Roken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Om het weekend maar eens in te zetten met een "touchy" onderwerp :p
CD&V-senator Dirk Claes, zelf cafébaas, reageert tevreden op de resultaten van het onderzoek van de Universiteit Hasselt dat aantoont dat door de stapsgewijze invoering van een nieuwe rookwetgeving elk jaar 360 vroeggeboortes voorkomen worden.
i call bullshit: ik vraag me af hoe het onderzocht is dat het door de *rookwetgeving* is ?
het lijkt me nogal wiedes dat als iemand *niet* rookt, er voor die persoon (in het algemeen) ook *geen* verschil is?
dat er mensen gestopt zijn met roken komt door veel meer dan het rookverbod (de f*cking hoge prijzen, bv)
en ja, dat kan de gezondheid ten goede komen.

maar dat de politiek zich weer op de borst klopt met "kijk, dat hebben we goed gedaan" terwijl het op de kap van rokers & cafés was,
vind ik niet kunnen.
dat toont dat de politiek tevreden is over de baas te spelen over andermans zaak en leven en is imho totaal not done.
en dat staat dus los van het verbod an sich en de gevolgen van al dan niet roken.

en nee, ik ben geen roker (meer :p)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wette, niemand ligt er nog van wakker...
1. er was een overgangsperiode, nu is het not done om er nog 1 op te steken in bv. een club/zaal.
2. zelfs thuis gaat de meeste buiten staan om te roken.
3. de cafe's hebben zich, of aangepast, of trekken zich er geen kloten van aan.

Plaats genoeg dus als je wil roken....

dus of dat nu wel of niet komt door roken, who cares, zolang er er maar minder zijn zeker ?
Laatst gewijzigd door iceke 16 feb 2013, 00:36, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik merk op in Gent dat er veel café's zijn die het rookverbod naleven, maar ik merk ook dat er zijn (de karaoke in het stalhof om er maar één te noemen) waar er de gekende verbodstekens zijn van 20cm doorsnede, genoeg verspreid over de hele ruimte en waar iedereen lustig doorpaft. En daar is niks njet noppes van afzuiging voorzien. En voor degene die het niet kennen : erg groot is het niet. Al bij al misschien 10 op 10 meter? Je gaat daar - bvb vanavond - letterlijk naar zuurstof happen... En de regel is simpel : op maandag €5 allemaal in de pot leggen en je mag zoveel roken als je wilt. En komt er iemand van het ministerie voor volksgezondheid, dan betaal je de boete gewoon uit de pot...

Het klinkt cru, maar voor mijn part mogen ze de sigaretten €10 maken per pakje en de boetes stevig duurder zodat dergelijke praktijken niet langer kunnen...
Waarschijnlijk ga ik hier nu tegen een paar verstokte rokers hun schenen stampen maar tja een eigen mening hebben is ieders recht hé. Thuis mag je voor mijn part roken wat je wilt, maar liever niet in openbare gelegenheden. En aan de café's die er rekening mee houden en een rokershoek (met afzuiging) en aan de rokers die buiten staan : bedankt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bwoah...

1) het is slechter voor de staatskas dat er minder rokers zijn (maar die discussie heeft hier al eens gelopen)
2) het was slechter voor cafes (aantal failliet, anderen onnodige kosten moeten doen, anderen clienteel kwijt, ...)
3) het hoort bij het "asociaal en ieder voor zich" beleid dat mensen tegenwoordig hebben (vroeger was alles socialer, en in een groep rokers bleef het nog wat socialer)
4) voor de gezondheid en de eigen zak is het idd beter niet te roken
5) er is (momenteel) idd nog "plaats genoeg" voor rokers, maar je voelt je wel als een aap in een kooi
6) ik *haat* het feit dat de politiek zich ermee (over)bemoeit en dan zegt "kijk hoe goed wij het doen, een studie waar we je geen bewijs van tonen zegt dat het komt door iets dat wij ingevoerd hebben"

dat is zoals zeggen "kijk je moet je geld niet meer wisselen binnen de euro zone" en dan vergeten erbij te zeggen "maar je betaalt wel een pak meer en als ergens een ander land financieel in de problemen geraakt, zijn jouw spaarcenten minder waard"

en krisken, ik ben zeker geen verstokte roker (ik ben een ex-roker) :
laat dat cafe toch doen?
het is een *zaak* en die moet gerund worden zoals de uitbater het wil.
als dat niet mag, mag de politiek even beginnen met in eigen huis te kuisen. (oh please, let me clean de wetstraat :p)

niemand verplicht een niet-roker om er binnen te gaan, toch?
maar door de wet is het helemaal omgekeerd: nu worden rokers "uitgesloten" en "gepest" omdat ze roken.
terwijl de niet roker lekker lacht "ha, wij winnen" ...
beetje "up and over" vind ik het, maar soit

het is een eindloze discussie, en ook al ben ik gestopt met roken, en ja, dat stinkt, en ja, dat zal wel ongezond zijn...
maar god, laat elkaar toch gewoon met rust en laat mensen roken als ze dat willen?
akkoord dat niet alle cafes moeten zijn voor rokers, maar er mogen toch nog een paar zijn?
niet elk cafe is een gaybar, maar die mensen mogen toch ook een "eigen" cafe hebben!

