Opdracht - mini-project voor school

Plaats reactie
jdbrussels
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ben nieuw op dit forum, maar volg wel al enige tijd 'passief' discussies die worden gevoerd op userbase.

Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in informatica en technologieën die dit mogelijk maken; ik volg dan ook een opleiding toegepaste informatica via afstandsonderwijs (software developer).

Voor een project dienen we op zoek te gaan naar een externe opdrachtgever. De bedoeling is vooral de Agile ontwikkelingsmethode onder de knie te krijgen met opsporen van vereisten, aanmaken user stories, planning poker, registratie issues, rapportering, ...

Er kan van alles uitgewerkt worden, een klein stukje software, een database, een (eenvoudige) website, ...

Het project loopt over het tweede semester.

Dit lijkt me ideaal voor een zelfstandige of een kleine kmo dat bijvoorbeeld graag over een eenvoudige website zou willen beschikken, of een kleine database/programmaatje om iets in bij te houden.

Het moeilijke lijkt me, is zo iemand vinden, die hierin tijd wil investeren en die dit zit zitten (hoewel er weinig risico is).

Waar ik nu werk ben ik nog maar net begonnen, en ligt er niet meteen iets op tafel.

Heeft er iemand hier al ervaring mee ?

Mvg
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik vind het een beetje vreemd dat de focus ligt op Agile ontwikkelingsmethode i.p.v. op de ontwikkeling zelf.
Het is al helemaal vreemd dat er een klein projectje gekozen wordt om de ontwikkelingsmethode aan te leren daar waar Agile juist gebruikt worden voor grote projecten met verschillende team leden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ach, school.

Ik kan enkel zeggen dat ik dezelfde ervaring heb. Agile is gewoon the latest buzzword dus dat moet en zal aangeleerd worden, ongeacht de realistische toepassing in de context.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Kan je je skills misschien ook posten. En is dit een groepswerk of jij alleen?
jdbrussels
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Een factor voor de acceptatie van het projectvoorstel zal dan ook de omvang zijn ;-)

Het is een individueel project, met ook quotering op het projectmanagement via Agile-technieken (opvolging via Assembla, wekelijkse stand-up, opdeling in iteraties/fasen, ...). Natuurlijk moet wat ontwikkeld wordt beantwoorden aan de behoeften, maar de projectkeuze is vrij.

Ik heb al gehoord van websites voor apothekers, een dropfolder voor automatisch afdrukken van documenten, een transport tracking tool, ... Aangezien het na de uren moet gebeuren, lijkt het mij verstandig van niet téveel hooi op de vork te nemen.

Ik zit nu in het tweede jaar applicatie-ontwikkeling, dus heb al wat Java, .NET, HTML, CSS, Javascript, XML gezien. De programmeeropdrachten zijn kleine toepassingen met een beperkte GUI, voor het bijhouden van tekstgegevens in een database. Visual Basic en Netbeans heb ik vooral al gebruikt. Een eenvoudige website (zelf schrijven of bvb WordPress Template aanpassen), toepassingen met een database zie ik wel zitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boran_blok schreef:Agile is gewoon the latest buzzword dus dat moet en zal aangeleerd worden, ongeacht de realistische toepassing in de context.
Waar is de tijd naar toe dat we als "analist programmeur" nog zelf met de eindgebruiker gingen praten, schermpjes tekenden op wat papier, tussentijdse demo's gaven, ... om uiteindelijk tot een prachtig stukje programmatuur te komen waarin de gebruiker zich volledig kon vinden.

Nope... vandaag hebben we veel volk nodig zodat een developer zelden nog een gebruiker ziet, alle tussen liggende lagen enkel voor verwarring en hun eigen interpretatie zorgen, met als resultaat dat het eind resultaat gewoon een regelrechte ramp is.

Oh ja... laat ons Agile doen nu... terwijl we dat 20 jaar geleden eigenlijk al lang deden :bang:

Agile bevat dus zeker mooie concepten... maar wat mij betreft een beetje overhyped (maar da's goed voor de business, 37 nieuwe functies zijn er ondertussen voor gecreeerd, bergen boeken over geschreven, massa's cursussen rond gegeven, ...)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Het is vooral handig om aan management uit te leggen waarom je een groot project niet op voorhand volledig kan inschatten...
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het feit dat requirements wijzigen tijdens je project heeft niets te maken met Agile... dat heeft altijd bestaan en zal gewoon blijven bestaan.

Het gaat er gewoon om dat je dergelijke dingen onder controle houdt... maar zoals ik eerder al schreef deden we dat 20 jaar geleden ook al... daar heb je heus geen Agile voor nodig. Agile is wel formeler in die dingen, maar dat op zich zorgt natuurlijk ook weer voor een zekere overhead.

De klassieke waterfall waarmee men steeds vergelijkt bestaat wat mij betreft ook niet, of is althans niet de oorzaak van het probleem. Het probleem zit hem eerder in de afstand tussen gebruiker en developer... en die interactie kan je op diverse manieren verbeteren, ook daar heb je geen Agile voor nodig (al is het wederom formeler daarin).

Als de hype maar een naam heeft dus... zolang je maar een methodologie volgt is alles prima.
Plaats reactie

Terug naar “Development”