ATA-instellingen voor WeePee (incoming) & Betamax (outgoing)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Hallo iedereen,

Ik heb een Sipura SPA-3102 ATA (quasi idem aan een Linksys PAP2T) en heb een incoming nummer bij WeePee.
Ik wil graag bereikbaar zijn op mijn WeePee nummer, maar uitbellen via een Betamax-cloon (freevoipdeal/jumblo).

Op de SPA-3102 heb ik volgende info staan voor de WeePee settings, en daarmee registreert m'n ATA perfect en kan ik inkomende gesprekken ontvangen:
Onder Voice => Line1
Afbeelding

Uitgaande gesprekken lukken echter niet.
Ik heb 2 gateways gedefiniëerd: 1 bij jumblo, en 1 bij freevoipdeal.
Volgende gateways staan geregistreerd:
Afbeelding

Gateway 2 (waarop ik aan het testen ben) staat ingevuld als: +32 <mijn_geverifiëerd_telefoonnummer>@sip.freevoipdeal.com

Het dialplan is momenteel erg basic, enkel om enkele uitgaande oproepen te testen:

Code: Selecteer alles

(<0:0032>4[789][2-9]xx.<:@gw2>|x.<:@gw0>)
Dat zou dus moeten zeggen: uitgaande gesprekken naar GSM via gateway 2 (= freevoipdeal) en al de rest via de PSTN-lijn.
Ik heb echter geen PSTN-lijn, dus kan niet testen of de gateway gepasseerd zou worden en dat oproepen naar andere nummers dan GSM-nummers effectief over de PSTN zouden lopen.

Echter, met een rule als

Code: Selecteer alles

(x.<:@gw2>
(alles via gateway 2) kan ik ook geen uitgaande oproepen maken.

Uitleg ivm dialplan komt van http://www.cisco.com/en/US/products/ps1 ... 5a44.shtml en http://www.callvoip.nl/technotes/voip-s ... belgie.pdf.

Mijn voornaamste vraag is nu: hoe kan ik mezelf ervan verzekeren dat de settings in de ATA voor freevoipdeal correct zijn?
M'n telefoonnummers zijn geverifiëerd bij freevoipdeal:
Afbeelding

Bij freevoipdeal vind ik echter enkel volgende info terug m.b.t. het instellen van een ATA/SIP-device:
Afbeelding
https://www.freevoipdeal.com/en/sip

Ik merk dat, wanneer ik m'n dialplan aanpas zodat enkel Gateway 2 gebruikt zou worden, m'n ATA niet meer registreert bij WeePee. Dus da's zeker niet de bedoeling! :?

Kan er iemand hier me uitleggen hoe ik m'n ATA kan configureren om bereikbaar te zijn op m'n 03-nr dat ik van WeePee heb, en om te kunnen uitbellen via een andere gateway? Welke settings dien ik aan te passen, en hoe dient m'n dialplan eruit te zien?

Moet ik de incoming proxy van WeePee gebruiken om bereikbaar te zijn op m'n WeePee 03-nr? Of kan ik die proxy weg halen en daar de proxy van freevoipdeal invullen?

Alvast bedankt voor enige hulp!

Sven
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Je instellingen zien er goed uit echter volgende merk ik op:

bij de gateway instellingen moet je de + laten vallen voor +32 in je gebruikersnaam

en volgende dialstring heb ik samengesteld bij mij:

(<04:00324>[6789]xx.<:@gw2>|04[1235]xx.<:@gw1>|0[12356]xx.<:@gw1>|00xx.<:@gw1>|07[078]xx.|0800xx.|1[9]xx)

GW2 is voor gsm nummers, GW1 is voor vaste nummers en weepee is voor speciale nummers (070, 0800, 0900)

http://screenpresso.com/=ViWTd
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Dit kan niet :
(x.<:@gw2>
Er moet minstens 1 cijfer gekozen worden en dan kom je tot:
(xx.<:@gw2>
Zo zie je het in alle dialplans.

Die +32-prefix heb ik ook in de gateway account info, dat zou wel moeten werken.
Het niet meer registeren van Weepee heeft normaal gezien niets met de gateway-accounts te maken.

Om het kiezen te versnellen gebruik ik volgend dialplan-entry:
<0:0032>4[7-9]xxxxxxxS0<:@gw2>
Zo wacht hij niet op de interdigit-time-out.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Tdewaele
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 maa 2014, 09:26

Beste,

een korte vraag. Hebben jullie het ooit klaar gespeeld om uitgaande oproepen te laten gaan via Weepee. Ik heb zelf een ATA SPA112 en krijg zonder enig probleem inkomende oproepen. Bij uitgaande oproepen krijg ik echter steeds een "TUUTUUTUUT ...".

Aangezien ik alle Belgische oproepen via Weepee laat gaan, is mijn dial-plan bij wijze van test zeer eenvoudig: (xxxxxxxxx). Ik heb maar 1 gateway en moet dan ook geen gateway invullen zoals in jullie geval.

Ik vraag me gewoon af of ik nog speciale settings moet aanpassen vooraleer ik zelf oproepen kan doen (DTMF? ...)

Bedankt voor de feedback !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ga eens naar de Klantentoool van WeePee, inloggen met jouw account gegegens.
Onder de Tab "Account Informatie" kan je de "User-Agent Beveiliging" resetten.
Dat is in de meeste gevallen het probleem als je bij WeePee wel bereikbaar bent, maar niet kan uitbellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”