vdsl2 valt regelmatig uit

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
feedy
Starter
Starter

Ik heb een bbox 2 vdsl modem en ben hier mee geconnecteerd op vdsl2 (mss relevant: Hierop zijn ook 2 tv decoders aangesloten en de tv valt dan ook uit natuurlijk). De rop is een goeie 300-400 meter van mijn huis. Toen vdsl2 geïnstalleerd, zei de technieker me dat we een heel goeie lijn hadden en de snelheid met gemak haalden; toch valt mijn internet regelmatig voor een paar seconden uit (het blauwe lampje valt ook uit van de modem en begint dan te pinken als hij terug aan het connecteren is)
Het valt ook op dat dit smorgens frequenter voorkomt als andere tijdstippen. Het rare is dat ik echter altijd het zelfde ip behoud bij die disconnects, als ik echt "gedesynchroniseerd" zou geraken, zou ik volgens mij telkens een ander ip moeten krijgen. Kan ik via telnet in de modem iets meer "debuggen" om het probleem te vinden? Of iemand eventueel een ander vermoeden wat het kan zijn? Kan ik mijn lijn eventueel testen zoals met de vroegere modems ging?

statistics vanuit de modem van uit het "statistics" menu:

Code: Selecteer alles

VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21 
VDSL line status SHOWTIME 
Downstream Training Margin : 15.8 dB 
Downstream line rate : 20064 kbps 
Upstream line rate : 1920 kbps 
TX total power : -25.8 dbm 
Downstream delay : 7.2 ms 
Upstream delay : 3.4 ms 
en vanuit het "status" menu (wat mij hier opvalt is dat de line rate hier verschilt van die in het statistics menu):

INTERNET
IPoE Address 10.180.*.*
IPoE Netmask 255.255.0.0
PPPoE Address 81.240.*.*
PPPoE Netmask 255.0.0.0
VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 25008 kbps
Upstream line rate 3104 kbps        
Downstream Training Margin 30.2 dB 
en nog iets vanuit de log (dit gebeurt telkens bij (of veroorzaakt dit?) de uitval:

Dec 16 20:45:05 2009 Firewall Setup Firewall internal  Firewall configuration succeeded 
Dec 16 20:45:05 2009 Firewall Setup Firewall internal  No IP for NAT - connections may fail [repeated 2 times, last time on Dec 16 20:45:05 2009] 
Dec 16 20:45:05 2009 Firewall Setup Firewall internal  Starting firewall configuration 
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Raar... Met de gegevens die je meegeeft is er in ieder geval niets mis, misschien best even bellen naar Belgacom (080091031) zodat die een technieker kunnen sturen. Die kan dan vervolgens het probleem vaststellen en er gepast naar handelen.

Mvg,

Simon
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hoe is de situatie bij U thuis?
Staat de modem op de intro? Is er veel binnenbekabeling?

Kan verschillende oorzaken hebben hoor, dat uw modem frequent uitvalt. Kan gaan van een slechte VDSL2-poort tot een defecte modem of een slecht aangesloten stopcontact.
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb dit ook! Het is enorm vaak tegenwoordig (vooral na 9u savonds). Bijvoorbeeld skype of MSN opstarten geeft een gegarandeerde "disconnect", tussen aanhalingstekens want het is niet echt afgesloten. Skype werkt bijvoorbeeld nog, alle websites timen uit, dit duurt meestal een minuut of 3. Vervolgens kan je geleidelijk aan op meer en meer websites. Er is niet veranderd aan de aansluiting ofzo.
Het lijkt wel alsof het zo is sinds we een nieuwe BTV decoder hebben. Maar dat kan puur toeval zijn. BTV valt trouwens niet uit als dit gebeurt. Het uitschakelen van de BTV decoder lijkt dit gedrag ook te triggeren. Maar het is te onvoorspelbaar om te kunnen zeggen wat de juiste oorzaak is.

Het lijkt mij dat HTTP verkeer tijdelijk niet meer mogelijk is, de rest wel.

Tijdens zo'n disconnect is de http://192.168.1.1/ zeeeeeer traag. Bijna onbruikbaar traag. Dit lijkt me te wijzen op een modem-probleem ?

(Wij hebben een Plus abo. op VDSL2 met 1 BTV decoder)
jack the ripper
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dat firewallgedoe heb ik hier ook constant zie ik:
http://users.skynet.be/fa050746/brol/firewall.JPG

Daarnaast heb ik dit bij LAN-servers, is dit normaal?
http://users.skynet.be/fa050746/brol/lan.JPG

Alles werkt wel naar behoren enzo, dus eigenlijk zijn er geen problemen maar het lijkt me ergens niet 100% correct dat die modem constant zo'n dingen voorheeft (qua firewall dan).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jack the ripper schreef:Daarnaast heb ik dit bij LAN-servers, is dit normaal?
Huh... externe poorten forwarden naar een onbekende interne poort ?

Lijken mij bogus regels... als je dit niet bewust zelf gedaan hebt zou ik ze zeker deleten.
jack the ripper
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

r2504 schreef:

Lijken mij bogus regels... als je dit niet bewust zelf gedaan hebt zou ik ze zeker deleten.
Stond er al van in het begin.
De 1ste keer dat ik het zag heb ik ze laten forwarden naar dezelfde interne poorten en de dag erop was't weer zo.
Dat intern ip is wel van mijn pc, maar ik heb geen flauw idee waarom dit zo staat.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

r2504 schreef:

Ja weet iemand wat dat is want had dat ook, enkel andere rules.
Past BGC dit remote aan?
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Synchwaardes duiden op probleem in uw upload.
Raakt niet aan 2mbit.

Kan duiden op een bv slecht contact ergens tussen modem & rop-poort
Of een probleem op de binnenbekabeling, is je modem aangesloten op de intro zonder enige aftakkingen?
(Alle aftakkingen op de telefoonlijn moeten achter de filter zitten voor vdsl2)

Best belgacom bellen en een technieker vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”