*edit* voor ik hier afgeknald word over het gaybar gedoe: ik bedoel dus niet de cafes waar die oude venten elkaar euhm, ... soit
ik bedoel de cafes waar holebi's rustig wat gaan drinken in een toffe sfeer zonder dat ze zich geviseerd moeten voelen.
het is een niche (en daarom dat veel van die cafes ook niet lang duren), maar ik vind dat zeker iets dat er moet zijn.

net zoals er ooit niet-rokers cafes waren (toen je nog mocht roken op cafe, ook al waren die cafes in de minderheid en minder rendabel),
zo zouden er nu rokers-cafes moeten zijn waar je als roker nog met rust gelaten kan worden.
als het toen in de ene richting mocht, moet dat nu in de andere ook mogen, period.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een café is inderdaad een zaak, maar als je die redenering verder trekt en je de beslissing of er gerookt mag worden of niet aan de zaakvoerder overlaat dan mag er gerookt worden in vishandels, slagerijen, bakkerijen, de aldi/carrefour/lidl/..., kledingwinkels, ...

Ik volg je gedachten van het asociaal zijn, maar deze gedachte is ook tweeledig : omdat een roker daar persé wilt zijn moet ik passief mee-roken, heb ik kans op brandplekken op mijn kledij, stinken mijn kleren uren in de wind etc. Beide partijen, rokers en niet-rokers, hebben dus ergens wel een asociaal gedrag/idee dan...

Een niet-rokers is inderdaad niet verplicht om ergens binnen te stappen, maar een roker ook niet toch?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:Het klinkt cru, maar voor mijn part mogen ze de sigaretten €10 maken per pakje
Zolang als het van u komt, maak ik mij daar absoluut geen zorgen over. :P
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voila, zo simpel ist :) tnx :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

klopt, maar in de tijd dat men op cafe mocht roken had je, zoals ik al zei, ook cafes waar het niet mocht.
of andere plaatsen waar je naartoe kon als niet-roker.

dat hebben de rokers nu NIET: er is geen enkel cafe waar je (legaal) nog mag roken, dus het is wat scheefgetrokken:
het doel is misschien bereikt, maar ook overschoten, want een roker moet kiezen tussen op cafe waar je niet rookt,
of niet op cafe.
als niet roker had je vroeger meer keuze: mee met de rokers, naar een niet-rokerscafe, of niet op cafe.

dat de gedachte doorgetrokken wordt, klopt niet helemaal.
enfin, je hebt idd gelijk, maar er zou een limiet moeten zijn (die er, dacht ik, al lang was?)

dus: niet roken in winkels, niet roken in restaurants, dat is iets dat maar normaal is vind ik.
in een cafe, dat is echter iets waar je de keuze zou moeten hebben. (als uitbater, dan)

als je enkel personeel hebt dat zélf rookt (of hier géén probleem mee heeft), dan zou het moeten kunnen imho.
daarvoor nog niet over het hele cafe, je kan nog steeds een wel en niet rokerszone hebben (maar dan geen apenkot zoals je nu tegenkomt)

ik zeg het je, ik zie alles uit beide standpunten, en dat is iets dat uniek is aan een ex-roker (een roker kan dat niet, een niet roker evenmin)
en daar zeg ik niet mee dat je eens moet gaan leven als een roker.
maar het geeft je wel meer perspectief.

dat er van die rokers waren die totaal geen rekening hielden met anderen, geef ik je ook toe (van die eikels die bv rook in je gezicht blazen ipv weg te blazen).
maar dat zijn mensen die altijd al asociaal zijn geweest veronderstel ik, terwijl je nu meer een asociale maatschappij krijgt (maar daar is het wel/niet roken aspect maar een heel klein stukje van natuurlijk)

de wetgeving zal hier ook niet in veranderen, dat besef ik maar al te goed.
maar toch vind ik het spijtig dat de overheid eigenlijk "stoeft" met wat ze gedaan hebben op dit vlak (met die vroeggeboortes),
terwijl ze eigenlijk (bijna) niets doen om ons land "on track" te krijgen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Om eerlijk te zijn : van een rookvrij café ken ik zelf het bestaan niet (althans niet in Gent).

