FritzBox achter BBox2

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sorry dat ik een nieuwe topic start, er is al zoveel geschreven over de BBox2 en VOIP, maar ik wilde toch mijn ervaringen delen ...
Vandaag (eindelijk) aangesloten op VDSL2, en dus de BBox2 geaktiveerd (tot nu toe had ik ADSL2+ en had ik de Bbox2 niet nodig). Om de FritzBox aan te sluiten op de BBox2 zijn er 2 mogelijkheden. Ik heb ze beide geprobeerd, en de VOIP werkt 100% (in- en uit-gaande gesprekken).

1. FritzBox instellen als "IP Client"
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort
- In de Bbox2 eerst de VOIP poorten veranderen van 5060 naar een ander poortnr (vb 5070). Dit is belangrijk om je VOIP achter de Bbox2 te laten werken (en nodig zelfs indien VOIP in de Bbox2 niet ge-aktiveerd is)
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "IP Client"
- Je kan hier kiezen voor "IP automatisch via DHCP verkrijgen" ofwel een "vast IP" geven.
- Het eenvoudigste is een dynamisch IP. Als je kiest voor een vast IP, moet je natuurlijk een IP kiezen in de range van de Bbox2, vb 192.168.1.200 (de DHCP van de Bbox2 is deafult ingesteld op 192.168.1.2 tot 199)
- Pas op: van zodra je bevestigt, kan je de FritzBox alléén nog bereiken via zijn nieuwe IP :!: ¨
In het geval je de FritzBox "kwijt" bent, is hij wel nog altijd te bereiken op het reserve IP: 192.168.178.254

2. FritzBox instellen als "PPPoE Client"
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "PPPoE" en je ADSL login gegevens invullen.
- Eventueel kiezen voor een automatische disconnect iedere 24 uur (vb 's nachts).
Van zodra je bevestigt, zal de FritzBox nu, via de BBox2, een eigen PPPoE verbinding opbouwen. De FritzBox blijft bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1) en je eigen lokaal netwerk moet je dan natuurlijk achter de FritzBox aansluiten.

3. FritzBox instellen als "Router"
Voor de volledigheid geef ik hier nog een 3de mogelijkheid, die ik absoluut niet zou aanraden. Een router achter een router heeft natuurlijk geen zin, en vraagt om problemen ...
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "IP"
- Je kan hier ook kiezen voor "IP automatisch via DHCP verkrijgen" ofwel een "vast IP" geven. Dit wordt natuurlijk het "WAN" adres van de FritzBox. De FritzBox zelf blijft via de LAN kant bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1)
PS. Deze aansluit mogelijkheid is wel geschikt om de FritzBox aan te sluiten op een kabelmodem (Telenet)

Conclusie.
- Optie 1 en optie 2 uitvoerig getest, en ze werken beide voor VOIP, zowel inkomende als uitgaande gesprekken.
- In optie 1 behoudt de Bbox2 de functie als router, en de LAN poorten van de FritzBox functioneren gewoon als een soort switch (alle LAN poorten, zowel deze op de Bbox2 en de FritzBox zijn dan gelijkwaardig)
- In optie 2 gebruik je eigenlijk de Bbox2 alléén als VDSL Modem, alle router functies worden door de FritzBox overgenomen.
- Nadeel is wel dat je de Wireless van de Bbox2 niet kan gebruiken (want deze zit niet op je lokaal netwerk). Maar gezien de FritzBox ook wireless aan boord heeft (WPA2) heb je de WLAN van de Bbox2 niet nodig.
PS. De Bbox2 wordt standaard geleverd met een onbeveiligde aktive WLAN. Dus best WLAN uitschakelen.
- Het grote voordeel van optie 2 is dat je alle functies van de FritzBox voor de volle 100% kan gebruiken: dynamic dns client, remote management, VPN server, melden van binnenkomende oproepen op de aangesloten PC's, etc ....
- Ik heb de moeite niet gedaan om de Bbox2 in "bridge" te zetten ... zoals hier in dit Forum soms aangeraden wordt. Ik heb ook geen idee wat dit inhoudt: het enige wat je kan doen is de PPPoE verbinding uitschakelen (dit heeft eigenlijk niets met "bridge" te maken) ... En gezien je met Internet Go toch 4 gelijktijdige PPPoE sessies kan opbouwen, maakt dit dus niks uit.

