NMBS verklaart oorlog aan hyperlinks
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
NMBS verklaart oorlog aan hyperlinks en mensen die ze gebruiken
Dat de Nationale Belgische Spoorwegen routeplanners van derde partijen graag off-line wil zien, dat weten we ondertussen. Dat de NMBS nu ook de oorlog verklaart aan hyperlinks en internetters die ze gebruiken? Dát is helemaal nieuw.
Een voorbeeld van een aangetekende brief komt van de advocaten van de NMBS. Hij is verstuurd naar iemand die op zijn website uitlegt hoe je formulieren downloadt voor een eventuele schadevergoeding bij een vertraging, met daarbij een hyperlink naar de bewuste te downloaden brieven. De NMBS was niet opgetogen met de hyperlinks.
Volgens de NMBS is het uitsluitend toegelaten om te linken naar de homepage van de Spoorwegen, en geen enkele andere pagina. De persoon die de link plaatste schond 'op een flagrante wijze' de rechten van de NMBS. Ging de persoon in kwestie niet akkoord met de verwijdering van de hyperlinks, zouden er gerechtelijke stappen gezet worden.
UB Frontpage
Dat de Nationale Belgische Spoorwegen routeplanners van derde partijen graag off-line wil zien, dat weten we ondertussen. Dat de NMBS nu ook de oorlog verklaart aan hyperlinks en internetters die ze gebruiken? Dát is helemaal nieuw.
Een voorbeeld van een aangetekende brief komt van de advocaten van de NMBS. Hij is verstuurd naar iemand die op zijn website uitlegt hoe je formulieren downloadt voor een eventuele schadevergoeding bij een vertraging, met daarbij een hyperlink naar de bewuste te downloaden brieven. De NMBS was niet opgetogen met de hyperlinks.
Volgens de NMBS is het uitsluitend toegelaten om te linken naar de homepage van de Spoorwegen, en geen enkele andere pagina. De persoon die de link plaatste schond 'op een flagrante wijze' de rechten van de NMBS. Ging de persoon in kwestie niet akkoord met de verwijdering van de hyperlinks, zouden er gerechtelijke stappen gezet worden.
UB Frontpage
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Amai, een simpel ding voor hun netwerk/sitebeheerder laten ze over aan advocaten - de NMBS heeft geld of advocaten teveel zeker?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En hoeveel miljoen schuld had men afgelopen jaar ? Dat ze al eens eerst zorgen dat hun treinen een beetje deftig rijden... wat mij betreft is dit een "flagrant" gebrek aan respect voor hun klanten (welke nog altijd de rekening betalen).cptKangaroo schreef:de NMBS heeft geld of advocaten teveel zeker?
Walgelijk dergelijke mentaliteit
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Inderdaad: je kan hyperlinken makkelijk stoppen vanop je eigen server...cptKangaroo schreef:Amai, een simpel ding voor hun netwerk/sitebeheerder laten ze over aan advocaten - de NMBS heeft geld of advocaten teveel zeker?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Staat daar in die brief geen link naar een copyrightpagina i.p.v. naar de hoofdpagina? Is dat niet uitdrukkelijkverboden, zoals in de link vermeld?Lord Utopia schreef:NMBS verklaart oorlog aan hyperlinks en mensen die ze gebruiken
Een voorbeeld van een aangetekende brief komt van de advocaten van de NMBS. Hij is verstuurd naar iemand die op zijn website uitlegt hoe je formulieren downloadt voor een eventuele schadevergoeding bij een vertraging, met daarbij een hyperlink naar de bewuste te downloaden brieven. De NMBS was niet opgetogen met de hyperlinks.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Als ik het goed begrijp is het voldoende om ook een link naar de nmbs te voorzien i.p.v. alleen dieperliggende paginas?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee... je mag eigenlijk niets linken, zelfs niet de homepage (ook daar is toestemming voor nodig volgens hun legal document).on4bam schreef:Als ik het goed begrijp is het voldoende om ook een link naar de nmbs te voorzien i.p.v. alleen dieperliggende paginas?
Misschien gaat hun volgende kruistocht Google aanpakken, want ook daarin zitten links (zelfs naar dieper gelegen pagina's).
Een zielig bedrijf als je het mij vraagt... misschien moeten onze nieuwe politiekers maar eens gaan snoeien bij de mensen die zich hiermee bezighouden, deze vervelen zich duidelijk en zijn enkel een balast voor het bedrijf.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 19 jun 2010, 19:48, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik weet niet of zo'n verbod juridisch kan maar ik vind het ongepast dat een overheidsbedrijf betaald met mijn centen op die manier werkt.
Opdoeken dan maar !
Opdoeken dan maar !
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
He ja, laten we allemààl met de auto gaan rijden.Astralon schreef:Ik weet niet of zo'n verbod juridisch kan maar ik vind het ongepast dat een overheidsbedrijf betaald met mijn centen op die manier werkt.
Opdoeken dan maar !
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Moesten we al die miljarden investeren in onze wegen zouden we vast en zeker een beter rendement halen.Maglor schreef:He ja, laten we allemààl met de auto gaan rijden.
Ik heb één jaar de trein gebruikt (moest echt in het centrum van Brussel zijn) en krijg nog steeds een slecht gevoel als ik eraan terug denk. M'n vrouw gebruikt trouwens nog dagelijks de trein, en er gaan geen drie dagen voorbij of ik hoor haar klagen van treinen die te laat zijn, of gewoon afgeschaft worden... om nog maar te zwijgen over het algemeen comfort.
Wat mij betreft heeft de NMBS dus andere prioriteiten dan advocaten te sturen naar mensen die een hyperlink leggen.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Wij geven volledige medewerking aan het gerecht als je vervolgd wordt omwille van dat bericht!r2504 schreef:Nee... je mag eigenlijk niets linken, zelfs niet de homepage (ook daar is toestemming voor nodig volgens hun legal document).
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Uiteraard, daar ben ik 100% mee akkoord. Maar om dan te zeggen dat men de NMBS maar mag opdoeken? Beetje cru gesteld, nee? (nu ja, 't zal wel de bedoeling geweest zijn zeker...)r2504 schreef:Moesten we al die miljarden investeren in onze wegen zouden we vast en zeker een beter rendement halen.Maglor schreef:He ja, laten we allemààl met de auto gaan rijden.
Ik heb één jaar de trein gebruikt (moest echt in het centrum van Brussel zijn) en krijg nog steeds een slecht gevoel als ik eraan terug denk. M'n vrouw gebruikt trouwens nog dagelijks de trein, en er gaan geen drie dagen voorbij of ik hoor haar klagen van treinen die te laat zijn, of gewoon afgeschaft worden... om nog maar te zwijgen over het algemeen comfort.
Wat mij betreft heeft de NMBS dus andere prioriteiten dan advocaten te sturen naar mensen die een hyperlink leggen.
En moesten alle mensen die vandaag de trein nemen naar Brussel, morgen met de auto komen, dan mag je nog zoveel dubbeldekautostrades of extra ringwegen aanleggen als je wilt. Dat zal nooit lukken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
chockerend verhaal! de arrogantie van die Jochem Goovaerts die een vazal is van gans die bandietenbende....overheid in zijn opperste vorm, zoals in Sovjet-Unie.
Goovaerts, gelukkig kan ik elke dag recht in de spiegel kijken, van U kunnen we dit niet zeggen.....wat gij al van onzin op tv uitgekraamt hebt, om de onkunde van de nmbs-top te verdoezelen....tja, ge zult wel veel $$$$ op het einde van de maand krijgen en veel moeten a**li**en.
Als ik uw smoel op tv zie, dan moet ik echt kotsen....
sorry voor mijn negatieve toon, maar zo voel ik mij tegenover de verpersoonlijking van de nmbs en de nmbs zelf.
komt hier censuur op?
© 2010 De Persgroep Publishing
Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 19 juni 2010
De student verbeterde de website van de NMBS. Waarop de NMBS zei: 'We zien elkaar in de rechtbank'
www.intimidatie.be
Al wat Sébastien (29) en Yeri (22) en Sam (25) wilden doen, was een website bouwen die het leven van talloze trein-, tram- en busreizigers een stuk makkelijker zou maken. 'Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok.' In plaats van een bedankje van de NMBS of De Lijn kregen de drie informatici een brief waarin werd gedreigd met een megaschadeclaim. door Kim Van de Perre
n Sébastien Boelpaep
n Ontwierp een website om een vertragingsvergoeding aan te vragen
n Moest de site binnen twee dagen stopzetten
Toen Sébastien Boelpaep (29) voor de derde keer op rij vruchteloos een compensatie voor de vele opgelopen treinvertragingen probeerde terug te vorderen van de NMBS, vond hij het welletjes. Na uren lang zoeken op de website van de spoorwegmaatschappij naar de juiste procedure en talloze telefoontjes naar de NMBS, waarbij negen van de tien keer een wachtmuziekje antwoordde, begon het de informaticus te dagen dat er eenvoudiger manieren moesten bestaan om een vergoeding te verkrijgen. Dus besloot hij een jaar geleden zelf een gebruiksvriendelijk systeem in het leven te roepen: http://www.treinvertragingen.be.
"Dat de NMBS reizigers vergoedt wanneer hun treinverbinding te vaak vertraging oploopt, is op zich een geweldig initiatief. Alleen is de procedure zo complex dat het bijna ondoenbaar is", zegt Boelpaep. "De meesten haken in de helft gewoon gefrustreerd af. Het leek me dus een goed idee om alle stappen van het compensatieformulier te centraliseren op één website. Op mijn site kan elke reiziger zijn eigen oponthoud en bijbehorende vergoeding perfect bijhouden met een paar muisklikken. Gratis en voor niks."
Treinvertragingen.be werd meteen een hit. De website telt vandaag 2.500 geregistreerde gebruikers, en daar komen er elke dag zo'n vijftien nieuwe bij. Iedereen die op de site stoot, is meteen laaiend enthousiast. Iedereen, behalve de NMBS.
Op 12 mei kreeg Boelpaep een aangetekende brief van een advocatenkantoor in de bus. "Daarin stond dat ik van de NMBS mijn site binnen twee dagen moest stopzetten, of er zouden gerechtelijke maatregelen getroffen worden. Enkel en alleen omdat ik een paar links naar hun website online had geplaatst. Ik wist echt niet wat ik las!"
n Yeri Tiete
n Ontwierp een iPhone-applicatie voor de treinregeling
n Kreeg een brief waarin de NMBS dreigde met juridische stappen
Boelpaep is niet de enige die zich de woede van de NMBS op de hals heeft gehaald. Ook student informatica Yeri Tiete (22) uit Grimbergen ontving op 8 juni een aangetekende zending van de spoorwegmaatschappij, zo raakte deze week bekend. Doorn in het oog is zijn website http://www.irail.be, een mobiele online routeplanner voor treinreizigers. "Uw website maakt hergebruik van de data van de NMBS", staat in de brief. "Hierdoor schendt u haar intellectuele rechten, zoals haar auteursrecht en databankrecht. (...) Wij stellen u hierbij formeel in gebreke voor deze inbreuken en manen u aan om die onmiddellijk te staken. Bij gebrek aan staking zal de NMBS zonder verder bericht de nodige juridische stappen ondernemen."
Persoonlijke frustratie bracht Tiete twee jaar geleden op het idee om de mobiele routeplanner te ontwikkelen. "Ik vond het een gemis dat ik via mijn iPhone de treinuren niet kon raadplegen", vertelt hij. "Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok."
De NMBS leverde anno 2008 geen iPhone-applicatie, dus besloot Tiete zelf een programma te schrijven. Voor het jonge computerwonder een fluitje van een cent. "Op een of twee avonden was het gefikst", vertelt hij met een vleug van trots in de stem. "Ik heb gewoon de diensturen via een achtergrond van hun site overgenomen en die leesbaar gemaakt voor een klein scherm. Een kwestie van deleten en vereenvoudigen. Kort nadat mijn site online stond, heb ik de NMBS een mail gestuurd om hen op de hoogte te brengen. Ik heb onderstreept dat het om een gratis initiatief ging en dat mijn site geen reclame bevatte. Ik heb nooit een reactie gekregen. Tot vorige week opeens die brief in de bus viel. De timing zal wellicht iets te maken hebben met het feit dat ze zelf net een iPhone-applicatie hebben uitgebracht. Misschien zijn ze bezorgd om hun statistieken? Hoe dan ook vind ik het bijzonder jammer. Ik wilde mijn leven en dat van andere treinreizigers alleen gemakkelijker maken."
BLIJF VAN MIJN ERF
Sp.a-woordvoerder Hendrik Van Poele laat weten dat zijn partij de zaak in het Europees Parlement zal aankaarten. "Vanuit het uitgangspunt: als je wilt dat mensen het openbaar vervoer nemen, waarom dan verhinderen dat ze reisinfo verkrijgen via een ander kanaal dan het jouwe?" Ook nieuwbakken parlementslid Peter Dedecker (N-VA) weet waarover zijn eerste parlementaire vraag zal gaan. "Het lijkt mij achterhaald dat enkel de NMBS de diensturen van de treinen mag verspreiden", aldus Dedecker. "Ik vind de manier waarop ze de jongens hebben benaderd ook tamelijk grof. Meteen waarschuwen voor juridische stappen: dan verlies je toch elk gevoel van menselijke behandeling?"
Lorin Parys, voorzitter van de Vlaamse organisatie voor ondernemingscapaciteit Flanders DC, reageert zonder meer verontwaardigd. "Ze zouden die jongens beter een job aanbieden in plaats van hen te dwarsbomen", zegt Parys. "Een schrandere student die ervoor zorgt dat de NMBS meer en beter geïnformeerde reizigers kan vervoeren, bevelen om zijn website te stoppen? Sorry, maar ik volg niet meer. Ik stoor me echt aan die blijf-van-mijn-erf-mentaliteit. Dat zet een grendel op het ondernemerschap. De NMBS, en bij uitbreiding alle overheidsbedrijven, zouden beter in navolging van het Verenigd Koninkrijk en de VS hun data beschikbaar maken voor het grote publiek. Als iedereen die dat wil zijn creativiteit daarop zou kunnen loslaten, krijg je pas echt innovatie. Wat vele treinreizigers bijvoorbeeld willen weten, is hoe snel ze van bij hun thuis naar de dichtstbijzijnde filmzaal geraken. Het zou dus geweldig zijn als er in de toekomst een applicatie op de markt zou komen die de gegevens van Kinepolis, de NMBS en de Lijn combineert. Maar dan moeten die twee laatste openbare maatschappijen wel eerst hun data beschikbaar maken, natuurlijk."
n Sam Hermans
n Plaatste een dienstregeling van De Lijn online
n Kreeg bezoek van de politie en een dagvaarding
Die stap lijkt nog niet voor morgen. Sam Hermans mocht vijf jaar geleden aan den lijve ondervinden dat De Lijn evenmin happig is om zijn dienstverlening door derden te laten verspreiden. De 25-jarige IT'er werd door de vervoersmaatschappij voor de rechter gesleept nadat hij voor zichzelf een duidelijk busuurrooster online had geplaatst. "Ooit al eens geprobeerd de dienstregeling van een bus op de website van De Lijn op te zoeken?", vraagt Hermans als we hem opbellen. "Dan weet je wel waarom ik een alternatief uitwerkte. Ik vond de officiële site verschrikkelijk om mee te werken, dus creëerde ik op een avond een eenvoudige pdf met de uren van de bussen in mijn regio. Gewoon voor mezelf. Ik vond daar totaal geen graten in."
De Lijn blijkbaar wel, want die schakelde de politie in. "Op een dag vielen enkele agenten bij me binnen", vertelt Hermans. "Zonder enige waarschuwing en met een huiszoekingsbevel. Ik wist echt niet waar ik het had. Voor ik het goed en wel besefte, werd ik aan een stevig verhoor onderworpen en namen ze mijn laptops en computer in beslag."
Twee jaar lang hoorde de informaticus niets meer over de zaak. Tot hij op een dag een dagvaarding in zijn brievenbus vond. "We vonden dat we het recht hadden om een schadevergoeding te eisen", verklaarde De Lijn-woordvoerder Tom Van de Vreken in 2005 aan Het Laatste Nieuws. "Want die schade: die was er. De website was een open huis waar wij eigenlijk een beetje belachelijk werden gemaakt."
Behalve over de naam van de site (http://www.delijnsitesucks.be) struikelde de maatschappij over het feit dat die paswoorden bevatte om hun eigen, officiële website te kraken. "Dat was gewoon een legale tool om codes te resetten, je weet wel, voor mensen die hun paswoord te pas en te onpas vergeten", zucht Hermans. "Dat had niets met De Lijn te maken, maar de maatschappij greep het wel aan om hun zaak wat aan te dikken. Ik moet eerlijk zeggen: ik was er toen niet gerust op. Er hing me vier jaar celstraf en een boete tot 2.000 euro boven het hoofd. Als jonge informaticus die op zoek was naar werk kon ik me niet echt een strafblad veroorloven. Bovendien was men in 2005 niet in dezelfde mate op de hoogte van computertermen als nu. Wat als de rechter niet goed zou begrijpen waarover het ging? Ik zag mijn toekomst al in rook opgaan."
Hermans kwam er met de schrik af. De rechter oordeelde dat er geen bedrieglijk opzet in het spel was en sprak de jongeman vrij. Tot vandaag vertelt de IT'er vol verontwaardiging over de zaak. "Ik vertik het om nog op een bus te stappen", klinkt het kwaad. "Als ik vijf jaar geleden over dezelfde kennis en hetzelfde vermogen had beschikt als nu, dan had ik het er niet bij gelaten. Dan had ik waarschijnlijk teruggevochten en een schadevergoeding geëist. Maar als jonge snaak was dat geen optie. Zo'n bedrijf beschikt over grote juridische middelen en probeert je daarmee bang te maken."
Yeri Tiete heeft zijn website inmiddels braafjes opgedoekt. "Als student kan ik mij echt geen rechtszaak permitteren." Boelpaep daarentegen laat zich niet afschrikken. Treinvertragingen.be staat nog altijd online. "Als het van mij afhangt, blijft dat zo", zegt hij. "Ik heb rechtsbijstand ingeroepen en volgens mijn advocaat heeft de NMBS geen been om op te staan."
HOEZO DATABANKRECHT?
Het juridische buikgevoel van advocaat Ywein Van den Brande, gespecialiseerd in auteurs- en databankrecht, zegt net hetzelfde. "Ik was zelf geen gebruiker van irail.be en ken de dienst niet, maar naar wat ik hoor en lees over de zaak van Yeri Tiete zit de NMBS op het verkeerde spoor", aldus Van den Brande. "De aanspraken van de NMBS over schending van auteurs- en databankrecht doen mijn tenen krullen. Eerst en vooral beschermen auteursrechten louter de vorm en niet de inhoud. Zo mag je de bekende zonnebloemen van Van Gogh niet klakkeloos kopiëren, maar staat niets je in de weg om zelf wat bloemen in een vaas te zetten en die vervolgens te schilderen."
