Zoals het onderwerp zegt: op verschillende tijdstippen raakt het bestand "ecache.sys" beschadigd. Ik heb al een pak research gedaan, maar heb tot op heden nog niks gevonden. Het lijkt dus een tamelijk onbekend probleem te zijn.
Het zit in feite zo:
Een kennis heeft Windows 7 Ultimate x64 NL verkregen. (Hoe weet ik niet, aangezien de Ultimate niet verkocht wordt in België dacht ik, maar dat terzijde). Hij vroeg me om hem te helpen bij de installatie. Via Windows Easy Transfer heb ik alle formaliteiten afgehandeld voor bestandstransfer. Vervolgens ben ik begonnen met de installatie en activatie, die goed verliepen. updates gedaan, de windows live essentials, en de normale tools die iedereen wel op zijn pc staan heeft geïnstalleerd. voor alle zekerheid een herstelpunt gemaakt.
Nu, gisteravond sluit hij de pc af. Deze morgen zet hij hem op, en patat.. Windows kan niet worden gestart omdat een essentieel bestand ontbreekt. "\System32\Drivers\ecache.sys". Dat is blijkbaar een bestand gebruikt voor Windows ReadyBoost.
De pc automatisch herstellen lukt niet. Dat komt blijkbaar (volgens research) omdat dat bestand niet eens op de DVD bestaat.. hoe kan dat nu? Hoe kan een bestand niet op de DVD staan en wél worden geïnstalleerd? Ik heb dat even gecontroleerd, op mijn Windows 7 installatie.. en ook daar staat het bestand nergens in de System32-map.. (en ja, ik had systeembestanden verbergen uitgevinkt.) Ik heb op de DVD gezocht, en ook daar staat het bestand niet op (niet als ecache.sys noch ecache.sy_). Ook op zijn eigen installatie staat het bestand niet op.
Nu is mijn vraag.. Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Zou het Windows zelf zijn die het bestand corrumpeert? Of ligt het aan de PC, of aan de DVD? Is het te vermijden door bijvoorbeeld ReadyBoost uit te schakelen?
heeft 1 van jullie al een aanvaring gehad met deze situatie? Zo ja, heb je dat probleem kunnen oplossen? Of kan ik het bestand ergens verkrijgen? Het gaat hier wel om een 64-bits versie.
Dank bij voorbaat, voor nuttige informatie.
Windows 7: ecache.sys corrupt.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De versie die je via de avondschool kan aankopen is een Windows 7 Ultimate... dus veronderstel dat je die elders ook wel kan aankopen.Fireblade schreef:Een kennis heeft Windows 7 Ultimate x64 NL verkregen. (Hoe weet ik niet, aangezien de Ultimate niet verkocht wordt in België dacht ik, maar dat terzijde).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Excuses voor de lange afwezigheid. Het probleem is nog niet opgelost. Er heeft nooit een USB-key ingezeten. Misschien zou ik 's kunnen proberen ReadyBoost volledig uit te schakelen.. maar dan echt volledig..
To download or not to download, that's the question.