Telenet past "vrij downloaden" toe in plaats van "onbeperkt"

Nieuws omtrent telecom
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Enkele maanden geleden kondigde Telenet aan "onbeperkt downloaden" in te voeren op haar duurste internetabonnementen. Alhoewel de term onbeperkt downloaden niet helemaal tot op de letter genomen kan worden, er wordt eerder gesproken van een "fair use policy" of "eerlijk gebruik", moet het verzetten van veel volume (+250 GB) mogelijk zijn. Maar de Mechelse kabelaar spreekt niet langer van "onbeperkt downloaden" of een "fair use policy", maar voortaan van "Vrij downloaden".

Vrij downloaden betekent: (letterlijk overgenomen van de website)
De term “Vrij downloaden” betekent dat je een zeer grote hoeveelheid gegevens via het netwerk van Telenet kan doorsturen en ontvangen. Enkel bij buitensporig volumeverbruik waarbij het comfort van andere abonnees in het gedrang kan komen, zal Telenet je vragen je verbruik aan te passen.
Maar wat is buitensporig downloaden en wat gebeurt er wanneer je effectief eens te veel downloadt?
Wanneer het verbruik minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, wat dynamisch bepaald wordt en afhangt van het beschikbare lokale netwerkvolume, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.

“Vrij downloaden” mag enkel voor privédoeleinden gebruikt worden en in volledige overeenstemming gebeuren met de algemene voorwaarden en de gedragscode van Telenet. Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Wanneer er te veel gedownloadt wordt, kan er dus nog steeds smalband (tegenovergestelde van breedband) toegepast worden.

UB Frontpage
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Lord Utopia schreef:
Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Dit is toch wel angstaanjagend.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Betekent dus dat je in streek A 750 gig kan verzetten en in streek B maar 400 gig. Bij wijze van spreken natuurlijk. Het zal dus afhankelijk zijn wat de andere doet.

Tip: vanaf het begin alle registers open trekken zodat het volume zo groot mogelijk wordt.

Nadeel: het is en blijft voor de klant onduidelijk wat men nu echt kan verzetten.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

redman schreef:
Lord Utopia schreef: Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Eerder logisch.
Muziekbos schreef:Tip: vanaf het begin alle registers open trekken zodat het volume zo groot mogelijk wordt.
Hear hear!
Nadeel: het is en blijft voor de klant onduidelijk wat men nu echt kan verzetten.
Trial and error. Zoveel mogelijk downloaden en zien waneer ze in mechelen beginnen wenen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als er nu eens een paar tiental mensen per provincie dag in dag uit een bestand van een paar GB (ISO van linux oid) continue kopieren naar /dev/null ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Ze moeten toch sowieso 500gb toelaten toch?

Ik heb nu 250gb per maand, doe ik het 's nachts vooral dan bekom ik 500gb per maand, vanaf juli zeggen ze onbeperkt maar blablabla erbij, maar als je dit zoals mij ziet dan moet telenet het toelaten je iedere maand meer dan 500gb mag verbruiken.
Ik moet toegeven ik aan zoveel niet uit kom maar dat zal nog komen want meer en meer zaken gebeurt via internet en noem maar op en bestanden worden groter en noem maar op.

Je kan nu al 500gb per maand verbruiken.
Ge kunt ze kussen
Lord Utopia
Erelid
Erelid

wat dynamisch bepaald wordt en afhangt van het beschikbare lokale netwerkvolume
Dus ze voorzien maar een maximum bandbreedte per regio. En Telenet lijkt op die manier niet extra te willen voorzien daar waar nodig.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.
ge toch iets rapper gaan of smallband hehe
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ze geven zichzelf hier nog wat meer vrijheid om de klant te beliegen. Het zijn trouwens de top verbruikers die het gemiddelde heel makkelijk omhoog kunnen duwen, maar je kan erop rekenen dat ze daar geen 'vrijheid' voor gaan krijgen want die worden dan meteen als misbruikers bestempeld.

De EDPnet statistiek indachtig, zit je reeds aan 50% van de verbruikers net voorbij de max-5GB categorie, maar als je het gemiddelde van alle verbruik bekijkt, zit je tegen de 430GB. Dat getal bekom ik als ik iedere categorie vermenigvuldig met het maximumvolume van de categorie, en dan het gemiddelde neem (maxGB -- aantal personen/100 in die categorie):
2GB -- 30.5
5GB -- 16.5
10GB -- 13.5
20GB -- 12.5
50GB -- 14.5
100GB -- 7.5
100+(~250GB) -- 4
-----
totaal = 99, dat laatste 1tje zit verscholen in afrondingen
gemiddelde persoon zit net voorbij 5GB (30.5+16.5 = 47, dus 50ste persoon zit daar net voorbij)
gemiddeld verbruik: (30.5*2 + 16.5*5 + 13.5*10 + 12.5*20 + 14.5*50 + 7.5*100 + 4*250 ) / 7 = 429GB