Als Tiete toch originele vormdetails van de website heeft overgenomen, komt het er volgens Van den Brande gewoon op aan een eigen originele lay-out te creëren. Dan staat irail.be niets meer in de weg. Maar wat dan met de databankrechten waarop de NMBS zich beroept? "Die zijn hier voor zover ik begrijp niet van toepassing", stelt de advocaat. "Enkel die databanken zijn beschermd waarbij substantieel werd geïnvesteerd in de presentatie of controle van de inhoud. Laat het me illustreren met de zaak van de Britse Horseracing Board, die in Engeland de paardenrennen organiseert. Hiervoor heeft de Board een bestand met gegevens, zoals de plaats van de rennen, dag en tijdstip en de namen van de paarden, in het leven geroepen. Toen ze merkten dat een zekere William Hill, zelf organisator van een paardenkoers, gebruikmaakte van hun databank, spanden ze een proces aan voor schending van de databankrechten. Het Europees Hof van Justitie oordeelde echter dat de Horseracing Board weliswaar had geïnvesteerd in het organiseren van de paardenrennen, maar dat het opstellen van een lijst met paarden die aan een race meedoen daar gewoon een logisch gevolg van is en geen verdere investering vergt. Net zoals de NMBS investeert in de treinregeling, en hun online databank met diensturen daar gewoon een logisch gevolg van is."
Bij de spoorwegmaatschappij is men niet overtuigd. "Iedereen roept nu 'ocharme die student', maar dat is iets te gemakkelijk", reageert NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Die arme student heeft wel gegevens gekopieerd die niet zijn eigendom waren."
Hij heeft jullie wel een dienst bewezen. Door zijn toedoen is jullie dienstregeling sinds 2008 via iPhone te raadplegen.
Goovaerts: "Men is de zaken aan het omdraaien: hij is het die inbreuken op rechtsprincipes als auteurs- en databankrecht heeft gepleegd. Zijn site bevat gegevens die niet van hem zijn. Punt. Het is niet omdat gegevens publiekelijk toegankelijk zijn of omdat een dienstverlening openbaar is, dat je die gegevens zomaar mag kopiëren. Dit hoeven wij niet te aanvaarden, goede bedoelingen of niet."
Waarom meteen met een rechtszaak dreigen? Kunnen jullie niet beter samenwerken?
"Wij hebben nu ook onze eigen, correcte applicatie voor smartphones. Het is dus niet zo dat wij reizigers informatie ontzeggen door zijn website een halt toe te roepen. Het kan toch niet dat wij klachten krijgen omdat zijn site niet naar behoren werkt?"
Is het daarom dat jullie nu pas reageren? Omdat jullie geen kapers dulden?
"Dat heeft er niets mee te maken. Hij heeft gewoon geen rechten op die gegevens. Wat hij doet, is niet verdedigbaar."
************************
commentaar bij de foto's
Yeri Tiete, student:
Ik vond het een gemis dat ik via mijn iPhone de treinuren niet kon raadplegen. Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok
Jochem Goovaerts, woordvoerder NMBS:
Iedereen roept nu 'ocharme die student', maar dat is iets te gemakkelijk. Die arme student heeft wel gegevens gekopieerd die niet zijn eigendom waren
n Sam Hermans (l.) en Yeri Tiete werden door respectievelijk De Lijn en de NMBS zwaar onder druk gezet. Het enige wat ze wilden, was het leven van de reiziger iets aangenamer maken.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Goovaerts, gelukkig kan ik elke dag recht in de spiegel kijken, van U kunnen we dit niet zeggen.....wat gij al van onzin op tv uitgekraamt hebt, om de onkunde van de nmbs-top te verdoezelen....tja, ge zult wel veel $$$$ op het einde van de maand krijgen en veel moeten a**li**en.
Als ik uw smoel op tv zie, dan moet ik echt kotsen....
sorry voor mijn negatieve toon, maar zo voel ik mij tegenover de verpersoonlijking van de nmbs en de nmbs zelf.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
komt hier censuur op?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
© 2010 De Persgroep Publishing
Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 19 juni 2010
De student verbeterde de website van de NMBS. Waarop de NMBS zei: 'We zien elkaar in de rechtbank'
www.intimidatie.be
Al wat Sébastien (29) en Yeri (22) en Sam (25) wilden doen, was een website bouwen die het leven van talloze trein-, tram- en busreizigers een stuk makkelijker zou maken. 'Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok.' In plaats van een bedankje van de NMBS of De Lijn kregen de drie informatici een brief waarin werd gedreigd met een megaschadeclaim. door Kim Van de Perre
n Sébastien Boelpaep
n Ontwierp een website om een vertragingsvergoeding aan te vragen
n Moest de site binnen twee dagen stopzetten
Toen Sébastien Boelpaep (29) voor de derde keer op rij vruchteloos een compensatie voor de vele opgelopen treinvertragingen probeerde terug te vorderen van de NMBS, vond hij het welletjes. Na uren lang zoeken op de website van de spoorwegmaatschappij naar de juiste procedure en talloze telefoontjes naar de NMBS, waarbij negen van de tien keer een wachtmuziekje antwoordde, begon het de informaticus te dagen dat er eenvoudiger manieren moesten bestaan om een vergoeding te verkrijgen. Dus besloot hij een jaar geleden zelf een gebruiksvriendelijk systeem in het leven te roepen: http://www.treinvertragingen.be.
"Dat de NMBS reizigers vergoedt wanneer hun treinverbinding te vaak vertraging oploopt, is op zich een geweldig initiatief. Alleen is de procedure zo complex dat het bijna ondoenbaar is", zegt Boelpaep. "De meesten haken in de helft gewoon gefrustreerd af. Het leek me dus een goed idee om alle stappen van het compensatieformulier te centraliseren op één website. Op mijn site kan elke reiziger zijn eigen oponthoud en bijbehorende vergoeding perfect bijhouden met een paar muisklikken. Gratis en voor niks."
Treinvertragingen.be werd meteen een hit. De website telt vandaag 2.500 geregistreerde gebruikers, en daar komen er elke dag zo'n vijftien nieuwe bij. Iedereen die op de site stoot, is meteen laaiend enthousiast. Iedereen, behalve de NMBS.