En natuurlijk is bovenstaande ook geldig voor andere VOIP routers (voor zover ze een eigen PPPoE verbinding kunnen opbouwen).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bedankt voor de heldere uitleg, wie weet komt die ooit van pas. :thumbs:

Ik ben tevreden met mijn ADSL2+ van dxAdsl, maar ik weet nu tenminste dat mijn FritzBox me niet moet weerhouden om ooit over te stappen naar VDSL.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

optie 1 kan natuurlijk ook achter gelijk welke router, met bvb. pfsense (en qos aanzetten voor die poort).

opm. :De fritzbox moet gewoon ergens aangesloten worden in het netwerk, mag in de kelder/ op zolder staan, maakt niet uit (zowel voor optie 1,2 als 3).


Opstelling hier:
gelijkvloers BBOX2(modem-pppoe&voip vlan uit)---fritzbox 7170(ipclient)----1e verdieping: switch1----2e verdieping: switch2---2e verdiep: switch3---PFSENSE router(alix)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Omdat het toch wel handig is bij dit topic, stel ik mijn vraag hier.

Mijn netwerkconfiguratie ziet er zo uit (heb enkel een bedraad netwerk).

ADSL (dxADSL)
-----> SNA6600/18 Philips Belgacom Modem/Router
-----> D-LINK 524UP (routerfunctionaliteit uitgeschakeld, werkt enkel als switch)
-----> Fritz!Box 7050 (ingesteld voor VOIP, op manier 1)

In de bijlage zie je dit schematisch.
blauw lijn = verdiep
zwarte kabel = CAT5e
rode kabel = telefoondraad
zwarte stip = computer
rode stip = telefoon

Het netwerkje ligt er ongeveer 6 maanden en het werkt perfect, maar het enige probleem is de Qos bij VOIP.
Ik ben bijna nooit VOIP (hebben nog een vaste lijn), dus veel last heb ik er niet van.

Kan ik een Qos instellen in de Philips Modem/Router, of ondersteunt die dat niet? Of gaat dat ook nog anders? (Kan geen kabels extra trekken)
Bijlagen
schema_netwerk.png
(49.09 KiB) 107 keer gedownload
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:... En gezien je met Internet Go toch 4 gelijktijdige PPPoE sessies kan opbouwen, maakt dit dus niks uit ...
Voor ADSL, ADSL2+ en VDSL1 is dit normaal maar 1 gelijktijdige PPPOE sessie voor een Go abbonement. Voor VDSL2 is dit momenteel nog steeds meerdere gelijktijdige PPPoE sessies. Maar heel binnenkort word dat op alle DSL platformen gelijk getrokken naar 2 gelijktijdige PPPoE sessies voor een Go abbonement.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

quistnix schreef:Voor ADSL, ADSL2+ en VDSL1 is dit normaal maar 1 gelijktijdige PPPOE sessie voor een Go abbonement. Voor VDSL2 is dit momenteel nog steeds meerdere gelijktijdige PPPoE sessies. Maar heel binnenkort word dat op alle DSL platformen gelijk getrokken naar 2 gelijktijdige PPPoE sessies voor een Go abbonement.

Tot voor kort had ik ADSL2+, en ik kon meerdere PPPoE sessies opbouwen. Dit werd trouwens in dit Forum bevestigd door "Eva van Belgacom" (viewtopic.php?f=43&t=23666#p294493). De informatie hierboven is dus onjuist.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Voor plus zijn het nog altijd 4 simultane sessies wellicht?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomG schreef:Voor plus zijn het nog altijd 4 simultane sessies wellicht?

Voor zover ik weet is dat ook nog altijd het geval voor Go.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Zou er een verschil zijn in download/uploadsnelheid met of zonder fritzbox ertussen ? M.a.w. vertraagt de fritzbox de vdsl lijn niet ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fredo66 schreef:Zou er een verschil zijn in download/uploadsnelheid met of zonder Fritzbox ertussen ? M.a.w. vertraagt de fritzbox de vdsl lijn niet ?

Neen.
- Als je de Fritzbox als router aansluit achter de Bbox2 (of achter een Telenet modem), dan moet je manueel in de FritzBox je upload/download snelheid instellen. Als je her een te lage snelheid ingeeft, dan vertraagt de FritzBox.
- Als je de FritzBox als PPPoE Client aansluit achter de Bbox2 krijg ik de volledige upload snelheid (1.00 Mbps), terwijl ik die snelheid nooit haal als de PC rechtstreeks op de Bbox2 aangesloten is. Dit laatste is mijn persoonlijke ervaring, heb de oorzaak nog niet gevonden.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Andere oplossing, de Fritz! verkopen en een Fritz!box 7390 gebruiken:

http://www.avm.de/en/press/announcement ... 01_21.php3
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BasMSI schreef:Andere oplossing, de Fritz! verkopen en een Fritz!box 7390 gebruiken

Een pareltje, die 7390 .... maar niet goedkoop (zal wel meer dan 300 EUR zijn als je hem in België wil kopen, en op e-bay zal deze wel nog niet te krijgen zijn :cry: )
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Ben ik met je eens, maar de huidige 7270 brengt ook nog wel het een en ander op, want het is domweg het beste spul dat er is.
Het kost een paar centen, nou en, een onderhoud aan een auto kost veel meer :lol:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

Let op. De huidige Fritz!Box 7390 is alleen voor het duitse markt bestemd. Het is an Annex-B (ie ISDN) modem. Waarschijnlijk komt een PSTN (Annex A) versie in a paar maanden uit.Discussie is hier

De 7390 gebruikt een Ikanos Fusiv vX180 chipset, zoals de BBOX2, en zal dus minder kompatibiliteitsproblemen hebben dan andere VDSL modems.

En ja, de Fritz doet alles dat de BBOX2 niet doet: IPv6, DynDNS, DECT, enz. 244€ (op amazon.de) schijnt niet overdreven voor zo'n parel the zijn. De BBOX2 wordt meestal gratis door Belgacom gegeven. Maar het is alleen zijn prijs waard.
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

patrix schreef:Let op. De huidige Fritz!Box 7390 is alleen voor het duitse markt bestemd. Het is an Annex-B (ie ISDN) modem. Waarschijnlijk komt een PSTN (Annex A) versie in a paar maanden uit.

Annex A (PSTN) of Annex B (ISDN) is alleen van belang voor ADSL.
Bij VDSL komt dit onderscheid niet meer voor. De topic over de 7390 ging specifiek over het feit dat deze FritzBox VDSL aankon (om zo de Bbox2 te kunnen vervangen) ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

Annex A (PSTN) of Annex B (ISDN) is alleen van belang voor ADSL.
Het is wel van belang wanneer men de ingebouwde telefooncentrale wenst te gebruiken.
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

patrix schreef:Het is wel van belang wanneer men de ingebouwde telefooncentrale wenst te gebruiken.
Absoluut niet.
De ingebouwde telefooncentrale kan gebruikt worden:
- op een analoge lijn.
- of op een ISDN lijn.
- of op beide (niet-gedocumenteerde feature).
- of zonder vaste lijn (alleen VOIP).
Dit heeft niets te maken met Annex A of Annex B (Annex A/B is een onderscheid in het ADSL signaal, niet in het telefoonsignaal)

Of om het nog duidelijker te stellen:
- een Annex A FritzBox kan op een ISDN lijn aangesloten worden (ik spreek nu alleen over het telefonie gedeelte)
- een Annex B FritzBox kan op een analoge telefoonlijn aangesloten worden ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Zoals ik enkele maanden geleden zei, zou deze topic wel eens van pas kunnen komen, en het is dus al zover...

Ik heb een vraagje over optie 2, die ga ik nemen. Moet ik hiervoor ook iets aanpassen in de BGC-modem?