En dat was met voornamelijk 6-12Mbit lijnen, geloof ik, dus voor snellere lijnen gaat het om nog meer verbruik door extra volume verspilling dat exponentieel oploopt: als je met een 100Mbit lijn een streaming videoke opent, heb je na 10 seconden al 125MB binnen, en 750MB duurt maar een minuutje. Als ze op zulke lijnen een 'vrije' limiet aangeven die de klant op geen enkele manier kan volgen, mogen ze van mij enkel in TerraBytes/maand denken - lager is absurd.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

geef mij maar belgacom daar ben je al tenminste zeker van 1000gb
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

EDIT: Berekening klopte niet (verkeerd gelezen).
Laatst gewijzigd door MRC101 06 jun 2010, 21:50, in totaal 2 gewijzigd.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

proximusboyke schreef:geef mij maar belgacom daar ben je al tenminste zeker van 1000gb
Waar staat dat?

Ik zie enkel 500GB staan en vanaf dan moet he volumepacks van 20GB gebruiken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Trojan schreef:
redman schreef:
Lord Utopia schreef: Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Eerder logisch.
Tis een kwestie van mensen schrik aan te jagen en zo hopen dat ze niet te veel gaan verbruiken , zo moeten ze niet te veel investeren in hun netwerk.
Ik zie niet in wat daar logisch aan is.
Van al de providers die ongelimiteerd aanbieden is er niemand die zo een clausule heeft.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

er is al herhaaldelijk gezegd door klantendienst staat hier of tik forum ergens
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

proximusboyke schreef:er is al herhaaldelijk gezegd door klantendienst staat hier of tik forum ergens

Code: Selecteer alles

Onbeperkt volume: onbeperkt gebruik enkel voor privédoeleinden en overeenkomstig de algemene voorwaarden van Belgacom. Belgacom behoudt zich het recht voor om klanten te verwittigen die regelmatig een opvallend hoger maandelijks verbruik hebben dan het gemiddelde van de klanten met hetzelfde abonnement of dezelfde optie. Deze klanten zal gevraagd worden hun verbruik te verlagen.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Betaal je 100+ euro voor een 100mbit fibernet lijn, zetten ze je op een halve mbit als je eens durft te downloaden :lol: Blij dat ik niet meer bij telenet zit...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind het wel goed dat ze het begrip "onbeperkt" hebben veranderd in "vrij". Dat is veel duidelijker voor de gewone consument. Al is er natuurlijk bij de modale burger zelden een probleem, want die kwam ook nog toe met de achterhaalde lage limieten.

Natuurlijk de regels die Telenet daarrond bedenkt zijn niet zo positief, al is dat volgens mij gewoon om schrik aan te jagen en om iets achter de hand te hebben. Illegaal downloaden mag sowieso niet, dus Telenet vermeldt dat enkel in de hoop dat het dataverkeer niet zo drastisch toeneemt (en misschien om goed overeen te komen met Sabam).
Als je de mogelijk hebt om Belgacom VDSL2 en Telenet te ontvangen, dan stap je toch gewoon over als Telenet beslist om ineens naar 250 Gb de lijn dicht te knijpen. Natuurlijk is de vraag of een bedrijf zoals Telenet daar wakker van ligt, uiteindelijk is dat maar een verwaarloosbare groep die zo weinig download en is iedere provider die liever kwijt dan rijk (voor hun netwerk dan).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

en gaan ze de mensen die buitensporig veel verbruiken meetellen in hun gemiddelde ?
Maar ik kan me moeilijk gaan inbeelden dat ze minder zouden geven dan belgacom, alhoewel met die van mechelen weet je maar nooit !
Het zal dus afwachten blijven tot de eerste persoon een waarschuwing krijgt om te weten hoeveel zei in hun achterhoofd hebben.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

