Hallo,
Graag had ik deze onderplaat eruit gehaald en een houten plaat gestoken met een kattenluikje....
ik heb al geprobeerd deze plaat eruit te krijgen,maar het lukt me langs geen kanten en wil deze deur niet beschadigen,wie heeft er tips hoe ik deze latjes er langs de binnenkant afkrijg ?
bedankt
onderplaat verwijderen pvc deur
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Als ze aangespoten zijn, eerst zowel binnen als buiten los snijden (met stanley mes tussen plaat en deurprofiel, anders ga je de plaat er niet uitkrijgen)
Die latjes zitten er gewoon opgeklikt.
Dan gewoon met schroevendraaier of houten latje in de naad tussen lat en deurprofiel, schuin houden richting plaat en met hammer uit tikken.
Reken er maar niet op dat je dit kan doen zonder ook maar enig spoor na te laten.
Die latjes zitten er gewoon opgeklikt.
Dan gewoon met schroevendraaier of houten latje in de naad tussen lat en deurprofiel, schuin houden richting plaat en met hammer uit tikken.
Reken er maar niet op dat je dit kan doen zonder ook maar enig spoor na te laten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Heronic
- Elite Poster
Bij alu ramen en deuren in elk geval niet. Vermoed bij pvc ook niet, bedoeling is net om alles makkelijk te kunnen plaatsen, vervangen. Het lijkt wel lego.
- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Normaal is dit zeer makkelijk. (heb zelf in een ramenfabriek gewerkt)
Gewoon langs binnen met een schroevendraaier of tang de rubber die tegen die plaat zit eruit trekken.
Dan met een schroevendraaier voorzichtig tussen de plaat en die latten aan de zijkant een beetje wringen en dan komen die los.
Dan de plaat eruit halen en de nieuwe erin steken en de latjes er voorzichtig terug inkloppen en de rubbers met een houten latje (of achterkant van een houten steel van een hamer die een beetje als een spie gezaagd is) er terug tussen de latjes en de plaat duwen
Vergeet ook niet dat die plaat die jij eruit wilt halen meestal dikker is dan een standaard 18mm dikke plaat. Deze kan makkelijk 25mm dikte zijn.
En normaal zitten er bij pvc of aluminium duren geen siliconen rond die plaat. Alleen bij de aansluiting tussen deur en muur. De rest zijn allemaal rubbers die men er kan uittrekken en terug insteken. Alleen opletten als de deur al enige leeftijd heeft, kunnen de rubbers wel een beetje versleten zijn en kan je ze kapot trekken. Maar waar je nieuwe kunt vinden, weet ik niet.
Alvast veel succes ermee.
ps: Het makkelijkste is gewoon dit uit de bestaande plaat zagen. Het is nogal een gepruts als de rubbers toch niet willen loskomen en zeker als je ze kapot trekt.
Gewoon langs binnen met een schroevendraaier of tang de rubber die tegen die plaat zit eruit trekken.
Dan met een schroevendraaier voorzichtig tussen de plaat en die latten aan de zijkant een beetje wringen en dan komen die los.
Dan de plaat eruit halen en de nieuwe erin steken en de latjes er voorzichtig terug inkloppen en de rubbers met een houten latje (of achterkant van een houten steel van een hamer die een beetje als een spie gezaagd is) er terug tussen de latjes en de plaat duwen
Vergeet ook niet dat die plaat die jij eruit wilt halen meestal dikker is dan een standaard 18mm dikke plaat. Deze kan makkelijk 25mm dikte zijn.
En normaal zitten er bij pvc of aluminium duren geen siliconen rond die plaat. Alleen bij de aansluiting tussen deur en muur. De rest zijn allemaal rubbers die men er kan uittrekken en terug insteken. Alleen opletten als de deur al enige leeftijd heeft, kunnen de rubbers wel een beetje versleten zijn en kan je ze kapot trekken. Maar waar je nieuwe kunt vinden, weet ik niet.
Alvast veel succes ermee.
ps: Het makkelijkste is gewoon dit uit de bestaande plaat zagen. Het is nogal een gepruts als de rubbers toch niet willen loskomen en zeker als je ze kapot trekt.
- Heronic
- Elite Poster
Meestal zitten er rubbers (buitenkant) en rubbers of 'mousband' op de glaslatten maar zeker niet altijd, er zijn er nog genoeg die aanspuiten, zeker op panelen die iets dikker zijn.
- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Zeker nooit aan die rubbers aan de buitenkant prutsen. Die zitten in een profieltje geklemd en ga je gegarandeerd kapot doen als je deze eruit haalt.
En volgens dat ik weet spuiten ze die panelen alleen op met siliconen als het houten deuren zijn(kan natuurlijk anders zijn tegenwoordig). En als ik zo op de foto kan zien is het precies een pvc deur.
En volgens dat ik weet spuiten ze die panelen alleen op met siliconen als het houten deuren zijn(kan natuurlijk anders zijn tegenwoordig). En als ik zo op de foto kan zien is het precies een pvc deur.
- Heronic
- Elite Poster
Panelen kunnen verlijmd zijn en iets dikker zodat ze te hard spannen met rubbers erin, dan worden de rubbers eruitgehaald en met silicone aangespoten.
Vandaar dat ik ook zei om ze los te snijden "als ze aangespoten zijn".
Maareh waarom teken je je luik(binnenmaat) niet gewoon af?
Gaten boren, met wipzaag rondgaan, luik monteren en klaar, paneel hoeft er niet eens uit.
Vandaar dat ik ook zei om ze los te snijden "als ze aangespoten zijn".
Maareh waarom teken je je luik(binnenmaat) niet gewoon af?
Gaten boren, met wipzaag rondgaan, luik monteren en klaar, paneel hoeft er niet eens uit.