Nieuwe zelfvernietigende dvd

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Yoko
Member
Member

Een Frans bedrijf heeft een wegwerp dvd ontwikkeld die de inhoud na een uur of acht wist. Vorig jaar kwam het Amerikaanse Flexplayvoor het eerst op de markt met een zelfvernietigende dvd. Hun exemplaar werd na 48 uur onbruikbaar.

De nieuwe dvd-d is net als de klassieke dvd gemaakt van polycarbonaat maar bevat een extra deklaag die reageert op een oxidatieproces dat begint zodra het schijfje in contact komt met lucht. Het zelfvernietigingsproces kan van tevoren ingesteld worden op 8 tot 24 uur.

De makers van de dvd-d beweren dat hun product een stuk goedkoper te produceren is dan de EZ-D van Flexplay. Bovendien zou de inhoud op een eenmaal gewiste dvd niet of nauwelijks meer terug te halen zijn. Oplossingen om het schijfje te repareren zouden extreem moeilijk zijn.

Fabrikanten richten zich met zelfvernietigende dvd's op de verhuurmarkt. De producten geven consumenten eenvoudig toegang tot recente films en muziekproducties zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over het op tijd terugbrengen van de schijfjes.
De eerste film die uitkomt op de dvd-d is The Barbarian Invasions van Denys Arcand. Honderden andere films zullen volgen. Buena Vista Home Entertainment is vorig jaar al gestart met het uitbrengen van films op EZ-D. Ondanks de interesse van filmstudio's, zijn zelfvernietigende dvd's echter nog geen groot succes.

bron : het laatste nieuws
Slekken
Pro Member
Pro Member

Allez dan, weer wat extra materiaal voor de afvalberg. En dat allemaal omdat een film terugbrengen toch o zo lastig is. Tssss.
Ok, het kan wel nuttig zijn in bepaalde omstandigheden, maar voor de verhuurmarkt is dit echt niet nodig.

Greetz
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Even gegoogled > zie hier

Grtz, :wink:
Afbeelding
goos
Plus Member
Plus Member

Slekken schreef:Allez dan, weer wat extra materiaal voor de afvalberg. En dat allemaal omdat een film terugbrengen toch o zo lastig is.

tenzij de mensen ver van de videotheek wonen, tenslotte is het ook naft dat ze verrijden eh, ook niet zo super milieuvriendelijk

maar ik denk wel dat dit niet zo goed is voor de verhuurcentra uiteindelijk, want er zijn veel mensen die bij het terugbrengen mss een nieuwe meenemen..
Slekken
Pro Member
Pro Member

goos schreef:tenzij de mensen ver van de videotheek wonen, tenslotte is het ook naft dat ze verrijden eh, ook niet zo super milieuvriendelijk

maar ik denk wel dat dit niet zo goed is voor de verhuurcentra uiteindelijk, want er zijn veel mensen die bij het terugbrengen mss een nieuwe meenemen..

Mja, das wel een feit. Waarschijnlijk zullen ze ook wel een mooi centje verdienen aan de boetes van de mensen die te laat hun film binnenbrengen.

Greetz
anoniem
Plus Member
Plus Member

wie wil er nu in godsnaam zoiets huren :-(
je gaat toch niets "aanschaffen" wat na een paar uur naar de xxx gaat?
ooops... :twisted:

je koopt iets dat het lang zal meegaan, of het moet iets om op te consumeren zijn :wink:
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Geeft je dus exact 8u om het ding naar HD te rippen...
Dat zal wel lukken ;)

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
bubbs
Pro Member
Pro Member

Styno schreef:Geeft je dus exact 8u om het ding naar HD te rippen...
Dat zal wel lukken ;)

Styno

hehe, nu wel... Maakte destijds m'n eerste rips op een oude P100 of 133, en daar zal 8 uur krap geweest zijn. :-)
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Ik heb er toch m'n twijfels over dat dit wel wettelijk is ... je kan de mensen toch niet verplichten om een aangekocht product te consumeren binnen een bepaalde tijd?

Voedingswaren tot daar aan toe, maar die worden gewoon slecht ... niets verbiedt je uiteraard om bedorven waar te eten ;)

Stel je voor: je begint 's avonds je film te bekijken maar er komt iets tussen of je bent moe en je gaat slapen ... leuk, volgende dag kan je de dvd terug gaan huren (kopen?) om het vervolg te bekijken, terwijl je bij een conventionele dvd nog de tijd hebt om de volgende dag verder te kijken ....

Ik vind dit niet kunnen en heb er sterk m'n twijfels over of de verhuurcentra's met deze invoering gelukkig zijn.

/EDIT:

Komt nog eens bij dat de kleine videotheekjes wel eens met plaatsgebrek te kampen kunnen hebben ... van elke DVD X aantal copijen inkopen vergt behoorlijk wat opslagruimte.
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Yoko wilt ge ook newsposter worden. :P
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wel, ik moet C-Phest bijtreden. Ik koop pas een DVD als ik de film echt goed vind, ik bekijk em eens en een paar maanden later bekijk ik die nog eens. Dus die mag niet zomaar 'verdwijnen'. Nuja, zoals Styno zegt, dat geeft je 8u om hem te rippen :-)

Cheers
Afbeelding
SIR
Pro Member
Pro Member

C-Phest schreef:Komt nog eens bij dat de kleine videotheekjes wel eens met plaatsgebrek te kampen kunnen hebben ... van elke DVD X aantal copijen inkopen vergt behoorlijk wat opslagruimte.

Niet alleen plaatgebrek, maar waarschijnlijk ook duurdere aankoop(- of verhuur)prijs.

Wat zou zo'n blanco schijfje niet kosten????

Tel daar de installatie om ze te branden, luchtdicht te verpakken en de alom gekende auteurrechtelijke vergoedingen en het zal wel een schoon kostenplaatje worden.

Maar ja, het duurt niet langer dan een kwartier om hem op je HD te rippen dus..... :twisted:
Akira
Elite Poster
Elite Poster

wel leuk voor de illegale markt, selfdestructdvd in grote oplage kopen, en door verkopen als gewone dvds :), das een flinke winst voor de piraten :)
en wat zullen de klanten van de zwarte markt vies zijn als ze na 8 uur hun dvd recht in de prullenbak kunnnen smijten

kortom nutteloze uitvinding

maar is dit geen oud nieuws? of wel heb ik het een half jaar geleden gelezen maar dan over die oudere technologie, maar de bedoeling van het verhuren was, in tankstations zodat de kindjes in de auto naar een film konden kijken op lange reizen. Precies of een uitbater van een videotheek 100 van die dvds gaat kopen en maar 1 keer kan verhuren, zou alleen maar verlies zijn

groeten
me;)
de pispaal <<
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”