Mijn laptop gaat iets verder staan van de router zodat mijn signaal wat slechter wordt en de snelheden kelderen.
Daarom, een kabel trekken (20 m) , aan welke vereisten moet zo een kabel voldoen, zijn er "betere" kabels....
alvast bedankt
vereisten voor een netwerkkabel
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
CAT5E of CAT6 met bijhorende connectoren. CAT6 is 'beter'.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CAT5e kabel zou goed moeten zijn en wordt doorgaans het meest gebruikt. Je kan ook een CAT6 trekken (voor eventuele toekomstig hogere snelheden) maar de vraag is of je dat ooit gaat gebruiken he... Je hebt ook nog allerlei duurdere varianten met extra folies en bescherminglagen maar voor huis en tuin gebruik is dat niet nodig en merk je geen verschil in snelheid.
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat6-net ... oepel-100m
dit zou dus goed zijn. Is er verschil tussen stugge en soepele kabel, los van het feit dat soepel makkelijk werkt?
dit zou dus goed zijn. Is er verschil tussen stugge en soepele kabel, los van het feit dat soepel makkelijk werkt?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Vaste kabels zijn beter (een soepele kabel mag in niet langer dan 5 meter zijn als ik het goed op heb).
Soepele kabels krijg je volgens mij ook niet in wandcontactdozen, alsook zijn de connectors anders gemaakt om te vaste kabel te klemmen.
Soepele kabels krijg je volgens mij ook niet in wandcontactdozen, alsook zijn de connectors anders gemaakt om te vaste kabel te klemmen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Soepele kabels kunnen gerust verder dan 5m, ik heb enen getrokken ca25m en had geen snelheidsverlies tov boven alles met korte prepatch via gigabit switch.
Moet wel zeggen dat "getrokken" niet geheel klopt, de kabel gaat door kabelgoten, valse wanden en heeft dus nergens onder 'geleden', heeft rj45 connectors aan beide kanten.
Ik heb achteraf wel 12x de tocht overgedaan met stugge kabel, hier zit een plastic kruis in die de pairs gescheiden houd. Die kabels zijn zitten wel allemaal op patch panels.
Moet wel zeggen dat "getrokken" niet geheel klopt, de kabel gaat door kabelgoten, valse wanden en heeft dus nergens onder 'geleden', heeft rj45 connectors aan beide kanten.
Ik heb achteraf wel 12x de tocht overgedaan met stugge kabel, hier zit een plastic kruis in die de pairs gescheiden houd. Die kabels zijn zitten wel allemaal op patch panels.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Soepele kabel is voor "beweegbare" verbindingen: patchkabels, aansluitkabels naar pc, router enz. Stijve kabel is voor "vaste" verbindingen: kabels in of op muur, aangesloten op RJ45 contactdoosjes of vaste deel pactchpaneel. Het grote verschil tussen beide kabels heeft niets te zien met de lengte, maar vooral met de connectoren. Een soepele kabel bestaat uit 8 draden die elk op zich bestaan uit een aantal soepele, dunne koperdraadjes. Als connector gebruik je best RJ45 connectoren om "op te nijpen" met een speciale tang. Deze connectoren gaan namelijk in elk draadje twee contactpunten indrukken die, door de isolatie, een goede verbinding verzekeren in de "vlecht" van de dunne koperdraadjes. Stijve kabel bestaat uit 8 draden met telkens slechts 1 stijve draad elk. Hier gebruik je best connectoren met V-contacten: het contact met de draadjes wordt gemaakt door langs twee kanten, door de isolatie, in te snijden in de stijve draad om zo een goede verbinding te verzekeren.
Meest gemaakte fout is een RJ45 connector op een stijve kabel nijpen. De twee contactpunten, die ik hierboven reeds vermelde, gaan niet in de stijve draden kunnen indringen en maken slechts oppervakkig contact door tegen de draad aangedrukt te zitten. Als je dan daarna met de connector beweegt, loop je grote kans dat de draadjes een heel klein beetje gaan verschuiven t.o.v. de connector met slechte contacten als gevolg.
Meest gemaakte fout is een RJ45 connector op een stijve kabel nijpen. De twee contactpunten, die ik hierboven reeds vermelde, gaan niet in de stijve draden kunnen indringen en maken slechts oppervakkig contact door tegen de draad aangedrukt te zitten. Als je dan daarna met de connector beweegt, loop je grote kans dat de draadjes een heel klein beetje gaan verschuiven t.o.v. de connector met slechte contacten als gevolg.

Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
ik heb honderden meters soepele CAT5E kabel lopen in m'n huis en ik haal de full gigabit speed (zelfs gemeten met iperf)honda4life schreef:Vaste kabels zijn beter (een soepele kabel mag in niet langer dan 5 meter zijn als ik het goed op heb).
dus dat een soepele kabel niet langer dan 5m mag zijn is een mythe
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Het principe is zo:
CAT6 heeft een terminatiepunt nodig (RJ45 wandcontactdoos of patchpaneel voor CAT6) en vandaar mag je met eender welke CAT5e of CAT6 voorgemaakte kabel vertrekken.
Maar als je er een CAT6 RJ45 fiche op krijgt ... Waarom niet. Het zal ook werken. CAT5e is 'lichter' en je krijgt er makkelijker een fiche op. Behalve bij double shielded toestanden...
CAT6 heeft een terminatiepunt nodig (RJ45 wandcontactdoos of patchpaneel voor CAT6) en vandaar mag je met eender welke CAT5e of CAT6 voorgemaakte kabel vertrekken.
Maar als je er een CAT6 RJ45 fiche op krijgt ... Waarom niet. Het zal ook werken. CAT5e is 'lichter' en je krijgt er makkelijker een fiche op. Behalve bij double shielded toestanden...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
leg je de kabel in een kabelgoot, in een valse wand of plint, dan kan je soepele kabel gebruiken, moet je deze door een buis trekken die in de grond is verwerkt, dan voorzie je best wat stevige kabel om beschadigingen door trekken te vermijden.