Hallo
Tot voor kort gebruikte ik enkel één Fritzbox 7390 als alles in 1 device (modem, router, wifi ap, dect basis, voip,…) Omdat de 7390 in de kelder stond was mijn wifi en dect bereik niet optimaal, met dode zones voor wifi in de keuken, badkamer en bovenverdieping, en met dect geraakte ik niet tot achter in de tuin.
Daarom dacht ik oorspronkelijk een nieuw AP te kopen, maar ik zag de kans om een tweedehands Fritzbox 7360 voor slechts 40 € te kopen.
Vandaar dat ik gekozen heb voor volgende opstelling: de 7360 in de kelder, die dienst doet voor de modemfunctie en voip registraties (dect en wifi staan uit hier). De 7390 staat ingesteld als IP cliënt op het gelijkvloers en daarmee heb ik overal goede wifi en dect ontvangst. De 7390 connecteert voor zijn voipregistratie op de 7360 via IP.
Met het in de praktijk zo opstellen heb ik wel een nadeel ondervonden wanneer ik met mijn DECT toestellen bel:
- Ik kan niet meer manueel afwijken van de in de 7360 ingestelde belregels via de codes *121# etc, om zo manueel een operator te selecteren.
- Een analoog toestel verbonden met de 7360 kan ik intern niet meer bereiken (met **1)
- Ook de telefoons die via IP registreren op de 7360 zijn op hun intern nummer niet meer te bereiken.
Dit laatste probleem is waarschijnlijk eenvoudig te verhelpen door de ip telefoons te laten registeren op de 7390.
Maar weten jullie manieren op de 2 eerste nadelen op te lossen? Een RJ11 kabel van de 7390 naar het vaste toestel is zonder breekwerk niet realiseerbaar en zie ik niet als een optie. En DECT registratie op de 7360 zie ik ook niet als de perfecte oplossing omdat ik zo in mijn tuin niet kan bellen. Zien jullie andere opties?
advanced Fritboxen: Fritzbox 7390 achter Fritzbox 7360
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik neem aan dat je in de client FritzBox één SIP account hebt geregisteerd, en deze dus als IP telefoon ingesteld is op de eerste FritzBox (als **620).freakske_b schreef:De 7390 staat ingesteld als IP cliënt op het gelijkvloers en daarmee heb ik overal goede wifi en dect ontvangst. De 7390 connecteert voor zijn voipregistratie op de 7360 via IP.
Als je met je DECT belt, die aangesloten is op de client FritzBox, dan kan je de codes die beginnen met ** op de eerste FritzBox niet gebruiken, gezien deze "onderschept" worden door de 2de FritzBox.freakske_b schreef:- Ik kan niet meer manueel afwijken van de in de 7360 ingestelde belregels via de codes *121# etc, om zo manueel een operator te selecteren.
- Een analoog toestel verbonden met de 7360 kan ik intern niet meer bereiken (met **1)
- Ook de telefoons die via IP registreren op de 7360 zijn op hun intern nummer niet meer te bereiken.
Probeer eens de code *# te vormen voor het nummer, hiermee schakel je de "keypad mode" in en worden de navolgende codes normaal wel doorgegeven.
- - afwijken van de belregels van FritzBox 1 zou moeten lukken via *# *121# nnn # (nnn = het te bellen nummer)
- een analoog toestel verbonden met de 7360 zou je moeten kunnen bereiken via *# **1
- Ook de telefoons die via IP registreren op de 7360 zouden moeten lukken via *# **621 etc
Jouw probleem is dus vooral het DECT toestel?freakske_b schreef:Met het in de praktijk zo opstellen heb ik wel een nadeel ondervonden wanneer ik met mijn DECT toestellen bel:
Volgens mij kan je FritzBox2 beter instellen als DECT Repeater op FritzBox1. Dan zou je DECT toestel kunnen "roamen" tussen FB1 en FB2, en dus als het ware geregisterd staan op FritzBox1 (en zijn al je problemen opgelost?).
Op het scherm van je DECT toestel (bij een AVM toestel toch) zie je een kleine cijfer "1" of "2" om te melden op welke FritzBox de DECT aangemeld staat.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
@freakske_b
Ik heb het nog eens nagekeken op een 7390
In het menu "DECT" is er een optie "DECT Repeater", daar gewoon "Enable DECT Repeater" aanvinken.
