echte PSTN lijn dit word opgewekt in de modem.

de signalen van een door modem opgewekt pstn signaal is niet hetzelfde als wat op een echte PSTN lijn staat, sommige PBX kunnen niet overweg met nep pstn lijnen.

mogelijk dat de fritzbox hier ook anders op reageert.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

bolleke64 schreef:Ik verwacht dan ook dat alleen BGC echte pstn voor telefonie gebruiken
Voor niet lang meer ...

Belgacom is namelijk bezig om geleidelijk alle centrales te ontmantelen (en de gebouwen te verkopen). In de plaats hiervan wordt het PSTN signaal opgewekt in de ROP (PES = PSTN Emulation service). Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Huawei kaarten in de nieuwe ROP's.
Dus wat jij "nep lijnen" of "semi PSTN" noemt :)

De overgang is voor klanten transparant, en de meeste klanten die al overgezet zijn, hebben er niets van gemerkt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb ze alleen sinds de fritzbox ertussenstaat, of ik moest ze daarvoor niet opgemerkt hebben.
Het is op de onmogelijkste uren van de dag en nacht, en het belt altijd echt maar 1 keer en er wordt nooit een nummer meegestuurd.
Ik heb het voorlopig opgelost door alle anonieme oproepen naar een antwoordapparaat te sturen.
Dat doorsturen gaat blijven, maar de analoge lijn gaat op termijn de deur uit, als ze dan nog komen, dan is het van ergens anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb een FB 7490 die het probleem had in belgie, nu de fxed line (telenet) niet meer gebruik is het inderdaad over. het is dezelfde modem,

nu ik er over nadenk, bij een klant in belgie (ook met fixed line telenet) heeft het ook (FB 7270) , in spanje heb ik zijn fritzbox 7390 (nog) niet op de fixed lijn (telefonica echte pstn) aangesloten, hij had dat wel gevraagd dus dat staat nog op de to do list, resultaat zal ik nog laten weten.

het probleem is blijkbaar niet type gebonden maar een algemeen FB probleem.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer
Provider

Het enige systeem die vanuit de LEX belspanning levert is een PSTN lijn ....
In rust staat er 48V gelijkspanning op de lijn ....
In bel fase is het 74V wisselspanning op de lijn ....
Dus zomaar bellen doet een PSTN niet ....
Wanneer heb je wel problemen, als er in de kabel ergens een fout zit en je tegen een andere lijn bijna plakt.
PSTN is ook het enige systeem waar alles "in band" plaats heeft, dit wil zeggen je kan alles horen/meten wat er op de lijn plaats vind.

Achter een PSTN PABX kan je soms een vertraging hebben, belspanning komt binnen op de PABX die dan op zijn buurt belspanning
geeft aan de interne toestellen .... daar kan soms enkele seconden tussen zitten.

Wat betreft in de oude telefoonprise, de RC keten diende om bij een meting de weerstand te meten, indien geen weerstand
gemeten ging dit door als een fout en kwamen die van de storingen langs !
Indien toestel ingeplugd was het de weerstand van het toestel dat men kon meten.

Wat betreft belspanning voor ISDN/VOiP, die krijgen een commando dat er een oproep is (out-band).
Het apparaat of PABX moet dan zelfs instaan voor belspanning te leveren, enz.
Dus zonder dat commando zou het niets mogen doen .... normaal gezien toch ?

Nu even off topic, bijkomende info voor PSTN via Belgacom:
Nu wat betreft soms bellen en dan stoppen na vb: 2 keer, het zou kunnen dat er een probleem is tussen de a en b draad.
Tussen a en b zou het kunnen dat de spanning (vonk) overslaat wat een kortsluiting geeft en het bellen stopt ....
PS: kan ook achter een PABX voorkomen !

Indien in gesprek en een van de 2 draden in aanraking komt met een aarding gaat hij soms een R toets na-apen.

Als je 1 draad van je toestel aan een aarding zet en de andere draad van je toestel koppelt met de a of b draad van je PSTN
zou je moeten tonaliteit krijgen en zelfs kunnen bellen 8)

Wat betreft hoeveel toestellen je vroeger mocht koppelen direct op een PSTN lijn zonder problemen:
dat waren 3 "goedgekeurde" toestellen (in parallel of in cascade) en 1 bijkomende extra bel !
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”