Nuon rekening 30% hoger ?!!

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb mijn jaarlijkse afrekening van Nuon gekregen en krijg nog €100 terug. Je zou dan denken dat de nieuwe voorschotten niet of nauwelijks gaan stijgen. Groot is dan ook mijn verbazing dat de nieuwe maandelijkse voorschotten voor zowel gas als elektriciteit bijna 30% hoger liggen. Je ziet van hier al dat ik over een jaar een pak geld ga terugkrijgen (tenzij ik ineens abnormaal veel ga verbruiken).
In hun factuur zeggen ze dat de nieuwe voorschot berekend wordt adhv verwachte prijs-evolutie, verwachte verbruiks-evolutie, en dergelijke meer. Een stijging van 30% lijkt me echter alleszins niet normaal. Het lijkt wel of ze effen wat willen rentenieren op de rug van hun klanten.

Ze kunnen alleszins een mail van mij verwachten, maar vroeg me af of er hier nog mensen dergelijke ervaringen hebben.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Heb dezelfde ervaring al meegemaakt met Electrabel ook ... ik doe daar nooit aan mee. Het zijn voorschotten, die je zelfs kan weigeren als je wil. Want inderdaad, zij rentenieren gewoon op uw geld hoor.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Bij electrabel kan je deze voorschotten online aanpassen, misschien bij Nuon ook. Ik pas dit altijd zelf terug aan wanneer zij het voor mij doen.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Toch wel even relativeren. De leveranciers krijgen ook voorschotfacturen van de distributienetbeheerders. Echt rentenieren zal het dus niet per definitie zijn.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Voorschot moet je goed inschatten en eerlijk betaal liever iets teveel zodat bij een gemiddeld jaar alles betaald is op een periode van 11 maand
Heb ooit een keer de voorschotten aan lage kant gezet en kon verdorie een goed bedrag bijbetalen tengevolge van koude winter
Dat probeer ik te vermijden want ik krijg liever terug dan zo bvb bedrag van 3 maanden voorschot bij te betalen
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Rentenieren op uw geld ? Da's toch wel wat cru geformuleerd nee ? Zij mogen dus wel een jaar aan een stuk electriciteit en gas leveren maar jij wil pas op het einde van het jaar betalen ? Mazout, benzine, diesel etc. betaal je toch ook niet op het einde van't jaar ?

Ik ben wel akkoord dat de voorschotten zo nauwkeurig mogelijk moeten berekend worden aan de hand van het verbruik enz. Maar langs de andere kant is het systeem van maandelijkse betalingen voor veel mensen zeker niet slecht om onaangename verassingen op het einde van het jaar te vermijden.

(En neen, ik ben niet werkzaam bij een energie leverancier)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

@Void: het rentenieren gaat hier helemaal niet over het feit dat je voorschotten betaalt, maar wel over het feit dat ze die met opzet belachelijk hoog zetten zodat ze daarop dus hun winst kunnen halen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Surf gewoon eens naar http://www.vreg.be en bereken uw goedkoopste energieleverancier
Sjaak Lemmers
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2011, 14:26

Je kan simpel ervaringen van Nuon vergelijken. Energiekosten van alle energiemaatschappijen zullen stijgen.
Dommeluser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:24
Locatie: Oostkamp
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Is het niet zo dat maandelijkse voorschotten verdwijnen eenmaal er bij iedereen een elektronische teller staat?
Er zou dan worden afgerekend op het einde van iedere maand/kwartaal.
Ex Dommel User
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik hoop van niet.
Dan wordt het in de winter nogal duur.
Als ik hier kijk verbruik ik in 6 maanden 90% van mijn energie.
Dan zou ik dus 6 maanden het dubbel betalen van nu en 6 maanden bijna niets.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hier van't zelfde met electrabel hoor, hebben iets minder verbruikt dan geschat maar toch factuur met €35 omhoog. Wat ik uiteraard direct aangepast heb...

Maar binnenkort naar Lampiris via "samen sterker" groepsaankoop, scheelt ons toch aanzienlijk...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”