Nieuw IMS platform Belgacom

Plaats reactie
jang
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:43
Bedankt: 1 keer

Iemand ervaring met de configuratie ? Ooit al een niet-Belgacom centrale aan de praat gekregen ?

Werk al een paar jaar met Belgacom i-office (nu i-office multi) via een fritzbox 7390. Vrijdag is belgacom langsgeweest om over te schakelen naar het nieuwe platform, maar zij configureren uiteraard geen fritzbox. Ben met paswoord en nieuw id aan de slag gegaan (nu met sip trunking) maar krijg het zaakje niet aan de praat. Mocht iemand i-talk of i-office van belgacom aan de praat gekregen hebben ben ik uiteraard ook geïnteresseerd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

dag Jang,
Ik heb met i-talk succes geboekt, met tips die hier op het forum staan.
In één van de posts over de FB 7390 en i-Talk moet het zeker terug te vinden zijn.
Je verbreekt je "garantie" van je FB maar dat is het enige nadeel.
MVG
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij is er een onderscheid tussen i-Talk en I-office multi.
In het eerste geval spreken over een gewone SIP account (één nummer), in het 2de geval heb je een SIP Trunking nodig.
  • Bij gewone SIP accounts, heb je voor ieder telefoonnummer een aparte account (vergelijkbaar met PSTN).
  • Bij SIP Trunking heb je één account, met daarop een (willekeurig) aantal telefooonnummers (vergelijkbaar met één ISDN lijn en verschillende MSN's).
Volgens mij heb je dus 2 problemen met de FritzBox:
  1. De FritzBox aanvaardt geen VoIP nummers met letters (zie Goofie).
  2. Jouw FritzBox (internationale versie) ondersteunt geen SIP Trunking accounts.
Oplossing(en):
- Het probleem met de letter/cijfer combinatie kan je oplossen door de config te wijzigen (vb via telnet).
- Ik gebruik de laatste Duitse versie van de FritzBox 7390 Firmware (OS 05.60-26687), en deze ondersteunt (naast full vectoring) ook SIP Trunking. Je kan dus:
  • ofwel je FritzBox flashen met de laatste Duiste Firmware.
  • ofwel wachten op de volgende release van de internationale Firmware (die komt altijd met wat vertraging :()
Als je hulp nodig hebt bij het flashen, en je woont in de streek, kom gerust eens af :).
Goofie schreef:Je verbreekt je "garantie" van je FB maar dat is het enige nadeel.
@Goofie
Met rukerneltoool kan je alle sporen van de telnet sessie wissen (en de waarschuwen op de web interface verwijderen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jang
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:43
Bedankt: 1 keer

Er is inderdaad een onderscheid :
- bij het vorige platform (registrar = voip.belgacom.be) moest ik mijn 4 nummers apart connecteren
- bij het nieuwe (registreer = ims.belgacom.be) authenticeer ik op basis van 1 nummer, waarin geen letters staan. SIP trunking dus.

@Philippe : SIP trunking is mogelijk in de internationale firmware versie 84.05.01, tenzij ik er niets van begrepen heb
Screen Shot 2013-10-22 at 10.53.06.png
)
@Goofie : geen telefoonnummers met letters, enkel de registrar toevoegen - 1 probleem minder, tenzij ik natuurlijk niet aan alle identificatiegegevens geraakt ben

Een van de mogelijke problemen is de authenticatie van de Fritzbox zelf als PBX, los van de nummers (blank in de config file). Want de identificatie gebeurt 1 van de 4 nummers in de reeks, en geen 'non-dialable number'. Hou ik aan de kant voor een volgende poging, ondertussen hoop ik dat de volgende firmware misschien soelaas biedt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jang schreef:SIP trunking is mogelijk in de internationale firmware versie 84.05.01, tenzij ik er niets van begrepen heb
Dat wist ik niet, ik gebruik al een tijdje terug de Duitse (omdat die altijd de laatste nieuwigheden bevat).
Ik denk dat je het toch werkende zou moeten krijgen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luc@s
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2011, 16:47

Multi DID in het algemeen was in het verleden een probleem op de FB, de latere versies heb ik niet meer opgevolgd, gezien dit niet mogelijk was toen, en AVM dit enkel maar wou aanpassen bij een (minumum) grote afname.

voor multi DID uitgaand, was wel een workaround, maar dit gaf dan weer problemen bij inkomend.
dit hangt sterk af van de voip operator waarmee gewerkt word.

sommige sturen de callee (gebelde nummer) in de URI, andere sturen deze in de TO-header.
wanneer dit niet "matcht" met hoe de FB het verwacht, zal dez bv een 404 not found terugsturen waardoor het nummer niet bereikbaar is voor inkomende gesprekken.

tracen is de boodschap, fritz heeft hier een goede tool voor die toelaat direct een pcap op een remote machine te saven.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”