Gevraagd: stap voor stap instructie router plaatsen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
reiner64
Starter
Starter

Hallo

In meerdere topics komt de nieuwe Telenet modem/router (Motorola SVG1501) aan bod. Vanwege het feit dat ik onvoldoende draadloos bereik heb, het toestel is in de kelder geplaatst) zou ik een draadloze router willen plaatsen. Hiervoor heb ik een UTP-kabel getrokken van de kelder naar het gelijkvloers (hal).
Kan me iemand stapsgewijs vertellen hoe ik de Telenet modem/router en de aan te schaffen draadloze router precies moet instellen? De overige topics over dit onderwerp bevatten heel veel info, echter ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt voor de medewerking!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De beste oplossing lijkt me het wireless gedeelte uit te schakelen op de TN modem/router.

En verder een AP (geen router) te plaatsen waar het beste is voor jou situatie.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Router = apparaat met meestal meerdere netwerkpoortjes op de achterkant
-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Router
En ook nog :
-> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAT

Accesspoint = apparaat met meestal maar 1 netwerkpoortje op de achterkant , dit is enkel een wireless zender/ontvanger (= toegangspunt ... accesspoint -> AP)
Dit doet niet meer dan je bestaande netwerk draadloos toegankelijk maken.

(Voor thuisgebruik gaat bovenstaande op , professionele toestellen kunnen er anders uit zien)

Gezien de nieuwe telenet modem al een routertje is , is het enkel nodig om je draadloos ontvangststation te verplaatsen.
Als je nog eens een routertje achter de modem/router gaat zetten , kan dat rare gevolgen opleveren voor bepaalde applicaties.

Sommige mensen hebben niet genoeg aan de beperkte configuratiemogelijkheden die de nieuwe modem/router van Telenet biedt en hebben graag hun eigen exemplaar , vandaar de vele berichten daarover.
Voor eenvoudig surfen/Mailen/internetgebruik met enkele PCs , heb je echter zeker genoeg aan wat die Telenet kan.

Hoeveel bereik en snelheid heb je daar nodig ?
Je kan gaan voor een eenvoudig AP dat de G-standaard volgt (Bijv. Linksys WAP54g)
Of als je meer snelheid nodig hebt (en je apparaten zijn nieuw genoeg om het te ondersteunen) kan je voor een N-standaard gaan.

Hoe configureren ?
Dat staat in de manual van het AP in kwestie :)
In 't algemeen : Aansluiten op je modem/router met een kabeltje
Je PC ook met een (tweede) kabel aansluiten op diezelfde router
Dan met een utility van de fabrikant of via de webinterface het draadloos netwerk instellen.
Daarbij zijn belangrijk :
- De naam van het netwerk (dan weet je waarmee je moet verbinden , verander dat naar iets dat je zelf kiest , zo vermijd je dat je apparaten zich vergissen als
je buurman toevallig een AP van hetzelfde merk koopt en het ook op de standaard instelling laat staan)
- De beveiliging : Kies hier voor WPA2 beveiliging , als je apparaten het ondersteunen. Als er toch een probleem zou zijn , ga dan voor WPA
WEP is af te raden wegens onveilig.
-> Beveiliging is een must ... anders surfen je buren lustig mee. Als zij iets illegaals zouden uitspoken op jouw netwerk en de politie komt ze op het spoor ,
zullen ze eerst jouw leven binnenstebuiten komen keren ...

Tenslotte moet je nog het kanaal kiezen , net zoals bij radiozenders krijg je storingen als 2 Zenders op gelijke frequenties uitzenden.
ALs je AP een "autodetect" functie heeft , kan je die proberen.
Dan gaat ie bij het opstarten zelf de ether scannen en zelf kiezen welk kanaal het minst vervuild is.
Lukt het zo niet of is de optie niet voorhanden , kan je op je laptop een software zoals "inSSIDer" ( http://computertotaal.nl/article/20734/ ... 1-2-7.html )
installeren en kijken welk kanaal aan te raden is.
Kies best tussen kanalen 1 , 6 en 11 , deze overlappen elkaar niet. (tenzij je moet foefelen)
Meer info : http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/1027

Als je toch geen laptop nodig hebt in de buurt van de garage , schakel je idd best de geïntegreerde wifi van de telenet modem/router uit (via Mijn Telenet)
Indien je die toch zou nodig hebben , dien je beide netwerken dezelfde naam (SSID) te geven en dezelfde beveiligingscode.
Je laptop zal die dan zien als hetzelfde netwerk en automatisch overschakelen naar het toegangspunt met de beste ontvangst.
Wel een ander kanaal selecteren , anders gaan ze mekaar storen.
Floris Bakker for president!
reiner64
Starter
Starter

@ cavecat
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ben je er zeker van dat het plaatsen van een AP bij de meest recente TN modem/router werkt? Ik lees allerlei verhalen op dit forum die het tegengestelde beweren.

Jammer genoeg beschik ik over een silver shake. Dit betekent dat ik met een AP slechts met 2 pc's op het netwerk kan. Ik beschik daarnaast nog over een wireless printer server en een wireless media player. Een router zou het mogelijk maken om met deze 4 toestellen gebruik te maken van het draadloos netwerk. Dit gaat met een AP dus niet lukken vrees ik?

Thx voor je reactie.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

DIe nieuwe router doet aan NAT , dwz dat ie gewoon private adressen uitdeelt. (net zoals een routertje zou doen dat je zelf koopt)
't hangt er natuurlijk vanaf hoe groot de DHCP scope is ... daar kan probably wel iemand op antwoorden die er zelf zo eentje heeft.
Het lijkt me redelijk belachelijk van Telenet om dat te gaan beperken ... maar hier heb je best verificatie voor nodig.

Als je je installatie bestelt ZONDER wireless , krijg je nog de oude modem die gewoon public IP adressen uitdeelt en waar je dan probleemloos je eigen exemplaar kan achterhangen. Op die public adressen zat idd een limiet , er zijn er immers te weinig (het maximaal aantal adressen dat IPv4 ondersteunt is veel te krap om alle computers wereldwijd op het internet te hangen) , met IPv6 in de toekomst zou dat minder problematisch moeten zijn.
Floris Bakker for president!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”