Aangezien ik jaarlijks betaalde, kreeg ik voor 264€ per jaar (=22€ per maand) onderstaande geleverd:
- Werkelijke downloadsnelheid: 1,1MB/s (fritz box connecteert aan 13000 tot 15000 kbit/s)
- Werkelijke uploadsnelheid: 110KB/s (fritz box connecteert aan 900 tot 950 kbit/s)
- Vast IP-adres (gebruikt om van buitenaf te verbinden met domoticasysteem en NAS-server)
- Ongelimiteerd volume
- gratis telefonie tijdens piek- en daluren naar zowel vaste lijnen als gsm's. We bellen enkel naar Belgische nummers.
Aangezien je voor die prijs ook VDSL vindt, overweeg ik een overstap naar een andere provider, want Dommel biedt geen VDSL aan op mijn adres.
Echter vraag ik me af wat de realistische snelheden zijn die ik met VDSL zal halen, want op lijntest.be krijg ik:
VDSL: 0-waarden bij up en down zowel tijdens piek als dal
VDSL HIGH: 8.63Mbps up / 14.88Mbps down (piek en dal)
ADSL: 634.63Kbps up / 7.06Mbps down (piek en dal) (dit is lager dan wat ik nu via Dommel Cityline heb, maar dat draait op infrastructuur van Dommel zelf)
Kijk ik echter via http://www.belgacom.be/internetsnelheid, dan krijg ik dit te zien:
Uw internetabonnement
Belgacom Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Min.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Min.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Kijk ik via http://www.belgacom.be/nl/particulieren ... m-tv.html?, is het resultaat:
3 tv's, waarvan 3 in HD
Aangezien de verschillen tussen lijntest en belgacom-site immens zijn, vraag ik me af wie ik moet geloven en of het het waard is om over te stappen naar een andere provider.
En als ik overstap, welke formule ik dan het beste neem. Er is nogal wat aangesloten in het binnenhuisnetwerk, soms met vaste IP-adressen in het subnet dat Dommel gebruikt en wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk herconfiguratie nadien bij de installatie van een eventuele nieuwe modem. Maar dat puntje zal niet de doorslag geven bij het kiezen van een eventuele overstap.
De nieuwe formule mag eventueel in pack-formaat voor zelfstandigen zijn, maar dat is zeker geen vereiste.
Extra weetjes:
- Digitale TV hebben we nu van Telenet en daar zijn we, op de prijs na (23€/maand), relatief tevreden over.
- Mijn GSM-abonnement zit bij Base (Business Pro voor 12,10€/maand) en daar zit ik zelden buiten de bundel
- Een deel van mijn volume wordt gebruikt door torrents en hier wil ik geen blokkage of capping op.
- Aangezien mijn zelfstandige activiteit begint te groeien, vind ik de 'service' en 'beschikbaarheid van het netwerk' van Dommel eigenlijk maar net op het randje.
- De huidige Fritz Box 7360 is nieuw van afgelopen zomer nadat de vorige de geest had gegeven en is dus eigenlijk nog niet afgeschreven.