VDSL en PPPoE - hoe?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jolan
Starter
Starter

Ik ben nog maar sinds kort VDSL-gebruiker en had eerder al ergens op dit forum gelezen dat je je verbindingssnelheid sterk kan optrekken via een PPPoE-sessie. Ik heb echter geen idee hoe ik eraan begin, of wat ik eigenlijk aan het doen zou zijn. Zou iemand me willen helpen en step-by-step instructies willen geven?

De modem is een Sagem F3463 WS. Ik heb daarnaast nog twee routers: een oude Linksys WRT54GC (nu niet in gebruik maar werkt nog probleemloos indien nodig) en een Linksys E2000. Mijn hoofdbesturingssysteem is MacOSX, maar ik heb ook een Windows7-installatie gekregen voor m'n werk.

Dus, hoe begin ik eraan?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met wat je nu liggen hebt : niet :)
Lees : met pfsense etc kan je dit doen, en daarvoor staan er howto's op internet

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jolan schreef:gelezen dat je je verbindingssnelheid sterk kan optrekken via een PPPoE-sessie.
Zijn de VDSL2 profielen ondertussen geen 50 Mbits... want dan heeft de truuk van meerdere sessies geen voordeel meer !
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

r2504 schreef:Zijn de VDSL2 profielen ondertussen geen 50 Mbits... want dan heeft de truuk van meerdere sessies geen voordeel meer !
Bij EDPnet en Dommel capped men de PPPoE sessie volgens mij niet meer. Volgens dit topic is men bij Scarlet aan het testen. Belgacom limiteert z'n PPPoE sessies echter nog steeds op 30/6 (25/3,5 en 15/2,5 voor de oude Favorite en Comfort abonnementen).
Jolan schreef:Ik heb echter geen idee hoe ik eraan begin, of wat ik eigenlijk aan het doen zou zijn.
Dus, hoe begin ik eraan?
Dus je hebt geen enkel idee wat je eigenlijk aan het doen bent, maar hebt wel zin om eraan te beginnen? :lol:
De modem is een Sagem F3463 WS. Ik heb daarnaast nog twee routers: een oude Linksys WRT54GC (nu niet in gebruik maar werkt nog probleemloos indien nodig) en een Linksys E2000. Mijn hoofdbesturingssysteem is MacOSX, maar ik heb ook een Windows7-installatie gekregen voor m'n werk.
De WRT54GC kan je niet gebruiken, die is wel in staat een PPPoE sessie te starten, maar de WAN<->LAN throughput is te laag om van praktisch nut te zijn. De E2000 kan je wel gebruiken. Met het opzetten van een 2e PPPoE sessie heb je echter niet opeens loadbalancing. Daarvoor kan je bijvoorbeeld pfSense gebruiken.

Als je meerdere clients hebt kan je met een 2e PPPoE sessie zonder loadbalancing echter ook snelheidswinst behalen. Een eerste client hang je rechtstreeks achter de Sagem, een tweede achter de E2000. Met een 50/6 profiel kunnen beide clients dan aan 25Mbit/s een bestand downloaden (waardoor de totale bandbreedte van het profiel beschikbaar is). Als één van de clients uit staat, kan de andere aan 30Mbit/s downloaden (gecapped op 30/6 door de PPPoE sessie).
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 06 jun 2012, 10:47, in totaal 4 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zou het de gebruiker niet aanraden om hieraan te beginnen als hij niet weet wat hij juist doet. Want we gaan anders héél rare vragen krijgen. Zeker bij https verbindingen bvb :)

Telefonie = EDPnet + OVH
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

We zullen eerst maar eens het volgende vragen:

Welke provider / formule?
Welke lijnsnelheid: te vinden http://192.168.1.1 bij "downstream line rate" en "upstream line rate" (oké er zijn betere manieren, maar deze is de eenvoudigste)

Wie weet laat jouw lijn het niet toe om sneller te gaan, en heeft het gewoonweg geen zin / zitten de problemen ergens anders.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jolan
Starter
Starter

krisken schreef:Ik zou het de gebruiker niet aanraden om hieraan te beginnen als hij niet weet wat hij juist doet. Want we gaan anders héél rare vragen krijgen. Zeker bij https verbindingen bvb :)
Daarmee dat ik om uitleg vraag, hé. Ik ben geen absolute IT-analfabeet, ik heb enkel geen idee hoe PPPoE juist werkt. En met de wetenschap dat PfSense hier een tool voor is, kan ik vermoedelijk al wat verder.

honda4life schreef:Welke provider / formule?
Scarlet VDSL2, en dit zegt VDSLtool:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             92812 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        76203 kbps         15966 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           321 m Estimated!
Training margin:       24.6 dB
Attenuation:           12.6 dB
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

leuk dat je de tool gebruikt hebt :wink:
Ik zit in dezelfde situatie.
Je weet toch dat je enkel een noemenswaardig verschil kan maken in upload?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

PFSense is geen tool, verre van zelfs. PFSense is een volledig routerplatform!
Dus neem een aparte PC met 3 netwerkkaarten en zet daar PFSense op. Ofwel met één netwerkkaart en werken met vlans (en een switch die vlans aan kan).

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Hij zit op dit moment op een 30/6 profiel, maar 50/6 lijkt op het eerste zicht wel mogelijk te zijn. Met zijn huidige profiel is er een winst te behalen (zonder overhead meegerekend) van 5/2,5.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In dit geval heeft het dus niet veel zin, hij heeft alleen meer upload, die hij in de praktijk niet echt kan gebruiken.
Wat je in zo'n geval kan doen:
- Op het ogenblik dat je een grote upload doet, gewoon de PC waarmee je deze upload doet, een bijkomende PPPoE verbinding laten maken.
- Deze PC zal de volle 2.5 mbit/s upload krijgen, zonder invloed op de rest van het netwerk (vb VoIP)...

Ik gebruik deze mogelijkheid af en toe als ik één PC wil scheiden van de rest van het netwerk ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Om een pc te scheiden van het netwerk, laat ik hem verbinden via de guest wifi van mijn router.
Je deelt dan natuurlijk nog wel dezelfde bandbreedte van één internetverbinding.
Jolan
Starter
Starter

honda4life schreef:Je weet toch dat je enkel een noemenswaardig verschil kan maken in upload?
Nee: ik dacht dat 'line' was wat je provider openstelt en dat 'calculated max' de snelheid was die je verbinding uiteindelijk aankon. Het zag er voor mij dus heel wat rooskleuriger uit dan het werkelijk is. :) Inderdaad niet echt de moeite.

Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”