100.000 euro voor wie windmolen in zijn buurt wil

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

MENEN - Inwoners van Rekkem die instemmen met het plaatsen van drie windmolens dicht bij hun huis, krijgen van Electrabel 20 jaar lang 5000 euro.

Bewoners van een tiental huizen in de Triloystraat in het West-Vlaamse Rekkem hebben van energiebedrijf Electrabel een contractvoorstel in de bus gekregen. Omdat ze op minder dan 250 meter wonen van de plek waar Electrabel drie windmolens wil bouwen, kunnen ze een forse vergoeding krijgen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 4_00433575
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Vanop ons dakterras kan ik in de verte (ik schat 2-3km in vogelvlucht) ook 3 windmolens zien, persoonlijk zou het mij niet storen maar een kennis van mij die op zo'n 500meter van een windmolen woont kan er toch ook niet meer met lachen. In de zomer heb je enorm veel last van slagschaduw maar vooral het *zoef* geluid is echt irritant.
Afbeelding
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Dat zoef geluid.. doet mij denken aan die mensen die rond zaventem voor een appel en een ei een woning kopen en zich daarna aansluiten bij een actiecomite tegen geluidsoverlast, beetje zielige goudzoekers. (Voorbeeld van deze triestige opportunistenis uiteraard niet te vergelijken met de rechtgeschapen burger die plots zo'n windmolen in z'n achtertuin gepla,nt krijgt natuurlijk. Voor 5000€ jaar zou ik het evenwel overwegen, na eens een vakantieweek in een tent op vergelijkbare afstand van zo'n molen doorgebracht te hebben om te zien wat dat werkelijk geeft. Ervan uitgaande dat het allemaal best meevalt natuurlijk .
Laatst gewijzigd door Heronic 15 jan 2013, 12:00, in totaal 1 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer
Provider

Het geluid stoort niet zo naar mijn mening, echter de schaduw ervan. Het youtube filmpje geeft een goed voorbeeld
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Van de zomer gaan kamperen op een plaats waar nogal wat wind was. 's Nachts ben ik letterlijk opgestaan om te gaan kijken wat ik toch de hele tijd hoorde. Bleek er inderdaad een windmolen op zo'n goeie kilometer van de camping te staan die je de hele tijd hoorde "zoefen". Er was toen wel redelijk wat wind, maar ik moet zeggen dat ik niet verwacht had dat je op zo'n afstand nog zo'n geluidslast ervan zou hebben. Ik kan dus sinds afgelopen zomer best begrijpen dat je dit niet dicht bij je huis wil! :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Tim.Bracquez schreef:Het geluid stoort niet zo naar mijn mening, echter de schaduw ervan.
Ik werk soms op een locatie waar er enkele staan... en die dingen zijn gewoon onhoorbaar (of ik er nu pal onder sta of 200m vandaan).

Van de schaduw werd ik wel gek... iedere dikke seconde zo'n flits :?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Raar, ik hoorde ze nochtans redelijk goed... Zou er een verschil zitten in types/merk ofzo dan?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

geluid ontstaat door de wind die over de wieken van de windmolen glijdt. De vorm van de wiek, kan ander geluid produceren..

http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_shedding
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Misschien ook de hoogte... die waar ik over spreek zijn meer dan 100m hoog denk ik... in tegenstelling tot de meeste andere die ik zie.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Degene die ik tot nu toe gehoord heb stelt niet veel voor (deze zijn ook meer dan 100m hoog). Je hoort ze eigenlijk bijna niet.
Wat ik wel vervelend vind is de schaduw.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Na het zien van het youtubefilmpje... Nog voor geen miljoen euro. Om zot van te worden van het filmpje alleen nog maar, dus wil het niet weten wat het geeft in real life :eek: ...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

ik ook niet, alle ramen dichtmetselen of je word knettergek. :bang:
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer
Provider

Als ik er zou wonen: niet direct nee zeggen, het filmje is allicht een voorbeeld van hoe het op zijn "ergst" eraan toe gaat.
Met ergst bedoel ik dan: er is veel zon, de zon en de wind zijn net zo dat je veel slagschaduw ontvangt en er is genoeg wind dat de slagschaduw-frequentie irritant is.

