Mijn waarden:
VDSL statistics
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 22.6 dB
Downstream line rate 16544 kbps
Upstream line rate 2056 kbps
TX total power -11.3 dbm
Downstream delay 14.1 ms
Upstream delay 4.4 ms
In bijlage de resultaten van een telnet sessie naar de BBOX2. Als ik het goed begrijp, is er nogal een afstandje tussen mijn huis en de ROP waarop ik aangesloten ben. Terwijl er een wijkkast is op minder dan 100 meter, en dan nog een op ongeveer 300 meter.
Iemand tips wat ik zou kunnen doen om die waarden te verbeteren?
abnormale snelheid Favorite?
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
- Bijlagen
-
- telnet bbox.PNG
- Telnetsessie BBOX2
- (21.49 KiB) 2258 keer gedownload
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
Ja, die staat inderdaad direct aangesloten op het eerste aansluitpunt. Was het niet dat het werk de Favorite terugbetaalt, zou ik mijn abonnement als privépersoon waarschijnlijk downgraden. Klote, en frustrerend als je weet hoe kort ik zit aan de dichtsbijzijnde wijkkast.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Plus Member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
PM je lijnnummer of adress eens, zal eens zien hoe het komt.
Zou vb kunnen zijn da je op andere kast bent aangesloten in de buurt, omdat er één heel dicht staat betekend niet altijd dat je daar op aangesloten staat.
En 100 meter boven de grond betekend niet altijd dat het 100 meter onder de grond is, en dan bestaat er ook nog de kabelkwaliteit dat invloed kan zijn.
Of een probleem dat zich voordoet op de lijn, maar dan zou je eerder op 9mb staan.
Zou vb kunnen zijn da je op andere kast bent aangesloten in de buurt, omdat er één heel dicht staat betekend niet altijd dat je daar op aangesloten staat.
En 100 meter boven de grond betekend niet altijd dat het 100 meter onder de grond is, en dan bestaat er ook nog de kabelkwaliteit dat invloed kan zijn.
Of een probleem dat zich voordoet op de lijn, maar dan zou je eerder op 9mb staan.
-
- ISP Official
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
- Twitter: proximus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 106 keer
- Contacteer:
Beste freakske_b,
Kan u mij via privébericht uw gegevens bezorgen? Login, lijnnumer en eventueel een contactnummer.
Dan kunnen wij zien wat er juist aan de hand is en welke snelheid u normaal gezien zou moeten krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Eva.
Kan u mij via privébericht uw gegevens bezorgen? Login, lijnnumer en eventueel een contactnummer.
Dan kunnen wij zien wat er juist aan de hand is en welke snelheid u normaal gezien zou moeten krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Eva.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
Bedankt Eva, voor het verhogen van de sync op mijn lijnprofiel.
Ik ging van
naar
Wat ik jammer en niet normaal vind is het volgende. Wanneer ik zelf naar de helpdesk belde - voor het contact met Eva hier - was een verhoging van mijn profiel zogezegd niet mogelijk. Na contact met Eva bleek het dan wel mogelijk te zijn... Nu denk ik dat 99% van de klanten - met uitzondering van o.a. userbaseleden - genoegen neemt met het antwoord van de "gewone" helpdesk....
Nu merk ik wel dat sinds die "upgrade" mijn uploadsnelheid is gezakt. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Ik ging van
naar
Wat ik jammer en niet normaal vind is het volgende. Wanneer ik zelf naar de helpdesk belde - voor het contact met Eva hier - was een verhoging van mijn profiel zogezegd niet mogelijk. Na contact met Eva bleek het dan wel mogelijk te zijn... Nu denk ik dat 99% van de klanten - met uitzondering van o.a. userbaseleden - genoegen neemt met het antwoord van de "gewone" helpdesk....
Nu merk ik wel dat sinds die "upgrade" mijn uploadsnelheid is gezakt. Heeft iemand daar een verklaring voor?
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
profiel van 16,5/2 naar 20/2 zo te zien - upload is inderdaad niet goed, heb je meerdere tests gedaan en bleef die zo laag? ben je met kabel verbonden met de modem?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
Ja ik heb meerdere test gedaan en de uploadsnelheid zat altijd rond deze waarde, nooit boven de 1. Ben momenteel NIET met de kabel verbonden met de modem, maar zal dat eens testen en de resultaten dan hier posten. Maakt het uit of ik me met de kabel verbind met mijn Fritzbox, die als router staat ingesteld achter mijn BBOX2, of moet het rechtstreeks in de BBOX2 getest worden? In dat geval moet ik in de kelder gaan testen.xenne schreef:profiel van 16,5/2 naar 20/2 zo te zien - upload is inderdaad niet goed, heb je meerdere tests gedaan en bleef die zo laag? ben je met kabel verbonden met de modem?
