Analoge telefoon (telenet) over LAN netwerk

Plaats reactie
beireken
Starter
Starter

Ik zit met een "probleem" ivm. de telefonie in een nieuwbouwwoning.
Momenteel heb ik overal cat6 lopen door heel het huis die samen op een patch paneel toekomen.
Dit natuurlijk voor het LAN.

Voor de analoge telefoonlijn, via telenet, werk ik momenteel met een gewone analoge DECT telefoon.
Die heb ik aangesloten op één van de netwerkaansluitingen in de leefruimte. Hiervoor heb ik een kabeltje gemaakt die rj11->rj45.
Aan het patchpaneel het omgekeerde naar de telenet modem.

Zo was ik van plan om een 2e klein patchpaneel te maken, die gewoon 2 aders nodig voor de telefonie doorverbind, aangesloten op de telenet modem.
Zo kan ik van het ene patchpaneel (LAN) de gewenste poorten verbinden naar het telefonie patchpaneel.

Het probleem dat ik hiermee zie is dat als ik een verkeerde LAN poort doorverbind naar het telefonie patchpaneel, ik wel rare dingen ga creeren met schade? tot gevolg.

Een betere oplossing zou volgens mij zijn dat ik via een bakje de analoge telefoons in het huis kan aansluiten op het LAN netwerk, dit bakje verbind dan door naar een ander dat op zich verbonden is met de modem voor telefonie.
Bestaat zoiets?

Anderszijds zou ik gewoon kunnen overschakelen naar VOIP, ware het niet dat ik toch bij telenet zit. En aangezien telenet internet + digitv (zonder telefonie) apart duurder uitkomt dan whop, lijkt dit geen goede optie.

Ik hoop dat dit wat duidelijk is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

beireken schreef:Het probleem dat ik hiermee zie is dat als ik een verkeerde LAN poort doorverbind naar het telefonie patchpaneel, ik wel rare dingen ga creeren met schade? tot gevolg.
Het probleem is inderdaad dat op een telefoonlijn spanning zit... al heb ik geen idee of netwerkkaarten of switches hiertegen beveiligd zijn of niet. Een telefoontoestel inpluggen in een netwerkpoort is volgens mij geen enkel probleem aangezien een toestel zelf geen spanning heeft.

In ieder geval als je vroeger een modem in een ISDN lijn stak was je modem defect (
beireken schreef:Een betere oplossing zou volgens mij zijn dat ik via een bakje de analoge telefoons in het huis kan aansluiten op het LAN netwerk, dit bakje verbind dan door naar een ander dat op zich verbonden is met de modem voor telefonie.
Je wil je analoge telefonie signaal dus eigenlijk omzetten naar VoIP om er dan terug analoge telefonie van te maken... lijkt me veel moeite (misschien gewoon beter kijken waar je wat steekt - zo vaak ga je dat waarschijnlijk toch niet wisselen).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

gebruik gewoon een andere kleur van patchkabel voor je telefonie (rood bv.) zodat het verschil duidelijk is. Hoe dikwijls ga je dit herpatchen ? Mischien 1x om de 10 jaar ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
beireken
Starter
Starter

Andere kleur patchkabel , OK.
Maar het gaat hem vooral om de fout van hem onoplettend in de verkeerde poort op het LAN patchpaneel te steken.

Gebeurt inderdaad niet veel , maar toch sluit ik het graag uit.
Als madam beslist van de telefoon ergens anders te zetten....
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

beireken schreef:Anderszijds zou ik gewoon kunnen overschakelen naar VOIP, ware het niet dat ik toch bij telenet zit. En aangezien telenet internet + digitv (zonder telefonie) apart duurder uitkomt dan whop, lijkt dit geen goede optie.
Je kan ook je telefoonnummer naar een VoIP-operator porteren en daarna bij Telenet een nieuw telefoonnummer aanvragen zodat jouw Whop-pakket behouden blijft.
Afhankelijk van je belgedrag(gesprekskosten) zal VoIP zelfs dan nog goedkoper zijn dan Telenet Telefonie.
beireken
Starter
Starter

Ja, ok. Maar dan betaal in principe 2x voor die telefonie. Ideaal zou zijn dat ik telefonie uit het telenet pakket krijg, maar door die mannen hun leuke pakketstrategie komt dat nog duurder uit. Voor minder in feite. Dus financieel gezien is VOIP erbij nemen, ook al is mijn belgedrag niet duur, niet zo een goede optie.

Ik had gehoopt dat er toch een soort adapter zou bestaan hebben dat je dat gewoon over het netwerk kan laten lopen.

Of moest telenet nu gewoon via SIP kunnen werken :D
Laatst gewijzigd door philippe_d 07 aug 2013, 19:37, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote uit vorige post verwijderd. zie Forumregels
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

je kan 2 ATA's gaan gebruiken maar da's knoeien.

Zet gewoon je DECT basisstation waar je telefoon binnenkomt :idea:
beireken
Starter
Starter

En wat met die IP DECT? Die kan toch niet bellen over het netwerk analoog? Heeft nog steeds analoge lijn nodig. Ik heb een c610IP staan gekoppeld aan mijn PBX centrale voor de firma.

Het basistation zetten aan de modem betekend dat ik de garage in moet voor hem op te laten. Neen dank u :)
Laatst gewijzigd door philippe_d 07 aug 2013, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Die IP Dect is inderdaad geen oplossing, dat besefte ik nadat ik 'bevestig' duwde 8)

Kan je geen losse lader gebruiken ?
beireken
Starter
Starter

Losse lader?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

De meeste DECT's hebben een basisstation met ingebouwde lader, maar de betere hebben ook nog een apart voetstuk om de handsets op te laden. Hier let ik steeds op, daar het basisstation niet altijd op dezelfde plaats hoeft te staan als de laders...
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

beireken schreef:Als madam beslist van de telefoon ergens anders te zetten....
Zoals ik al schreef is het verplaatsen van je telefoontoestel geen probleem... je toestel zet geen spanning op de lijn en kan dus ook niets stuk doen.

Het gevaar zit hem in je binnenkomende lijn foutief patchen zodat je spanning zet op een niet-telefoontoestel aan de andere kant. Nu is dit iets waar madam hopelijk afblijft en dus eerder een berekend risico volgens mij.
beireken
Starter
Starter

Correct, dit is een klein risico. Maar ik ben altijd op zoek naar de properste/beste oplossing.
Als er geen betere is zal het gewoon zo gebeuren.

Ik denk er net aan dat de C610 IP die ik gebruik voor de firma een apart basis en laadstation heeft. Die kan ik ook gaan gebruiken voor prive lijnen eventueel voorlopig.
Alleszinds zal dit wel ver de betere oplossing zijn denk ik. Dan ben ik ook direct verlost van het basistation, die kan ik dan gelijk kwijt bij de rest in de serverkast.
Alvast bedankt iedereen. Zo kom ik er wel uit :beerchug:
Laatst gewijzigd door philippe_d 07 aug 2013, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”