Hallo iedereen,
Om één of andere reden zijn bij signaalsterkte mijn Telenet waardes veranderd.
SN/Ratio: was vroeger 39.0 nu 41 a 42 ????
Signaalsterktes: was vroeger 2.0 db/MV nu - 9.9 a -10 db/MV
Ik heb een AD 2100 Decoder, reset is uitgevoerd geen verschil.
Waardes zijn sinds vandaag veranderd..
Signaalsterkte Digitale Tv veranderd ????
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
En ondervind je nu problemen omdat je dit post? Ik ben geen Telenet-technieker, maar je geeft niet genoeg gegevens, om daar van uit te gaan.
Belangrijker zijn je BER (Bit Error Rate)-waarde, en je aantal foutieve pakketten, ook je signaalKWALITEIT moet > 90% zijn.
S/N-ratio van 41.0 is perfect (hoe hoger, hoe beter), je signaalsterkte is aan de lage kant. Dit kan problemen beginnen geven, maar dit kan evengoed foutloos werken als je signaalkwaliteit oké is. "Officieel" moet dat minimum -13 dB/mV zijn, al kan lager dan -10 problemen beginnen geven, maar je valt nog net binnen het toelaatbare.
Je moet ook weten dat die waardes verschillen per zender waarop je dit bekijkt. EEN, VTM, VIER, ... zitten allemaal op verschillende frequenties en zullen bijgevolg allen een iets andere waarde geven, als is een sprong van +2 naar -10 dB/mV wel te groot in dit geval.
Belangrijker zijn je BER (Bit Error Rate)-waarde, en je aantal foutieve pakketten, ook je signaalKWALITEIT moet > 90% zijn.
S/N-ratio van 41.0 is perfect (hoe hoger, hoe beter), je signaalsterkte is aan de lage kant. Dit kan problemen beginnen geven, maar dit kan evengoed foutloos werken als je signaalkwaliteit oké is. "Officieel" moet dat minimum -13 dB/mV zijn, al kan lager dan -10 problemen beginnen geven, maar je valt nog net binnen het toelaatbare.
Je moet ook weten dat die waardes verschillen per zender waarop je dit bekijkt. EEN, VTM, VIER, ... zitten allemaal op verschillende frequenties en zullen bijgevolg allen een iets andere waarde geven, als is een sprong van +2 naar -10 dB/mV wel te groot in dit geval.
Laatst gewijzigd door Amazor 03 jan 2014, 06:33, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Iets klopt er niet.
Het signaal niveau is gezakt van +2dBmV naar -10 dBmV, en toch is de SNR gestegen naar 41/42. In principe kan dat niet. de SNR daalt een beetje als het signaal niveau zo sterk daalt.
Volgens mij is het omgekeerd : de SNR is van 41 naar 39 gegaan, maar dat is geen probleem.
Het kan goed zijn dat je géén problemen hebt met deze waarden.
De ontvanger in de digicorder kan deze signalen perfect aan.
Doch het is niet normaal op zich, dat het signaal 12 dB zakt.
Even een correctie : Amazor zegt dat de signaal sterkte groter dan 90% moet zijn. Dat is niet waar.
Integendeel, de signaalsterkte is de minst belangrijke (maar toch niet onbelangrijk).
Dit procentueel gegeven veroorzaakt eigenlijk een verkeerde interpretatie. Vaak denkt men dat dit zo hoog mogelijk moet zijn, liefst 100%.
En dat is dus niet zo.
Daarom dat ze dit hebben weggelaten in de nieuwe software. Bij de nieuwe Yelo interface zie je alleen maar de signaalsterkte in dBmV staan, wat een correcte weergave is.
Het signaal niveau is gezakt van +2dBmV naar -10 dBmV, en toch is de SNR gestegen naar 41/42. In principe kan dat niet. de SNR daalt een beetje als het signaal niveau zo sterk daalt.
Volgens mij is het omgekeerd : de SNR is van 41 naar 39 gegaan, maar dat is geen probleem.
Het kan goed zijn dat je géén problemen hebt met deze waarden.
De ontvanger in de digicorder kan deze signalen perfect aan.
Doch het is niet normaal op zich, dat het signaal 12 dB zakt.
Even een correctie : Amazor zegt dat de signaal sterkte groter dan 90% moet zijn. Dat is niet waar.
Integendeel, de signaalsterkte is de minst belangrijke (maar toch niet onbelangrijk).
Dit procentueel gegeven veroorzaakt eigenlijk een verkeerde interpretatie. Vaak denkt men dat dit zo hoog mogelijk moet zijn, liefst 100%.
En dat is dus niet zo.
Daarom dat ze dit hebben weggelaten in de nieuwe software. Bij de nieuwe Yelo interface zie je alleen maar de signaalsterkte in dBmV staan, wat een correcte weergave is.
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Dat was inderdaad een typfout met meteen verkeerde info hierdoor. Mijn initiële post was verloren gegaan bij het drukken van de verzendknop en was er deze keer wat te vlug over gegaan. Uiteraard bedoel ik de signaalkwaliteit, dat kon je wellicht wel merken aan de rest van m'n post, waar ik wél dBmV gebruik. Soit, bedankt voor de opmerkzaamheid.Sylvester schreef:Even een correctie : Amazor zegt dat de signaal sterkte groter dan 90% moet zijn. Dat is niet waar.

Signaalsterkte wordt inderdaad al jaren terecht niet meer uitgedrukt in procent. Alleen bij de installatie van de decoder of het manueel zoeken van zenders kan je dat getalletje nog tevoorschijn toveren, maar veel nuttige info heb je er niet mee. Je kan een perfecte signaalsterkte hebben van 40% zonder fouten, terwijl bij 70% je signaal veel slechter kan zijn, het zegt niets over de kwaliteit ervan.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat is de enige conclusie die van toepassing is... ook al kan het met minder ook prima werken.Sylvester schreef:Doch het is niet normaal op zich, dat het signaal 12 dB zakt.
Een signaal zakt zomaar geen 12 dB... dus ofwel is er binnen (connectors ?) een probleem ofwel buiten (ga dus eens bij je buren informeren).