Ikzelf ben nooit een serieuze caféganger (in de vorm van "een bruin café") geweest, dus veel maakt dat rookverbod mij niet uit. Maar één keer je je waagt in het uitgangsleven heb je niet veel keus. In discotheken werd er steevast gerookt (nooit één gezien waar dit niet mocht), maar ook op fuiven van de plaatselijke chiro/scouts. Als we de redenering opvolgen zou je deze links moeten laten liggen en zoeken naar fuiven waar je niet mag roken...mja good luck :s Ook later als je het studentenleven binnen stapt heeft de studentenclub van jouw richting een eigen café (zeg maar de hoofdsponsor van die club). In de hele overpoort - destijds cantussen genoeg gedaan - nooit één gevonden waar roken verboden was. Als je dus naar een clubavond ging zat je zo-ie-zo in een café vol rook, idem dito voor een cantus of whatever. In het leven dat ik nu heb kan ik inderdaad zelf kiezen of ik een rokers of niet rokers café binnen stap, maar in dergelijke gevallen heb je geen keus (tenzij je niet bij een club aansluiten, niet uitgaan, ...).

Ach ik ken nog altijd mensen die roken (hun goed recht) : als ze hier komen weten ze dat ze op het terras mogen roken (staat asbak etc) of als het regent onder de dampkap. En zijn we eens weg en belanden we op een café dan ga je gewoon mee naar buiten hé. Net iets leuker voor hun en net iets socialer...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik weet niet waar jij komt, maar ik weet genoeg cafés waar er legaal gerookt mag worden en genoeg cafés waar ze het hun niet aantrekken.

Ik heb zoiets van, voor mij hoef je die moeite niet te doen, ik ga wel buiten smoren met het "plezant volk"
In't tweede geval heb ik zoiets van , als ge nu nog ni eens te moeite kunt doen om een glazen wand te installeren... doe ik ook de moeite ni om bij u een pint te komen drinken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Café's die het hun niet aantrekken ken ik genoeg (zie mn eerste post), maar café's waar legaal gerookt mag worden? Ik vermoed dat je dan bedoeld met dergelijke afzuigsystemen en glazen wanden? Mja ik ken er maar het is een minderheid. De meesten zetten hun volk op straat te roken. Het is niet alleen het investeren in wat glas maar ook die afzuiginstallatie etc. Ik heb geen idee wat dit kost maar het zou mij niet verwonderen dat dit ook snel een niet zo leuke kost is voor een café-eigenaar. Dan is het makkelijker om je café "rookvrij" te maken (lees : rokers mogen op straat) dan extra geld uitgeven in een rokershoek. Ik vermoed dat enkel de café's die "het moeten hebben" van rokers deze kost maken? Zodat een eventuele roker niet in de regen moet staan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

wat iceke zegt is wat ik idd ook ervaren heb, en vele van mijn "collega ex-rokers" met me:
het roken heeft/had een soort speciaal sociaal effect...
natuurlijk is dat niet geldig voor ALLE rokers, maar toch het overgrote deel:
al kende je elkaar totaal niet en zou je elkaar nooit terugzien, toch "klikt" het eigenlijk gelijk.

en als ex-roker merk je dat des te harder dat het "in dat andere kamp" nog net wat socialer eraan toe ging,
net zoals je ook (veel!!!) harder merkt dat die sigaretten stinken :p (dat merk je dus als roker HELEMAAL *NIET*)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Als ik al die regelneverij (en de bijhorende discussies) lees, denk ik vaak al lachend aan de volgende tekst: Geboren na 1970. :banana:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Splitter schreef:terwijl je nu meer een asociale maatschappij krijgt
Kan ik helaas niet tegenspreken. Onlangs nog samen gezeten met wat "oude zakken" uit het studentenleven van vroeger. Toen gingen we met de bende nog eens een pint drinken in ons studentencafé aan 1.20 euro. Het was toen al niet zo goedkoop maar soit, t moest zo goed maar niet smaken hé. Vandaag kost die zelfde pint, in dat zelfde café, 9 jaar later 2.10 euro. Dit komt dus neer op een prijsstijging van 10 cent per jaar. Zoals hier reeds gezegd ben ik geen caféhanger maar kwam ik vroeger als student regelmatig café's binnen...maar dit kan je toch - voor een café midden in de studentenbuurt van Gent - geen studentikoze prijs meer noemen?

Dat men zich meer en meer terug trekt op hun kot en daar een bak bier opent snap ik dan ook volkomen...Anders is het helaas niet meer te financieren...

