Ik heb een Sony Xperia Z met de Android 4.3 die er bij hoort, unrooted.
Nu heb ik de laatste tijd veel last dat ik meldingen krijg dat mijn intern geheugen vol loopt (75% vol, 95% vol). Dat kan: de Xperia Z heeft 16 GB intern geheugen waarvan zo'n 11,7 GB bruikbaar. Dat lijkt een flinke verbetering ten opzichte van oudere Androids met slechts enkele GB geheugen, maar in tegenstelling tot vroeger kan je geen "Apps2SD" meer doen waardoor applicaties en games eigenlijk al hun data op het intern geheugen opslaan in plaats van op de SD-kaart.
Ik heb erg veel moeite om in te kunnen schatten waar die gebruikte schijfruimte naartoe gaat. Ik begrijp dat er verschillende partities zijn en dat caches niet altijd meegeteld worden, maar op deze manier is het wel heel moeilijk om op te kunnen kuisen.
Zo zal er in /android/obb of /data ongetwijfeld veel data zitten, maar unrooted hebben de apps enkel toegang tot hun eigen sandbox en kan je dus geen overzicht krijgen.
But wait, there is more! Via de app Storage Analyser (een soort WinDirStat of TreeSize voor Android) merk ik dit op:
Thumbnail-data ter waarde van meer dan 2,5 GB! Op 11,7 GB ruimte is dat best veel en de files verwijderen heeft geen zin want de media scanner (?) genereert die vrijwel meteen opnieuw. Trucjes als een lege file op readonly met de zelfde naam daar neerzetten helpt niet.
Ik heb al bijna al m'n foto's naar de cloud verplaatst (dankzij Flickr, PlayMemories, Google+, ... maakt dat toch niet zo veel meer uit), dus lokaal heb ik hoop en al slechts 200 foto's staan. Hoe kan je meer thumbnaildata hebben dan effectief foto's?
Door heel deze ellende kan ik niet eens een game zoals N.O.V.A. 3 installeren; deze neemt namelijk 2,3 GB ruimte in.
Android is op deze manier niet leuk meer...
Android: hoe 'schijfruimte' vrij maken?
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Als ik problemen had met storage, gebruikte ik vroeger altijd clean master.
Nu sinds ik mijn N4 met amper 16gig heb heb ik wel geen last meer gehad van dat probleem.
Geen idee of die app het nog altijd goed doet maar waarschijnlijk het testen wel eens waard.
Nu sinds ik mijn N4 met amper 16gig heb heb ik wel geen last meer gehad van dat probleem.
Geen idee of die app het nog altijd goed doet maar waarschijnlijk het testen wel eens waard.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Beide goeie tips, bedankt! Clean Master heeft nog 1 GB aan cache kunnen wissen en heeft ook een van de schuldige apps gevonden: Pocket (offlinen van webcontent). Stom dat die app zich niet kan beperken tot xxx MB of zo.
Kenw00t's tip was wel akelig omdat de gsm in recovery ging bij reboot, waarschijnlijk omdat ik net iets te veel files gewist had
.
Cyamogenmod zou een optie zijn mocht ik niet zo tevreden zijn van de standaard Xperia ROM
. root-toegang zou al leuk zijn, maar momenteel nog niet zo vaak nood aan gehad. (behalve nu dus
)
Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
Kenw00t's tip was wel akelig omdat de gsm in recovery ging bij reboot, waarschijnlijk omdat ik net iets te veel files gewist had
![Razz :-P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Cyamogenmod zou een optie zijn mocht ik niet zo tevreden zijn van de standaard Xperia ROM
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Razz :-P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk