Edge is GEEN 3G, maar een upgrade van 2.5G

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_ ... ons_System

Ook BASE beschikt sinds januari 2010 over een 3G-netwerk. BASE heeft, net zoals Mobistar, maar in tegenstelling tot Proximus, wel een landelijke EDGE-dekking. Op 8 oktober 2009 hebben BASE en Mobistar beslist om samen te werken bij uitbreiding van hun netwerk. De samenwerking betreft het delen van pylonen, masten, kabels, nutsvoorzieningen, veiligheidsvoorzieningen en de transmissiesystemen. Het delen van de radio-infrastructuur valt niet onder de overeenkomst. De operatoren houden de exploitatie van de gedeelde sites in eigen beheer.

Men heeft het over het 3G-netwerk (UMTS). Waarom heeft men het dan opeens ook over Edge dekking, want dat laatste is 2.5G (upgrade van Gprs)!

Heeft iemand eigenlijk een zicht op wat de ontvangst is bij verschillende operatoren? We weten dat Base en de resellers (Mobile Vikings) een landelijke Edge (2.5G) dekking hebben, maar hoe zit het met de dekking van UMTS (3G) en het supersnelle HSDPA (3.5G)?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 3 keer

Coverage is wel niet echt up to date :p
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Volgens het BIPT mag EDGE tot 3G gerekend worden. Maar ik vind die term te verdacht. Er wordt veel te veel tot 3G gerekend naar mijn mening en ook veel te weinig. Daarom spreek ik liever in termen van EDGE, UMTS en HSPA (HSDPA x HSUPA).

Dekking van HSDPA bij BASE is er in Gent, Brussel, Antwerpen (centrum, delen van Edegem, etc.), Brussel, Sint-Niklaas, Berchem, Luik. Wanneer ik mijn GSM op forced WCDMA zet, heb ik ook dekking in Blankenberge en Brugge. En dat zal ook zo zijn in meerdere delen van het land, maar daar heb ik niet gecheckt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”