En wat gaan ze doen met hun professionele abonnementen? Voor een TurboXL staat daar nog altijd:
Internetverbruik enkel voor normaal gebruik, wettige doeleinden en overeenkomstig de algemene voorwaarden van Telenet. Telenet behoudt zich het recht voor om klanten te verwittigen die een opvallend hoger maandelijks volumeverbruik hebben dan het gemiddelde van het product in kwestie. Deze klanten zal gevraagd worden hun verbruik te verlagen en Telenet behoudt zich het recht voor deze klanten tijdelijk op een lagere snelheid te plaatsen.
Elke dag een backup van 20GB resulteert in een maandelijks verbruik tussen de 400 en 500GB. Dat kan dan perfect normaal gebruik zijn maar dan wordt je gepakt op het 2e gedeelte van de voorwaarden, een opvallend hoger gebruik :x. Dus zoals sommige al aangaven: met zijn allen zoveel mogelijk downloaden van in het begin!
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Avenger 2.0 schreef:Betaal je 100+ euro voor een 100mbit fibernet lijn, zetten ze je op een halve mbit als je eens durft te downloaden :lol: Blij dat ik niet meer bij telenet zit...
Idem. Maak daar dan tenminste 2 of zelfs 5Mbps van, wat nog steeds zou tellen als "smallband" voor een verbinding die normaliter 100Mbps geeft...

Nu, ik vermoed dat dit simpelweg de gekende "stok achter de deur" is en dat je niet snel in zo'n scenario zal terecht komen, maar het zou mij alvast wel beangstigen en zelfs tegenhouden om in te gaan op het aanbod. :?
ooh. shiny.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Is dit nu eigenlijk een aanpassing van de algemene vooraarden?
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ben benieuwd welke uitleg ze gaan geven als ze me opbellen voor verder af te spreken voor een aansluiting voor fibernet 50 :-)
Ik zie het eerder als misleidende reclame wat ze nu weer aan het recht zetten zijn en de mensen weer naaien :-)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

SniFManS schreef:Ben benieuwd welke uitleg ze gaan geven als ze me opbellen voor verder af te spreken voor een aansluiting voor fibernet 50 :-)
Ik ben al 2 jaar TurboXL klant en overwoog een overstap naar FiberNet 50 omdat de meerkost eerder beperkt is maar ben er niet op ingegaan omdat ik voorlopig niet nog een jaar aan Telenet wil vastzitten. Ik wil eerst eens zien wat hun FUP of "vrij downloaden" precies inhoudt.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Die legale doeleinden zin is maar kwatsch. Als Telenet je spontaan zou opbellen met de melding "dat je illegaal aan het downloaden bent", vraag hen dat dan per mail te bevestigen, pak vervolgens de mail en stap er mee naar de politie. Ze mogen namelijk de inhoud van je lijn niet bespioneren, dat is duidelijk en ondubbelzinning geregeld in de privacy wet. Enkel een gerechtelijk onderzoek laat dat toe.

Ik zou er zelfs voor zorgen dat het een PR nachtmerrie wordt voor Telenet dan ;-).
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Astralon schreef:
SniFManS schreef:Ben benieuwd welke uitleg ze gaan geven als ze me opbellen voor verder af te spreken voor een aansluiting voor fibernet 50 :-)
Ik ben al 2 jaar TurboXL klant en overwoog een overstap naar FiberNet 50 omdat de meerkost eerder beperkt is maar ben er niet op ingegaan omdat ik voorlopig niet nog een jaar aan Telenet wil vastzitten. Ik wil eerst eens zien wat hun FUP of "vrij downloaden" precies inhoudt.

Ga ze eerst even alles eens laten uitleggen en eens vragen naar de huidige situatie , want ik ben er op in gegaan omdat er geen limiet was . Nu ist anders, en zoals je aan haald is het wel verstandindig om even de kat uit de boom te kijken .
Lord Utopia
Erelid
Erelid

En wie klaagt over Telenet (en andere telecom in België) mag verhuizen!
Ik vraag mij af wat @raf__ in Belgie blijft doen terwijl hij zo veel gelukkiger zou kunnen zijn door in Nederland te gaan wonen.
dixit @Dann_Rogge, vrij hooggeplaatst persoon binnen Telenet.
BBB
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Lord Utopia schreef:Maar wat is buitensporig downloaden en wat gebeurt er wanneer je effectief eens te veel downloadt?
Wanneer het verbruik minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, wat dynamisch bepaald wordt en afhangt van het beschikbare lokale netwerkvolume, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.

“Vrij downloaden” mag enkel voor privédoeleinden gebruikt worden en in volledige overeenstemming gebeuren met de algemene voorwaarden en de gedragscode van Telenet. Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Dus telenet heeft de limieten verlaagd ipv verhoogd, want iedereen dat meer dan het dubbele verbruikt mogen ze zogezegd op smallband zetten. Dan kunnen diegene die eerst niet teveel gebruikten, als grootverbruikers beschouwd worden en kunnen die weer op smallband gezet worden. (waardoor telkens het gemmiddelde zakt)

Zeker voor de abonnementen die een hogere limiet hadden, want ze hebben toch nog beweerd dat het overgrote deel van de gebruikers met 10 GB toekomt, stel dat het gemiddelde nu 25 GB is dan zijn mensen die meer dan 50 GB gebruiken gebruikers die buitensporig downloaden ...