Op 12 mei kreeg Boelpaep een aangetekende brief van een advocatenkantoor in de bus. "Daarin stond dat ik van de NMBS mijn site binnen twee dagen moest stopzetten, of er zouden gerechtelijke maatregelen getroffen worden. Enkel en alleen omdat ik een paar links naar hun website online had geplaatst. Ik wist echt niet wat ik las!"
n Yeri Tiete
n Ontwierp een iPhone-applicatie voor de treinregeling
n Kreeg een brief waarin de NMBS dreigde met juridische stappen
Boelpaep is niet de enige die zich de woede van de NMBS op de hals heeft gehaald. Ook student informatica Yeri Tiete (22) uit Grimbergen ontving op 8 juni een aangetekende zending van de spoorwegmaatschappij, zo raakte deze week bekend. Doorn in het oog is zijn website http://www.irail.be, een mobiele online routeplanner voor treinreizigers. "Uw website maakt hergebruik van de data van de NMBS", staat in de brief. "Hierdoor schendt u haar intellectuele rechten, zoals haar auteursrecht en databankrecht. (...) Wij stellen u hierbij formeel in gebreke voor deze inbreuken en manen u aan om die onmiddellijk te staken. Bij gebrek aan staking zal de NMBS zonder verder bericht de nodige juridische stappen ondernemen."
Persoonlijke frustratie bracht Tiete twee jaar geleden op het idee om de mobiele routeplanner te ontwikkelen. "Ik vond het een gemis dat ik via mijn iPhone de treinuren niet kon raadplegen", vertelt hij. "Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok."
De NMBS leverde anno 2008 geen iPhone-applicatie, dus besloot Tiete zelf een programma te schrijven. Voor het jonge computerwonder een fluitje van een cent. "Op een of twee avonden was het gefikst", vertelt hij met een vleug van trots in de stem. "Ik heb gewoon de diensturen via een achtergrond van hun site overgenomen en die leesbaar gemaakt voor een klein scherm. Een kwestie van deleten en vereenvoudigen. Kort nadat mijn site online stond, heb ik de NMBS een mail gestuurd om hen op de hoogte te brengen. Ik heb onderstreept dat het om een gratis initiatief ging en dat mijn site geen reclame bevatte. Ik heb nooit een reactie gekregen. Tot vorige week opeens die brief in de bus viel. De timing zal wellicht iets te maken hebben met het feit dat ze zelf net een iPhone-applicatie hebben uitgebracht. Misschien zijn ze bezorgd om hun statistieken? Hoe dan ook vind ik het bijzonder jammer. Ik wilde mijn leven en dat van andere treinreizigers alleen gemakkelijker maken."
BLIJF VAN MIJN ERF
Sp.a-woordvoerder Hendrik Van Poele laat weten dat zijn partij de zaak in het Europees Parlement zal aankaarten. "Vanuit het uitgangspunt: als je wilt dat mensen het openbaar vervoer nemen, waarom dan verhinderen dat ze reisinfo verkrijgen via een ander kanaal dan het jouwe?" Ook nieuwbakken parlementslid Peter Dedecker (N-VA) weet waarover zijn eerste parlementaire vraag zal gaan. "Het lijkt mij achterhaald dat enkel de NMBS de diensturen van de treinen mag verspreiden", aldus Dedecker. "Ik vind de manier waarop ze de jongens hebben benaderd ook tamelijk grof. Meteen waarschuwen voor juridische stappen: dan verlies je toch elk gevoel van menselijke behandeling?"
Lorin Parys, voorzitter van de Vlaamse organisatie voor ondernemingscapaciteit Flanders DC, reageert zonder meer verontwaardigd. "Ze zouden die jongens beter een job aanbieden in plaats van hen te dwarsbomen", zegt Parys. "Een schrandere student die ervoor zorgt dat de NMBS meer en beter geïnformeerde reizigers kan vervoeren, bevelen om zijn website te stoppen? Sorry, maar ik volg niet meer. Ik stoor me echt aan die blijf-van-mijn-erf-mentaliteit. Dat zet een grendel op het ondernemerschap. De NMBS, en bij uitbreiding alle overheidsbedrijven, zouden beter in navolging van het Verenigd Koninkrijk en de VS hun data beschikbaar maken voor het grote publiek. Als iedereen die dat wil zijn creativiteit daarop zou kunnen loslaten, krijg je pas echt innovatie. Wat vele treinreizigers bijvoorbeeld willen weten, is hoe snel ze van bij hun thuis naar de dichtstbijzijnde filmzaal geraken. Het zou dus geweldig zijn als er in de toekomst een applicatie op de markt zou komen die de gegevens van Kinepolis, de NMBS en de Lijn combineert. Maar dan moeten die twee laatste openbare maatschappijen wel eerst hun data beschikbaar maken, natuurlijk."
n Sam Hermans
n Plaatste een dienstregeling van De Lijn online
n Kreeg bezoek van de politie en een dagvaarding
Die stap lijkt nog niet voor morgen. Sam Hermans mocht vijf jaar geleden aan den lijve ondervinden dat De Lijn evenmin happig is om zijn dienstverlening door derden te laten verspreiden. De 25-jarige IT'er werd door de vervoersmaatschappij voor de rechter gesleept nadat hij voor zichzelf een duidelijk busuurrooster online had geplaatst. "Ooit al eens geprobeerd de dienstregeling van een bus op de website van De Lijn op te zoeken?", vraagt Hermans als we hem opbellen. "Dan weet je wel waarom ik een alternatief uitwerkte. Ik vond de officiële site verschrikkelijk om mee te werken, dus creëerde ik op een avond een eenvoudige pdf met de uren van de bussen in mijn regio. Gewoon voor mezelf. Ik vond daar totaal geen graten in."
De Lijn blijkbaar wel, want die schakelde de politie in. "Op een dag vielen enkele agenten bij me binnen", vertelt Hermans. "Zonder enige waarschuwing en met een huiszoekingsbevel. Ik wist echt niet waar ik het had. Voor ik het goed en wel besefte, werd ik aan een stevig verhoor onderworpen en namen ze mijn laptops en computer in beslag."
Twee jaar lang hoorde de informaticus niets meer over de zaak. Tot hij op een dag een dagvaarding in zijn brievenbus vond. "We vonden dat we het recht hadden om een schadevergoeding te eisen", verklaarde De Lijn-woordvoerder Tom Van de Vreken in 2005 aan Het Laatste Nieuws. "Want die schade: die was er. De website was een open huis waar wij eigenlijk een beetje belachelijk werden gemaakt."
Behalve over de naam van de site (http://www.delijnsitesucks.be) struikelde de maatschappij over het feit dat die paswoorden bevatte om hun eigen, officiële website te kraken. "Dat was gewoon een legale tool om codes te resetten, je weet wel, voor mensen die hun paswoord te pas en te onpas vergeten", zucht Hermans. "Dat had niets met De Lijn te maken, maar de maatschappij greep het wel aan om hun zaak wat aan te dikken. Ik moet eerlijk zeggen: ik was er toen niet gerust op. Er hing me vier jaar celstraf en een boete tot 2.000 euro boven het hoofd. Als jonge informaticus die op zoek was naar werk kon ik me niet echt een strafblad veroorloven. Bovendien was men in 2005 niet in dezelfde mate op de hoogte van computertermen als nu. Wat als de rechter niet goed zou begrijpen waarover het ging? Ik zag mijn toekomst al in rook opgaan."
Hermans kwam er met de schrik af. De rechter oordeelde dat er geen bedrieglijk opzet in het spel was en sprak de jongeman vrij. Tot vandaag vertelt de IT'er vol verontwaardiging over de zaak. "Ik vertik het om nog op een bus te stappen", klinkt het kwaad. "Als ik vijf jaar geleden over dezelfde kennis en hetzelfde vermogen had beschikt als nu, dan had ik het er niet bij gelaten. Dan had ik waarschijnlijk teruggevochten en een schadevergoeding geëist. Maar als jonge snaak was dat geen optie. Zo'n bedrijf beschikt over grote juridische middelen en probeert je daarmee bang te maken."
Yeri Tiete heeft zijn website inmiddels braafjes opgedoekt. "Als student kan ik mij echt geen rechtszaak permitteren." Boelpaep daarentegen laat zich niet afschrikken. Treinvertragingen.be staat nog altijd online. "Als het van mij afhangt, blijft dat zo", zegt hij. "Ik heb rechtsbijstand ingeroepen en volgens mijn advocaat heeft de NMBS geen been om op te staan."
HOEZO DATABANKRECHT?
Het juridische buikgevoel van advocaat Ywein Van den Brande, gespecialiseerd in auteurs- en databankrecht, zegt net hetzelfde. "Ik was zelf geen gebruiker van irail.be en ken de dienst niet, maar naar wat ik hoor en lees over de zaak van Yeri Tiete zit de NMBS op het verkeerde spoor", aldus Van den Brande. "De aanspraken van de NMBS over schending van auteurs- en databankrecht doen mijn tenen krullen. Eerst en vooral beschermen auteursrechten louter de vorm en niet de inhoud. Zo mag je de bekende zonnebloemen van Van Gogh niet klakkeloos kopiëren, maar staat niets je in de weg om zelf wat bloemen in een vaas te zetten en die vervolgens te schilderen."
Als Tiete toch originele vormdetails van de website heeft overgenomen, komt het er volgens Van den Brande gewoon op aan een eigen originele lay-out te creëren. Dan staat irail.be niets meer in de weg. Maar wat dan met de databankrechten waarop de NMBS zich beroept? "Die zijn hier voor zover ik begrijp niet van toepassing", stelt de advocaat. "Enkel die databanken zijn beschermd waarbij substantieel werd geïnvesteerd in de presentatie of controle van de inhoud. Laat het me illustreren met de zaak van de Britse Horseracing Board, die in Engeland de paardenrennen organiseert. Hiervoor heeft de Board een bestand met gegevens, zoals de plaats van de rennen, dag en tijdstip en de namen van de paarden, in het leven geroepen. Toen ze merkten dat een zekere William Hill, zelf organisator van een paardenkoers, gebruikmaakte van hun databank, spanden ze een proces aan voor schending van de databankrechten. Het Europees Hof van Justitie oordeelde echter dat de Horseracing Board weliswaar had geïnvesteerd in het organiseren van de paardenrennen, maar dat het opstellen van een lijst met paarden die aan een race meedoen daar gewoon een logisch gevolg van is en geen verdere investering vergt. Net zoals de NMBS investeert in de treinregeling, en hun online databank met diensturen daar gewoon een logisch gevolg van is."
Bij de spoorwegmaatschappij is men niet overtuigd. "Iedereen roept nu 'ocharme die student', maar dat is iets te gemakkelijk", reageert NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Die arme student heeft wel gegevens gekopieerd die niet zijn eigendom waren."
Hij heeft jullie wel een dienst bewezen. Door zijn toedoen is jullie dienstregeling sinds 2008 via iPhone te raadplegen.
Goovaerts: "Men is de zaken aan het omdraaien: hij is het die inbreuken op rechtsprincipes als auteurs- en databankrecht heeft gepleegd. Zijn site bevat gegevens die niet van hem zijn. Punt. Het is niet omdat gegevens publiekelijk toegankelijk zijn of omdat een dienstverlening openbaar is, dat je die gegevens zomaar mag kopiëren. Dit hoeven wij niet te aanvaarden, goede bedoelingen of niet."
Waarom meteen met een rechtszaak dreigen? Kunnen jullie niet beter samenwerken?
"Wij hebben nu ook onze eigen, correcte applicatie voor smartphones. Het is dus niet zo dat wij reizigers informatie ontzeggen door zijn website een halt toe te roepen. Het kan toch niet dat wij klachten krijgen omdat zijn site niet naar behoren werkt?"
Is het daarom dat jullie nu pas reageren? Omdat jullie geen kapers dulden?
"Dat heeft er niets mee te maken. Hij heeft gewoon geen rechten op die gegevens. Wat hij doet, is niet verdedigbaar."
************************
commentaar bij de foto's
Yeri Tiete, student:
Ik vond het een gemis dat ik via mijn iPhone de treinuren niet kon raadplegen. Het leek me een geweldige meerwaarde als ik op straat, na school of op café in een paar seconden kon checken wanneer mijn trein vertrok
Jochem Goovaerts, woordvoerder NMBS:
Iedereen roept nu 'ocharme die student', maar dat is iets te gemakkelijk. Die arme student heeft wel gegevens gekopieerd die niet zijn eigendom waren
n Sam Hermans (l.) en Yeri Tiete werden door respectievelijk De Lijn en de NMBS zwaar onder druk gezet. Het enige wat ze wilden, was het leven van de reiziger iets aangenamer maken.
