Alle apparatuur, software en platform is ontwikkeld door Fifthplay, een dochterbedrijf van Niko (stopcontacten, schakelaars)
In een topic vorig jaar is al gebleken dat velen het duur vinden voor wat het is/doet, maar laten we dat nu even buiten beschouwing laten.
Gezien ik toen de topicstarter was, heb ik de SEB ook sindsdien in gebruik, dus na dik 1 jaar kan ik al wat bevindingen geven.
Het originele pakket dat je toen kocht (in de Batibouw 2012 periode), was een gateway met 4 pluggen, waarbij je het met die 4 pluggen moest stellen, er was geen uitbreiding mogelijk doordat ze hardcoded aan de gate hingen. De gateway was een champignon-vormig apparaat met daaronder een datalogger die communiceerde met de pluggen (en die 2 dingen waren onderling verbonden met een USB kabel A-B).
Allemaal esthetisch niet zo mooi, maar uiteindelijk niet storend gezien zo'n toestel niet op de dressoirkast hoeft te staan, maar eerder in de buurt van de modem/router.

De gateway had 4 USB poorten, waarvan 1 verbonden moet zijn met de datalogger die eronder hing. Verder nog een WAN en LAN poort, waarbij uiteraard de WAN aan het internet moest hangen, en de LAN kant gaf geen IP, dus is voor gebruik in de interne keuken van Fifthplay.
De installatie was simpel: toestel in het stopcontact pluggen, ethernet kabel erin, pluggen tussen apparaten plaatsen in huis (en wel de serienummers van elke plug opschrijven en welk apparaat eraan hangt, om het jezelf makkelijk te maken), website van Electrabel openen, MAC adres en serienummer invoeren van de gate en meteen kon je de 4 pluggen toewijzen met naam en icoontjes. Historiek grafieken en live verbruik opvragen, alsook schakelen met de pluggen, was simpel.

In het najaar van 2012 (ik geloof ergens in september / oktober) heeft Electrabel al hun SEB klanten gecontacteerd om (vrijwillig en kosteloos) over te schakelen naar een nieuwe gateway met 4 nieuwe pluggen, waarbij je nu wel meer pluggen kon koppelen/bijkopen.
Een Simac technieker heeft toen het pakket geïnstalleerd aan huis, waarna het er zo uitzag:

De gateway heeft een heel ander design, geen externe antenne meer, geen externe USB kabels, nu enkel nog power (mini USB 5V), ethernet poort en een USB poort (om de optionele Honeywell thermostaat te koppelen).
Esthetisch een grote vooruitgang op vlak van gateway.
De pluggen zien er net hetzelfde uit als de oude, maar de nieuwe zijn omwisselbaar en er kunnen tot +-50 pluggen toegevoegd worden.
Ze voelen solide aan, maar dat wordt wel verwacht van een Niko dochter (zij maken ook degelijke schakelaars en stopcontacten)
Qua look and feel van de portal hier een paar screenshots: (en het geeft meteen de belangrijkste functionaliteiten)

Er is ook een iOS en Android app beschikbaar, waar je de pluggen en thermostaat mee kan bedienen, alsook grafieken opvragen.
Voor de geïnteresseerden: de SEB handleiding
Vragen/opmerkingen: shoot!