Ik heb het nog eens nagekeken op een 7390
In het menu "DECT" is er een optie "DECT Repeater", daar gewoon "Enable DECT Repeater" aanvinken.
- - zorg ervoor dat in beide FritzBoxen de DECT Code gelijk is (standard staat die op "0000").
- de 2 FritzBoxen "pairen" door op beide boxen op de "DECT toets" te drukken.
- dan je DECT toestel aanmelden op de 7360 (en niet op de 7390 boven).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
De DECT repeater optie heb ik niet uitgevoerd omdat ik zo bepaalde functionaliteiten verlies op de FritzFon.
Maar het belangrijkste, sinds de 7390 staat ingesteld om voor zijn voipregistratie te doen op de 7360 via IP, heb ik kwaliteitsproblemen tijdens de gesprekken. Voor het eerst verschijnen er in mijn logs andere codec-en dan G.711/G711u. De G.729a duikt ook op, en de gesprekken zijn van véél mindere kwaliteit.
Daarom laat ik alle toestellen weer registreren op de 7360 in de kelder, en gebruik ik de 7390 als wifi AP en gigabit switch.
Iemand enig idee wat die kwaliteitsproblemen zou kunnen veroorzaken? Als ik eens tijd heb, zou ik het toch graag perfect werkend hebben met de 7390 die zich voor voip registreert op de 7360.
Dit lukt niet. Wanneer ik *#**1 gebruik om mijn analoog toestel verbonden met de 7360 te bereiken verschijnt op de telefoon "Keypad **1" en even later "resources unavailable", terwijl hij wel degelijk daar aangesloten is.philippe_d schreef:Als je met je DECT belt, die aangesloten is op de client FritzBox, dan kan je de codes die beginnen met ** op de eerste FritzBox niet gebruiken, gezien deze "onderschept" worden door de 2de FritzBox.
Probeer eens de code *# te vormen voor het nummer, hiermee schakel je de "keypad mode" in en worden de navolgende codes normaal wel doorgegeven.
- afwijken van de belregels van FritzBox 1 zou moeten lukken via *# *121# nnn # (nnn = het te bellen nummer)
- een analoog toestel verbonden met de 7360 zou je moeten kunnen bereiken via *# **1
- Ook de telefoons die via IP registreren op de 7360 zouden moeten lukken via *# **621 etc
Maar het belangrijkste, sinds de 7390 staat ingesteld om voor zijn voipregistratie te doen op de 7360 via IP, heb ik kwaliteitsproblemen tijdens de gesprekken. Voor het eerst verschijnen er in mijn logs andere codec-en dan G.711/G711u. De G.729a duikt ook op, en de gesprekken zijn van véél mindere kwaliteit.
Daarom laat ik alle toestellen weer registreren op de 7360 in de kelder, en gebruik ik de 7390 als wifi AP en gigabit switch.
Iemand enig idee wat die kwaliteitsproblemen zou kunnen veroorzaken? Als ik eens tijd heb, zou ik het toch graag perfect werkend hebben met de 7390 die zich voor voip registreert op de 7360.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
Wifi via Amplifi HD
-
- Moderator
Welke functionaliteiten verlies je?freakske_b schreef:De DECT repeater optie heb ik niet uitgevoerd omdat ik zo bepaalde functionaliteiten verlies op de FritzFon.
In een andere topic beschrijf je hoe 2 externe FritzBoxen op mekaar registreren via IP. Ondervind je daar dan niet dezelfde kwaliteits issues?freakske_b schreef:sinds de 7390 staat ingesteld om voor zijn voipregistratie te doen op de 7360 via IP, heb ik kwaliteitsproblemen tijdens de gesprekken. Voor het eerst verschijnen er in mijn logs andere codec-en dan G.711/G711u. De G.729a duikt ook op, en de gesprekken zijn van véél mindere kwaliteit.
Iemand enig idee wat die kwaliteitsproblemen zou kunnen veroorzaken?
-
- Pro Member
Mijn RSS feeds en webradiophilippe_d schreef:Welke functionaliteiten verlies je?
Neen, dat maakt het juist moeilijk om de logica te zien voor mij! Extern geen enkel probleem, intern is het problematisch...philippe_d schreef:In een andere topic beschrijf je hoe 2 externe FritzBoxen op mekaar registreren via IP. Ondervind je daar dan niet dezelfde kwaliteits issues?
T moet volgens mij echt iets met die codec die ik anders niet zie te maken hebben.
Wifi via Amplifi HD
Wifi via Amplifi HD