- FunkStar
- Elite Poster
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Deftig artikel,
Ik werk zelf voor de overheid maar je mag niet alle overheidsdiensten als 1 pot nat bezien. Oh en over die woordvoerder die doet gewoon zijn job. Ik zou eerder de gefrustreerde man/vrouw die de opdracht gaf voor deze brieven aanpakken. Nu is de vraag wie was dat hé![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik werk zelf voor de overheid maar je mag niet alle overheidsdiensten als 1 pot nat bezien. Oh en over die woordvoerder die doet gewoon zijn job. Ik zou eerder de gefrustreerde man/vrouw die de opdracht gaf voor deze brieven aanpakken. Nu is de vraag wie was dat hé
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Gewoon wie die regels schreef en goedkeurde, die moet met de vinger gewezen worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik ookFunkStar schreef:Deftig artikel,
Ik werk zelf voor de overheid maar je mag niet alle overheidsdiensten als 1 pot nat bezien.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Maar herken er toch veel in..... zelfrelativering is een goeie deugd.....
- FunkStar
- Elite Poster
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
True, spijtig genoeg gebeuren er soms rare dingen bij ons. Ik heb ook al dikwijls in mijn haar geschart.satsurfer schreef:Ik ookFunkStar schreef:Deftig artikel,
Ik werk zelf voor de overheid maar je mag niet alle overheidsdiensten als 1 pot nat bezien.![]()
Maar herken er toch veel in..... zelfrelativering is een goeie deugd.....
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Zo'n kakbedrijf dat gesponsord wordt door de belastingbetaler moet niet teveel noten op zijn zang hebben. Ik hoop dat de bevoegde politieker die idioten bij de nmbs terecht wijst op hun plicht.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Amai zeg, als studenten je service gratis en voor niks kunnen verbeteren, lijkt me dat meer dan welkom.
Waarschijnlijk willen ze niet dat hun vertragingen online komen, maar dat je voor de zoveelste keer weer kwaad in het station staat te wachten![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Het heeft meer weg van een Chinese censuur![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Waarschijnlijk willen ze niet dat hun vertragingen online komen, maar dat je voor de zoveelste keer weer kwaad in het station staat te wachten
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Naar de homepage linken mag wel.Goztow schreef:http://www.nmbs.be Vervolg me maar!
Het heeft meer weg van een Chinese censuur
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
pas op dat 'De Morgen' U niet aanschrijft....is artikel uit krant van zaterdag dat ik gepost heb....Normaal mag deze niet gewoon overgenomen worden dacht en op internet geplaatst.gr4vity schreef:Ik ben benieuwd of userbase zal aangeschreven worden![]()
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Plus Member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 19 jan 2010, 11:51
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 7 keer
Wat een verhaal hier. Ik ben ook een hevige tegenstander van de trein. Zo erg zelfs dat ik iedere dag liever twee uur langer in de file zou staan dan dat ik de trein zou nemen.
Zowat alle politieke partijen willen investeren in de trein maar wat levert het op? Als je kijkt naar de investeringen van de voorbije tien jaar dan kan je toch onmogelijk zeggen dat er een verbetering van de dienstverlening is gekomen? Integendeel zelfs, er loopt zodanig veel mis dat er zware ongelukken gebeuren met vele doden tot gevolg en geen enkele politieker of bestuurder (van de nmbs) die zijn verantwoordelijkheid opneemt en opstapt... Dat is ronduit schandalig.
Als ze nu nog goedbedoelde initiatieven via juridische weg willen blokkeren omdat enkele bureaucraten het in hun bol hebben gekregen slaat alles.
Zowat alle politieke partijen willen investeren in de trein maar wat levert het op? Als je kijkt naar de investeringen van de voorbije tien jaar dan kan je toch onmogelijk zeggen dat er een verbetering van de dienstverlening is gekomen? Integendeel zelfs, er loopt zodanig veel mis dat er zware ongelukken gebeuren met vele doden tot gevolg en geen enkele politieker of bestuurder (van de nmbs) die zijn verantwoordelijkheid opneemt en opstapt... Dat is ronduit schandalig.
Als ze nu nog goedbedoelde initiatieven via juridische weg willen blokkeren omdat enkele bureaucraten het in hun bol hebben gekregen slaat alles.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als jij een succesvolle site hebt, zou jij dat dan doen?silencer schreef:Waarom kan de student de 'broncode' niet gewoon vrijgeven ?
Ondertussen is het te laat voor de broncode vrij te geven hé, dan wordt je zeker vervolgd.
Ik kan me best inbeelden dat dit in het kader van een eindwerk gedaan is. De student mag in dat geval misschien zijn broncode niet vrijgeven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Starter
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 21 jun 2010, 13:32
Ik ben de maker van http://www.treinvertragingen.be.
Ik ben dus in gebreke gesteld door een advokatenkantoor stibbe in opdracht van de NMBS omdat ik durven links heb plaatsen naar het overheidsbedrijf NMBS zoals jullie in de brief konden lezen.
Ik doe een oproep aan de politici om iets te doen aan zulke situaties.
Ik ben een jonge man met heel veel innovatie & inspiratie en kan die nu niet uitdrukken onder dwang van een rechtzaak.
Ik bruis van nieuwe ideeen, help mij.
Sébastien Boelpaep
Ik ben dus in gebreke gesteld door een advokatenkantoor stibbe in opdracht van de NMBS omdat ik durven links heb plaatsen naar het overheidsbedrijf NMBS zoals jullie in de brief konden lezen.
Ik doe een oproep aan de politici om iets te doen aan zulke situaties.
Ik ben een jonge man met heel veel innovatie & inspiratie en kan die nu niet uitdrukken onder dwang van een rechtzaak.
Ik bruis van nieuwe ideeen, help mij.
Sébastien Boelpaep
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Gewoon even ter zijde... als ik vertragingen wil opzoeken krijg ik steeds de melding "Please enable your cookies in your browser!" ?sebastienbo schreef:Ik ben de maker van http://www.treinvertragingen.be.
