Dag beste forum leden,
Ik zit al een hele periode met een probleem. Mijn PSU op mijn "hoofd"-computer is stuk gegaan zo'n jaar geleden waarna bleek dat mijn vervang PSU ook kapot was... dat is intussen allemaal uitgeklaard maar nu stelt zich een bijzonder raar (en vervelend) probleem.
Ik zal het kort samenvatten:
Stap 1
Nieuwe PSU erin, enkel mobo aangesloten, verder geen andere onderdelen of randapparatuur aangekoppeld = pc start op geen probleem, kan in de bios en dergelijke.
Stap 2
Zelfde situatie, enkel cd-rom drive, muis en keyboard aangekoppeld = kan een linux live cd booten en draaien
Stap 3 (en nu komt het probleem...)
Ik koppel mijn harde schijf aan (sata model overigens), start opnieuw op en ... niets meer! De ventilators (en de schijf) draaien wel maar geen piep meer die erop wijst dat hij boot en het scherm blijft pik zwart
Stap 4
Ik vervloek mezelf dat ik geen back up gemaakt heb van die schijf die duidelijk kapot lijkt te zijn... ik koppel hem af MAAR het verhaal blijft desondanks hetzelfde... computer doet "niks" meer.
Stap 5
Compleet verslagen probeer ik enkele dagen later opnieuw hetzelfde stappen plan te doorlopen maar dit maal met een andere (lees nieuwe) PSU.
En daar was het identiek hetzelfde verhaal dus nu boot hij met beide PSU's niet meer op. Ik ben er zeker van dat als ik een 3e PSU erin gooi ik terug kan booten vanaf cd (of misschien een andere HDD ?) maar ik heb geen 3e PSU en ook geen zin om NOG eens nieuwe aan te schaffen. Vandaar dat ik met dit vreemd probleem naar jullie (de professionals ? ) kom in de hoop dat ik dit eindelijk eens opgelost raakt want ik zelf krijg kop, nog staart aan dit probleem.
Pc specificaties kan ik eventueel doorgeven maar op het eerste zicht leek dit probleem niet echt gebonden aan specifieke hardware. Het gaat om een intel quad core op een asus moederbord. Ik denk dat de schijf van samsung is maar dat zou ik moeten dubbel checken eigenlijk.
Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
The1philosophist
UPDATE: Ik heb al enkele dingen geprobeerd zoals de BIOS manueel te resetten dmv batterij eruit te halen en jumper te verplaatsen, dit zonder succes.
Zeer bizar probleem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
SATA kabelke al eens vervangen? En als uw mobo 2 (of meer) verschillende SATA controllers heeft, probeer dan eens een SATA poort die op de andere controller zit. Eventueel kan je overwegen om een extra SATA controller kaartje te kopen, al kan je dan even goed een andere disk kopen om te checken of die wel werkt.
Kijk ook eens op mobo en de harddisk z'n pcb plaatje of je geen schade ziet, aan de powerconnectoren bijvoorbeeld.
Kijk ook eens op mobo en de harddisk z'n pcb plaatje of je geen schade ziet, aan de powerconnectoren bijvoorbeeld.
-
- Starter
cptKangaroo[quote][/quote]
Het grote probleem is dat de PC simpel weg niet meer wil booten, ook wanneer alle randapparatuur is afgekopelt (dus puur mobo, CPU en graka) ik kan het eens uit testen met een 3e voeding als ik van iemand eventjes ene mag lenen natuurlijk maar dan moet ik wel precies weten wat ik wel en niet kan/mag doen.
Maar eigenlijk gaat het er dus om dat ik graag mijn PC zou willen kunnen draaien, desnoods zonder HDD of een andere HDD maar dat gaat dus ook al niet meer. Ik zou ofwel een nieuw mobo of nog maar eens een nieuwe voedingen moeten aanschaffen, tenzij ik op fora een oplossing vind. Heb niet bepaald veel zin om te investeren in een 3e voeding, liever een nieuw mobo dan maar als het kan vermeden worden...
Alvast bedankt!
Nog iemand suggesties of ideeën ?
Het grote probleem is dat de PC simpel weg niet meer wil booten, ook wanneer alle randapparatuur is afgekopelt (dus puur mobo, CPU en graka) ik kan het eens uit testen met een 3e voeding als ik van iemand eventjes ene mag lenen natuurlijk maar dan moet ik wel precies weten wat ik wel en niet kan/mag doen.
Maar eigenlijk gaat het er dus om dat ik graag mijn PC zou willen kunnen draaien, desnoods zonder HDD of een andere HDD maar dat gaat dus ook al niet meer. Ik zou ofwel een nieuw mobo of nog maar eens een nieuwe voedingen moeten aanschaffen, tenzij ik op fora een oplossing vind. Heb niet bepaald veel zin om te investeren in een 3e voeding, liever een nieuw mobo dan maar als het kan vermeden worden...
