Poll duimpjes

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.

Wat vinden jullie van het duimpjes systeem hier

Heel leuk (houden zoals het is)
34
38%
Mooi, maar er zijn verbeteringen nodig
12
13%
Neutraal (geen mening)
4
4%
Het interesseert me niet (ik negeer ze)
16
18%
Ik zie ze liever verdwijnen (storend)
23
26%
 
Totaal aantal stemmen: 89
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Dit duimpjes systeem is een paar maand (?) geleden ingevoerd op userbase. Zonder de leden (community) daarbij te raadplegen. Ik ben er alvast niet vanop de hoogte gebracht dat dit ging ingevoerd worden. En op welke wijze is dit ingevoerd ? In de vorm van een dictatuur (opgelegd door de mods) of in de vorm van een democratie ?

Ik zou graag eens een poll georganiseerd zien onder de leden over dit systeem.
Duimpjes houden of niet houden ? Wie is voor, wie is tegen ?

Kan zo een poll hier opgezet worden ? (of kan ik dit zelf).
Of werd zo een poll reeds gehouden ?

Mensen zijn emotionele wezens. En degene die dit duimpjes systeem uitgevonden hebben, zullen er misschien niet zo graag afstand van nemen. Begrijpelijk. Maar zelf (en ik heb ook een stem, zoals zovele anderen hier) zie ik dit duimpjes systeem liever verdwijnen.

Ik vind het persoonlijk nogal 'kinderachtig' om duimpjes te gaan uitdelen. Daarnaast vindt niemand het leuk om een negatief duimpje te krijgen. In mijn eigen topic kreeg ik er ook één (terwijl ik nog volop mijn probleem aan het onderzoeken was). Dan kreeg ik weer een ander negatief duimpje van de mods, omdat ik blijkbaar had gecrosspost, etc. Voor hetzelfde geld beginnen mensen elkaar duimpjes te geven, omdat ze elkaar niet af kunnen, etc.

Naar waar gaat heel zo een duimpjes systeem dan uiteindelijk toe ?
Een peutertuin ? Kindertuin ?

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 26 jun 2012, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dus jij krijgt terecht - of - onterecht (de laatste was terecht volgens mij) 2 duimpjes en je gaat direct maar heel het systeem aanvallen ? Uiteraard zal je wel eens onterecht negatieve duimpjes krijgen maar zolang je een nuttige bijdrage aan dit forum levert zou de balans eerder positief moeten zijn.

Maw. is het systeem perfect waardoor je nooit een negatief duimpje krijgt: nee. Werkt het systeem: ja. En meer democratisch dan iedereen zijn mening laten geven over jou post in de vorm van een positief/negatief duimpje kan toch niet ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

De duimpjes zijn er vooral gekomen zodat de Ub community (jullie allemaal dus) een deel van de moderatie mee konden doen

Posts van sommige personen of op een bepaalde manier worden zo snel door jullie zelf weggegomd (troll's , registreren om te komen flamen of puur reclame etc)

Karma is een wondermooi iets MAAR de laatste dagen/weken zijn sommige het karma "duimpjes" systeem gewoon aan het misbruiken

Zo haal je elk systeem of elke regel wel onderuit als men zich verlaagd tot misbruiken van

Het is al eerder gemeld en bekeken en de grootste misbruikers zijn door de crew geidentificeerd en bekeken , we zijn er dus zeker mee bezig

Zelfs jijzelf geeft negatieve duimpjes op posts van anderen die dit zeker niet verdienen , meestal de dictatorische crew zelfs die je onterrechte negatieve duimpejs te slikken krijgt

Een poll opstarten vind ik hiervoor dus onnodig

Als gebruiker van dit forum , waar het duimpjes systeem een integraal onderdeel van is , kan je nog altijd zelf kiezen op het te gebruiken of niet

Krijg je echt veel negatieve duimpjes zal er zeker wel een oorzaak van zijn ! Ik heb er ook , een deel ook als vergelding van gebruikers die (terrecht) op hun vingers getikt zijn . Zeker niet eerlijk maar het is nu zo . Maar ook een paar terrecht :roll:

Ivm kinderachtige dingen , wie haalt er hier topics van zichzelf leeg omdat ze (terrecht) vrij negatieve duimpjes gekregen had ?
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Andere suggestie:

1. Als de duimpjes niet kunnen verdwijnen (het is een plaag, die niet meer weggaat :wink:), voorzie dan tenminste de mogelijkheid dat een gebruiker zijn eigen comments kan verwijderen (met bijhorende positieve/negatieve duimpjes). En op die manier zijn 'fout' (bv crosspost, verkeerd gepost, etc) en bijhorend duimpjessaldo kan rechtzetten.

2. Andere kritische opmerking. Duimpjes worden gegeven aan de inhoud van een comment. Maar de tekst in zo een comment kan achteraf nog volledig aangepast/gewijzigd worden. Terwijl de duimpjes (die op de oorspronkelijke tekst sloegen) dan blijven staan. Ook dit klopt niet. De inhoud van een comment kan wijzigen, maar de beoordelingen wijzigen niet mee (wie kijkt hier al zijn beoordelingen later nog na ?)

VOiD schreef:Dus jij krijgt terecht - of - onterecht (de laatste was terecht volgens mij) 2 duimpjes en je gaat direct maar heel het systeem aanvallen ? Uiteraard zal je wel eens onterecht negatieve duimpjes krijgen maar zolang je een nuttige bijdrage aan dit forum levert zou de balans eerder positief moeten zijn.


Hoi VOiD, ik vind jou een heel toffe gast (je hebt me al goed geholpen met mijn VOIP). Maar hebt zelf reeds 7 negatieve duimpjes onder je naam (als persoon) staan. Waar komen die vandaan ? Dat is toch volkomen onzin.

Nogmaals, als ik iets verkeerd doe (bv crosspost ofzo), dan is het terecht wanneer een moderator je daarop wijst. Maar ipv negatieve duimpjes te geven (en mensen daarmee nog eens 'extra' te straffen), zou men beter een meer constructief beleid voeren. Waarin mensen achteraf nog de kans krijgen hun fout hier recht te zetten door bv hun 'cross post' comment te verwijderen/aan te passen.

Als de aanleiding (inhoud van die post) van zo een negatief duimpje verdwenen is, hoeft dit duimpje toch ook niet te blijven bestaan ? Noch mijn duimpjes saldo ?

Dit hele duimpjes systeem is toch duidelijk een kaas met veel gaten.
Zeer veel gaten dan. Hoe noemt zo een kaas :wink:

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 05 jul 2012, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Gent32m schreef:Andere suggestie:

1. Als de duimpjes niet kunnen verdwijnen (het is een plaag, die niet meer weggaat :wink:), voorzie dan tenminste de mogelijkheid dat een gebruiker zijn eigen comments kan verwijderen (met bijhorende positieve/negatieve duimpjes). En op die manier zijn 'fout' (bv crosspost, verkeerd gepost, etc) kan rechtzetten.

2. Andere kritische opmerking. Duimpjes worden gegeven aan de inhoud van een comment. Maar de tekst in zo een comment kan achteraf nog volledig aangepast/gewijzigd worden. Terwijl de duimpjes (die op de oorspronkelijke tekst sloegen) dan blijven staan. Ook dit klopt niet.

Gent32m


1) Zoals eerder al gezegd , gepost is gepost , achteraf leeghalen omdat je wss terrecht negatief over je krijgt is "not done"

2) We kunnen in PhpBB de optie aanzetten dat je achteraf niets meer kan editten , wens je dit dan aan zien staan ?
The eternal and true pessimist :D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

in plaats van de duimpjes kunnen we ook de middelvinger gaan gebruiken, ook wel de f**k y** vinger genoemd
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

eerlijk ? zet die topscores gewoon af en laat ons enkel negatieve duimpjes geven om post te kunnen verwijderen.

Waarom dit systeem niet werkt ? omdat er om 2 redenen duimpjes gegeven worden. de goeie redenen heeft Philip al aangehaald, maar dan hebben enkel negatieve duimpjes nut.
De slechte reden ? om te tonen dat je het eens/oneens bent met iemand. Ook geen probleem mee, maar de mix van die 2 slaat gewoon nergens op.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

a3ke schreef:Zoals eerder al gezegd , gepost is gepost , achteraf leeghalen omdat je wss terrecht negatief over je krijgt is "not done"


Ik vind dat je als gebruiker ten alle tijde het recht moet hebben om iets aan te kunnen passen (dat wil zeggen, ook iets kunnen verwijderen). Je kan de inhoud immers nu al aanpassen (volledig leeg maken), welke 'grote' stap is het dan nog, om die comment daadwerkelijk ook te verwijderen ?

a3ke schreef:We kunnen in PhpBB de optie aanzetten dat je achteraf niets meer kan editten , wens je dit dan aan zien staan ?


Ik alleen beslis hier niet over. Maar als je consequent wil zijn (en alles graag zo statisch ziet en beschouwt). Ja, dan moet je die optie eigenlijk aanzetten (voor iedereen). Op die manier word je duimpje systeem meer efficiënt. Maar verliest userbase wel meer van zijn charme (en vrij karakter).

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ikzelf kijk niet zozeer naar de negatieve duimpjes maar eerder naar de ratio negatieve/positieve. Iemand met 10 negatieve duimpjes is geen forumtroll indien hij er 100 positieve heeft hé.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je kan er natuurlijk ook bij zetten waarom je iets leeggemaakt hebt, dan had je dat negatieve duimpje van mij ook niet gekregen.
Als je een bericht op de verkeerde plaats zet zullen de mods dat voor u wel rechtzetten, daarvoor hoef jij je post niet te wissen.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ah iceke, jij hebt me ook al een negatief duimpje gegeven. Zeg, wat wil je van me hebben, om hier terug een 'positief' duimpje van te maken. Is een pintje ok (het is nu toch goed weer ;-)) Ik zal je dan ook met een positief duimpje belonen. We kunnen misschien positieve duimpjes uitwisselen bij elkaar ;-)

Edit: Hiervoor kan een duimpjes systeem toch niet dienen ? :roll: Maar hoe denkt men zoiets tegen te kunnen gaan ? Je ziet de duimpjes staan van anderen. En kan daar dan bv een 'spelletje' (a la saldo hoger/lager 'Walter Capiau') van maken. Dergelijk 'troll gedrag' is helemaal niet netjes :nono: En hoort TOTAAL niet op een fijn forum als deze thuis. Maar deze duimpjes kunnen nu eenmaal TOTAAL los van de inhoud (comment) gegeven worden. Hoe moet de mod crew, deze "correct" toegekende duimpjes van de "verkeerdelijk" toegekende duimpjes gaan ontwaren ? Lijkt me een vreselijke opgave, daar scheidsrechter in te 'moeten' spelen. Waarom zich daar als mod crew überhaupt ook mee bezig houden ? Waarom zulk 'troll' speelgoed eigenlijk toelaten ? Het roept allerlei vragen in me op...
Laatst gewijzigd door Gent32m op 05 jul 2012, 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Van mij mag je zo een poll opstarten, ik weet al wat de uitslag gaat zijn :-D

Ik heb ook 3 negatieve duimpjes op mijn naam staan (ook al zie ik er hier links maar 1, in mijn gebruikerspaneel zie ik er wel degelijk 3), allemaal in hetzelfde topic. Ik meen dat ik door mijn werk- en persoonlijke ervaring wel met enige kennis van zaken kon spreken maar blijkbaar was er iemand het daar niet mee eens en heb ik negatieve duimpjes gekregen zonder maar enige uitleg waarom. Ook is er niemand die mijn stellingen tegengesproken heeft, misschien zijn ze wel mis en dan zie ik ze uiteraard graag gecorrigeerd, een mens is nooit te oud om te leren.

Ik lig er niet wakker van dat iemand vindt dat mijn bijdrage niet positief of incorrect is, maar heb dan tenminste ook de guts om te zeggen wat ik mis gezegd heb :)

Topic

Dat is het enige "minpunt" dat ik aan die duimpjes vind, je krijgt negatieve "punten" zonder enige context. Het is alsof ze je aan school zeggen dat je 5/10 hebt zonder dat je de mogelijkheid hebt om te kijken waarom.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag Mathy,

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het is nog erger dan op school. Op school krijg/heb je tenminste de kans je fout recht te zetten. Hier niet. Als je je werk aanpast (en opnieuw indient), blijft het negatief duimpje toch bestaan.

Beetje vergelijkbaar met een herexamen, waarbij de punten van je eerste examen wel blijven meetellen.
Ja, probeer er zo maar eens door te geraken op de school 'userbase' ;-)

Overigens, gezien ik met dit duimpje systeem het helemaal niet eens ben, ben ik volop positieve duimpjes aan het uitdelen aan al de leuke mensen die ik ken. En als ik er zelf wat terugkrijg, des te aangenaam. Voor elk negatief duimpje dat ik er zelf bij krijg, ken ik ook steeds een negatief duimpje aan één mod hier (ik heb persoonlijk totaal geen problemen met die mod, maar ik moet iemand kiezen). Kinderachtig. Ik weet het, maar ik vind dit systeem dan ook heel kinderachtig.


