Sinds een goede twee weken ben ik klant bij Scarlet. Ondertussen heb ik gemerkt dat de internettoegang niet altijd vlekkeloos verloopt. Geregeld (minstens één keer per dag) merk ik dat secure HTTP verbindingen (https://....) niet goed werken. Alle https:// websites timen dan out, of laden zéér traag. Na een tijdje gebeurt dit ook met andere websites (Google, Facebook, ...) terwijl MSN gewoon aangemeld blijft. Na een tijdje lost het probleem zichzelf meestal wel op. Soms moet ik echter het modem koud rebooten (een gewone reboot vanuit de webinterface werkt dan niet, ik krijg dan geen IP adres meer).
Vanmiddag gebeurde het zelfs even dat geen enkele website bereikbaar meer was. Dit heeft zich wel spontaan opgelost. Telefonie en TV werkten ondertussen wel. Helaas was ik zelf niet thuis om de routerlogs na te kijken.
Het probleem doet zich gelijktijdig voor op twee computers die zeer verschillend zijn qua hard- en software (laptop met Vista versus desktop met 7 x64). Beide systemen worden wel draadloos verbonden.
In de router vond ik in de security logs wel het volgende:
Deze melding komt vaak voor. Vrijwel altijd eigenlijk. Verder zag ik ook dit staan:Aug 27 22:03:38 2010 Firewall Setup Firewall internal No IP for NAT - connections may fail [repeated 2 times, last time on Aug 27 22:03:38 2010]
Dit komt echter niet zo vaak voor.Aug 27 12:34:34 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.101:50391->213.199.149.180:80 on ppp0
Wat informatie over de router:
En wat informatie over de lijnkwaliteit:Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Hardware revisie: 3
Alvast bedankt voor het meedenkenVDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 26.3 dB
Downstream line rate : 20056 kbps
Upstream line rate : 2040 kbps
TX total power : -30.7 dbm
Downstream delay : 7.6 ms
Upstream delay : 3.5 ms