Het hangt er puur vanaf dus:
-hoeveel dagen op een jaar is er gemiddeld zon (dat jij thuis bent) op hetzelfde moment als waarop jij slagschaduw kan krijgen
-wanneer dit dan voorvalt: in welk seizoen is dat en op welke vensters of waar in je tuin heb je er dan effectief last van?
-vanuit welke windrichting ga je veel/weinig/geen last hebben van slagschaduw

de last die je ondervind van zo'n windmolen is dus 99% specifiek afhankelijk van de exacte posities en eigenschappen van je huis en die windmolen. Er valt (in mijn opinie) dus gewoon geen eenvoudige ja of neen te formuleren. Het si best mogelijk dat je geen of weinig last hebt....in dat geval is 100.000€ (op 20 jaar tijd weliswaar) een leuke extra.

Al het bovenstaande kan (en is allicht) perfect berekend worden. Dus gewoon uitgebreid dossier opvragen aan electrabel en kijken hoe het zit in jouw situatie.
Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slagschaduw

ps: tot 2011 mocht er max 30 uren slagschaduw per jaar optreden, daarna werd dit verlaagd naar 8 uur. Gemiddeld per jaar max 8 uur slagschaduw lijkt mij persoonlijk echt niet veel.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Het is niet enkel het geluid en de slagschaduw die je bij dit bod in acht moet nemen. Ook uw huis zal ineens een stuk minder waard worden, omdat veel mensen het niet zien zitten om in de buurt van een windmolen te wonen. Hoeveel er dan effectief overschiet van die 100. 000 euro is maar de vraag..
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik zou meer wakker liggen van de last van geluid en schaduw dan dat mijn huis wat minder waard wordt. Ik heb mijn huis immers gekocht om de rest van mijn leven in te wonen, niet als investering om later geld te verdienen bij de verkoop. Ik zie mijn huis trouwens niet snel 100K in waarde dalen, da's zowat 50% van wat het mij gekost heeft :roll:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Vraag en aanbod. Als niemand er wil wonen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Provider

Uw huis zal waarschijnlijk geen 100.000 euro dalen in waarde, dat zei ik ook niet. Maar om een correcte beslissing te nemen moet je wel alles in acht nemen.

Goh, ik denk dat veel mensen er ook zo over dachten dat ze nooit zouden verhuizen maar door omstandigheden moet het soms toch gebeuren.. En dan heb je ook uw 100.000 euro misschien nog eens niet volledig gehad. En ondertussen nog hinder van de windmolens ondervonden.

Waarom plaatsen ze die windmolens eig niet gewoon allemaal in zee of aan grote industriegebieden? Daar zullen weinig mensen er last van ondervinden. Maarja dat is dan weer een pak duurder (zonder subsidies toch:roll:)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Er werken wel heel veel mensen in deze industriegebieden ... acht uur of meer per dag.
Dus ook daar mag men de negatieve invloed beperkt houden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad, ik moet er niet aan denken de hele dag op kantoor last te hebben van "gezoef" of slagschaduwen!

Aan de andere kant: misschien kan ik dan wel eens zeggen dat ik erg blij ben in centrum brussel te werken en onder geen beding op het industrieterrein op 5km van mijn deur terecht zou willen, ondanks de dagelijkse reistijd van bijna 4uur. :?
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik bedoel dan ook échte industrieterreinen, geen KMO zones, of kleine gemeentelijke industriezones. Had ik er misschien duidelijker moeten bij vermelden. Als je dan het geluid van de windmolens nog waarneemt boven het geluid van al de industriele machines, ben je wel een straffe;-) Trouwens er bestaat al een precedent: Ford Genk.
Daar hoor je nauwelijks iemand klagen over de windmolens..
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Nike in Herentals heeft er ook staan.

Doch ik wou maar benadrukken dat op ook de plaatsen waar we werken best rationeel omgegaan wordt met de plaatsing van windmolens.
Allicht zal dit voor de bedrijfsleiding een evidentie zijn omdat ook zij graag werknemers hebben die fris en monter zijn.
En al zeker niet een beetje een slag van de molen hebben gekregen.
Als is het "maar" een schaduwslag. :wink:
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

NickG schreef:Inderdaad, ik moet er niet aan denken de hele dag op kantoor last te hebben van "gezoef" of slagschaduwen!
Ik heb al een verhaal gehoord van iemand waarbij opvallend veel collega's klagen over hoofdpijn sinds dat er een windmolen werd geplaatst die voor slagschaduw zorgde. Nadat er een zonnewering werd geplaatst, zijn de klachten verdwenen.

Maar er zijn natuurlijk betere locaties: op heuvels in de Ardennen, in de zee, grote industrieterreinen of velden waar dat de slagschaduw amper last veroorzaakt, ....
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”