Edit: Met deze acties ben ik ondertussen (als speelvogel :wink:) gestopt. Enerzijds doordat de mod crew wijselijk mijn vleugels heeft geknipt (ik heb geen 'rechten' meer om hier nog duimpjes uit te delen). Anderzijds omdat dit feitelijk maar heel kinderachtig gedrag van me was.

Ik ken er alvast totaal geen ernst (of waarheid) meer aan.
Aan die duimpjes.

Ik speel regelmatig op zo een bordspelsite (boardgame arena) en daar kun je ook een soort 'duimpjes' toekennen. Ik ben een redelijk goede speler (de mensen verliezen vaak tegen me) en daardoor krijg ik ten onrechte soms (vind ik) negatieve duimpjes naast mijn naam staan. Wanneer de mensen dan tegen me spelen, snappen ze dit soms niet goed. Je bent zo een sympathieke speler, zeggen ze dan. Jij speelt je spellen uit (verlaat ze niet, je speelt fair). Waarom heb jij dan toch nog zulke rode (negatieve) duimen naast je naam staan. Tja, wat moet ik daar dan op zeggen ? Dat sommige mensen (en gezien we allemaal EMOTIONELE wezens zijn) niet altijd goed tegen hun verlies kunnen en me misschien daarom (ten onrechte) met negatief duimpjes 'belonen'.

Wat zeggen die duimpjes dan over mij als speler ?

Niet veel of juist het "verkeerde".
Waarom dit dan eigenlijk nog presenteren (tonen) ?

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 05 jul 2012, 09:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

langs de ene kant : je krijgt geen sancties voor negatieve duimpjes....
langs de andere kant : er is niets positief aan :-)

Misschien beter om niet mee te doen, aan de duimpjes race.... ik voel mij daar alvast te oud voor :angel:
de koe zegt boe
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Ik ben tevreden van de duimpjes.

Ik geef geregeld mensen een duimpje omhoog als ik hun mooie inhoud vond die goed onderbouwt is.

Je gaat altijd mensen hebben die plots duimpjes naar beneden doen zonder na te denken maar dat is dan maar zo.

Als iemand meer omlaag dan omhoog geeft zal dat wel terecht zijn.

Ik vind dus dat het systeem mag blijven. Tis tof en eenvoudig systeem ;)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

tendonsie, mag ik je dan een negatief duimpje geven ? (als je dit systeem toch niet erg vindt) :wink:

P.S. Je zal wel 15u moeten wachten, want ik kan er maar 12 toekennen per 15u ? (nog zo een regel :wink:)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ja, man... uw userbase reputatie is om zeep ze... :-D


Maar, zoals ik al zegde : hou u niet bezig met de duimpjes race, tis absurd...
1 verkeerde posting kan 20 goede duimpjes in het niets laten verdwijnen. Gij zijt daar nu een goed voorbeeld van :wink:
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

bambipower schreef:ja, man... uw userbase reputatie is om zeep ze... :-D


Mijn userbase reputatie om zeep ? :wink:
Had ik die dan al, zo een reputatie ? :wink:

Was ze goed ? ;-)

Eventjes genoeg gezeverd en terug wat ernst. De poll over de duimpjes. Klein duimpje, groot duimpje :wink:
Hoe start ik hier zo een poll op ? En waar mag ik die zetten ?

Mods gevraagd aan de balie (kassa 4), a.u.b. ;-)

De mods reageren blijkbaar niet meer...

Waarschijnlijk zijn ze volop bezig me negatieve duimpjes aan het uitdelen ;-)

Als woorden niet meer helpen, dan daden.
Maar pas op hoor, ik heb een goede rechtse ;-)
Laatst gewijzigd door Gent32m op 30 jun 2012, 09:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De duimpjes zijn een hulpmiddel om gebruikers door middel van hun berichten te waarderen of af te keuren.
We hebben (nog) niet de nodige tools om misbruik volledig in kaart te brengen (we hebben het hier over custom, zelfgeschreven code), maar als je een bericht 1474 dagen na datum beoordeelt komt dat in ons dashboard wel in het rood te staan ja (yep, betrapt).
We hebben er voor gekozen om gewoon het totale aantal positieve en negatieve aantal duimpjes te tonen bij een gebruiker. Ikzelf had liever een karma-score gezien, maar dat berekenen is niet zo eenvoudig... karmascore zou namelijk "voortschrijdend" moeten zijn. Fouten uit het verleden zouden moeten kunnen verdwijnen, maar dan zouden forumtrolls ook terug uitgenivelleerd raken...

Karma is er wel degelijk gekomen op algemene vraag: er was nood aan het kunnen beoordelen van berichten, vooral negatieve, maar ook positieve. Op fora uit zich dat dan meestal met een karmascore en "duimpjes".
Ik ben het er mee eens dat duimpjes niet altijd terecht worden gebruikt (off-topicness zou eerder gemeld moeten worden bij een mod ipv via duimpjes 'af te straffen') en dat valt niet te vermijden, we vragen immers geen motivering voor het uitdelen van een duimpje (laagdrempeligheid).

In het kort lijken me de voordelen op te wegen tegen de nadelen: de totalen onder een naam zeggen iets over het "engagement" op het forum. Hoe hoger (zowel + als -), hoe meer kans dat die persoon actief deelneemt aan discussies en meningen heeft. In ons dashboard zegt dat heel veel over welke personen erg actief zijn en gewaardeerd worden, en welke personen niet. Dit soort informatie zou anders compleet verwateren voor zowel ons als beheerders als voor jullie als bezoekers. Noem het een publieke insight van informatie.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

2 mod's met 2 hele andere interpretaties van duimpjes dus :bang:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Verschillende interpretatie? Care to elaborate?

Ik ben het eens met a3ke wat betreft dat "not done". Ultimate trolling is immers een scheldtirade laten uitbarsten en na escalatie editen zodat lijkt alsof je niets bijzonders gezegd hebt...
Dat editen moet mogelijk zijn om gegevens te corrigeren, privégegevens te verwijderen, ...
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Meon,

Er zullen zeker voordelen voor jullie zijn (als mods).
Zoals je zelf hier heel mooi neerschrijft.

Toch zou ik graag een poll hierover zien.
De gebruikers hierover eens raadplegen.

Is dit mogelijk ?

Laat de democratie op userbase (voor de duimpjes) eens gelden. Of hebben jullie schrik ?
Schrik van zulke democratie ?

Als meer dan 50% (wel graag een eerlijke peiling :wink:, mods mogen niet stemmen, enkel leden) de duimpjes aanvaardt, dan zwijg ik. Stop ik met mijn protest. Als meer dan 50% van de leden de duimpjes verwerpt, dan graag een andere oplossing.

En gedaan met klein duimpje.

Gent32m

Edit: Wat het verwijderen van comments betreft, blijf ik erbij. Jullie zouden dit moeten toelaten. Probeer zoveel mogelijk je leden als 'volwassen' mensen te behandelen (en ze zullen zich ook zo 'kunnen' gedragen). Wanneer je echter kinderspeeltjes uitdeelt (zoals de kleine duimpjes), laat je toe, er een peutertuin van te maken (met dit speelgoed).

Jullie zijn mods, jullie MOETEN aan ons je mening geven, hoe dit forum hier gebruikt moet worden. Maar a.u.b. laat aan ons de keuze (en ook het recht) om onze eigen uitspraken te kunnen aanpassen/verwijderen. Tenslotte is ieder verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf hier schrijft (niet jullie). Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Geef ons, als volwassen mens, de volwassen middelen, zodat we ons volwassen kunnen gedragen. Maar ontneem ons deze middelen niet, omwille van zo een paar trolls (of lastige gebruikers, die jullie beter willen kunnen 'screenen' - zien)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Met zo'n toon neemt niemand je serieus, dit terzijde.(tijd om wat te gaan afkoelen ?)

Ik stel alleen maar vast dat de mod's het in vele zaken oneens zijn met elkaar of er andere ideeën op nahouden (niks mis mee hoor)

Staat jouw idee dan niet haaks op dat van Philippe ?


Ik heb het soms moeilijk met die duimpjes.
Als ik puur moet stemmen volgens de regels van Philippe, dan geef je duimpjes aan "ongepaste" post en hééél af en toe eens een duimpje aan een post die een sticky verdient. Mijn menig doet er dus niet toe, duimpjes zijn er om de relevante van de irrelevante posts te onderscheiden.

Als ik puur moet stemmen volgens de regels van U, dan moet ik duimpjes gaan geven op posts waar ik dezelfde menig over heb. (en dat is waar hier toch hoofdzakelijk de duimpjes naar toe gaan)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

iceke, je moet mijn (re)acties niet altijd te serieus lezen (of nemen).
Zeker niet als ik een speelse (plagende) bui ben. Maar ook dit terzijde.

Samenvattend (want ik ben naar huis).
1. Ik wens een poll over de duimpjes (en op basis van de uitslag, de duimpjes laten verdwijnen of voortbestaan).
2. Ik wens meer eigen beheer (je eigen comments kunnen verwijderen). Eventueel kan hier ook een poll van gemaakt worden.

Kan deze vraag aan alle leden hier (via een poll) gesteld worden.

Dit is de essentie (de rest is zever van me).
Is ook nodig hé, wil iets verteren :wink:

Hé, nog een roze olifant. Oesje, hij verplettert klein duimpje...

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Gent32m schreef:iceke, je moet mijn (re)acties niet altijd te serieus lezen (of nemen).
Zeker niet als ik een speelse (plagende) bui ben. Maar ook dit terzijde.

Samenvattend (want ik ben naar huis).
1. Ik wens een poll over de duimpjes (en op basis van de uitslag, de duimpjes laten verdwijnen of voortbestaan).
2. Ik wens meer eigen beheer (je eigen comments kunnen verwijderen). Eventueel kan hier ook een poll van gemaakt worden.

Kan deze vraag aan alle leden hier (via een poll) gesteld worden.

Dit is de essentie (de rest is zever van me).
Is ook nodig hé, wil iets verteren :wink:

Hé, nog een roze olifant. Oesje, hij verplettert klein duimpje...


Indien er een poll zou komen, heb je alvast mijn stem tegen...
Al is het alleen maar omdat ik uw manier van "uw gedacht proberen te krijgen" alles behalve vind. :nono:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Wij moderators zijn ook niet altijd met elkaar eens, MAAR dit wordt op een volwassen manier besproken. Niet op de toon dat gent32m gebruikt (speels of niet het komt aanvallend over en hoort niet).
Ik vind persoonlijk de werking van de duimpjes goed, maar enkele punten kunnen u karma snel beïnvloeden...
    * heb je veel "fans" (laat ik het zo noemen) kan u score plots sterk omhoog gaan.
    * Heb je veel mensen die u niet kunnen uitstaan ook is u post inhoudelijk goed kan het pijlsnel naar beneden gaan.
    * Bij a vs b topics worden de duimpjes effectief misbruikt. Dan heb je mensen die de "negatieve" willen terechtzetten naar een "positieve" maar het telt alleen maar op.
Als je beslist om u "forumleven" te verbeteren en je sta al op bijvoorbeeld 200 negatieve duimpjes en 300 positieve duimpjes, dan heb je een positieve karma maar die 200 negatieve staan ook zichtbaar. Forumtrollen hier aanwezig worden hier snel ontmaskert :)
Het geen ik zou doen is het karma niet afschaffen maar werken zoals dit:
bijvoorbeeld mijn karma op het moment 139+ en 9- is een score van +130... :)
ander voorbeeld 170+ en 174- = -4 het is een negatief getal maar niet pijnlijk hoog en kan snel omslagen naar een positief karma. Blijf je het uithangen dan blijft u karma slecht en zal je u echt moeten inzetten om ze te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit een goede discussiepunt, om zowaar te zien wat andere userbasers er van denken na zoveel maanden. Mijn persoonlijke mening is om met een karmascore te werken. Ik til niet zo zwaar aan de duimpjes, maar als ik het zou mogen aanpassen dan met een "score".
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sorry, maar laat ons eens voor de weg wat scores naast elkaar zetten :

ofloo : 32/12
onbam 25/10
gotzow 170/21
petrikske : 8 /3
honda4life : 69/6

Uiteindelijk zeggen die cijfers niks, kunnen de we dan stellen dat voor 99% van de gebruikers de duimpjes enkel maar frustraties oproept wanneer ze een -duimpje krijgen ?

Wat Philippe verstaat onder het duimpjes systeem sta ik helemaal achter "je geeft de community een middel om te modereren", maar hiervoor hoeven de duimpjes dus niet onder je naam te staan.
Wat Meon ziet in het duimpjes systeem vind ik niet zo'n goed idee, je beloont populaire of populistische post.
Waarom niet iets tussenin (duimpjes bij de post maar niet onder de naam) en degene die het uithangen krijgen toch een troll "medaille"
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het is nog erger dan op school. Op school krijg/heb je tenminste de kans je fout recht te zetten. Hier niet. Als je je werk aanpast (en opnieuw indient), blijft het negatief duimpje toch bestaan.

Je kan perfect je fout rechtzetten want je kan je post editen. Indien de gebruiker die je een negatief duimpje gaf daarna vindt dat de gewijzigde post een positief duimpje verdient, dan kan hij dat aanpassen.

Er is lang nagedacht over verschillende manieren om het duimpjessysteem in te voeren. Er was gedacht aan een sterrensysteem waarbij je een "beloning" in de vorm van een ster kon verdienen, of aan bepaalde privileges voor mensen met een positieve ratio. Maar uiteindelijk is beslist om enkel de meest objectieve informatie te tonen: het aantal positieve en negatieve duimpjes. Hoe de verschillende gebruikers dit interpreteren is eigenlijk een beetje een persoonlijke kwestie. Sommigen zullen er een (begin van) oordeel door vergen, anderen laat het volledig koud! De ene vindt het een beloning van veel positieve duimpjes te hebben, de andere vindt het net cool om veel negatieve te hebben.

Om op je concrete vraag te antwoorden: natuurlijk kan er een poll komen, maar dan wel één met goed geformuleerde opties. Ga je mensen enkel laten voten op "duimpjes afvoeren" of "duimpjes houden"? Of ga je ze laten stemmen op meer opties? Zoals je al in vorige artikels zag, zijn er heel wat heel uiteenlopende meningen over de implementatie van de duimpjes. De ene vindt dat het een grotere impact mag hebben, de andere net niet, de ene wil een totaalscore, de andere vindt dat niet relevant, ... Dit gezegd zijnde, deze topic is eigenlijk al een "soort poll".

Uiteindelijk gaan we nooit voor iedereen goed kunnen doen, vrees ik :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

"Uiteindelijk gaan we nooit voor iedereen goed kunnen doen, vrees ik"

Das het lot van admin te zijn, vrees ik.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Goztow schreef:Je kan perfect je fout rechtzetten want je kan je post editen. Indien de gebruiker die je een negatief duimpje gaf daarna vindt dat de gewijzigde post een positief duimpje verdient, dan kan hij dat aanpassen.

van negatief naar positief, da's wel extreem... maar ja, eens je een duimpje gegeven hebt kun je dit enkel maar omzetten in het tegenovergestelde, je kan niet naar "neutraal"
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Is er ergens een overzichtsplaats waar we kunnen zien op welke reactie we een +/- duimpje gekregen hebben, heb mij ook al zitten ergeren aan die duimpjes.........maar hoofdzakelijk omdat ik die post nog niet gevonden heb....
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef:Sorry, maar laat ons eens voor de weg wat scores naast elkaar zetten :

onbam 25/10


Hela, wie geeft jou het recht om mij hier te vermelden!! :wink:

OK, To the point. Het duimpjes systeem is er gekomen met reden (iedereen/de meesten weten het nog wel).

Ik ben voor.. maar... er zijn tekortkomingen, zoals bij elk systeem. Wat mij betreft (ik schreef het al eerder in "duimpjes threads") geef ik nooit duimpjes omdat ik het eens of oneens ben met een post maar wel om de toon van een post. Ik ben op verschillende fora actief en moet zeggen dat UB toch een hoog niveau haalt. De mods kunnen niet alles zien/lezen binnen de kortste tijd en negatieve duimpjes zullen dan ook direct de aandacht trekken als er misplaatste dingen gebeuren.

@Gent32m
Ik denk dat het nog meevalt met die duimpjes, herlees je postings van enkele jaren terug in het Dommelsubforum. Bij jou werkte toen alles perfect maar meerdere mensen hadden toen serieus problemen. In je posts deed je de problemen net niet af als leugens. Ik denk dat je toen ook een mooie score zou opgebouwd hebben :wink:

Gelijk wat de problemen zijn die gepost worden als er op een volwassen, normale manier gepost wordt dan zullen er geen duimpjes uitgedeeld worden (tenzij positieve aan de vrijwilligers die hun tijd opofferen om anderen te helpen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik schrijf soms speels (wat te plagend, stout).
Sorry hiervoor (zijn de emoties en nee, ik ben geen vrouw ;-))

Ik heb aan niemand nog een negatieve duim hier uitgedeeld (ik ben niet voor dit systeem, ik houd er niet van). Uitgezonderd die ene admin (als protest tegen het systeem, zeker geen persoonlijke stem). En gezien ik nu geen duimpjes meer kan geven, kan ik ook niemand meer met positieve duimpjes belonen.

