ervaringen met HTPC's

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Graag jullie ervaringen/advies.

Ik heb momenteel een Popcorn Networked Media Player C200 en ben niet zo overtuigd van de kwaliteit hiervan (traag, hardwarebeperkingen, bugs, etc)

Vandaar dat ik dus eigenlijk op zoek ben naar een deftige HTPC. Mijn requirements: als ik nu investeer in een dergelijke HTPC, zou deze toch HDMI 1.4 moeten aankunnen en dus 3D moeten kunnen gaan ondersteunen. Dat is volgens mijn research ook de tricky part...

Ik ben dan anderzijds ook aan het uitkijken naar de nieuwe mac mini om daar plex op te zetten. Zou ook HDMI 1.4 zijn, maar nog niet kunnen verifieren.

Any thoughts would be welcome :)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer
Provider

Standaard PC'tje met XBMC erop, en een grafische kaart die HD beelden kan versnellen en een HDMI uitgang heeft - en je bent vertrokken.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Thanks en inderdaad, maar zeker als je naar pc's gaat kijken, zijn er zoveel mogelijkheden... ik wil ook graag in één keer het juiste moederbordje, grafische kaart etc kopen. Vandaar mijn interesse naar iets zoals de mac mini, gezien dat al af is ;)
Orange go plus
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ASRock heeft heel wat PC's die speciaal bedoeld zijn om als HTPC te gebruiken. Kijk daar misschien eens naar. Daar kan je dan bvb XBMC Live opzetten (dan heb je zelfs geen Windows licentie nodig).

Om HD beelden te bekijken moet de PC helemaal niet zo krachtig zijn; je hebt enkel een grafische kaart nodig die hiervoor geschikt is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Edward Valckx schreef:Om HD beelden te bekijken moet de PC helemaal niet zo krachtig zijn; je hebt enkel een grafische kaart nodig die hiervoor geschikt is.
In die zin zelfs dat een Atom based bordje volstaat (voorzien van video hardware accelleratie dmv. een ION chipset). Nu indien je 3D wil zal dergelijke setup volgens mij niet werken omdat die chipsets geen 3D ondersteuning hebben (trouwens voor 3D heb je volgens mij geen HDMI 1.4 nodig).

Goeie thread trouwens... binnenkort ga ik ook zo'n config zoeken... ik volg dus mee.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

mja, 1.4 is nodig om 1080P in 3D te kunnen zien omdat er per frame twee beelden moeten gestuurd worden. HDMI 1.3 en lager kunnen die bandbreedte niet aan. 1.4 is nog veel meer dan 3D, maar ik heb het enkel over deze feature omdat ik zo'n TV heb, en af en toe eens een bluray in 3D zie. Het zou dan spijtig zijn moest m'n nieuwe HTPC dit niet (of nooit indien nog niet gesupporteerd) kunnen.
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Mmm... blijkbaar hebben de Core i3 onchip videokaarten tegenwoordig ook 3D support.

Interessante link... http://www.maximumpc.com/article/how-to ... _less_1000
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Ik ben zeer tevreden over m'n zotac zbox met xbmc erop (had vroeger ook een popcornhour)
http://www.zotacusa.com/products/mini-pcs
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

Ik ben ook zeer tevreden van mijn zotac ion met xbmc live, de popcornhour al lang geleden gedumpt
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Ik had eerst een fdi lanparty moederbord met een gforce9400 onboard en moet zeggen dat het beeld erg tegenviel (bij snelle actiescenes) gebruik sindsdien een dedicated radeon HD kaartje.

Als het enkel als 'mediaplayer' moet fungeren hoeft ie niet krachtig te zijn, wil je daar een sabnzbd servertje (par's controleren, rars uitpakken) een on the fly virusscanner (altijd handig op een sab servertje) en af en toe eens wat videoberwerking doen zonder dat dit enige invloed heeft op het beeld neem je wel beter iets degelijk.

Nog een tip : Ga voor een sata3 moederbordje en steek er een mooi bijpassend ssd'ke in, ik geloofde niet echt in die ssd verkoopspraatjes maar moet zeggen : het verschil in opstartsnelheid is fenomenaal.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Hier staat er een Asus moederbord met alles erop.
Gbit lan, hdmi, optical out, ati radeon hd3200 onboard.

Steekt een AMD X2 op van om en bij de 2.2Ghz maar is zo een low power cpu, passief gekoeld. Met 4GB ram. Qua harddisk is het een WD Green.
Qua software Win7 en Mediaportal

Ding draait alles wat ik wil, zonder morren, schoon beeld en goede audio naar surround.

Heeft toen ook niet veel gekost, en je hebt enorm vrijheid was cases betreft. Als je zelfs wilt bouw je die in in een lade van je tvkast ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Misschien leuk om te weten... de Boxee remote kan je nu ook gewoon op Windows gebruiken (en is RF-based) !

Linkje... http://www.engadget.com/2011/07/06/d-li ... mac-users/
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Pak een Atom + Ion2 met XBMC Live, is de perfecte htpc. Wordt gebruikt als basis voor de ontwikkeling door vele XBMC ontwikkelaars en veel XBMC gebruikers draaien ook op dat platform. Is dus goed getest en veel kennis van binnen de community. Steek hem wel in een case die toelaat met de afstandsbediening de PC te booten, wel zo handig.

Nvidia heeft sowieso de beste drivers onder linux, AMD en Intel hebben nog wat te gaan om hardware matige h264, VC1 of MPEG2 offload te doen. Tenzij je Windows 7 gaat, maar met XBMC Live (of OpenELEC als je je wat avontuurlijker voelt) heb je echt dat appliance gevoel.

Ik heb mijn Popcorn Hour al een paar jaar geleden vervangen door een MiniITX bordje in een platte pc case en daarop XBMC. Ik wil niks anders meer. Speelt alles, heeft geweldige scrapers waardoor je library netjes wordt opgebouwd, heeft een zeer zctieve community en je kan hem bedienen met je iPad en iPhone. Mensen verschieten altijd als ik dat even toon :).

De volgende versie van XBMC gaat trouwens tv & pvr functionaliteit ingebouwd krijgen dus als je DVB-T of DVB-S kijkt kan je alles met één box.

Trouwens als je iets kant en klaar wil: de AppleTV2 (110€ zoiets) kan nu ook XBMC aan, alleen geen 3D.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Thanks deej, goeie uiteenzetting. En om mijn HDMI1.4 probleem aan te pakken? Kan ik dat met een atom moederbordje? Ik heb hier al wat achter gezocht en kom op moederborden terecht met een core iX processor. Wat voor een grafische kaart raad je dan exact aan?

edit: nevermind, antwoord was dus dat die ION2 chipset HDMI 1.4 zou moeten ondersteunen: http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=31524303
Orange go plus
deej
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik weet niet of de Atom genoeg power heeft om 3D aan te kunnen, maar HDMI 1.4 heeft ie zeker.

Ik zou sowieso bij Nvidia blijven, die hebben veruit de beste drivers op zowel Windows als Linux. Als je meer power wil dan een Atom is er nu een zeer interessant bord uitgekomen: de Zotac Z68-ITX WiFi Supreme. Daar kan je dan een Sandy Bridge based processor inpluggen voor meer power, bv de Pentium 620T is zeer zuinig (35W TDP en als je hem undervolt zal ie nog wel zuiniger worden) en meer dan sterk genoeg voor een HTPCtje.

Hij heeft ook als geïntegreerde graphics een Nvidia Geforce GT430 voor net dat extra processing power. En dan kan je zeker 3D aan.

Dus als ik effe je kitlist voor je samenstel (sorry, vind dit wel fun en ben net mijn eigen kerstcadeau aan het maken ;-)):
- Zotac Z68-ITX Wifi Supreme
- Intel Pentium G620T
- Low profile heat-sink met trage fan
- 2GB DDR3 RAM (of 4GB, prijsverschil is niet zo groot)
- 30GB SSD of kleiner voor OS
- PicoPSU 150W voeding
- Mooie HTPC case
- XBMC Live (of OpenELEC met XBMC)

Done ;-)
Laatst gewijzigd door deej 17 aug 2011, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

very nice, ga er zeker verder naar kijken! :)

en what about zacate ? http://techinstyle.tv/products/a-little ... -i-deluxe/
Orange go plus
deej
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zacate is zeker niet slecht maar dan moet je Windows 7 gaan draaien. XBMC Live (& Linux in het algemeen) op Core i3/i5/i7 integrated HD2000 / HD3000 graphics en AMD integrated graphics zijn nog zeer tricky, vooral wat betreft hardware-matige offload van h264, VC-1 & MPEG2.

Bekijk het zo: ga je nvidia (ION of GT430 integrated) dan zal alles voor 99% out-of-the box werken, ook op Linux (en dus XBMC Live). Met Intel & AMD graphics zal het veel meer prutsen zijn op Linux en enkel out-of-the box werken op Windows.

Lees deze thread er eens op na om te zien hoe Intel HD & AMD werkend krijgen onder XBMC Live geen sinecure is ;-).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

deej schreef:Ik weet niet of de Atom genoeg power heeft om 3D aan te kunnen, maar HDMI 1.4 heeft ie zeker.
Heb je voor 3D extra power nodig ? Is het wat netto bandbreedte betreft niet identiek aan een niet-3D beeld ?
deej schreef:de Zotac Z68-ITX WiFi Supreme
Raar dat er bij de specs staat... Audio N/A terwijl je toch een optical connector ziet ?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

idd vreemd. Nu ja audio wordt met een moderne receiver via hdmi overgestuurd, maar toch... voor wat dienen die aansluitingen dan...
Orange go plus
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

deej schreef:Daar kan je dan een Sandy Bridge based processor inpluggen voor meer power, bv de Pentium 620T is zeer zuinig (35W TDP en als je hem undervolt zal ie nog wel zuiniger worden) en meer dan sterk genoeg voor een HTPCtje.
Zeg deej, ik zie dat de i3 ook gesupporteerd is, en deze heeft ook een versie voor 35W. Is deze niet krachtiger en toch even zuinig?

http://ark.intel.com/products/53423/Int ... -2_50-GHz)
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

fryelectro schreef:Nu ja audio wordt met een moderne receiver via hdmi overgestuurd
Ik heb alvast nog een oudere Surround versterker zonder HDMI... een optical out is dus een must voor mij.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

yep correct hoor, zo staat het hier ook opgesteld... maar das de volgende investering, een deftige A/V receiver met ondersteuning voor DTS en al die HD rommel want de mijne gaat niet verder dan dolby digital 5.1 :(
Orange go plus
deej
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Heb je voor 3D extra power nodig ? Is het wat netto bandbreedte betreft niet identiek aan een niet-3D beeld ?
Euhm got me there. Ik dacht dat 3D alle beelden dubbel stuurde of zoiets... Zag het staan bij de 430GT dus ging er van uit dat het wel zo was.
r2504 schreef:Raar dat er bij de specs staat... Audio N/A terwijl je toch een optical connector ziet ?
Ja maar als je de PDF met de brochure downloadt staat er wel degelijk 1 Optical/SPDIF connector, dus ik vermoed dat het fotootje en de PDF juist zitten en de webpagina het mist.
fryelectro schreef:Zeg deej, ik zie dat de i3 ook gesupporteerd is, en deze heeft ook een versie voor 35W. Is deze niet krachtiger en toch even zuinig
Wel hij draait op een hogere frequentie om te starten, en hij heeft hyperthreading, da's zowat de enige verschillen (plus de prijs) die ik kan zien. Als je geen encoding of andere multithreading applicaties gaat draaien op je htpc lijkt de Pentium interessanter.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

r2504 schreef:Ik heb alvast nog een oudere Surround versterker zonder HDMI... een optical out is dus een must voor mij.
Kan je niet met hdmi naar de tv (inclusief audio) en dan via de optical out op de tv naar de versterker?
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Ik gebruik een Dell Zino HD 400 als HTPC. Klein, stil en genoeg kracht voor mij! :-)
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

Edward Valckx schreef:Standaard PC'tje met XBMC erop, en een grafische kaart die HD beelden kan versnellen en een HDMI uitgang heeft - en je bent vertrokken.
inderdaad. zo is het. Je kan ook via een script bijv een iso mounten en automatisch total media theater opstarten en zo 3D films te kijken.

Een standaard I5 met een simpel moederbord en 4 GByte ram is voldoende. Voor de grafische kaart raad ik een 520 van Nvidia aan, ook voor 3D en eenvoudige spelletjes. De grootste kost is echter de kast. Voor een antec fusion case ben je al snel 250 Euro kwijt. Je hebt dan plaats voor 2 HDD's, een optisch station en een mATX Mobo. Je hebt dan wel een Media center afstandsbediening en klein LCD schermpje. Wil je een grotere variant met meer plaats en een 7 inch touchscreen, dan mag je al snel 500 Euro rekenen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Kenneth schreef:Kan je niet met hdmi naar de tv (inclusief audio) en dan via de optical out op de tv naar de versterker?
Dat zou kunnen maar aangezien in XBMC ook veel gebruik voor gewoon muziek te spelen is dat een omweg.
mailracer schreef:De grootste kost is echter de kast.
Inderdaad en niet meteen een makkelijke keuze als je iets "moois" (maar betaalbaar) wil.

Voor een AB ben ik wel die van Boxee aan het overwegen... al moet ik nog eens zoeken naar gebruikservaringen in combinatie met XBMC (al is Boxee natuurlijk ook een XBMC variant). Ik vraag me namelijk af hoe je alle extra functies doet buiten OK en de pijltjes.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Is die van Boxee los al ergens hier te verkrijgen? Heb er toevallig gisteren nog achter gezocht, lijkt me ook wel een handig ding.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

zeg en qua afstandsbediening? Wat zijn de ervaringen daar?
- IR ontvanger ? welke?
- Logitech harmony?
Orange go plus
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

De kast is natuurlijk zo duur als je zelf wil. Mijn vorige HTPC (eigenlijk mijn laatste want ik gebruik nu een Dune mediaplayer) heb ik gemaakt in een oude versterker.

Gewoon paar keer naar containerpark geweest en bij de electronica een "oude" versterker gevonden. Was mooi qua uitzicht en paste bij de rest van de electronica rond mijn tv.

Als je beetje handig bent, lukt het allemaal wel. Met zo'n dremel dingetje en tubeke secondelijm geraakt je al redelijk ver :lol:
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fryelectro schreef:zeg en qua afstandsbediening? Wat zijn de ervaringen daar?
- IR ontvanger ? welke?
- Logitech harmony?
zie http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Re ... ol_Reviews

Ik heb die VRC-1100 destijds gekocht bij Amazon, maar ik gebruik enkel de USB IR ontvanger ervan. De IR codes heb ik immers aan mijn Logitech Harmony aangeleerd.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

crap... dat zotac bord heeft wel een HDMI aansluiting maar die werkt niet voor de GT430 kaart http://forum.xbmc.org/showthread.php?p= ... post860594
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

jorgo schreef:Is die van Boxee los al ergens hier te verkrijgen? Heb er toevallig gisteren nog achter gezocht, lijkt me ook wel een handig ding.
In de US... http://www.amazon.com/D-Link-DSM-22-Box ... 025&sr=8-1

Anders moet je eens horen op http://www.xbmcfreak.nl/en/boxee-box-remote-2/
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Als afstandsbediening heb je bij XBMC ook nog de mogelijkheid om je Android phone te gebruiken met deze app van de XBMC devs zelf. Dit werkt super en je spaart er nog geld mee uit.

In Win7 is er ook de mogelijkheid om niet explorer.exe te laten opstarten, maar wel de xbmc.exe. Met andere woorden, je HTPC start direct XBMC op en verliest geen onnodige cycles aan explorer. Beheer van de HTPC doe ik via RDP.

Bovenstaande oplossingen zijn gemakkelijk terug te vinden in de wiki van XBMC.

Ik heb mijn HTPC 2 jaar geleden gebouwd en zit met een volledige AMD setup: een Athlon II X2 245e (45 Watt) op een Asus Micro-ATX plank met de 785G chipset. De Antec case is een low-profile kast met ingebouwde 350W PSU. Ik heb daar toen € 100 voor betaald en vond het op zich wel waard aangezien ze er strak uitziet door de lage hoogte (normale Micro-ATX HTPC kasten zijn hoger en zien er zo veel lomper uit). In die tijd was die setup het best betaalbaar voor de geleverde prestaties. Mini-ITX configs waren me toen nog te duur en er was ook nog weinig keus omdat het een niche was.

Nu zou ik echter ook kijken naar Mini-ITX en een ION setup zoals deej al zei. Bij AMD zit ik nu met handen en voeten gebonden aan Windows wegens slechte Linux drivers, zelfs al wou ik XBMC ook op die manier eens proberen. Verder is het is echt straf dat je nu al HTPC's kan bouwen met een verbruik van 17 Watt!! Van 3D heb ik geen verstand, maar je kan altijd deze 3D FAQ en dit HTPC-bouw-topic eens doornemen om inspiratie op te doen. Bij die laatste link hebben ze ook configs voor 3D.
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Weer wat bijgeleerd, duimpje voor je post Kenw00t :)!

Is inderdaad spijtig dat dat Zotac bord de HDMI poort enkel voor de Intel chip kan gebruiken, wat een misser...

Dan zou ik idd Mini-ITX Atom + ION gaan nu. Wat wel zo is is dat Intel heel hevig aan z'n drivers voor Linux werkt dus de kans dat je de support en functionaliteiten snel ziet verbeteren is zeer groot. Maar wegblijven bij AMD is idd de boodschap als je niet aan Windows wil gebonden zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hmz, toch misschien ook eens naar XBMC kijken. Gebruik nu mediaportal, niet dat't slecht is maar hoor de laatste tijd veel meer positieve zaken over XBMC.

Qua remote heb ik de standaard microsoft mce ontvanger, mce keyboard en logitech harmony.
Keyboard kan soms wel eens van pas komen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

media portal heeft meer configuratie mogelijkheden, kan externe codecs en filters gebruiken. Is wel iets lomper (maar vanop ssd schijf voel je daar niks van).
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ik gebruik ook een Asus met ion en xbmc (ubuntu linux)

http://thejbnet.com/xbmc/ als je een aangepaste advancedsettings.xml wil hebben onder linux.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Net interessante Pentium Sandy Bridge Review verschenen op AnandTech
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Even verder toelichten, heb eergisteren XBMC geïnstalleerd. Na een uur mediaportal eraf gesmeten want gebruiksgemak van xbmc is toch een pak groter lijkt me.

Geen problemen met codecs en al van die toestanden.
Zoals gezegd in een andere post, die android app is super!

En qua pc, heeft eigenlijk zo heel veel niet nodig.
Ik draai een AMD X2 BE-2350 (low power 2.1ghz dual core), 2GB ram waarvan 256mb voor de videokaart is. AMD 780G moederbord, onboard radeon 3200HD. En in een antec desktop case.

Al die exotische toestanden en snelle cpu's zijn helemaal niet nodig.
Moest ik weer een moeten bouwen dan zou het nu met zo een ION of iets dergelijks zijn. Snelle cpu's hebben zware koelers nodig, en die maken dan weer lawaai ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”