Nog wat leuke grafiekjes:

(opm, UPBO word door Belgacom gebruikt om storing tussen lange en korte lijnen te verminderen, iets wat met vectoring niet meer nodig is)
Mijn uitspraak werd als "tegenstrijdig" bestempeld, maar de grafiek hierboven start topic illustreert perfect wat ik bedoelde:philippe_d schreef:Vectoring is geen "wondermiddel" waarmee de theoretische snelheden van VDSL2 (snelheid in functie van afstand) nu plots verhoogd worden.
Vectoring is een middel, die ervoor zorgt dat de theoretsiche snelheden in de toekomst wel gehaald zullen worden, waar nu de praktische snelheid beduidend onder de theoretisch haalbare is, wegens overspraak.
Maar de curve "snelheid versus distance" zal ook na vectoring blijven bestaan ...
Ik zou er dus maar niet op hopen dat we met vectoring de lange afstandsprofielen (1km+) spectaculair gaan zien verhogen. Boven de 1.2km zal het effect te verwaarlozen zijn. Het grootste effect zal waarschijnlijk vooral op de kortere lijnen zichtbaar zijn (<600m)
Heb ze er al bij ge-edit, vond het leuk om de technische uitleg te lezenqless schreef:*diverse* bronnen
Klopt, ik heb praktische en theoretische snelheden door elkaar gehaald. Sorryphilippe_d schreef:Vectoring is geen "wondermiddel" waarmee de theoretische snelheden van VDSL2 (snelheid in functie van afstand) nu plots verhoogd worden.
Vectoring is een middel, die ervoor zorgt dat de theoretsiche snelheden in de toekomst wel gehaald zullen worden, waar nu de praktische snelheid beduidend onder de theoretisch haalbare is, wegens overspraak.
Klopt.Maar de curve "snelheid versus distance" zal ook na vectoring blijven bestaan ...
Niet akkoord. Eerst en vooral wordt de curve boven de 1200 meter niet getoond. Maar als ik extrapolatie gebruik zie ik dat het punt waar de curves elkaar raken op 1600 meter ligt maar dan wél met nog steeds een theoretische én praktische snelheid van 16 Mbps. Op 1400 meter is dit zelfs 21 á 22 Mbps. Nu ja, Belgacom bouwt altijd ruime marges in. Maar dat het effect te verwaarlozen is na 1200 meter vind ik verre van correct.Ik zou er dus maar niet op hopen dat we met vectoring de lange afstandsprofielen (1km+) spectaculair gaan zien verhogen. Boven de 1.2km zal het effect te verwaarlozen zijn.
Ik ga niet akkoord met punt 3) en ik vind net zoals r2504 dat DSM toch wel degelijk een wondermiddel is. Jouw uitspraken kloppen dus niet allemaal, maar je scoort wel 75 %, en dat is zeer goed1) met vectoring wordt de theoretische snelheid (de groene lijn) niet verhoogd.
2) vectoring zorgt ervoor dat de theoretische snelheid wel (bijna) gehaald wordt: de blauwe lijn light héél dicht bij de groene.
3) Bij afstand > 1.2km is het vectoring effect te verwaarlozen: je ziet inderdaad dat de 3 curves bijna samenlopen > 1200m.
4) het grootste effect is op lijnen <600m (je ziet op de grafiek de snelheid @600m van 40 mbps naar 80 mbps gaan)
Deze Belgacom grafiek bevestigt dus al mijn uitspraken.
Spijtig toch dat ik volgens de planning geduld moet hebben tot april 2014.jackho schreef:Met dat nieuws zullen al deze die nog met ADSL liggen te sukkelen heel blij zijn denk ik![]()
Geen idee waarom ZDNet in dit artikel schrijft dat je voor vectoring een nieuwe settopbox nodig hebt. De Belgacom-TV decoder heeft hier niets mee te maken. Ze bedoelen een nieuwe modem (BBox3)xenne schreef:nog een artikel, min of meer zelfde info als hierboven:
Belgacom wil 50 Mbps voor (bijna) iedereen
http://www.zdnet.be/news/144297/belgaco ... -iedereen/
Dit is voor zover ik weet de eerste keer dat er publiek gecommuniceerd wordt over wie de leveranciers worden van de nieuwe Bboxen: het wordt dus blijkbaar Sagemcom en Technicolor, met de VDSL chipsets van Broadcom en Ikanos.Het voorbije jaar hebben Belgacom en Alcatel-Lucent samengewerkt met belangrijke industriële partners zoals Sagemcom en Technicolor, fabrikanten van home gateways, en met Broadcom en Ikanos, ontwikkelaars van chipsets, om een “gebruiksklare” end-to-end oplossing voor te bereiden.
Voor zover ik het goed gelezen heb, zal vectoring na een firmware upgrade van de bbox2 ook mogelijk zijn. Eigenlijk maar goed ook, aangezien slechts enkele klanten die geen vectoring aan de modemkant hebben genoeg zijn om de positieve effecten van vectoring (verminderen van crosstalk) teniet te doen.philippe_d schreef:xenne schreef:nog een artikel, min of meer zelfde info als hierboven:
Ze bedoelen een nieuwe modem (BBox3)
http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/techzine/2011/boosting-vdsl2-bit-rates-with-vectoring/ schreef: In order to achieve the full vectoring gain, all VDSL2 lines in the cable need to participate in the crosstalk estimation. Otherwise, the crosstalk from some lines will remain un-cancelled, reducing bit rates on vectored lines. The ultimate situation is where all VDSL2 lines operate in G.vector mode. This requirement can present a challenge when service providers with an installed base of VDSL2 CPEs migrate to vectoring, because migration to a new technology often occurs incrementally. Some subscribers may be satisfied with the existing performance of their VDSL2 line and choose to maintain the same service – so are not willing to go through the hassle and take the cost of a CPE replacement. Others may be eager to take advantage of higher bit rates — and are willing to purchase a new CPE that supports vectoring.
http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/techzine/2011/boosting-vdsl2-bit-rates-with-vectoring/ schreef: Luckily, most of the existing VDSL2 CPEs in the field can be software upgraded to support vectoring, or to be at least “vectoring-friendly”
Ik denk dat we nog héél veel geduld moeten hebben.daydreamke schreef:iemand idee vanaf wanneer het beschikbaar komt ....
Vectoring heeft niets met profielen te maken. Je past dit toe op de hele kabelbundel, en vectoring zal een effect hebben over de hele lijn. Pas na 1400 meter vallen de curven samen .... maar boven de 1400m sluit toch Belgacom geen VDSL meer aan.daydreamke schreef: .... en als het ook van toepassing is op de 12/1 profielen?
Daarmee bedoelen ze dat ze de bbox2 "vectoring friendly" gaan maken, inderdaad om het plezier van de bbox3 bezitters niet te verknallen.jorgo schreef: Voor zover ik het goed gelezen heb, zal vectoring na een firmware upgrade van de bbox2 ook mogelijk zijn. Eigenlijk maar goed ook, aangezien slechts enkele klanten die geen vectoring aan de modemkant hebben genoeg zijn om de positieve effecten van vectoring (verminderen van crosstalk) teniet te doen.
Wat??? En wij zitten hier op 461m afstand en hebben 16,5/2..krisken schreef:Boostboxen was om de snelheden omhoog te trekken op plaatsen waar men geen VDSL2 kon krijgen door de beperkte afstand (1400m). Als je bvb op 1700m van de KVD zat, kon je geen VDSL2 product nemen. Nu zetten ze die boostbox op die 1400m afstand waardoor jij "virtueel" op 300m van de kvd zit, waardoor je kan profiteren van een 50Mbit verbinding.
Code: Selecteer alles
downstream upstream
Line: 16536 kbps 2064 kbps
Max: 19035 kbps 3988 kbps
Profile: 8d
Distance: 461 m
Training: 10,2 dB
Attenuation: 12 dB
Dat zijn inderdaad "rare" waarden.Loeri schreef:Nog even een testje genomen:
Code: Selecteer alles
Line: 16536 kbps 2064 kbps Training: 10,2 dB Attenuation: 12 dB
Wat bedoel je precies met storingen, stoorzenders? Intern of op de lijn vanbuiten af naar de ROP zelf?philippe_d schreef: Dat zijn inderdaad "rare" waarden.
De attenuation van 12dB doet inderdaad vermoeden dat je op een kleine 400m afstand zit van de ROP.
De SNR van 10.2 dB (bij 16.5 mbps sync) zou kunnen aangeven aan dat er op je lijn gigantsich veel ruis zit. Een boostbox zal hier niet veel helpen, er zitten waarschijnlijk teveel "stoorzenders" op jouw kabelbundel.
Misschien dat vectoring hier wonderen kan doen ?
Inderdaad ruis bestaat zelf al voor we geboren waren, maar daarmee verandert er niks aan de theorie over ruis.Het gaat om een techniek die gebruikt wordt in VDSL2 nog vóór er sprake was van DLM, laat staan DSM