meer later
![Angel :angel:](./images/smilies/icon_angel.gif)
100,000 changes in Windows 8 Consumer PreviewTeebee schreef:Is er een verschil met de dev preview van een paar maanden terug?
1 dag getest maar zit met een alt-tab verslaving waar ik nog niet zo snel van af geraak
raar dat ze dit niet gefixed hebben, was ook al zo in de developer preview. Lijkt me toch onnodig irritant? Ik bedoel, eerst afloggen en dan pas kunnen afsluiten, da's toch tijdverlies? En ik had 't nog wel gerapporteerd als bug enkele maanden geleden, 't moet zijn dat ze mij negeren daar bij Microsoftmeon schreef:Aaah, je moet eerst uitloggen. Hmz.
hier de 32bit image gedownload en in virtualbox gestoken... geen enkel probleem.TiTanium schreef:Ik heb deze proberen te installeren met vm player, alleen werkt hij niet echt mee. Zijn er nog mensen die virtueel draaien? Zo ja met welk?
Wel mijn beste vriend. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 51 en ik durf zeggen dat ik op een "redelijke" manier met mijn pc en zelfs recent met mijn smartphone uit de voeten kan. Ik heb echter een boel kameraden en familie van mijn ouderdom en/of ouder, waar ik regelmatig de hulplijn moet gaan spelen, om de meest simpele dingen uitgelegd te krijgen op hun pc, of om de rommel op hun pc op te ruimen. Want de meeste oudere mensen hebben tegenwoordig wel een pc, maar het mag niet te ingewikkeld worden, of daarbij stopt het. Dit zijn ook de mensen die wel een gsm hebben, maar deze enkel gebruiken om te bellen en te sms'en. Deze mensen zullen dan waarschijnlijk ook nooit een smartphone kopen, en hierop de nodige apps installeren.iceke schreef:Dat is dikke zever, ik heb dit argument ook nooit gehoord bij ios of android. Ik ben een fervent gebruiker van sneltoetsen, wel nu hoeft tante nonneke die niet meer te gebruiken. Zolang ze de 4 hoeken kan raken met haar muis of de 4 handelingen weet met haar duimen kan ze met W8 overweg.
De shutdown-tile is de oplossing: http://www.aidanfinn.com/?p=11622!meon schreef:Ik ga een domme vraag stellen eh, maar hoe sluit je Windows 8 af? Ik zie nergens nog een optie om af te sluiten, standby te zetten of te herstarten... :-/.
Zelfs de powerbutton van m'n laptop zelf reageert niet.
Winkey+R, shutdown /s was mijn oplossing, maar dat kan onmogelijk de bedoeling zijn eh?
Ik heb ook een probleem om de ISO te installeren onder VMWARE WORKSTATION 8.0.2 build-591240 hetgeen de laatste versie zou moeten zijn. Ik krijg steeds de melding "Windows cannot read <ProductKey> setting from the unattend file."TiTanium schreef:Ik heb deze proberen te installeren met vm player, alleen werkt hij niet echt mee. Zijn er nog mensen die virtueel draaien? Zo ja met welk?
Ik heb een Windows Phone 7.5 en dus Metro interface en kan dit maar matig smaken... voor een PC lijkt het me helemaal een ramp (tenzij voor eenvoudig thuisgebruik, en liefst nog op een tablet). Ik vrees dus een beetje voor de acceptatie van Windows 8 (volgens mij een premature poging om telefoon, PC's en tablets hetzelfde OS te laten draaien)... ik hoop alvast nog een heel tijdje op Windows 7 te kunnen blijven (lang geleden dat ik nog zo'n goed OS heb gehad).iceke schreef:Metro = ook oke, vooral voor huis tuin keuken gebruik is dit prachtig (ik heb een touchscreenpc in de keuken)
Goh, ik zie niet in wat het moet brengen... maar wie weet.iceke schreef:en ge hebt echt geen goesting om eens te testen hoe dat samenwerkt met uwen Nokia ?
Deze laatste paragraaf vind ik uiterst interessant en zal IMHO wel eens de juiste kunnen zijn.Windows 8 is een radicale verandering tegenover Windows 7. Ongeveer even radicaal als de overgang van Windows 3.1 naar Windows 95.
Even het geheugen opfrissen voor wie zich niet meer herinnert hoe de computerwereld eruitzag vóór Windows 95. Mensen gebruikten DOS, een tekstinterface om de pc te bedienen. Veel programma’s waren nog niet grafisch van aard en werkten met de tekstinterface van DOS. Je kon Windows 3.1 wel openen, maar daarvoor moest je een tekstcommando ingeven.
En opeens is Windows 95 daar en toverde Microsoft een grote wisseltruc tevoorschijn. DOS, de basis van vroeger, werd gereduceerd tot toepassing. En de grafische schil die vroeger niet meer dan een toepassing was, die werd nu de basis van alles. Wilde je toch nog DOS-programma’s gebruiken, dan moest je een kadertje openen in Windows.
Zeventien jaar later brengt Microsoft dezelfde grote wisseltruc in stelling. Maar deze keer is Windows de oude standaard en zijn tabletcomputers de jonge honden die hun opwachting maken. Met Windows 8 neemt Microsoft een aanraakinterface voor tabletcomputers tot standaard en degradeert het de hele vorige versie van Windows tot app.
Jazeker, wil je de gewone desktop gebruiken zoals je die nu kent, dan zul je vanuit Microsofts nieuwe Metro-interface de app ‘desktop’ moeten openen. Net zoals je in Windows 95 nog DOS kon openen.
Kunnen en willen
Windows 95 maakte de pc een behoorlijk stuk makkelijker voor gebruikers. Tekstcommando’s vielen weg en mensen kregen een gebruiksvriendelijke interface met startknop en pictogrammen voor toepassingen. Vanaf Windows 95 werd de computer toegankelijk voor mensen die niet met een computer konden werken.
Met Windows 8 is het anders. Bijna iedereen kan tegenwoordig wel min of meer met een computer werken. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen graag met een computer werkt. De mensen die wel kunnen maar niet willen, dat zijn de lui die hun iPad zo graag zien: een Facebookmachine van vijfhonderd euro. Die mensen moet Microsoft nu dringend gaan aanspreken.
En dus wordt de speerpunt van de volgende Windows een tabletinterface. Of een telefooninterface, want de Metro-stijl kennen we al van Windows Phone 7. Ook daar is het startscherm een verzameling gekleurde tegels met witte iconen. En net zoals bij Windows Phone geven die tegels al live informatie over de achterliggende app.
Waar is DOS nu?
Wat is de laatste keer dat jij DOS hebt gebruikt? Ik heb een jaar geleden nog eens een ipconfig gedaan, maar dat is het dan ook. En zwijg me al helemaal van DOS-programma’s. Bij de overgang van Windows 3.1 naar Windows 95 heb ik nog wat oude DOS-spelletjes gespeeld, maar andere software heb ik eigenlijk niet behouden.
Eens kijken waar de echte DOS-klassiekers nu zijn. Lotus 1-2-3? Heeft de overgang van DOS naar Windows niet overleefd. dBase? Dominant onder DOS maar de Windowsversie was inferieur aan de concurrenten. WordPerfect? Kwam heel laat met een versie voor Windows 95 en verloor van Microsoft Office.
Ik voorspel dat er voor elk programma dat je nu op de desktop van Windows gebruikt een alternatief komt voor de Metro-interface. En gebruikers zullen dat programma een stuk makkelijker vinden en dus het Windows-origineel gaan verwaarlozen. Het zou mij niet verbazen als we over tien jaar even meewarig naar onze huidige desktop kijken als we nu tegen DOS aankijken.
Niet.Teebee schreef:Heb vooral problemen om applicaties te sluiten eenmaal ik ze open gedaan. hoe kan je nu een applicatie rechtstreeks sluiten, en dus zonder taakbeheer of de linkerbalkmenu te gebruiken en zo de applicatie te sluiten?
Iets wat je ook kan vinden in WP 7.5... en bij veel gebruikers (inclusief mezelf) voor de nodige irritatie zorgt. Als ik iets niet meer nodig heb wil ik het weg (en wil ik het dus zeker niet meer zien in m'n taskswitcher)... daar hoeft het OS niet over te beslissen.selder schreef:Windows 8 zal zelf bepalen aan de hand van hoeveel resources er nodig zijn welke applicatie suspended mag worden...