Spaarboekje: basisvraagje timing

Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb een sommetje geld (van mijn minderjarige dochter) dat ik op een spaarboekje wil plaatsen bij rabobank. daar heb je momenteel twee formules:
1,9 basis + 0,4 getrouwheid
1,25 basis + 1,50 getrouwheid

Momenteel staat de som bij Fortis, op een babyrekening, met een rentevoet van 2 % + 0,5 % tot 2 jaar. Mijn dochter is eind juni al 2 jaar geworden. Het meeste geld is er in stukken bijgekomen, vooral bij geboorte en bij verjaardag.

Mijn vraagje is naar timing. Ik neem aan dat ik best wacht tot het eind van het jaar alvorens de som over te schrijven naar Rabobank, om de getrouwheidspremie van Fortis niet kwijt te lopen? Maar als ik dan begin januari overschrijf naar rabobank, ben ik dan ook niet beter van eerst de som tot december op een rekening met hoge basisrente te zetten en dan pas in december over te zetten naar de rekening met hoge getrouwheidspremie? Of zie ik het mis? Kijkt men eerder naar de dag van storting + x jaar voor de getrouwheidspremie? En maakt het dus eigenlijk niks uit wanneer ik de transactie doe?

Bedankt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Bij mijn weten is intrest voor getrouwheidspremie inderdaad stortingsdatum + x aantal jaar. Gewone intrest is normaal einde oud jaar/begin nieuw jaar.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Voor nieuwe stortingen bij Rabobank maarkt het mijns inziens niet uit, zie ook:
http://www.rabobank.be/nl/help/woordenl ... cm34-60920
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

voor berekening getrouwheidspremie maakt het inderdaad niets uit (is steeds pas verworven na 1 jaar) maar moet dus niet starten op 1/1.
Let wel, uitbetaling van de rente is steeds begin jan. Als je dus in feb stort ga je 2 jaar moeten wachten voor je de getrouwheidsrente uitbetaald krijgt.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Goztow schreef:Mijn vraagje is naar timing. Ik neem aan dat ik best wacht tot het eind van het jaar alvorens de som over te schrijven naar Rabobank, om de getrouwheidspremie van Fortis niet kwijt te lopen?
Neen. Om te beginnen werkt GP niet per kalenderjaar, maar gewoon met elke 365 dagen dat een storting blijft staan. Als je op 1 maart €1000 stort, en op 1 augustus nog eens €1000 en het jaar erop haal je de €2000 af op 1 juni, dan ga je GP-intrest krijgen voor 1 jaar op die eerste €1000.
Dus in jouw geval zou je moeten gaan kijken wanneer elke storting gedaan geweest is. Hoe meer stortingen 'kort' voor 19 oktober 2011 of 2010 gebeurd zijn, hoe minder je gaat verliezen door nu uit te stappen. Moesten bvb al je stortingen op 1 november 2011 of 1 november 2010 gebeurd zijn, dan is het evident dat je best nog effen wacht tot 1 november.
Vergeet bovendien ook de opportuniteitskost niet. Het geld dat op Fortis blijft staan, brengt ondertussen niets op bij Rabobank. Kan dus goed zijn dat het lijkt alsof je best kunt wachten tot een bepaalde datum om de Fortis GP te laten triggeren, en toch geld eraan verliest omdat het ondertussen bij Rabo meer zou opgebracht hebben.

Kortom: de berekening is niet zo eenvoudig.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

fredo66 schreef:Als je dus in feb stort ga je 2 jaar moeten wachten voor je de getrouwheidsrente uitbetaald krijgt.
Indien je de rekening daadwerkelijk afsluit, zal je deze rente normaliter binnen de maand ook hebben. Zo niet, zelfs bij de afsluiting zelf.
Indien je de rekening laat bestaan, zal je inderdaad lang(er) dienen te wachten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”