Ik vrees dat de politiek andere prioriteiten heeft momenteel, wat niet wegneemt dat je ze zelf steeds kan aanschrijven. Los daarvan kan je misschien eens contact opnemen met advocaat Ywein Van den Brande welke zijn diensten aanbiedt in het artikel op Tijd.be, of zelfs de FSF/EFF al heb ik geen idee of deze zich ook op Belgie richten.sebastienbo schreef:Ik doe een oproep aan de politici om iets te doen aan zulke situaties. Ik ben een jonge man met heel veel innovatie & inspiratie en kan die nu niet uitdrukken onder dwang van een rechtzaak.
-
- Starter
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 21 jun 2010, 13:32
Ik heb nog geen meldingen over een probleem ontvangen behalve die van jou.Gewoon even ter zijde... als ik vertragingen wil opzoeken krijg ik steeds de melding "Please enable your cookies in your browser!" ?
Ik heb je een privé berichtje gestuurt zodat we eens kunnen kijken wat er aan de hand kan zijn.
Sébastien
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Hier ook.r2504 schreef: Gewoon even ter zijde... als ik vertragingen wil opzoeken krijg ik steeds de melding "Please enable your cookies in your browser!" ?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Yep, hier ook ... cookiemonster wants me to fetch him some cookieson4bam schreef:Hier ook.r2504 schreef: Gewoon even ter zijde... als ik vertragingen wil opzoeken krijg ik steeds de melding "Please enable your cookies in your browser!" ?
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkt gewoon omdat we niet ingelogged zijn (foutmelding is niet helemaal correct dus).Uzzi schreef:Yep, hier ook ... cookiemonster wants me to fetch him some cookies
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik denk dat het beste dat ge nu kunt doen is om zoveel mogeljik persbelangstelling te krijgen en er voor te zorgen dat de publieke opinie aan uw kant staat, nu dat zal me zeker geen probleem lijken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De pers is er alvast opgesprongen...
De Standaard: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 0621117575
ZDnet: http://www.zdnet.be/news/117575/nmbs-ve ... igen-site/
De reactie van Jochem Goovaerts is wel ronduit belachelijk... het is niet toegelaten omdat men anders het imago van de NMBS zou kunnen schaden... lol, welk imago... dat van ouderwets, log, geldverslindend, overdaad aan managers, ... bedrijf met z'n afschuwelijke klantenservice
Zouden de heren van de NMBS trouwens al een brief verzonden hebben naar Google, Bing, Yahoo, ... als ik hun was zou ik de website maar meteen opdoeken, er moest eens iemand naar kijken![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
De Standaard: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 0621117575
ZDnet: http://www.zdnet.be/news/117575/nmbs-ve ... igen-site/
De reactie van Jochem Goovaerts is wel ronduit belachelijk... het is niet toegelaten omdat men anders het imago van de NMBS zou kunnen schaden... lol, welk imago... dat van ouderwets, log, geldverslindend, overdaad aan managers, ... bedrijf met z'n afschuwelijke klantenservice
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Zouden de heren van de NMBS trouwens al een brief verzonden hebben naar Google, Bing, Yahoo, ... als ik hun was zou ik de website maar meteen opdoeken, er moest eens iemand naar kijken
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik denk niet dat ze dat durven. Met zulke argumenten afkomen bij ECHTE internetbedrijven is nogal stom, en zeker als het zoekmachines zijn.r2504 schreef:Zouden de heren van de NMBS trouwens al een brief verzonden hebben naar Google, Bing, Yahoo, ... als ik hun was zou ik de website maar meteen opdoeken, er moest eens iemand naar kijken
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
r2504 schreef:Gewoon even ter zijde... als ik vertragingen wil opzoeken krijg ik steeds de melding "Please enable your cookies in your browser!" ?sebastienbo schreef:Ik ben de maker van http://www.treinvertragingen.be.
Ik vrees dat de politiek andere prioriteiten heeft momenteel, wat niet wegneemt dat je ze zelf steeds kan aanschrijven. Los daarvan kan je misschien eens contact opnemen met advocaat Ywein Van den Brande welke zijn diensten aanbiedt in het artikel op Tijd.be, of zelfs de FSF/EFF al heb ik geen idee of deze zich ook op Belgie richten.sebastienbo schreef:Ik doe een oproep aan de politici om iets te doen aan zulke situaties. Ik ben een jonge man met heel veel innovatie & inspiratie en kan die nu niet uitdrukken onder dwang van een rechtzaak.
Als gepensioneerde werknemer van NMBS kan ik alleen er maar aan toevoegen dat er nog grotere dikke nekken zitten aan den top dan 10 jaar geleden
Ik zelf ben echt beschaamd dat bepaalde personen binnen de NMBS tot zulke zaken overgaan terwijl er veel ernstiger werk ligt te wachten op een oplossing
Zo reageren op zaken van personen die het met goede bedoelingen uitwerken en online zetten bewijst enkel hun onkunde wat dat soort materie betreft
Eigelijk zou het het omgekeerde moeten zijn en zouden de NMBS moeten kontakten leggen om zodoende die broncodes ook officieel zelf te kunnen gebruiken om zo hun clienteel beter van dienst te zijn met actuele en gemakkelijk toegang tot hun info wat uurregeling en vertragingen betreft
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Hier kan je zo ééntje vinden... lees de commentaar van een zekere Johan Deprez er maar eens op na. Hij is dan wel maar Sous-chef bij de NMBS, maar als hij kon zou hij de makers van de applicaties laten stenigen op het dorpsplein lijkt melion51 schreef:Als gepensioneerde werknemer van NMBS kan ik alleen er maar aan toevoegen dat er nog grotere dikke nekken zitten aan den top dan 10 jaar geleden.
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
We mogen ook niet overdrijven... de applicaties zijn allen gebaseerd op screen-scraping wat een zeer fragiele techniek is (één kleine aanpassing aan de layout van de NMBS website kan dergelijke applicatie onbruikbaar maken). Een correct gemaakte applicatie heeft rechtstreeks database toegang wat echter niet kan zonder dat de NMBS open API's ter beschikking stelt. Dat dit laatste geen natte droom is bewijst Transport for London.lion51 schreef:Eigelijk zou het het omgekeerde moeten zijn en zouden de NMBS moeten kontakten leggen om zodoende die broncodes ook officieel zelf te kunnen gebruiken
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Geen website = Geen hyperlinks die het imago schaden ![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Plaatgooien die site![Banana :banana:](./images/smilies/icon_banana.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Plaatgooien die site
![Banana :banana:](./images/smilies/icon_banana.gif)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –