Belgacom kijkt naar elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

De telecom- en televisiegroep Belgacom onderzoekt leverancier van elektriciteit te worden om zijn inkomsten te diversifiëren en overweegt hiervoor een alliantie te vormen met Lampiris, meldt Le Soir.

(tijd) - Belgacom is in gesprek met het Luikse Lampiris om elektriciteit door te verkopen en zou, nadien, een intrede in het kapitaal van de gas-en elektriciteitsleverancier overwegen. Lampiris is een erg kleine speler in Vlaanderen, maar wel de snelste groeier in de sector. Lampiris heeft geen productiefaciliteiten. Het moet zijn elektriciteit (en gas) afnemen bij grotere spelers.
Belgacom zou daarmee in de voetsporen treden van Euphony Benelux, die grote hoeveelheden elektriciteit en gas inkoopt bij Luminus en ze vervolgens met een marge doorverkoopt. Euphony doet overigens hetzelfde met de producten van Mobistar.

Belgacom-woordvoerder Jan Margot ontkent niet dat met Lampiris wordt gepraat. 'Maar dat gebeurt met zo veel bedrijven, in het kader van de innovatieopportuniteiten van ons aanbod van diensten en producten. Belgacom doet ook in alarmbeveiliging, om maar één voorbeeld te noemen.'

ONAFHANKELIJK
Volgens Le Soir schoof de strategische cel van Belgacom twee jaar geleden al de diversificatie naar de geliberaliseerde energiemarkt naar voren. De groep zou zijn enorme verkoopkracht kunnen uitspelen, iets wat de meeste doorverkopers van elektriciteit en gas missen.

Nog volgens de Franstalige krant werden contacten gelegd met onder meer Nuon en Lampiris. Vooral die laatste interesseert Belgacom, aangezien het een onafhankelijk Belgisch bedrijf is. In tegenstelling tot het Nederlandse Nuon.

De discrete gesprekken met Lampiris zouden in de zomer van 2008 zijn gestart. Daarbij werd snel gedacht aan een instap in het kapitaal van de energieleverancier. 'Als we er voor gaan, nemen we een belang dat ons op termijn, en indien gewenst, de mogelijkheid geeft om alles (Lampiris, red.) te controleren', gaf Ray Stewart, de financieel directeur van Belgacom, eind 2008 aan.

CRISIS
Het dossier verhuist vervolgens naar het bureau van gedelegeerd bestuurder Didier Bellens. De topman acht het een interessante piste, maar de beslissing wordt uitgesteld. Bellens en het management hebben op dat moment immers andere katten te geselen: de financiële crisis en het samenvoegen van de vaste en mobiele activiteiten.

Het idee is echter verre van begraven. De contacten met Lampiris werden in november hernomen, aldus Le Soir. Dit keer met een andere invalshoek. Belgacom wil eerst kijken of de doorverkoop van de elektriciteit aanslaat, alvorens een participatie te overwegen in het Luikse bedrijf.

Sebastien Rousseau

09:12 - 01/03/2010 Copyright © De Tijd
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hopelijk gaan ze u niet op "smalstroom" zetten als je teveel elektriciteit verbruikt. Of zou het ook met FUP zijn? :P
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Aangezien ge per KWh betaald zou het een averechts effect hebben om u op "smallstroom" te zetten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Lampiris... daar ben ik ook klant bij. Straks koopt belgacom mij nog op, zie... Bedankt voor de info ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

straks krijgen we packs met gratis elektriciteit :-)

en wat is de volgende stap?

water en gas?

:-):-)
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Professionele klanten krijgen natuurlijk 380 Volt 8)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

En waarom niet? Als ze groene elektriciteit aan een goede prijs verkopen is het misschien het overwegen waard...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

maglor die iets positief zegt over Belgacom.

waar gaan we naartoe hier op UB? :-) :-) :-)

(sorry voor de offtopic opmerking).
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Da's enkel om terug op een goed blaadje bij jou te komen, schat. :wink:
Neen, serieus. Het verbaast me dat je vindt dat ik een negatieve houding tov Belgacom heb. Na de recente wijzigingen sta ik zelfs vrij positief tov BGC. Al moeten we nog afwachten of die Discovery Channels nu echt effectief naar een boeket gaan verhuizen. :wink:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

in principe gaan die kanalen weg uit het basispakket.

Exqi Plus komt er bij vanaf 8 maart ek, op kanaal 17 voor vlaanderen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”