Hebben ze schrik dat als ze een limiet van 500 GB gebruiken dat iedereen dan plots zoveel gaat downloaden. Geef dan liever een flexibele limiet die af en toe overschreden mag worden...
...
hansiman
Starter
Starter

Idd dus iedereen vanaf morgen ervoor gaan om zoveel mogelijk te verbuiken om dat gemiddelde omhoog te krikken!

We zouden er een facebook groep voor moeten maken !

Waar voor ons geld gvd!!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

hansiman schreef:Idd dus iedereen vanaf morgen ervoor gaan om zoveel mogelijk te verbuiken om dat gemiddelde omhoog te krikken!

Waar voor ons geld gvd!!
suggestie: start2download
voodoodoll
Plus Member
Plus Member

Kreeg net een mail van Telenet met de volgende interessante passages:

Je geniet vandaag van TurboNet XL, jouw internetabonnement met een volume van 100 GB. We hebben goed nieuws voor je.
Vanaf 15 juli kun je vrij downloaden!

Ook je Telemeter verandert.
In je Telemeter in Mijn Telenet krijg je voortaan een gekleurde wijzerplaat te zien, die aangeeft of je dagelijkse volumeverbruik in lijn ligt met het gemiddelde van alle TurboNet XL-abonnees. Je Telemeter geeft ook aan welke de minder drukke periodes op het netwerk zijn, waarin je meer kunt downloaden zonder dat dit als buitensporig wordt beschouwd.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

hansiman schreef:Idd dus iedereen vanaf morgen ervoor gaan om zoveel mogelijk te verbuiken om dat gemiddelde omhoog te krikken!

Waar voor ons geld gvd!!
Beteft vrij downloaden: Staat nergens vermeld dat het vanaf 1 juli is, vermoed wel dat het samen gaat met uw facturatie periode, (mss kan voodoodoll bevestigen of dit ook zijn facturatieperiode is) dus kan evengoed de 7de of de 15de zijn...
voodoodoll schreef:Kreeg net een mail van Telenet met de volgende interessante passages:

Je geniet vandaag van TurboNet XL, jouw internetabonnement met een volume van 100 GB. We hebben goed nieuws voor je.
Vanaf 15 juli kun je vrij downloaden!
Mijn abo (ComfortNet XL) gaat naar 50 GB wat voor mij meer dan voldoende is ... en mijn upload gaat van vanaf 1 juli een stapje naar omhoog 768 kbps -> 1 Mbps :-D
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

was het niet eerst gepland voor dit weekend ?
Ik krijg zo den indruk met het vrij downloaden dagge nog meer de meter in het oog ga moeten houden
jeanke36
Plus Member
Plus Member

ik heb ook telenet maar heb toch nog geen mail gekregen om te zeggen vanaf die dag kan je vrij downloaden.

het is normaal vanaf 1juli morgen dus maar als ze er zo snel zullen mee zijn is afwachten!
Patje
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef:was het niet eerst gepland voor dit weekend ?
Ik krijg zo den indruk met het vrij downloaden dagge nog meer de meter in het oog ga moeten houden
Als men normaal 100 GB hebt en nu met het vrij downloaden, de telemeter nog meer in de gaten zou moeten houden ? alee :roll: is raar zenne
ik keek zelfs bijna nooit naar mijn telemeter als ik 30 GB heb omdat ik weet dat ik er toch nooit over geraak :angel:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
jeanke36
Plus Member
Plus Member

hebde gij geluk met 30 gb kom ik nooit toe :banana:
Patje
Elite Poster
Elite Poster

jeanke36 schreef:hebde gij geluk met 30 gb kom ik nooit toe :banana:
Tjah de ene verbruikt meer dan de andere, heb onlangs zelfs mijn abo verlaagd van ExpressNet xl naar Comfortnet xl omdat ik geen behoefte heb aan een abo van 80 GB, dus kan ik zowel een goedkoper abo betalen (zijn centjes gespaard ook) :p
AfbeeldingAfbeelding
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ik bedoelde kijken wanneer ge best dowload en of ge nie boven het gemiddelde zit
jeanke36
Plus Member
Plus Member

als ge met twee zijt gade daar niet echt mee toekomen denk ik :-D

er zijn er die honderden giga verbruiken op een maand met dommel bijvoorbeeld

daar moet je toch al wat voor doen voor een verbruik te hebben van bijvoorbeeld 500giga :roll:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ik heb bij belgacom een verbruik tussen de 400 en 500 en ze zeggen er allezins niks van
jeanke36
Plus Member
Plus Member

hoe kunde nu aan een verbruik geraken van 500gb? :?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”