Andere VDSL2 modem dan Sagem 3464

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
hyperbart
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2006, 10:52

Kan je bij Dommel eigenlijk eender welke VDSL2 modem gebruiken? of zitten ze weer achter je vodden omdat zij alle gegevens willen pushen? ik zie hier enkele leuke toestelletjes voorbij komen van Zyxel op Google, daarmee... VoIP en dat soort dingen moet Dommel voor mij niet meer doen, dus ik doe dat wel met een aparte ATA adapter (evt met mijn oude SX762 van Dommel Homeconnect)

Ik ben het beu met mijn Homeconnect dat mijn VoIP niet goed werkt, volgende opstelling neemt het merendeel van mijn problemen weg en is eigenlijk relatief goedkoop:

BGC Discovery Line: 9,95 EUR
Dommel Speedconnect Plus: 50 EUR
VoIP met een provider naar keuze...

Als VoIP dan moeilijk doet als wij iemand bellen kunnen we aan die persoon vragen of hij of zij ons terugbelt, dat gesprek komt dan via de analoge lijn binnen, dus geen problemen... Als het echt dringend is en de persoon kan niet terugbellen kunnen we desnoods nog altijd met een prefix via de ATA met de analoge lijn bellen...
Internet krijgt een stevige upgrade dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Met een ClearOS-firewall ertussen kan ik dan nog een beetje aan QoS doen moest ik met mijn downloads nog altijd alles dichttrekken...
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

hyperbart schreef:Kan je bij Dommel eigenlijk eender welke VDSL2 modem gebruiken?
het BIPT verplicht voorlopig de Sagem, maar het zou ook met andere modems werken (op eigen risico)

bv de THOMSON TG787v Business VDSL2, bij mijn weten de énige die getest is geweest
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
hyperbart
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2006, 10:52

En kan je de Sagem vlot in Bridgemodus zetten? Eigenlijk wil ik terug mijn oude WRT54GL met alternatieve firmwares gebruiken ipv de modem/routeringsfuncties van die Bbox.

Kort gezegd: kan de Sagem (is dit dan de zogenaamde BBox2 ?) als gewone modem gebruikt worden?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

kan die WRT54GL wel 20mbit WAN/LAN traffiek aan als je die als router wilt gebruiken?
hyperbart
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2006, 10:52

Touché, daar had ik nog niet aan gedacht....
Silver_Rain
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:02
Locatie: Dilsen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Sagem is vlot in bridged te zetten, ik heb er een cisco rvs 4000 achter hangen die PPPoE verbinding maakt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

hyperbart schreef:Touché, daar had ik nog niet aan gedacht....
moet maar eens een gigabit ftp serverke op de wan en een ftp client op de lan poort zetten...
met al jouw "routing/natting/firewalling" aan...
imho is er inzake cpu/geheugen op die wrt54gl niet veel veranderd...
geen problemen met 400kbyte/s erdoor te jagen (adsl throttling experience)...
misschien al wat minder voor 800kbyte/s erdoor te jagen (telenet throttle experience)
maar als je dan afkomt binnenkort met eg 100mbit fibernet toestanden...
In Nederland & Zweden hoor ik toch al dat mensen hun wrt54 vervangen door een sneller exemplaar hierdoor
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Makkelijkste is eigenlijk een oudere pc die je nog hebt staan gebruiken.
Ik gebruik hiervoor m'n oude Athlon XP 2400+, 1GB DDR1@133Mhz met gentoo op.
Steek die gewoon tussen je modem & switch naar je netwerk toe (dus 2 netwerkkaarten in je server, gaat ook wel met 1 maar dan offer je performance op, er moet nl meer bw over dezelfde poort)

Maar het zal wel met een pak trager pc ook nog gaan, al dan niet met 100Mbit denk ik, al moeten we daar nog wel even op wachten in belgie :p.
Enige nadeel is dan wel dat je zelf voor alle veiligheid e.d. moet zorgen, maar komt wel met een pak meer voordelen imo.

imho is een eee-boxje met een SD-card van een paar GB op en een standaard debian/arch/(precompiled, want een SD kaartje met veel writes is niet zo leuk) gentoo/... install al voldoende eigenlijk, en verbruikt wss niet veel meer stroom dan zo'n router.

Mijn server daarentegen gebruikt daarentegen wel wat meer stroom :p.

Maarja, genoeg offtopic, ik ben eigenlijk ook benieuwd of er nu eigenlijk *deftige* tests zijn uitgevoerd met bv een bbox2 of andere vdsl2 modems.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

GuntherDW schreef:Makkelijkste is eigenlijk een oudere pc die je nog hebt staan gebruiken.
Ik gebruik hiervoor m'n oude Athlon XP 2400+, 1GB DDR1@133Mhz met gentoo op.
Steek die gewoon tussen je modem & switch naar je netwerk toe (dus 2 netwerkkaarten in je server, gaat ook wel met 1 maar dan offer je performance op, er moet nl meer bw over dezelfde poort)

Maar het zal wel met een pak trager pc ook nog gaan, al dan niet met 100Mbit denk ik, al moeten we daar nog wel even op wachten in belgie :p.
Enige nadeel is dan wel dat je zelf voor alle veiligheid e.d. moet zorgen, maar komt wel met een pak meer voordelen imo.

imho is een eee-boxje met een SD-card van een paar GB op en een standaard debian/arch/(precompiled, want een SD kaartje met veel writes is niet zo leuk) gentoo/... install al voldoende eigenlijk, en verbruikt wss niet veel meer stroom dan zo'n router.

Mijn server daarentegen gebruikt daarentegen wel wat meer stroom :p.

Maarja, genoeg offtopic, ik ben eigenlijk ook benieuwd of er nu eigenlijk *deftige* tests zijn uitgevoerd met bv een bbox2 of andere vdsl2 modems.
Ik doe het hier thuis met een intel atom d510 (mobo : intel desktop board d512mo) met 1GB ram en 80GB hdd.
Moederbord heeft een 1Gbit poortje dat naar de switch gaat. Telenet en Scarlet komen toe op een 5-in-1 netwerkkaart (http://www.netland.by/pdf/sh9205rc.pdf). En moet zeggen : werkt prima op die manier! Paar vlans enzo aangemaakt voor thuisserver, publieke wifi (uiteraard met maar 1mbit bandbreedte en gepushte website op hun browser als ze inloggen ;-)), private wifi, en gewone pc's. Elke gebruiker (internet deel ik over de appartementen) heeft een eigen /29 iprange (dus 6 bruikbare ip's). Wilt men meer ip's gebruiken, dan hoeft men maar een gewone switch te kopen en klaar :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”