Ik heb momenteel een cityconnect-abo bij dommel via een Fritz!box 7140 modem/router. Alles loopt perfect en ik overweeg om over te stappen op cityline, omdat het belgacom-abo dan de deur uit kan. Zeker omdat in augustus de prijs van een discovery line weer met 0,30€ de lucht in gaat.
Bij Dommel zeggen ze dat ik hun modem (de Fritz!Box avm 7113) moet gebruiken en dat ik mijn modem niet kan gebruiken. Volgens mij ligt dit enkel aan het feit dat ze hun SIP-gegevens niet willen vrijgeven. Op zich hoeft dat voor mij niet, want ik bel reeds via voipcheap-SIP-provider.
Mijn vraag is dus of het problemen gaat geven als ik mijn huidige (betere) modem blijf gebruiken en of het gebruik van hun SIP verplicht is.
Zou de overstap van cityconnect naar cityline problemen geven? Moet ik zaken anders instellen, of blijven de huidige settings gelden?
Bedankt!
Fritz!box 7140 met cityline?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Wat je ook kan doen.... gebruik de fritzen zij aan zij. Via cityline krijg je een vast nummer en via voipcheap kun je uitbellen. Overigens denk ik dat de 7140 gewoon bruikbaar gaat zijn op cityline. De 7113 en 7140 zijn eigenlijk dezelfde toestellen behalve dat de 7113 wat beperkter is met aansluitingen (en mogelijke instellingen).
Je kan het in elk geval wel proberen en lukt het niet kan je alsnog de 7113 ertussen zettten als modem en het router gedeelte laten gebeuren door de 7140.
Je kan het in elk geval wel proberen en lukt het niet kan je alsnog de 7113 ertussen zettten als modem en het router gedeelte laten gebeuren door de 7140.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Als je in zo'n opstelling je vast nummer (cityline VOIP op de 7113) koppelt aan de analoge ingang van de 7140, hou er dan rekening mee dat er een vetraging gaat optreden bij het meebellen van aankomende oproepen.PumbaaH schreef:Wat je ook kan doen.... gebruik de fritzen zij aan zij. Via cityline krijg je een vast nummer en via voipcheap kun je uitbellen.
De 2de FritzBox (7140) zal eerst proberen te CLIP te ontvangen & verwerken van de binnenkomende oproep, en pas daarna de analoge telefoons doen rinkelen. Dit kan tot 2 belsignalen duren.
De oproeper hoort het bv. 5 keer bellen, bij jou belt het 3 keer. Intussen heeft die al opgehangen

- Als je de 2de Box alleen gebruikt voor uitgaande VOIP zal je geen problemen hebben. Voor VOIP-in op de 2de Box kan je wel poort conflicten of issues hebben (tenzij de 2de Box een PPPoE verbinding opbouwt.)
Let wel: de optie PPPoE passtrough is (jammer) verwijderd uit de laatse nieuwe FritzBox Firmware (xx.04.80).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
mja..... heb 2 telefoons. Eentje op de siemens voor poivy (enkel uitgaande) en eentje op de fritzbox voor netline (inkomende en uitgaande), dus voor een betamax oplossing is het wel ideaal zo.
Ik was eigenlijk nog aan iets aan het denken.... Kan je de 7113 niet gewoon alles instellingen laten inladen van dommel en deze via een backup overzetten naar de 7140? Zoja, dan is je probleem van de baan want je kan in feite dan alles uitschakelen in de 7113 op het modemgedeelte na en kan je ook je voipcheap account instellen in de 7140
Ik was eigenlijk nog aan iets aan het denken.... Kan je de 7113 niet gewoon alles instellingen laten inladen van dommel en deze via een backup overzetten naar de 7140? Zoja, dan is je probleem van de baan want je kan in feite dan alles uitschakelen in de 7113 op het modemgedeelte na en kan je ook je voipcheap account instellen in de 7140
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen, in principe niet.PumbaaH schreef: Kan je de 7113 niet gewoon alles instellingen laten inladen van dommel en deze via een backup overzetten naar de 7140? Zoja, dan is je probleem van de baan want je kan in feite dan alles uitschakelen in de 7113 op het modemgedeelte na en kan je ook je voipcheap account instellen in de 7140
Via de officiele weg (namelijk via de web interface de settings van de 7113 downloaden en terug inlezen in de 7140) zal niet lukken: Het systeem test namelijk of de file uit dezelfde Box komt (zelfde type, en zelfs zelfde Firmware versie).
Zelfs indien het zou lukken, heb je de kans dat je in een boot lus terecht komt (de FritzBox start op, en reboot telkens na 10 seconden). Heel vervelend en moeilijk te herstellen (reden is dat de flashgeheugens mtd3 en mtd4 niet bij iedere Firmware dezelfde data bevat).
En .. als dit zou lukken heb je die 7113 helemaal niet meer nodig. Waarom zou je de 7113 nog als modem gebruiken? Het probleem van de 7113 is niet dat je aan de ADSL gegevens niet geraakt, maar dat de VOIP gegevens versleuteld zijn ...
PS. Ik heb wel een programma waarmee je alle encrypte gegevens (user-id's en paswoorden) uit een FritzBox kan lezen (onversleuteld):
- DSL account data
- VOIP accounts (10)
- Dynamic DNS account
- email account voor de Push servcie
- remote access data (https poort, user-id, pasw)
- WLAN
- FTP account
- TR069 account
PM indien interesse ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Tja.... weet je... je kan altijd eens proberen met die 7140 en als het niet zou werken kan je alsnog de inlog gegevens van je cityline ingeven in de 7140 en de telefonie van dommel niet gebruiken. Wil je alsnog de telefonie van dommel kan je beide kastjes gebruiken
. Eigenlijk is het een win-win situatie.

- GeertAki
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Contacteer:
Alvast bedankt voor de antwoorden. Als ik de telefonie van Dommel kan gebruiken, zal ik dit zeker doen, maar dit is niet echt noodzakelijk, want heel veel telefoneren we toch niet en via voipcheap hebben we ook gedurende 90 dagen gratis bellen naar vaste lijnen e.d. vooraleer ons 10 euro beltegoed begint te lopen.
Momenteel bellen we voor ca. 2,5€ in de maand naar gsm's en dergelijke via voipcheap, dus daar hoeven we het niet voor te doen of laten.
Het gaat me er vooral om dat ik van Belgacom af wil en ik vind het nogal onnozel om 2 modems te hebben staan terwijl het met eentje in principe ook moet gaan.
Dus ik wil gewoon zeker zijn dat ik via mijn huidige fritz!box op internet kan via dommel en dat ze me dan niet gaan afsluiten omdat ze door hebben dat ik de telefonie niet gebruik of zo.
Momenteel bellen we voor ca. 2,5€ in de maand naar gsm's en dergelijke via voipcheap, dus daar hoeven we het niet voor te doen of laten.
Het gaat me er vooral om dat ik van Belgacom af wil en ik vind het nogal onnozel om 2 modems te hebben staan terwijl het met eentje in principe ook moet gaan.
Dus ik wil gewoon zeker zijn dat ik via mijn huidige fritz!box op internet kan via dommel en dat ze me dan niet gaan afsluiten omdat ze door hebben dat ik de telefonie niet gebruik of zo.