Maar dat is één punt : véél dingen zijn ook makkelijker geworden. Heden ten dage zit iedereen thuis achter zn pc (look who's talking) of voor zijn tv ipv eens een wandeling te maken oid waardoor je wat mensen uit de buurt kent. De digitale tv brengt dit ook met zich mee : je kan naar elk programma kijken wanneer je wilt (ofwel opgenomen via de harde schijf ofwel programma's opvragen uit het menu). Vroeger belde je al eens naar schoolkameraadjes ivm huiswerk of lessen, nu sturen ze elkaar een SMS dat ze straks online zijn op MSN. En mensen zijn ook achterdochtiger geworden buiten vroeger... Ook ging men vroeger vaak sporten beoefenen die in groep gebeurden. Uiteraard heb je nu nog steeds voetballers, basketballers, balletmeisjes etc maar als je naar de gemiddelde fitness gaat nu zit iedereen naar TV te gapen of naar de mp3 speler te luisteren. 10 jaar geleden babbelden ze nog eens tegen elkaar.

Op 18 april van dit jaar woon in 4 jaar in mijn appartement hier (samen met nog 11 appartementsbewoners). Slechts van 3/4 ervan ken ik de naam en kom ik eens over de vloer. De anderen zie je wel eens passeren maar een goededag of simpel knikje kan er niet meer van af... beetje jammer toch wel...

Gelukkig beginnen steeds meer mensen dit te beseffen en zie je meer buurtcommités opgericht worden waar er eens een gezellige BBQ is in de zomer en dergelijke activiteiten meer...


Splitter : dat rokers een socialere groep zijn is ergens normaal : je hebt iets dat die groep samen houd : dat ding tussen jullie lippen. Wat houd een groep niet-rokers samen? Het fijne gevoel dat ze niet roken? Neen dus... Groepjes zijn toch meestal als basis iets dat je gemeen hebt? En in dit geval is dat een sigaret. Ik heb tussen rokers nog nooit geweten dat er iemand zijn aansteker niet uitleende aan een andere wiens aansteker toevallig niet werkte. Ook als je toevallig eens zonder sigaretten zat had je al gauw iemand die je wel eentje toestak. Dat geeft natuurlijk een bepaalde (sociale) sfeer.

Wat mij betreft : lang lang lang geleden eens van een sigaret getrokken, zitten hoesten dat mijn longen er bijna uit lagen en sinds dien gezegd laat maar :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

eternum schreef:Als ik al die regelneverij (en de bijhorende discussies) lees, denk ik vaak al lachend aan de volgende tekst: Geboren na 1970. :banana:
Wel ik ben van na 1970, tekstje gelezen en er zit waarheid in. Lots of it...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik kom just van café en zo rond een uur of 2 deur op slot en de asbakken boven :lol: de vaste klanten weten het wel hoor
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat 'men' iets doet aan het rookgedrag van de bevolking, daar kan ik inkomen. Maar eerst cafés verplichten om rokersruimten en afzuigingen te installeren om dan het roken helemaal te verbieden, dat is pesterij.

Aan de andere kant moeten de regeringen niet hypocriet doen want ze halen er veel inkomsten uit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik vind dat er met momenten een kruistocht wordt gevoerd tegen rokers. Ken veel mensen die zeer oud zijn geworden ondanks ze hun hele leven gerookt hebben (rustoord gewerkt).
De combinatie dat er vandaag in de lucht hangt zal volgens mij pakken erger zijn dan een paar rokende mensen, luchtwegenproblemen volgen hier thans ook uit indien je in een drukke stad woont, maar ja economie is belangrijker dan de mensen hun gezondheid, dus daar zullen ze niet te veel over hebben of lang stilzwijgen (spaarlamp mooi voorbeeld). Ik ben ex-roker, als er iemand in men buurt rookt vind ik dat het stinkt, maar ga daar eigenlijk geen drama over maken, sommige auto's "roken" nog veel harder en veel ongezonder en daar heb ik wel last van.
Een restaurant, openbare plaatsten lijkt mij logisch dat ze daar het roken niet toelaten. Roken tijdens het eten vind ik dan weer niet kunnen, maar in een café heb ik daar nooit veel last van ondervonden, mits er een goede afzuigsysteem stond. Dat er 360 vroeggeboorten minder zijn door dat ze niet meer op café roken heb ik toch persoonlijk men bedenkingen bij.
Alles bijeen moet je geluk hebben in het leven om een hoge leeftijd te halen, ken mensen die zo gezond mogelijk leven, al hun hele leven en die ook kanker kunnen krijgen ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Dat er 360 vroeggeboorten minder zijn door dat ze niet meer op café roken heb ik toch persoonlijk men bedenkingen bij.
helemaal akkoord mee... tzou ook kunnen dat het kwam doordat er paardevlees in de lasagne zit :-D

Tis tegenwoordig een gegoochel van getallekes om rokers in het slechte daglicht te zetten. Op den duur een beetje zielig zelfs.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik kan morgen afkomen, door het rookverbod op café zijn er 15% minder cafés tegenover het jaar ervoor.
En dan steken ze het allegauw op de crisis ;) Terwijl veel mensen op café gingen om gezellig met iemand een sigaretje te roken.

(Geen bron, een veronderstelling)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TiTanium schreef:Terwijl veel mensen op café gingen om gezellig met iemand een sigaretje te roken.
En hoeveel mensen bleven er niet weg uit het cafe omdat het er stonk ? Ik kom in ieder geval meer op cafe dan vroeger.

Trouwens als een roker nu weg blijft dan was het duidelijk niet om de gezelligheid... maar louter om te roken.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

r2504 schreef:Trouwens als een roker nu weg blijft dan was het duidelijk niet om de gezelligheid... maar louter om te roken.
Toch niet vind ik. Als je nu elke keer in de kou moet gaan staan of met een hoop voor de deur dan irriteert het je, en waarschijnlijk ook de buurt. Met klachten en een hoop zever tot gevolg.

Je hebt ook 2 soorten cafés vind ik.
1. Je hebt de echte "volkscafeetjes" klein en gezellig met vaste stamgasten, bijna niet of nauwelijks vreemd volk. Laat die mensen met rust en hun sigaretje roken met hun maten. Die luisteren toch niet naar deze wetgeving of toch de grote meerderheid.

2. Je hebt café's die mensen aantrekken door hun interieur/inkom/gevel, die ook gemakkelijker voorbij gaande toeristen of mensen die is iets willen drinken gaan aantrekken. Deze zullen gemakkelijker kunnen leven met het feit dat ze binnen niet mogen roken.

Ik heb nu echt zoiets laat die keuze over aan de cafébaas. Hij kent zijn klanten het beste, en niet ene die in Brussel achter een bureauke zit en denkt alles te weten...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

idd titanium, helemaal mee eens.

@krisken: dat het de sigaret was die voor het "sociale groepje" zorgde kan je idd gelijk in hebben...
maar eigenlijk zouden de niet-rokers daar dan een variant op moeten vinden (en liefst niet ala let's blame the smoker)
r2504 schreef:En hoeveel mensen bleven er niet weg uit het cafe omdat het er stonk ? Ik kom in ieder geval meer op cafe dan vroeger.
volgens mij voor elke niet-roker zoals jezelf (die van mss 1 / maand naar 2 / maand veranderde) zijn er 2 rokers die van 1 / week naar 1 / maand gegaan zijn...
het punt is nu eenmaal, je zit aan de toog, je hangt (afhankelijk van het aantal gedronken pinten) daar goed, je steekt een sigaretje op...
dat smaakt dan ook nog bij het pintje en het ene wil het andere natuurlijk nog eens opnieuw.
je rookt al gauw wat meer en je drinkt al gauw wat meer. en dat is goed voor de kassa :)

als je niet meer mag roken dan zit je daar en er ontbreekt wat...
en niet alleen dat, maar je moet wat asociaal doen als je dan toch even een sigaretje wil gaan roken + je moet naar buiten (of het hok in)
en daardoor gaan rokers minder vaak op cafe nu.

EDIT: @eternum net ook ff die link bekeken.
heerlijk, en er zit zoveel waarheid in (ook al ben ik van na de 70's, sorry :p)

het toont op meerdere vlakken aan wat voor overdreven "betutteling" de overheid ons eigenlijk oplegt.
een (groot) deel kan ik het nog mee eens zijn, maar je oogst wat je zaait, en dat is op deze manier dus idd eerder "watjes",
die niets meer kunnen beslissen en die altijd naar anderen/de overheid kijken om iets op te lossen.
en als het niet naar hun zin opgelost geraakt, vervolgens moord en brand gaan roepen bij iedereen (de media) die luisteren wil.

geef mij maar een tijdsmachine, zal ik mijn haar alvast laten groeien :)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

TiTanium schreef:Ik heb nu echt zoiets laat die keuze over aan de cafébaas. Hij kent zijn klanten het beste, en niet ene die in Brussel achter een bureauke zit en denkt alles te weten...
Dan kan ik zo al voorspellen wat er gaat gebeuren :roll:

Ik kan alvast zeggen dat wij vroeger meer dan eens ons omdraaiden aan de deur. Nu weet je ten minste zeker dat je binnen kan ademen 8)

Als je in de US of Canada komt hoor je niemand klagen over het rookverbod in de horeca (het is er al langer in voege dan hier) en je hoeft er ook niet door een rookwalm om ergens binnen te gaan ("no smoking within xx ft from doors/windows/ventilation).
In Scandinavië hoor je ook niemand klagen en daar mogen ze bij -25/25° gaan buiten staan.

Het zal wel in de Belgische aard zitten om daar te blijven over klagen en het verbod te negeren zeker?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Belgen zijn best wel eigenwijs ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Roken, fundamenteel tegen ;)

Zelfs naar school gaande ben ik verplicht die lucht in te ademen van mensen die op alle drukke plaatsen in Gent staan te roken waar je door moet.

Mensen moeten eens stoppen met roken.
Wat heb je eraan, niets, en het is nog es geld verkwisten ook.
En het zijn dan nog de armsten die het meest geld erin stoppen...
Zou nog goed zijn tegen de armoede + gezondheid van die mensen ook!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tendonsie : ik begrijp jou, maar voor sommigen is de sigaret soms de enige vorm van "troost". En voor anderen is dat alcoholische dranken, koffie, fitness, ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

tendonsie schreef:Roken, fundamenteel tegen ;)

Zelfs naar school gaande ben ik verplicht die lucht in te ademen van mensen die op alle drukke plaatsen in Gent staan te roken waar je door moet.

Mensen moeten eens stoppen met roken.
Wat heb je eraan, niets, en het is nog es geld verkwisten ook.
En het zijn dan nog de armsten die het meest geld erin stoppen...
Zou nog goed zijn tegen de armoede + gezondheid van die mensen ook!
Hou je dan maar vast aan een nieuwe belasting ;) Laat dat nu net iets zijn waar de regering hun winsten ook uit haalt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:En voor anderen is dat alcoholische dranken, koffie, fitness, ...
Iedereen zal wel een bepaalde "verslaving" hebben... voor mij zijn dat zoetigheden... maar wat me blijft verbazen is welke verslaving het roken wel echt is. Als men mij morgen zegt dat ik een week niet mag snoepen dan heb ik daar helemaan geen probleem mee, maar vraag je een roker enkele uurtjes niet te roken dan is het een ramp :eek:

Ik herinner me zelfs van busreizen op skiverlof waar rokers zelfs geen nacht zonder sigaret konden... dan begin ik toch m'n vragen te stellen.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Weet niet of je een ex-roker bent, maar een verslaafd persoon kan niet zonder zijn goedje. Of dit nu alcohol, nicotine, drugs of wat dan ook is. Je neemt dit af dan kan het zo hevig zijn dat het lichaam zelfs reageert (zenuwen). En daar zit nu net het moeilijke in ;)
Stoppen is 1 zaak, volhouden is iets anders. Als ze een week uw snoepgoed afpakken en je bent verslaafd zoals je zelfs zegt ga uw gedrag veranderen. Al is het een tikkeltje zenuwachtiger worden, maar het zal veranderen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

tendonsie, das wel héél kort door de bocht imho.

want: wat heb je eraan? niks zeg jij?

akkoord: laat ons allemaal met een dacia rijden: das goedkoper en heeft ook 4 wielen.
weg met al de andere soorten auto's!

biefstuk? tgoh, als er in lasagne paardevlees kan zitten ipv biefstuk, kan dat overal.
weg met dat dure vlees want het goedkope vlees is blijkbaar even goed om ergens in te draaien.

20 merken cola? weg ermee! alleen nog kraantjeswater!
daarmee les je de dorst ook en daarvoor dient drinken nu eenmaal.

etc etc... snap je?

heel vaak is iets meer psychologisch dan "nuttig" ofzo (net zoals krisken schrijft),
en ik vind dat je mensen dat moet gunnen.

en of het écht ZOveel uitmaakt, ik ben nog steeds niet overtuigd.
ik heb genoeg mensen rondom me zien sterven als 100% gezond en niet-roker,
genoeg anderen zien sterven veel te jong zonder te roken aan het een of ander (inclusief kanker),
en genoeg rokers de 90 zien halen in volle gezondheid.

dat het meestal de armsten zijn die roken, daar heb je dan (naart schijnt) weer wel een punt...
is ooit een onderzoek naar geweest, maar kan het even niet meer herinneren.
thans ken ik ook genoeg rokers die wél centen hebben (en genoeg niet-rokers *zonder* centen - meer en meer tegenwoordig)

ik denk niet dat je het zomaar zwart/wit kan afschilderen, en dat is dus iets dat de maatschappij tegenwoordig probeert.
ergens (en schiet me nu niet af) trek ik zelfs de vergelijking door naar de oneerlijke behandeling van vrouwen,
vervolgens van zwarten, en dan van homo's.

er moet altijd een doelgroep zijn waar de maatschappij de schuld voor vanalles op kan steken, en ze raken stilaan zonder groepen...

