Audio kabel of Luidsprekerkabel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Beste,

Op dit moment zijn al onze plinten weg uit het huis en vind ik het een ideaal moment om in de 4 hoeken van onze woonkamer boxen te hangen (nu nog niet, maar iets later). Ik heb een centraal punt uitgekozen waar ik de kabels zou laten toekomen. Ik vraag mij echter af welke kabel ik eigenlijk best zou leggen?

Maak ik gebruik van zo'n tulpkabel (voorbeeld: http://www.allekabels.nl/Tulp-Kabels/9/ ... Kabel.html ) of plaats ik gewone luidsprekerkabel (voorbeeld: http://www.allekabels.nl/Luidspreker-Ka ... kabel.html )?

Ik ben van plan om dan met tijd zo'n receiver te komen waarop alle signalen zouden binnenkomen en vertrekken. Maar dit werkt veelal met Tulp stekkers als ik het zo zie. Kan ik dan van zo'n luidsprekerkabel eventueel nog een tulp kabel maken door die stekker er aan te plaatsen of hoe pak ik dit best aan?

Groeten en bedankt !
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Mijn receiver werkt gewoon met speakerkabel, is van Yamaha.

Best ook eens dit bekijken http://www.dolby.com/us/en/consumer/set ... index.html voor je zomaar contacten begint te zetten en kabels te trekken...

En euhm, u links werken niet ;)
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

De twee kabels zijn inhoudelijk identiek, alleen de aansluiting verschilt. De kabel zelf heeft in beide gevallen een signaal ader en een grond.
Je legt dus best gewoon audiokabel (hoeft zelfs geen speciale kabel te zijn, zo goed als elke tweepolige kabel is goed) en achteraf kan je dan zelf RCA (tulp) stekkers er op solderen als het nodig is.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als het alleen voor luidsprekers gaat zijn lijkt het mij voldoende dat u gewoon een goede luidsprekerkabel neemt. Het enigste dat je misschien in achterhoofd kan houden is, als er een actieve sub bijkomt heeft die echter meestal een audio-subwooferkabel nodig (digitaal coax meestal).
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Regel is simpel ...

Actieve Speakers ( o.a een actieve subwoofer of luidspreker met versterker in en eigen voeding nodig dus ook 220V ) = afgeschermde audio kabel ( meestal Cinch )
Passieve Speakers = platte luidspreker kabel ( ook wel cotacota genoemd ) met een dikte aangepast aan vermogen/afstand ...

Denk de meeste home cinema's hebben gewoon rood/zwart klik klemmen voor de luidsprekers ... soms ook voor de sub maar dat kan ook een cinch zijn maar dan MOET je een actieve sub geruiken , cinch = lijnuitgang .. dus normaal nooit bedoeld om rechtstreeks (passieve ) speakers aan te sluiten .
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Als ik de opstelling hoor, dan moet ik wel reageren. Ik heb me sinds 1995 met home cinema beziggehouden, van simpele dolby surround systemen tot volledige high-end 7.1 THX Ultra 2 opstellingen met alle toeters en bellen. Eerst privé later als recensent voor hifi.nl en nadien als bijberoep. Tegenwoordig zelfs fulltime naast mijn informatica activiteit.

Speakers in de uiterste vier hoeken hangen is misschien voor wat achtergrondmuziek goed, maar zeker niet voor surround waarbij een bubble wordt gecreeerd als het juist afgesteld is. Als de regels gevolgd worden, zit je dus midden in de actie, maar kan je toch geen enkele speaker lokaliseren.

Als de speakers in de hoeken hangen, is er een gat ter hoogte van de virtuele center. Dat kan je dan wel opvullen met een echte center, maar imaging, staging, podiumgevoel, zaalakoestiek zullen nooit correct worden weergegeven met enkele speakertjes in de hoeken.

Dit gaat bij de meeste surround opstellingen al fout, omdat ze verschillende speaker vooraan/achteraan gebruiken (geen timbre matching tussen drivers), of de plaatsing volgt niet de itu-t recomendaties (je moet bepaalde gradenbogen respecteren tussen de speakers), of de ruimte is sterk assymetrisch.

Wat er zoal typisch foutloopt heb ik eens samengevat op onze website:

http://www.klinktbeter.be/index.php/exp ... nd-service

Daar staan ook de ITU-T opstellingen uitgelegd die je moet volgen.

Wat de kabels betreft kan ik je geruststellen: wij gebruiken in alle cinema sets een installatiekabel die max 10 EUR/meter kost en met duurder spul meekan. Ik spreek dan over voor/eindversterking van 10.000 eur, maar ook op een simpele onkyo receiver van 1000 eur steek ik deze kabel. Alvorens je begint kabels te trekken raad ik je eerst aan de regels van home cinema te bestuderen, en eens te kijken wat je vooral niet moet doen.

Want je hebt dan wel surround, maar je zit niet midden in de actie en je hoort links en rechts of achter wel iets, maar het is niet homogeen en uit balans.

Een dedicated cinema kan ook in een kleine ruimte, je moet er zelfs geen fortuin aan geven. Zo gaat het al perfect in een ruimte van 3m breed op 4m60 diep, als je maar de regels van ITU-T volgt.

Hier een voorbeeld cinema die deze regeltjes volgt:

http://www.klinktbeter.be/images/wetter ... ma_700.jpg

In de eerdere link vooral foto's van hoe het echt niet moet. Zo zijn er kerels met te veel geld die een B&W Nautilus van 10.000 eur /stuk pal tegen de zetel zetten voor surround. O zo fout. Ik zie het typisch bij klanten. Ik heb zulke klanten die fortuinen aan equipment geven maar de regeltjes niet volgen. En het klinkt dan nergens naar. Ik hoop dat je iets bijleert uit mijn relaas.

Met minder budget en kennis van zaken kan je vaak veel duurdere sets wegspelen als je weet wat je doet.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Thx voor de uitleg. Altijd handig om iets bij te leren.

Maar in mijn geval gaat het hem niet echt over een surround systeem. Eerder gewoon om FM radio eventueel het tv geluid op aan te sluiten. Ik kijk heel af en toe eens een film of serie, maar heb niet echt de behoefte aan die 5.1/7.1/... systemen. In ons huidig huurhuis moeten we de tv aanzetten om radio te kunnen luisteren in huis. Nu zou ik in ons nieuwe gekochte huis (terwijl we enkele werken aan het doen zijn) het huis willen voorzien van boxen (ook in de keuken) zodat we toch overal naar muziek kunnen luisteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Argon schreef:Maar in mijn geval gaat het hem niet echt over een surround systeem. Eerder gewoon om FM radio eventueel het tv geluid op aan te sluiten.
Zoals ub4b al schreef, voor achtergrond geluid (FM radio) is je locatie geen probleem (maar dan heb je er ook geen 4 nodig), maar voor het overige absoluut niet aan te raden. Zelfs bij gewoon TV te kijken ga je een heel onnatuurlijk gevoel krijgen met dergelijke opstelling !
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”