torrent poort

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Bij veel torrent clients "moet" je een portforwarding instelling in je router. Ik vraag mij eigenlijk af waarom een port moet openstaan voor verkeer van WAN naar LAN. De mensen die mijn torrent applicatie willen benaderen weten toch niet welke poort ze moeten benaderen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Je IP en poort worden doorgegeven aan de tracker en dus is alle inkomende torrenttrafiek gericht op dat publieke IP+poort. Je router heeft dat publieke IP als identiteit en behandelt dus als eerste de data die men naar dat IP:port stuurt. Maar de router weet uiteraard niks over de torrentclient op je PC en beschouwt de inkomende trafiek daarom als ongevraagd, en zal die data gewoon wegsmijten.

Vandaar het "port forwarden": je zegt tegen de router dat trafiek die op een bepaalde poort binnenkomt, gewoon doorgeschoven moet worden naar de PC (eventueel op een andere poort). Als je meerdere PCs hebt met een torrentclient op iedere PC, moet je dus een andere poort voor iedere torrentclient hebben omdat de trafiek anders niet op de juiste PC geraakt - da's meteen de reden waarom er relatief veel poorten zijn (0 tot 65535).
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

cptKangaroo schreef:tracker
Bedankt voor de uitleg.

Het concept portforwarding (linux en iptables) begrijp ik. Ik vraag mij echter nog altijd af wat het verschil is met een geopende poort in de firewall en een niet geopende poort. Zowel µtorrent 3.x.x en transmission bt 2.33 kunnen uploaden en downloaden aan volle snelheid zonder dat een poort op mijn router (OpenWrt) geopend is. Beide applicaties geven aan dat de poort gesloten is. Zelf als een bestand volledig binnen is kunnen beide applicaties nog uploaden.

Iemand die het verschil tussen een geopende poort en een niet geopende poort kan uitleggen? Of het voordeel van een geopende poort? Ik zie momenteel geen reden om de poort te openen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Indien mogelijk, blokkeer dan eens alle uitgaande connecties voor je torrentclient op je PC zodat je zeker weet dat dat niet de oorzaak van die trafiek is -- je client probeert immers ook zelf anderen te bereiken. Enkel binnenkomende connecties zullen de poortstatus als 'open' veroorzaken in je torrentclient.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Ik begrijp de laatste reactie niet goed.

Ik ben 100% zeker dat er geen poorten open staan in mijn router. Toch kan ik een gedownloade file seeden. Ik vraag mij gewoon af waarom en of er een verschil is in performance als ik de poort openzet of niet. Gewoon uit interesse.

Als ik tijd heb zal ik het gewoon eens proberen.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Als je poorten niet openstaan zal je alleen kunnen uploaden naar gebruikers waarvan je aan het downloaden bent, denk ik.

Pas op met private trackers en gesloten poorten, je zult binnen de paar dagen je account verliezen.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

worden uitgaande verbindingen niet via upnp systeem geregeld?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Poorten openen zal zeker een voordeel geven qua performance.

Als je firewalled bent kan je enkel zelf connectie maken met andere peers.
Je kan dus als je firewalled bent geen connectie maken met andere firewalled users, omdat die firewall je gewoon tegen houdt

Als dus een van de partijen een open port heeft, kan er een connectie tot stand komen.

Open <-> Open is het beste, maarja :p.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”