Instellen dlink

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sammetjuuh
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Ik heb nu digitale tv van belgacom. Dit zorgde wel voor wat aanpassingen in mijn thuisnetwerk

Ik gebruik de bbox1 als hoofdverdeler van internet, de telefoonkabel komt daar toe. Via PLC verbindingen (ingeplugd op LAN1 van bbox) wil ik deze verbinden met mijn DLINK DIR 635. Op die router van dlink zit mijn homeserver, printer, usb hub.
Maar welke instellingen moet ik aanpassen aan mijn router? Want als ik mijn kabel van plc naar router poort LAN1 of WAN probeer gebeurt er niets... Ik krijg geen internetsignaal wel Ethernet.

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Zorg dat beide routers op een anders subnet zitten indien je beide achter elkaar zet. Dus WAN dlink aan LAN1 bbox. Bbox bv op 192.168.1.1 en dlink op 10.0.1.1. Eenvoudigste is dan de dlink in DMZ te configureren op de bbox.

Indien je ze echter LAN aan LAN verbind, moeten beide routers in hetzelfde subnet zitten. Dus LAN1 dlink aan LAN1 bbox. Bbox bv op 192.168.1.1 en dlink op 192.168.1.2. Op één van de routers zet je DHCP uit en je zorgt dat het ip-adres van die router niet in de DHCP-range zit van de andere router.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
sammetjuuh
Member
Member
Provider

zou je even kunnen zeggen waaronder die functies zitten in dlink panel?

mvg
sammetjuuh
Member
Member
Provider

jaker schreef:Zorg dat beide routers op een anders subnet zitten indien je beide achter elkaar zet. Dus WAN dlink aan LAN1 bbox. Bbox bv op 192.168.1.1 en dlink op 10.0.1.1. Eenvoudigste is dan de dlink in DMZ te configureren op de bbox.

Indien je ze echter LAN aan LAN verbind, moeten beide routers in hetzelfde subnet zitten. Dus LAN1 dlink aan LAN1 bbox. Bbox bv op 192.168.1.1 en dlink op 192.168.1.2. Op één van de routers zet je DHCP uit en je zorgt dat het ip-adres van die router niet in de DHCP-range zit van de andere router.
Bij je eerste idee: lukt het niet.
2e idee lukt het wel, maar mijn verbinding op bbox naar tv werkt dan niet
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider

sammetjuuh schreef:2e idee lukt het wel, maar mijn verbinding op bbox naar tv werkt dan niet
Verbinding naar TV loopt over LAN3 (of LAN4). Maar deze heeft in weze geen direct verband met wat je met LAN1 (en LAN2) doet daar zij in een andere VLAN zitten en een andere weg volgen. :eek:

Wat heb je juist gewijzigd in de instellingen van je bbox?
sammetjuuh
Member
Member
Provider

aan mijn bbox niets. Aan mijn dlink heb ik DMZ ingeschakeld en dhcp uitgeschakeld
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider

sammetjuuh schreef:aan mijn bbox niets. Aan mijn dlink heb ik DMZ ingeschakeld en dhcp uitgeschakeld
Je had gekozen om ze LAN aan LAN te verbinden? DMZ inschakelen op uw dlink had dan geen enkel effect daar deze nu gebruikt wordt als switch (geen firewall). Als je niets verandert hebt aan je bbox, moet TV blijven werken ... :eek:

Of heb je je dlink als modem/router gebruikt?
sammetjuuh
Member
Member
Provider

voordat ik die bbox had was de dlink mijn modem/router

dus leg even uit wat ik stap voor stap moet doen aub
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ben even aan het zoeken geweest op forum UB maar ik vind het niet zo direct meer terug. Ik heb zelf geen digitale TV van Belgacom, maar als ik correct herinner, moet je de bbox resetten. Belgacom zal dan de juiste settings terug configureren in je bbox (ik weet niet meer van buiten hoe dat portocol heet dat daarvoor wordt toegepast). Na enige tijd zou je internetconnectie en je TV dan terug moeten werken. Misschien dat een gebruiker van belgacom TV hier op UB deze werkwijze kan bevestigen?
Niet vergeten om, indien nodig, het ip-adres van je bbox terug in zelfde subnet te zetten dan je dlink (of het ip-adres van je dlink eventueel aan te passen aan het subnet van je bbox).
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ondertussen zelf de posting gevonden die ik aan het zoeken was in: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 46&start=0.
Deze bevestigt dat de TV+internet configuratie door Belgacom automatisch zal worden doorgestuurd naar de router/modem via het TR69 protocol.
quistnix schreef:Er hoeft geen PPP sessie te zijn om iets op afstand te kunnen doen. Hiervoor wordt het TR69 protocol gebruikt. Als iemand bij Belgacom internet + BGC TV + VoIP besteld en hij krijgt de modem en de decoder mee, dan zit er in die modem nog niets van configuratie. Als de activering in het systeem is gebeurd, dan zal de modem automatisch de volledige configuratie binnen krijgen van zodra er synchro is. En dit is onder andere de login en paswoord, de VoIP instellingen en de TV instellingen. Op dat moment is er dus nog helemaal geen sprake van een PPP sessie.
sammetjuuh
Member
Member
Provider

jaker schreef:Zorg dat beide routers op een anders subnet zitten indien je beide achter elkaar zet. Dus WAN dlink aan LAN1 bbox. Bbox bv op 192.168.1.1 en dlink op 10.0.1.1. Eenvoudigste is dan de dlink in DMZ te configureren op de bbox.

Als ik methode 1 toepas, moet ik dan dhcp van dlink router enzovoort uitzetten? En dlink op welk ip?

mvg
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je methode 1 gebruikt (bbox als eerste en dan dlink met zijn WAN poort aan de LAN1 van de bbox), moet je de instellingen van de bbox zoveel mogelijk origineel laten staan.

1. BBOX: Sluit even een pc aan op LAN2 om te configureren. Standaard gebruikt de bbox ip adres 192.168.1.1 op de LAN-kant. Laat dit zo staan. Het enigste dat je dient te wijzigen is een ip adres in de range van subnet 192.168.1.xxx in DMZ te zetten (bv 192.168.1.2). DHCP mag je laten opstaan.

2.DLINK: Sluit nu je pc aan op LAN1 van je dlink. De WAN poort verbindt je met de LAN1 poort van je bbox. Je gaat eerst het ip adres aan lan-zijde wijzigen in een compleet andere range dan 192.168.1.xxx. Bij voorkeur in range 10.0.1.xxx (bv 10.0.1.1). DHCP moet op blijven staan. Je kan je pc dan best even uit LAN1 loskoppelen (1 minuutje of zo) en dan terug aansluiten. De router moet herstarten op nieuw ip-adres en je pc moet via DHCP een nieuw ip-adres krijgen in range 10.0.1.xxx. Dan kan je verder gaan (je browser nu naar adres 10.0.1.1 laten verwijzen, hé). Nu moet je nog het ip-adres aan wan-zijde vast zetten op het in de bbox in DMZ voorziene ip adres (bv 192.168.1.2).

Na een eventuele herstart van je dlink zou je nu met je pc aangesloten op LAN1 van je dlink aan je bbox moeten kunnen door 192.168.1.1 in te geven in je browser. Internet zou ook terug moeten werken.

Tenslotte nog enkele opmerkingen:
Alle netwerkcomponenten (pc's, servers, NAS, printers enz) die in je LAN staan, moeten nu via DHCP of manueel een ip-adres krijgen in range 10.0.1.xxx.
De LAN2 poort van je bbox maakt geen deel uit van je LAN! Best is deze niet te gebruiken. Hier kan je wel een pc aansluiten die dan op internet kan, maar niet aan je LAN!
Door de dlink in DMZ van de bbox te zetten, vermijd je het probleem van de "dubbele NAT" dat normaal ontstaat door 2 routers achter elkaar te zetten. Als je bepaalde poorten wenst open te zetten voor bepaalde applicaties (P2P, Torrent ofzo) moet je deze enkel in je dlink configureren.
Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan de andere methode. Die moet ook werken!
sammetjuuh
Member
Member
Provider

ik probeer morgen methode 1 :)

moest je willen mag je methode 2 ook eens goed uitleggen 8)

alvast bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”