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik zou zeggen...probeer beide eens.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
Eindelijk heb ik eens tijd gehad om te testen, bij deze de resultaten:
met kabel achter de fritzbox
ping 25 ms down 16,01 Mbps up 0,88 Mbps
met kabel achter de bbox2
ping 35 ms down 16,23 Mbps up 1,84 Mbps
Qua upload dus serieus verschil! Hoe kan ik dit oplossen dat ik achter mijn Fritz betere uploadsnelheden haal?
met kabel achter de fritzbox
ping 25 ms down 16,01 Mbps up 0,88 Mbps
met kabel achter de bbox2
ping 35 ms down 16,23 Mbps up 1,84 Mbps
Qua upload dus serieus verschil! Hoe kan ik dit oplossen dat ik achter mijn Fritz betere uploadsnelheden haal?
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
* Hoe is je FritzBox verbonden en ingesteld. In een vorige topic (3 maanden terug) schreef je dat de FritzBox als router staat achter de BBox2, maar je zegt er niet bij of de Fritz een eigen PPPoE sessie heeft.
* Heb je de internet snelheden goed ingesteld in de FritzBox ? (gezien de Fritz niet als modem gebruikt wordt kan hijzelf de snelheden niet detecteren, je moet die manueel instellen (20/2).
* Heb je de internet snelheden goed ingesteld in de FritzBox ? (gezien de Fritz niet als modem gebruikt wordt kan hijzelf de snelheden niet detecteren, je moet die manueel instellen (20/2).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
* de Fritz heeft een eigen PPPoE
* De internetsnelheden staan inderdaad niet juist ingesteld. Was vergeten dat ik de uploadsnelheid had verlaagd omdat we een tijdje terug problemen hadden met de voip kwaliteit. Wat vul ik daar best in? De theoretische lijnwaarden of de snelheden die ik in de praktijk haal?
Door up 2000 kbps en down 19000 kbps in te vullen is de reële snelheid achter fritz gelijk aan de snelheid achter bbox2.
In elk geval al bedankt voor de tip Philippe
* De internetsnelheden staan inderdaad niet juist ingesteld. Was vergeten dat ik de uploadsnelheid had verlaagd omdat we een tijdje terug problemen hadden met de voip kwaliteit. Wat vul ik daar best in? De theoretische lijnwaarden of de snelheden die ik in de praktijk haal?
Door up 2000 kbps en down 19000 kbps in te vullen is de reële snelheid achter fritz gelijk aan de snelheid achter bbox2.
In elk geval al bedankt voor de tip Philippe
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk de "theoretische" waarden, namelijk sync min de overhead, dus 18.8 / 1.88 (afgerond 19/1.9) .freakske_b schreef:Wat vul ik daar best in? De theoretische lijnwaarden of de snelheden die ik in de praktijk haal?
- Te laag getal = jouw snelheid wordt gecapt (wat het probleem dus was)
Te hoog getal: QoS zal niet correct werken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 3 keer
Bedankt voor de zoals steeds glasheldere uitleg Philippe!
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Nee. Volgens mij zijn dit de meest bekende VDSL2 profielen:Goztow schreef:Was 16,5 niet altijd met 1 Mbps upload?
* 30/6
* 20/2
* 16,5/2
Onlangs is er een 12/1 profiel toegevoegd voor mensen die op een lange afstand van de ROP zitten en er zijn experimenten aan de gang met 50/6.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog een hele hoop repair profielen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je dit Forum eens naleest, zal je al wel begrepen hebben dat de sync afhangt van de afstand tot de ROP en de verzwakking op de lijn:ali001 schreef:Ik sync ook nog steeds op 16544/2056 kbps, ondanks het gegeven dat ik al meer dan een jaar betaal voor favorite ( sinds 50Mbps werd aangekondigd door Belgacom).
Betreft het hier een probleem van de afstand tot de ROP?
- afstand < 400m en verzwakking < 0.4db = 30/6 (straks 50/6)
400m - 700 m en verzwakking < 0.7db = 20/2
700m - 1000 m en verzwakking < 1.0 = 16.5/2
1000m - 1400 m en verzwakking < 1.4db = 12/1
Kijk ook nog eens je volledige binnenbekabeling na, vanaf de Belgacom intro: dit kan ook een oorzaak zijn van slechtere lijn.
Bel eventueel naar de helpdesk (0800 22700) om te vragen of een profielverhoging mogelijk is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.