Telefoneren is VoIP via Weepee (in) en Betamaxklonen (uit), ingesteld in m'n Fritzbox 7050 die een PPPoE-verbinding maakt met de BBOX2. Voor alle duidelijkheid, het telefoneren is niet inbegrepen in het BGC internetabonnement. Het nomadisch telefoonnummer dat ik me aanschafte bij Weepee kan (en wil) ik (nog) niet laten porteren (contractueel ten vroegste mogelijk vanaf maart 2011), maar ik ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit, dus waarom dit veranderen ?

Daar ik maandelijks omtrent 60 à 70GB internettrafiek heb, leken me vooral de volgende 3 formules interessant:
a) Particulier BGC Favorite 100GB zonder vaste lijn (raw copper) verderzetten: kost gemiddeld 42,90€/mnd voor 1 jaar (*)
b) BGC discovery + EDP net VDSL home 100 GB: kost gemiddeld 45,87€/mnd voor 1 jaar (geen idee of deze combinatie wel mogelijk is?)
c) EDPnet VDSL home 100GB + EDPnet Telephony: kost gemiddeld 47,70€/mnd voor 1 jaar (**)
Het voordeel bij optie b) en c) is de geringe meerprijs voor de hogere snelheid in vergelijking met een BGC Intense + de bereikbaarheid van de nooddiensten. De overige alternatieven zijn allemaal gemiddeld duurder (tot 68,52€/mnd).
Het nadeel bij optie b) en c) is dat ik een nieuw telefoonnummer dien aan te vragen, daar hangt wellicht een extra kost aan vast ?
En kan je je op EDP-VoIP registreren als je de gegevens in een Fritzbox invult in plaats van in de BGC BBOX2 ?
Daarnaast las ik hier op het forum bvb over EDP die het internet activeert op het 'verkeerde' paar, de overschakeling die in het 100 loopt, ...

Kortom, iemand suggesties welke ik best zou kiezen ? Telenet is gezien de lage upload niet echt een optie.
(*) "Een transfert is niet hetzelfde als een nieuwe klant, dus geen promo" zei men me op het werk en in een Belgacom shop
(**) Activatiekost: 50€ internet, 25€ EDP VoIP / 3,50€ korting Test-Aankoop / Gebruik van de BGC BBOX2 bij EDP is mogelijk, dus die kost reken ik niet.
Alle bedragen zijn gemiddelden, waarbij activatie- en materiaalkosten inclusief huidige promo's worden verdeeld over 12 maand.