@titanium: roken toegelaten of niet, ik ben er vrij zeker van dat ze wel een of andere nieuwe belasting kunnen verzinnen,
onder een mooie naam, waar iedereen weer aan mag meebetalen.
ze zouden de roker moeten danken, maargoed (die discussie hebben we hier ooit ook al eens gevoerd)

R2504: it all depends. sommigen kunnen dat idd niet, dat geef ik toe.
voor anderen is dat dan weer géén probleem, en nog anderen hebben "triggers"
trouwens: even voor de fun, probeer dat eens? een week niet snoepen?

maar dan wél correct he: NIKS waar suiker of diens vervanger inzit (want dat is de zoetigheid)
wil dus zeggen geen frisdranken, geen suiker in je koffie, geen chocolade (ook niet op de boterham, ...)
het zou je verbazen hoe moeilijk het kan zijn als je het actieve ingredient uit je "verslaving" aan de kant zet)

ikzelf heb eigenlijk helemaal géén fysieke verslaving gehad aan sigaretten (zoals ik altijd al volhield en geen kat wou geloven)
ik ben dan ook gewoon (zoals veel ex-rokers) van de ene dag op de andere gestopt.
maar vaak merk ik - ondanks dat ik toegeef dat het stinkt enzo - dat ik wel nog "triggers" tegenkom die me naar een sigaret doen verlangen.
en het is pas als je stopt dat je merkt hoe frequent en/of sterk die kunnen zijn (en dan is het wilskracht om er niet aan in te geven)

voor iemand die zo'n trigger tegenkomt én niet gestopt is met roken, kan ik perfect begrijpen dat het moeilijk tot onmogelijk is om hier niet aan in te geven.
was bij mij vroeger ook zo.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

, maar vraag je een roker enkele uurtjes niet te roken dan is het een ramp
tgoh... ben nu een jaar gestopt. Heb altijd overschat 'hoe moeilijk' stoppen was. Uiteindelijk veel gemakkelijker gestopt dan gedacht.

Korttijdig lang stoppen (gelijk een nacht op een busreis) kan inderdaad 'het moeilijkste' zijn. Je weet dan dat het niet definitief is, dus zet je ook de drang naar nicotine niet opzij. Dat is gelijk een verslaafde aan heroine, die weet dat hij niet gaat stoppen... die gaat gewoon op zoek naar een plaatske en doet zijn ding.

Maar tis iets wat ik in een ander topic al vertelde :
Voel ik mij nu gezonder (een jaar na het stoppen)? Nee, helemaal niet... ik ben van 60kg naar 90kg gegaan. Heb nu last van overgewicht.. de 2de doodsoorzaak.

Ze mogen van mij dus afkomen met statistieken van 'er sterven er zoveel van roken'.. maar hoeveel sterven er dan door te stoppen en overgewicht te krijgen? Statistics lies damn lies...

Tis gewoon zielig hoe men nu een jacht heeft op de roker. Op den duur krijg je meer medelijden met die dat de jacht doen, dan met die dat roken :?
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In snoepgoed zit er - bij mijn weten - geen zaken in die een verslaving triggeren. In sigaretten, alcohol, ... wel. Je gaat je snoepgoed misschien wel missen, maar je krijgt er geen bijwerkingen, humeurwisselingen, agressiebuien, ... van (hoop ik ;-))

Er gaan niet veel mensen dood van het roken, maar wel van de gevolgen ervan (kanker etc). Dat je van 60 naar 90kg bent gegaan enkel door te stoppen met roken kan ik moeilijk begrijpen. Kan het zijn door te snoepen oid?

En tja met statistiekjes kan je alles bewijzen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
deferre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 dec 2012, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Roken is gewoon heel ongezond.
Er is geen enkel + punt aan verbonden als je rookt.
Overgewicht dan moesten in Amerika de meeste sterven voor hun 50 ste.
Ik ben er al 25 jaar vanaf.en veel fitter geworden.
Laatst gewijzigd door deferre 16 feb 2013, 19:08, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Dat je meestal bijkomt is normaal, uw lichaam zijn stofwisseling veranderd. Ik ben ook +/- 30kg bijgekomen. Snoep praktisch nooit...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

En wie zegt dat iedere roker verslaaft is?
Idem voor mensen die alcohol nuttigen.
Dat zijn toch ook allemaal geen alcohol verslaafden.
Chocolade idem.
Wel hebben al deze producten een invloed op de vrijgave van dopamine in onze hersenen.

En laat dopamine nu net een positieve invloed hebben op mensen. :wink:
Positief affect, zoals een prettig gevoel na beloning, blijkt een gunstige uitwerking te hebben op cognitieve prestaties.
Mensen met de ziekte van Parkinson hebben een tekort aan dopamine.
Bron: Wikipedia, dopamine.

Afin, ik hou mijn dopamine niveau op pijl. 8)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

deferre schreef:Roken is gewoon heel ongezond.
Er is geen enkel + punt aan verbonden als je rookt.
The article postulates that nicotine found in cigarettes reduces psychiatric, cognitive, sensory, and physical effects of schizophrenia, and also provides relief of common side effects from antipsychotic drugs.
A series of very interesting studies from multiple academic sources confirms that the risk of Parkinson's disease and Alzheimer's disease is surprisingly higher in non-smokers than in smokers.
Cigarette smoking has also been linked to a decrease in risk of certain inflammatory disorders, since nicotine itself appears to be an anti-inflammatory agent.
and found that the children of smokers had lower rates of allergic rhinitis, allergic asthma, atopic eczema, and food allergies.
preeclampsia, an extremely common but potentially deadly condition, is significantly less common in expectant mothers who smoke cigarettes than in expectant mothers who do not smoke.
bron(nen) te vinden via http://www.sott.net/article/221013-Heal ... ng-Tobacco

dussem, u zei? :)
het is gewoon zo dat het populair gezegd is dat roken VEEL slechter is dan enig welk voordeel.
en de eventuele voordelen worden liefst doodgezwegen.

ik heb genoeg mensen (en kinderen) weten sterven van zaken die niet gerelateerd waren aan (door rook/roken) veroorzaakte kanker.
mijn vader is gestorven aan een hartaderbreuk nadat hij de dag voordien een "clean bill of health" had gekregen na een volledige checkup.
mijn moeder heeft nooit in haar leven gerookt en heeft MS, een neefje is gestorven aan een tumor die ze in belgie niet eens kenden.

en ik kan nog wel een tijdje doorgaan...

aan de andere kant: een achtergrootvader van me - om maar 1 iemand te noemen - heeft zonder problemen de 87 gehaald en de beste man had 2 "verslavingen":
- constant roken (pijp, en dan écht de zware stuff)
- op alles zout (zelfs op een taart, smakelijk!)

dus iedereen die aankomt met het "roken is ongezond en je moet dus stoppen voor je eigen gezondheid!" schiet ik liever af met
"als ik morgen pech heb en een dronken bestuurder rijdt me overhoop, dan heb ik veel gehad aan het niet roken, right?"

een roker WEET dat er negatieve gevolgen zijn.
een niet-roker WEET dat de lucht zowiezo slecht (kan) zijn, met of zonder roker in de buurt.
die roker in je buurt kan je dan - meestal - nog iets of wat zelf controleren.
dus: live and let live (of die) :)

roken op de werkplaats: neen
roken op restaurant: neen
roken op het openbaar vervoer: neen
roken in een cafe, MITS de cafebaas EN de werknemers zélf roken EN de cafebaas dit wil toelaten: ja

et voila :)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Splitter schreef: roken op de werkplaats: neen
roken op restaurant: neen
roken op het openbaar vervoer: neen
roken in een cafe, MITS de cafebaas EN de werknemers zélf roken EN de cafebaas dit wil toelaten: ja
Het lijstje kan veel korter.
Roken in je privéomgeving: ja
Roken waar anderen komen: nee
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

jamaar on4bam!
daar ben ik het niet mee eens :p

roken op cafe - daar komen dus ook anderen - zou, imho, wél moeten kunnen.
niet verplicht he, maar ik ken cafés waar de baas EN het werkvolk roken en dat is in het absurde getrokken...
daar kan je dan bij momenten geen bediening krijgen omdat de bediening een sigaretje roken is.

ik vind het een beetje zoals tegen touring zeggen "jullie mogen het bedrijf runnen zoals jullie willen, maar wel enkel met elektrische wagens"
op dit moment (denk ik?) is er geen enkele elektrische wagen die in staat is ver genoeg te rijden + een andere wagen te takelen.
nochtans! het zou zoveel beter zijn voort milieu!!!!

je kan in alles reageren op 3 manieren:

- tekort schieten (is met roken zeker niet gebeurd)
- het doel halen en daar houden (is met roken ooit gebeurd)
- en het doel (ver) overschieten - en dat is wat nu met roken gebeurt in belgie (en in andere landen al langer zo is)

maar met andere landen moet je niet gaan vergelijken, want dan kan je de vergelijking doortrekken naar andere zaken die beter/slechter zijn en dan zijn we heel de database voor posts aan het inpalmen eer die discussie rond is :p
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Vlaamse Liga tegen Kanker wil rookverbod in gevangenissen.

Dan zullen de gevangenen "buiten" moeten gaan roken zeker!? :lol:
Ook wil de Vlaamse Liga tegen Kanker het roken in de thuiszorg aanpakken.
't Ja, ... ze zijn met iets begonnen.
Den bompa mag moet zijn pijp dan maar weggooien zeker?
Gesloten

Terug naar “Allerlei”