Alvast bedankt!
Nog iemand suggesties of ideeën ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ah, de PC doet nu niets meer, ook zonder harddisks.
Als je mobo een dual bios heeft, kijk dan eens naar de procedure om het backup bios te activeren. Normaal gebeurt dat automatisch als je heropstart na een gefaalde start, maar misschien heeft je mobo daar een andere methode voor. (Geef de computer misschien wat extra tijd om die backup te starten).
Als je mobo een dual bios heeft, kijk dan eens naar de procedure om het backup bios te activeren. Normaal gebeurt dat automatisch als je heropstart na een gefaalde start, maar misschien heeft je mobo daar een andere methode voor. (Geef de computer misschien wat extra tijd om die backup te starten).
-
- Starter
Hierbij de gegevens die ik eerder nog niet had opgezocht:
Het gaat om:
Een asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP met Intel® Core™2 Quad (Voor jullie het makkelijker te maken: http://uk.asus.com/product.aspx?P_ID=jYaMspLhLdPxpz7w)
De voedingen waren beide van enermax een eco+ en een pro82+ van allebei 500 watt
samsung HDD van 1 tb (zoals al gezegd, sata model)
LG DVD writer met ATA aansluiting
Meer zit er niet in die case. Oja videokaart... 2 verschillende ATI radeon kaarten, vrij verouderd met 128 MB RAM maar heb de nummers niet bij de hand.
Hoop dat deze gegevens voldoende zijn of moet het nog specifieker ?
Dankzij mij afgelopen weekend te hebben bezig gehouden met het repareren van een PC van een vriend heb ik met zijn PC de kans gekregen al mijn HDD's uitvoerig te testen en ze werken allemaal nog, idem voor de DVD writer overigens.
Aangezien het duidelijk (zoals al gezegd) niet aan de voedingen kan liggen blijft er nog over de CPU of het mobo... aangezien de PC al 2 x gedraaid heeft (voor aansluiten van een HDD) lijkt het mij eerder aan het moederbord te liggen (zoals ook al gesuggereerd)
Dus de vraag die over blijft word het op zoek gaan naar een nieuw moederbord of is er nog een andere manier? Ik herhaal wat ik zei in de 'topic start' : ik heb al geprobeerd de bios manueel te resetten zoals beschreven in de handleiding, dit zonder succes.
Ik hoor graag suggesties en advies. Alvast bedankt voor alle hulp!
Het gaat om:
Een asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP met Intel® Core™2 Quad (Voor jullie het makkelijker te maken: http://uk.asus.com/product.aspx?P_ID=jYaMspLhLdPxpz7w)
De voedingen waren beide van enermax een eco+ en een pro82+ van allebei 500 watt
samsung HDD van 1 tb (zoals al gezegd, sata model)
LG DVD writer met ATA aansluiting
Meer zit er niet in die case. Oja videokaart... 2 verschillende ATI radeon kaarten, vrij verouderd met 128 MB RAM maar heb de nummers niet bij de hand.
Hoop dat deze gegevens voldoende zijn of moet het nog specifieker ?
Dankzij mij afgelopen weekend te hebben bezig gehouden met het repareren van een PC van een vriend heb ik met zijn PC de kans gekregen al mijn HDD's uitvoerig te testen en ze werken allemaal nog, idem voor de DVD writer overigens.
Aangezien het duidelijk (zoals al gezegd) niet aan de voedingen kan liggen blijft er nog over de CPU of het mobo... aangezien de PC al 2 x gedraaid heeft (voor aansluiten van een HDD) lijkt het mij eerder aan het moederbord te liggen (zoals ook al gesuggereerd)
Dus de vraag die over blijft word het op zoek gaan naar een nieuw moederbord of is er nog een andere manier? Ik herhaal wat ik zei in de 'topic start' : ik heb al geprobeerd de bios manueel te resetten zoals beschreven in de handleiding, dit zonder succes.
Ik hoor graag suggesties en advies. Alvast bedankt voor alle hulp!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Dat de CPU het zou hebben begeven zou mij sterk verbazen.. de enige oplossing die ik me momenteel kan bedenken (aangezien het aan niks anders ligt) is om 's alle hardware op een gelijk moederbord te proberen (indien mogelijk), of toch alleszins op een moederbord met dezelfde socket en banks/aansluitingen dan je huidige mobo. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Maar indien het dan nog niet zou lukken zou je kunnen beginnen denken dat het aan de CPU kan liggen. En als het wel lukt, dan is je moederbord zeer waarschijnlijk de boosdoener..
To download or not to download, that's the question.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Je kan ook eens proberen je HD aan te sluiten op een andere pc via een USB->SATA kabel (of een externe HD enclosure). Kan je iig de HD eventueel aanduiden als boosdoener (effectief defect - bv. kortsluiting op voeding) of als "druppel" die de fout deed onstaan.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato