Voorstellen omtrent optimale oplossing

Plaats reactie
trialanderror
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2010, 22:42

Besten

Ik volg het Userbase forum reeds enkele jaren maar pas recent ging mijn aandacht naar het onderdeel "VOIP". Ik wens dit zelf ook te gebruiken binnen volgend scenario:
* Momenteel beschik ik over Telenet ExpressNet via het werk.
* Daarnaast betaal ik zelf voor een vaste lijn via Telenet. Deze gebruik ik zelf enkel voor communicatie naar directe familie (telefoons met ouders en schoonouders die veraf wonen). Zij vinden het uiteraard vooral belangrijk dat zij ons op een vaste lijn kunnen bereiken.

Nu wens ik eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn rond het opzeggen van het Telenet-telefoonabonnement. Ik zou dan een nieuw nummer aanvragen via Weepee. Ik zit echter nog met volgende vragen:
* Momenteel werk ik met een Motorola SBV5121E kabelmodem met VOIP-functionaliteit. Ik heb al begrepen dat de VOIP-functionaliteit niet bruikbaar is (enkel via Telenet zelf). Achter deze modem staat een switch. Aan de switch hangt een access point (en een digicorder). Ik wil graag een oplossing die ook later nog bruikbaar is, in andere omstandigheden.
* Bestaat er een Fritzbox-alternatief voor kabel?
* Of beter nog, bestaat er een router die zowel wifi als een ATA combineert? Dus zonder kabelmodem, vermits je die toch gratis van Telenet krijgt...
* Welk is, naar jullie ervaring, een goede ATA?
* Als draadloze telefoon zou ik gaan voor de Siemens gigaset C470ip vermits die ook bruikbaar is op een analoge lijn. Wat zijn volgens jullie de beste keuzes voor vaste toestellen, zowel enkel IP als een combinatie van IP en analoog?
* Ik heb niet echt de bedoeling om zelf veel te bellen. Ik vind het daarom nogal lastig om via Weepee te werken, vermits ik daar krediet zal moeten "opstapelen" om mijn nummer te kunnen behouden. Zijn er andere operatoren waar men voor een beperkt bedrag per maand een nummer (en evt wat belminuten) kan kopen? (Zodat men zich niet "schuldig" hoeft te voelen over het feit dat het nummer niet "opbrengt" zoals bij Weepee het geval zou zijn)
* Welke voip-operator is het voordeligst (of biedt meest freedays) voor het bellen naar binnenlandse vaste lijnen?

Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Een ata heb je niet nodig met een Siemens ip telefoon, wel raad ik je aan een router te kopen, bv de linksys WRT160N (maar elke router is goed hoor)
De Siemens telefoons werken trouwens perfect en zijn zeer handig, ik raad je dus aan om liever een Siemens ip telefoon te kopen dan een ata (en je oude telefoon te blijven gebruiken). (De oude Siemens dect telefoons kan je gewoon ook aanmelden op deze toestellen, je boet natuurlijk wel wat in aan functionaliteit)
Weepee is zowat de enige provider die een vast nummer aanbiedt zonder maandelijkse kost en ik dacht niet dat dit nummer vervalt wanneer je met hen telefoneert, dus maak je daar geen zorgen over.
Een goedkope betamax provider kies je best zelf, er zijn er die gratis bellen naar vaste lijnen aanbieden, andere zijn dan weer goedkoper naar Gsm en nog andere zijn dan weer goedkoper naar GSM & Vaste lijn maar vragen een connectiekost. Vergelijken kan op : http://backsla.sh/betamax
Jumblo & Poivy zijn interessant en werken zeker op je telefoon, powervoip mischien ook maar daar heb je dus connectiekosten (deze heb ik zelf nog niet getest)


Owja, hou er rekening mee dat de betamax prijzen zonder kosten/btw zijn, +/- 25% bijtellen om het reële bedrag te kennen.(blijkbaar is er de laatste weken iets veranderd en zou je ipv het duitse Dtw tarief nu aan het Luxenburgse btw tarief zitten en dus iets goedkoper afzijn, maar ik weet niet echt of dit voor elke provider is)
Laatst gewijzigd door iceke 09 nov 2010, 23:43, in totaal 1 gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Beste,

Als je gaat voor een Siemens C470IP dan heb je geen ATA nodig. Deze is direct aansluitbaar op het netwerk en er is dus geen omzetting van analoog naar IP vereist. Tenzij je echt een analoge aansluiting nodig hebt is een ATA dus overbodig. Indien je toch een ATA nodig hebt kan je gaan voor Grandstream, Linksys, ... . Er zijn zo vele betaalbare ATA's op de markt vandaag.
Bij Weepee hoef je geen krediet 'op te stapelen' om je nummer te behouden. Er is slechts een éénmalige kost. En als je dan toch geen 'schuldgevoel' wil hebben kan je evengoed jaarlijks bv. 20€ aan belkrediet spenderen bij Weepee en het ook effectief opbellen ipv. bv. 20€/jaar te betalen aan 3stars voor een nummer.

Voor de 'freedays' moet je naar Betamax kijken. Oa. hier http://backsla.sh/betamax kan je een prijsvergelijking terugvinden van alle Betamax providers. Uiteraard is hier wel een herlading om de x maand vereist om van de freedays te kunnen genieten. Als je echt heel weinig belt kan Weepee dus zelfs interessanter zijn.

My 5 cents.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
BasVDSL
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 okt 2010, 23:02
Locatie: Nomado Technical Helpdesk

Gewoon inpluggen in een vrije LAN poort en het moet werken.
Heb zelf ook al een ATA aan zo'n Telenet "modem met VOIP" gehangen en het werkt zonder problemen.
Groeten Bas.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Ikzelf heb enkele maanden geleden dezelfde overstap gedaan.
Heb eveneens geopteerd voor C470IP, leuk toestel!
Gewoon netwerkkabel aansluiten, even inloggen via je pc en je voip-provider-gegevens juist instellen, en klaar is kees.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "geld opstapelen" ivm weepee.
Als je weepee (iets duurdere tarieven dan betamax-klonen) wilt gebruiken, kan je gewoon wat geld op je account zetten, net zoals je geld zou storten op je betamax-account. Het verschil tussen beide zie ik dus niet.

Ik maak zelf gebruik van poivy, maar naar gelang je belgedrag zijn enkele betamax-klonen misschien beter geschikt.
Zo heeft nonoh 120freedays, maar is bellen naar belgische nummer niet inbegrepen. Goed opletten en vergelijken dus! De site die enkele keren werd gegeven kan hierbij zeer handig zijn :wink:

Veel succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”