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 30 jun 2012, 09:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag on4bam,

Ja, mijn dommel verleden. Ik was dit al vergeten :wink: Die duimpjes zouden toen niet goed voor me zijn geweest. Kijk, ik ben altijd heel tevreden over Dommel geweest (ik had nooit problemen). En ik wou mijn tevredenheid soms (al te graag) naar anderen toe promoten. Onder het mom van 'Geef de kleine speler een kans, ook als zijn telefonie misschien even wat minder werkt'. Mijn ouders hebben wel problemen met Dommel gehad (na mij). Met hun telefonie. Uiteindelijk die telefonie buiten gegooid. Ik zelf had enkel problemen met hun op het einde (bij mijn opzegging). Toen liet de beer, zijn ware gelaat zien ;-)

Weet je... (ik klink hier als Yves Leterme nu, zijn stokwoordje :wink:), ik schrijf heel graag (speel graag met het woord) en ik denk dat met dit duimpje systeem ik best niet teveel meer hier zal posten. Ik vertel graag eens mijn verhaal (vaak zonder er goed bij na te denken, ik gooi alles er gewoon uit). Wel binnen de context van het probleem van een ander of een eigen topic (bv waarom haal ik geen 30 Mbps). Ik ben geen troll. Maar niet al mijn comments zijn daarbij altijd even nuttig (of gesmaakt). Gezien nu met dit duimpjes systeem comments zomaar afgestraft kunnen worden (negatief beoordeeld worden), dien je als userbaser meer te gaan opletten met wat je schrijft en hoe je het schrijft. Maar zo zit ik zelf niet altijd in elkaar.

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.

Ik gooi graag alles eens open (eruit).

Schrijven kan gezien worden als een proces. Waar je uiteindelijk uitkomt, weet je niet.
Dat is juist het leuke eraan.

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 26 jun 2012, 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Gelieve dit stukje tekst telkens mee over te nemen (en zelf zaken bij te voegen)

Vragen voor de poll:
1. Duimpjes afschaffen ? (JA - NEE - NEUTRAAL)
2. Eigen posts kunnen verwijderen ? (JA - NEE - NEUTRAAL)
3. ...
Laatst gewijzigd door Gent32m op 26 jun 2012, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je kan misschien beginnen met de forumregels eens door te nemen....
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Gent32m schreef:Edit: Wat het verwijderen van comments betreft, blijf ik erbij. Jullie zouden dit moeten toelaten. Probeer zoveel mogelijk je leden als 'volwassen' mensen te behandelen (en ze zullen zich ook zo 'kunnen' gedragen). Wanneer je echter kinderspeeltjes uitdeelt (zoals de kleine duimpjes), laat je toe, er een peutertuin van te maken (met dit speelgoed).

Voor het verwijderen van je eigen berichten zie ik geen enkele grond.
Wil je je mening aanpassen: dan kan je dat in een volgend bericht.
De discussie blijft op die manier helder.

Gezegd is gezegd en geschreven is geschreven.
Rechtzettingen, excuses etc kunnen allemaal.
Maar de ware gang van zaken verdoezelen of de geschiedenis trachten te herschrijven kunnen wat mij betreft absoluut niet.

En wat het duimpjes systeem betreft: indien je een beter alternatief hebt, laat het ons dan gerust weten.
Dat mag een hele epistel zijn, maar hoeft zeker niet.
Eenvoud siert zoals je allicht weet....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

karp_p schreef:Is er ergens een overzichtsplaats waar we kunnen zien op welke reactie we een +/- duimpje gekregen hebben, heb mij ook al zitten ergeren aan die duimpjes.........maar hoofdzakelijk omdat ik die post nog niet gevonden heb....
ja hoor, in het gebruikerspanel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Eternum,

- Jij kan dan NEE aanduiden, bij de mogelijkheid om eigen posts te verwijderen.
- Ik snap nog altijd niet goed waarom posts überhaupt beoordeeld moeten worden (zitten we hier in een soort kleuterklas ofzo ?). Wat mij betreft moet er niets in de plaats komen. Vroeger ging dit ook.

Maar laten we eens komen tot DIE poll.
Ik zou de mening van de community daarover willen raadplegen.

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 30 jun 2012, 09:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

De duimpjes zijn zo nutteloos dat niemand er nog naar kijkt, laat het systeem maar bestaan, niemand heeft er last van !
Gesloten

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”