Misschien dat er hier iemand met verstand van zaken zit ? Sinds een week is mijn X5 (11/2004) 3.0d beginnen te roken. Op het begin viel het nog mee, enkel bij het optrekken in lage versnelling, maar sinds vanmorgen komt er zelfs stationair ook fameus veel blauwe rook uit m'n uitlaat.
Blauwe rook, dan denk ik meteen aan een probleem met de olie of olieleiding, verschillende zoektochten op het net beamen dit. Ongeveer een week geleden brandde namelijk m'n olielampje en heb ik doen direct +/- 75cl olie gevuld. Sindsdien is het roken begonnen en aangezien het niet veel was dacht ik dat ik gewoon dus wat te veel had bijgevuld (was 'in a hurry' en onderweg, dus zonder peilstok gedaan).
Enfin, aangezien ik dus vandaag een met een rijdende schoorsteen onderweg was, maar even gestopt bij de BMW garage in neerpelt (dichtste bij) en na +/- 15 minuten komt de technieker terug binnen en zegt me dat de Turbo defect is, want m'n olie was weeral op het minimumpeil en hij hoort gefluit van de turbo als de auto optrekt.
Dat gefluit is er al lang en ik zou denken dat als de turbo defect is, ik toch verlies van vermogen zou moeten merken. Enfin, ben naar huis vertrokken met een offerte van +/- 2000 euro (incl. btw), maar vraag mij af of dit effectief wel mogelijk is. Zou de technieker zo op 15 minuten hebben kunnen zien of het niet een olielek is e.d. ? En gaat die dat wel nakijken als ik toch zou ingaan op de afspraak om de turbo te vervangen ?
Iemand ervaring ? Of iemand uit het limburgse die me eventueel aan een 2de opinie kan helpen ?
Grtz,
Sasuke
bmw x5 - turbo defect ?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ze kunnen veel zien op hun diagnosetoestellen hoor.
Ik weet er niet het fijne van, maar kan je wel zeggen, dat omdat de turbo zo'n ontzettend hoog toerental draait, hij geen lagers heeft (axiale en radiale krachten opvangen, en toch de as laten roteren) maar een oliefilm, die functioneert als glijdende lager.
De turbo hangt dus aan het oliecircuit!
Wanneer het draaiend gedeelte ook maar een klein beetje onbalans heeft, wordt dit op zo'n hoog toerental snel dramatisch, hetzelfde geldt voor kleine vervuilingen.
Je kan natuurlijk je turbo laten reviseren, dat zal minder kosten dan een nieuwe.
Ik weet er niet het fijne van, maar kan je wel zeggen, dat omdat de turbo zo'n ontzettend hoog toerental draait, hij geen lagers heeft (axiale en radiale krachten opvangen, en toch de as laten roteren) maar een oliefilm, die functioneert als glijdende lager.
De turbo hangt dus aan het oliecircuit!
Wanneer het draaiend gedeelte ook maar een klein beetje onbalans heeft, wordt dit op zo'n hoog toerental snel dramatisch, hetzelfde geldt voor kleine vervuilingen.
Je kan natuurlijk je turbo laten reviseren, dat zal minder kosten dan een nieuwe.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mja, mijn wagen heeft niet aan de diagnose installatie gehangen, Dit was echt zo van, zal er eens naar kijken, maar het zal den turbo wel zijn...
Enfin, turbo reviseren is inderdaad geen slechte optie. Wagen heeft al z'n leeftijd en 2000 eur is wel veel geld natuurlijk.
Enfin, turbo reviseren is inderdaad geen slechte optie. Wagen heeft al z'n leeftijd en 2000 eur is wel veel geld natuurlijk.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Bij BMW zit veel van de informatie in de sleutel 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
revisie van turbo zou ik afraden!Sasuke schreef:Mja, mijn wagen heeft niet aan de diagnose installatie gehangen, Dit was echt zo van, zal er eens naar kijken, maar het zal den turbo wel zijn...
Enfin, turbo reviseren is inderdaad geen slechte optie. Wagen heeft al z'n leeftijd en 2000 eur is wel veel geld natuurlijk.
Beter 2dehands!
Hier een adres voor 2hands BMW onderdelen:
http://www.whs.be/simons/onderdelen.htm
Blauwe rook is inderdaad teken van olieverbruik (hoog)
Het kan zijn dat de oliekerringen van de turbo lek zijn
dan zuigdt de motor olie langs de turbo.
In het begin beetje maar na bepalde tijd kan dat fataal zijn voor de motor! (zie video)
Andere mogelijke oorzaken: koppakking, zuigers, zuigerveren, klepgeleiders
Niet te lang wachten!!! Op de video is te zien wat gebeurd
als de motor te veel olie begint te zuigen
http://www.youtube.com/watch?v=M-pxsViKF88
ik neem aan dat carterventilatie en luchtfilter all gecontroleerd zijn
Succes
ook slecht werkende turbo?honda4life schreef:Bij BMW zit veel van de informatie in de sleutel

- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Hmm, zo erg als op dat filmke is het nog niet. Maar laat ons gerust zeggen dat ge aan een rood licht niet achter/naast mij wilt staan nu ... ge gaat niet veel meer kunnen zien.
Zal eens horen bij Simons straks, via mail al bevestiging gekregen dat ze die op voorraad hebben en eventueel kunnen plaatsen ook. Prijs e.d. doen ze liever over telefoon blijkbaar
Grtz,
Sasuke
Zal eens horen bij Simons straks, via mail al bevestiging gekregen dat ze die op voorraad hebben en eventueel kunnen plaatsen ook. Prijs e.d. doen ze liever over telefoon blijkbaar

Grtz,
Sasuke
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
@Dafke, blijkt inderdaad toch een redelijk algemeen defect te zijn .. die van simons wist ook direct waar ik het over had. Enfin, met 140000km's op de teller en nog nooit (motor) problemen gehad mag ik toch nog blij zijn zeker. Ben eens benieuwd naar de prijs van een nieuwe OEM garrett turbo, 2de handse waren er niet meer.
Als de prijs wat meevalt kan ik de rest laten fixen dan
(regensensor doet het niet meer, vandaal heeft mijn achterruit wisser verkloot)
En door een stuk metaal op de autosnelweg tegen te komen aan 140km/u is de rooster die voor de koelvin zit aan de voorkant ook defect. Al een chance dat ik thuis nog een zwarte grill had liggen anders was dat ook al geen zicht ...
Anyway, alvast al bedankt voor de reacties. Ik hou het hier wel up to date als er wat nieuws is.
Grtz,
Sasuke
PS: Mijn X5 is naar beneden getuned geweest om de inschrijvingstaks wat te drukken (dus naar 170kW). Moet dat opnieuw gebeuren als ze de turbo vervangen ?
Als de prijs wat meevalt kan ik de rest laten fixen dan

En door een stuk metaal op de autosnelweg tegen te komen aan 140km/u is de rooster die voor de koelvin zit aan de voorkant ook defect. Al een chance dat ik thuis nog een zwarte grill had liggen anders was dat ook al geen zicht ...
Anyway, alvast al bedankt voor de reacties. Ik hou het hier wel up to date als er wat nieuws is.
Grtz,
Sasuke
PS: Mijn X5 is naar beneden getuned geweest om de inschrijvingstaks wat te drukken (dus naar 170kW). Moet dat opnieuw gebeuren als ze de turbo vervangen ?
dat op de filmke is GAME OVER voor de motor (niet enkel de turbo)Sasuke schreef:Hmm, zo erg als op dat filmke is het nog niet. Maar laat ons gerust zeggen dat ge aan een rood licht niet achter/naast mij wilt staan nu ... ge gaat niet veel meer kunnen zien.
Zal eens horen bij Simons straks, via mail al bevestiging gekregen dat ze die op voorraad hebben en eventueel kunnen plaatsen ook. Prijs e.d. doen ze liever over telefoon blijkbaar
Grtz,
Sasuke
toevallig op internet gezien:
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... &start=105
Succes
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Nope. De downtuning heeft niks met de turbo te maken maar met de software die je motormanagement regelt. Daarvoor zit je dus redelijk safe.Sasuke schreef:PS: Mijn X5 is naar beneden getuned geweest om de inschrijvingstaks wat te drukken (dus naar 170kW). Moet dat opnieuw gebeuren als ze de turbo vervangen ?
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Is er geen goed gebruikersforum te vinden voor je X5 ?
Ikzelf heb een Oude Volvov40 en 0% ervaring met autotechniek (tanken en een lekke band vervangen is meer dan genoeg) maar ben al zeer veel te weten gekomen op een volvo gebruikersforum, zodat ik niet telkens onvoorbereid naar de garage moet wanneer en weer eens iets kleins fout gelopen is.
Wanneer een auto wat ouder wordt beginnen ze blijkbaar ook allemaal dezelfde mankementjes te vertonen.
Ik kan dat eigenlijk voor iedereen met een wat oudere wagen aanraden om zo'n forum eens te doorlezen, meestal kan je op voorhand aan een stom geluidje of iets simpels na te kijken, iets opsporen dat eigenlijk dringend vervangen zou moeten worden.
Ikzelf heb een Oude Volvov40 en 0% ervaring met autotechniek (tanken en een lekke band vervangen is meer dan genoeg) maar ben al zeer veel te weten gekomen op een volvo gebruikersforum, zodat ik niet telkens onvoorbereid naar de garage moet wanneer en weer eens iets kleins fout gelopen is.
Wanneer een auto wat ouder wordt beginnen ze blijkbaar ook allemaal dezelfde mankementjes te vertonen.
Ik kan dat eigenlijk voor iedereen met een wat oudere wagen aanraden om zo'n forum eens te doorlezen, meestal kan je op voorhand aan een stom geluidje of iets simpels na te kijken, iets opsporen dat eigenlijk dringend vervangen zou moeten worden.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Bimmerboard is een "groot" belgisch BMW forum ...
Bij http://www.dparts.com/ vind je ook BMW vervang-onderdelen...
Bij http://www.dparts.com/ vind je ook BMW vervang-onderdelen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Als je motor gedowntuned is, maakt dat normaal niet uit als je de turbo vervangt, want die gegevens zitten in de ECU.
Nu, als je het echt goed wil, kan je altijd de ecu opnieuw laten uitlezen en laten overschrijven.
De mijne is ge"uptuned"
en ik laat mijne direct opnieuw flashen als ik een nieuwe turbo zou laten zetten. Waarom? Omdat die nieuwe turbo weer andere waarden geeft, en je curve wss niet meer optimaal is.
Nu, als je het echt goed wil, kan je altijd de ecu opnieuw laten uitlezen en laten overschrijven.
De mijne is ge"uptuned"

- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
heb ondertussen al wat goeie tips gekregen voor goeie garagisten via dat bimmerboard, spijtig genoeg zijn ze nog allemaal in verlof en/of volgeboekt tot ten vroegste 10/08. Als er nog iemand anders tips heeft voor een goeie garagist ? Want als ik zo de reacties op het bimmerboard en elders lees, zou het ook gewoon een verstopte carterventilatie filter zijn en dat kost een serieus pak minder dan de turbo vervangen ... moet alleen een garagist hebben die dat kent en kan vervangen (dus iemand met BMW ervaring).
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Provider
Te Koop forum
BMW Frank, Kruishoutem, vlak bij de afrit E17. Ik ken hem enkel van reputatie, heb zelf geen bimmer.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

Garage Van Doorsselaere Piet - BMW
Wijnveld 24 - 9240 Zele
Tel.: 052 44 71 13
Fax: 052 45 15 43
E-mail: [email protected]
Zeer correcte persoon!
Wijnveld 24 - 9240 Zele
Tel.: 052 44 71 13
Fax: 052 45 15 43
E-mail: [email protected]
Zeer correcte persoon!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik wist niet dat we het, t.o.v. Limburg dan, zo ver zouden zoeken.Goztow schreef:BMW Frank, Kruishoutem, vlak bij de afrit E17. Ik ken hem enkel van reputatie, heb zelf geen bimmer.
Maar Frank is één van de beste BMW techniekers in Belgie en zeer redelijk van prijs!
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Provider
Te Koop forum
Mijn grootvader zaliger heeft nog voor hem gewerkt
. Als ik ooi een BMW koop, en dat zit er wel in, zal het waarschijnlijk wel bij hem zijn.

Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Allez, daarstraks gecontacteerd geweest door een vriendelijke kerel op het bimmerboard forum die niet al te ver woonde van mij. Hij wou die carterventilatie wel vervangen en de turbo eens nakijken.
Resultaat ... probleem opgelost voor nog geen 150 Euro voor het werk, nieuwe luchtfilter en nieuwe carterventilatie ... go figure. Long live the internet, 10 jaar geleden had ik waarschijnlijk 2000 euro kwijt geweest.
Resultaat ... probleem opgelost voor nog geen 150 Euro voor het werk, nieuwe luchtfilter en nieuwe carterventilatie ... go figure. Long live the internet, 10 jaar geleden had ik waarschijnlijk 2000 euro kwijt geweest.