Einde teletekst

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

De BBC heeft al een hele tijd geleden zijn teletekstdienst CEEFAX opgedoekt, enkel de ondertitelingspagina 888 blijft nog bestaan.
In Nederland en België is de afschaffing nog niet aan de orde, toch merk ik dat bij de VRT een langzame afbouw nl: de inhoud van TV programma's kunnen niet meer geraadpleegd worden, zo wordt niet meer de inhoud van pakweg Ter Zake en Reyers Laat evenals De Zevende Dag niet meer weergegeven, men is verplicht om op het internet te gaan om deze informatie in te winnen.
Beursberichten worden nog weergegeven doch geen beurscommentaar meer.
Wat denken jullie, is teletekst nog van deze tijd?
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Neen,

Men zou beter tijd investeren om DVB subs mee te sturen :)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Hier wordt teletekst toch nog regelmatig gebruikt : even het programma-overzicht raadplegen, of de weersvoorspellingen. Lekker makkelijk zonder de PC te moeten opzetten.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Funfile schreef:Hier wordt teletekst toch nog regelmatig gebruikt : even het programma-overzicht raadplegen, of de weersvoorspellingen. Lekker makkelijk zonder de PC te moeten opzetten.
Is hier allemaal mogelijk via de smartphone. Geen tv en geen PC in moeten schakelen. Even ter verduidelijking voor het programma overzicht: ik heb een sat ontvanger die in mijn netwerk is opgenomen. Kan die dus benaderen zoals om het even welk ander netwerk toestel. De sat ontvanger (en daarmee de epg) laat zich ook vanaf de smartphone raadplegen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Ikzelf gebruik al een paar jaar naar volle tevredenheid hbbtv. Vooral de Duitse zenders zijn hier voortrekker in.
Onlangs is eurosport ook gestart.
In het najaar wordt de hbbtv v2.0 standaard actief wat de mogeljkheden nog sterk zal vergroten, kijk er al naar uit...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Ik vind in elk geval dat een openbare omroep tenminste zijn programmagids toont op tv. Die moet dan natuurlijk volledig en correct zijn. Op dvb-t zijn er (te) veel problemen met de gids. Mocht dat allemaal netjes werken op ieder digitaal platform dan kan voor mijn part teletekst wel verdwijnen.
Het enige waarvoor ik het vroeger ook nog wel eens gebruikte was voor verkiezingsuitslagen te raadplegen. Maar dat kan tegenwoordig ook zo veel beter op internet.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Voor oudere mensen lijkt teletekst me nog heel nuttig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Hoe gaan ze dan ondertitels voorzien voor slechthorenden ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Joe de Mannen schreef:Hoe gaan ze dan ondertitels voorzien voor slechthorenden ?
Lees de eerste regel eens van dit topic :wink:
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

ik raadpleeg de vrt teletext enkel nog via hun app
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Teletekst vind ik een zeer efficiënt communicatiemiddel. Het is snel oproepbaar, makkelijk leesbaar, alles is bondig samengevat en de actualiteit is tot zijn essentie herleid. Je hebt er alleen een scherm (TV/PC) en/of internet voor nodig. Maar dat heb je ook nodig bij een smartphone. Dat noemen ze nu 'de vooruitgang' ...

Off topic:
Als de VRT straks teletekst eventueel afschaft, dan stel ik voor om dit soort besparingen verder door te trekken. VRT en VTM kunnen dan ook gewoon hun nieuwsuitzendingen bundelen en samen 1 nieuwsuitzending maken. De items die nu in beide journaals aan bod komen zijn voor 95% identiek en hoe ze die items invullen komt ook grotendeels overeen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Teletekst is en blijft een onmisbaar medium dat zelfs enkele exclusieve functionaliteiten biedt die nog steeds niet worden aangeboden via het recentere digital video broadcasting (DVB-C/-T2/-S2).

Concreet: Ondertiteling en PDC-informatie om accurate opnames (óp de seconde exact) te kunnen maken worden exclusief via teletekst aangeboden.
Zo zie je maar, opnames (van de VRT) via een oude VHS-videorecorder met PDC-functionaliteit mislukken nooit, in tegenstelling tot de TN Digicorder die in de soep draait als er één lettertje of cijfertje verkeerd staat in de elektronische programmagids.
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

De Britse omroep BBC, destijds de eerste om een teletekstdienst te lanceren, trok er vorig jaar de stekker uit.
Bij de VRT zijn ze dat voorlopig niet van plan, maar aan de Reyerslaan valt wel te horen dat er een ‘evaluatie’ komt. ‘We moeten er voor blijven zorgen dat we de Vlamingen met een goede mix bereiken’, klinkt het.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding

En ik gebruik zelf geen teletekst meer, zou niet weten waarom wel nog.
En ja de mensen die niet meer goed kunnen horen hebben het nog nodig voor de ondertiteling..
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

De BBC heeft dan wel de stekker uit Teletext getrokken, maar de BBC ondertiteling zelf wordt zowel via DVB als via Teletext uitgezonden, zowel voor de SD als de HD zenders.
Die Teletekst ondertiteling heeft ook voordelen, in tegenstelling tot de DVB ondertiteling is zij niet grafisch, het lettertype en de vormgeving wordt dus door de decoder zelf beslist.
Als ik dus op BBC Two HD afstem kan ik kiezen welke soort ondertitels mij het meest bevalt, en op mijn ontvanger kan ik de grootte van het lettertype veranderen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Zijn er al DVB subs met kleur btw?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Op BBC gebruiken ze toch niets anders ?
Ze gebruiken dezelfde kleuren als bij teletekst, als er meerdere mensen spreken hebben ze allemaal hun eigen kleur en de achtergrond is zwart.
Op mijn Dreambox kan ik ook nog de graad van doorzichtigheid bijregelen, zodat ik de achtergrond nog door het "zwart" zie.
Bijlagen
DVB Subtitle.jpg
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

boulder schreef:Die Teletekst ondertiteling heeft ook voordelen, in tegenstelling tot de DVB ondertiteling is zij niet grafisch, het lettertype en de vormgeving wordt dus door de decoder zelf beslist.
Als ik dus op BBC Two HD afstem kan ik kiezen welke soort ondertitels mij het meest bevalt, en op mijn ontvanger kan ik de grootte van het lettertype veranderen.
Is het niet net omgekeerd ... ? DVb-T ondertiteling is bij mij net volledig instelbaar: kleur, grootte. Bovendien zijn de letters mooi afgerond ipv de gepixelde teletekstondertiteling.
De Franse dvb-t zenders (waar GEEN teletekst doorgestuurd wordt) geeft dus die bovenstaande mogelijkheden indien er ondertiteling voorzien is. Soms zijn er ook 2 ondertitelingssystemen: 1 voor hardhorigen (waar er nog extra info verschijnt omtrent de geluiden in de uitzending) en 1 gewone waar alleen de dialogen uitgeschreven zijn.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:
Provider

De DVB standaard bevat bitmap-based ondertitels (gelijkaardig aan VOBSUB bij de DVD's), maar DVB kan ook Teletext (en dus ook Teletext ondertitels) bevatten, dus beiden zijn mogelijk en het hangt dus af van de uitzendende partij.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zie in officiële documenten over de DVB standaard niets over Teletext (http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300 ... 10401p.pdf).
Er staat wel bij dat het zowel tekst als grafische data kan bevatten, maar zowel op TVEi als op de BBC zenders heb ik bij DVB toch al altijd met grafische ondertitels te doen gehad, het enige dat ik kon aanpassen was de graad van doorzichtigheid van de achtergrond.
Dat merk je als je de ondertitels probeert uit de .TS file te halen (met ProjectX bijv.).
En het is natuurlijk niet omdat iets tekstinformatie bevat dat het daarom Teletekst is.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Moet je de ''teletekst' van TVL (TV Limburg) eens bekijken... dat is pas wat leuks!

http://www.tvl.be/nl/doe-mee/tvl-digitext/#.UkMnEtK-0yo
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fredo66 schreef:Is het niet net omgekeerd ... ? DVb-T ondertiteling is bij mij net volledig instelbaar: kleur, grootte. Bovendien zijn de letters mooi afgerond ipv de gepixelde teletekstondertiteling.
Teletekst hoeft niet gepixeld te zijn, zoals reeds gezegd, teletekst bevat enkel codes.
Het is zoals in een kleuterschool waar een juf tegen een kleuter zegt dat die de letter A moet tekenen.
Het hangt dan van die kleuter af (de teletekst decoder dus) hoe die A er zal uitzien.
Als er daarentegen tekeningen worden doorgestuurd (bitmaps), dan kan de decoder daar nog kleinigheidjes aan veranderen maar het grootte deel ligt vast.

Ik merk op France 3 (DVB-C, maar onversleuteld) zowel Teletekst als DVB ondertiteling.
Aan die DVB ondertiteling kan ik nauweljks iets aan instellen.
Voor de teletekst ondertiteling kan ik de grootte van het lettertype kiezen, ik kan ook bepalen of de originele plaats op het scherm moet gevolgd worden, de graad van doorzichtigheid, of de kleuren moeten gevolgd worden, enz.
En zoals je ziet hoeft dat er helemaal niet gepixeld uit te zien.
Bijlagen
france3-teletexte.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:Aan die DVB ondertiteling kan ik nauweljks iets aan instellen.
Tja, da's de implementatie van je ontvanger... heeft op zich ook weer niets te maken met TT of DVB-C/TT.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Klopt niet, r2504.
Hoeveel ga je instellen, als het om bitmaps gaat ?
Je kunt ze groter maken door in te zoomen, maar dat gaat ze nu net gepixeld maken, of wazig.
Als het codes zijn, zoals bij ASCII, dan kun je daar op de ontvanger een super leesbaar lettertype achterstoppen.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:
Provider

boulder schreef:Ik zie in officiële documenten over de DVB standaard niets over Teletext (http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300 ... 10401p.pdf).
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Video_Broadcasting
Older technologies such as teletext (DVB-TXT) and vertical blanking interval data (DVB-VBI) are also supported by the standards to ease conversion. However, for many applications more advanced alternatives like DVB-SUB for subtitling are available.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:Klopt niet, r2504.
DVB-SUB heeft zowel een ‘bit-map’ als ‘code based' variant... het hangt er dus vanaf welke men gebruikt.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer
Provider

apestaart schreef:De BBC heeft al een hele tijd geleden zijn teletekstdienst CEEFAX opgedoekt
In de UK is al meer dan 20 jaar teletext ingeleverd voor digitext. Zoals met "See Facts" (CEEFAX) destijds was de BBC nog maar eens de pionier met digitext. Teletext is inderdaad al lang niet meer van deze tijd.
Afbeelding Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Klopt niet, r2504.
DVB-SUB heeft zowel een ‘bit-map’ als ‘code based' variant... het hangt er dus vanaf welke men gebruikt.
Ja, maar het verschil is dit :

bij Teletekst is het altijd codebased, gevolg is dat de keuze altijd bij de gebruiker ligt.
Bij DVB subs is het de aanbieder die beslist of het bitmaps of codebased is (en dat laatste heb ik nog nooit gezien).
Dus in de overgrote meerderheid van de gevallen heb je daarmee weinig instelmogelijkheden als gebruiker.

En Teletekst subtitles zijn natuurlijk ook eenvoudiger te rippen en om te zetten naar SRT formaat :wink:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

Ook bij de teletekst van de VMM zenders is een langzame afbouw bezig, zo worden op VTM text en op 2 BE text niet langer de TV gids meer aangeboden.
Plezant, nu moet ik daarvoor speciaal mijn computer aanzetten en via de website van VTM en 2 BE de TV gids raadplegen.
Ook op NOS teletekst worden geen beursberichten meer gegeven.
JIM, MTV en TMF hebben hun teletekst zo goed als afgeschaft.
Binnen 5 jaar zou het wel eens amen en uit zijn met de (analoge) teletekst, het wordt tijd dat de TV zenders beginnen met de digitale teletekst, deze zou moeten de opvolger zijn van de analoge teletekst.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”