Normaal gezien wordt de modem overmorgen reeds geleverd en wordt de VDSL2-lijn een week later geactiveerd?

Kan ik in de tussentijd (dus nog via dxAdsl) de BGC-modem al in gebruik nemen zoals in optie 2, zodat ik bij de activatie enkel nog de account-gegevens moet wijzigen in de fritzbox?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johcla schreef:Kan ik in de tussentijd (dus nog via dxAdsl) de BGC-modem al in gebruik nemen zoals in optie 2, zodat ik bij de activatie enkel nog de account-gegevens moet wijzigen in de fritzbox?
Je kan intussen wel de BGC-modem in gebruik nemen, gezien deze ook ADSL2+ ondersteunt
Of je via dxAdsl een 2de PPPoE sessie kan opbouwen, weet ik niet. Je kan eens proberen.
Indien dxAdsl geen 2 PPPoE seesie toelaat, kan je PPPoE in de Bbox2 uitschakelen.
Van zodra je de BGC gegevens hebt ontvangen, kan je ook met die login eens proberen. Het kan gebeuren dat je account reeds actief is (nog voor de physieke installatie van de VDSL2 lijn).
Indien het (nog) niet werkt via PPPoE, kan je (voorlopig) optie 1 instellen ...
Ik zou zeggen: proberen ??
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben ook aan het overwegen om een Belgacom Generation Internet abonnement aan te schaffen. We hebben nu een vaste lijn bij Telenet, maar omdat we toch niet echt veel bellen, lijkt het me voordeliger om het nummer over te dragen naar Weepee en enkel nog via internet te bellen. Dan moet ik me voor het gemak nog wel een fritz!box ofzo aanschaffen en het boeltje configureren zoals hierboven beschreven. Ik zou weepee enkel gebruiken voor de inkomen de gesprekken, aangezien de buitengaande aan de dure kant zijn bij hen. De buitengaande gesprekken zou ik dan via bijvoorbeeld poivy ofzo willen laten gaan. Kan dat met de oplossing uit dit topic? En welke fritz!box moet ik me dan best aanschaffen? Er zijn namelijk nogal wat verschillende types, en ik zie door het bos de bomen niet meer (of is het "door de bomen het bos niet meer"?)...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BMaster schreef:Ik zou weepee enkel gebruiken voor de inkomen de gesprekken, aangezien de buitengaande aan de dure kant zijn bij hen. De buitengaande gesprekken zou ik dan via bijvoorbeeld poivy ofzo willen laten gaan. Kan dat met de oplossing uit dit topic? En welke fritz!box moet ik me dan best aanschaffen?
- Het eenvoudigst en goedkoopst model, waarmee de oplossing uit deze topic werkt is de FritzBox 7050. Die heeft 2 ethernetpoorten, één ervan (LAN "A") wordt de WAN poort die met de BBox2 verbonden is, op de tweede (LAN "B") heb je je netwerk. Je hebt dus een hubje nodig als je meerdere toestellen (bedraad) wil aansluiten. De 7050 heeft 3 analoge telefoonuitgangen, en 1 ISDN poort (So). Prijs op ebay.de rond de 20 EUR of minder (op dit ogenblik staat er eentje aan 1.50 EUR en nog 14 minuten te gaan)
- Een nieuwer model is de FritzBox 7170. Deze heeft 4 ethernetpoorten: één ervan (LAN "1") wordt de WAN poort die met de BBox2 verbonden is, op de andere (LAN 2, 3, 4) heb je je netwerk. De 7170 heeft ingebouwde antwoordapparaten, ingebouwde fax, en je kan ook IP telefoons aansluiten (bovenop de 3 analoge toestellen en de S0 bus). Prijs op ebay.de max 50 EUR.
- Een nog nieuwer model, wat je ook al 2de hands kan krijgen is de FritzBox 7270. Ongeveer identiek aan de 7170, maar hier kan je ook nog (max 6) DECT telefoons aansluiten. Prijs op e-bay.de is wel nog redelijk hoog (rond de 140 EUR).

PS
Op een duits Forum heb ik vandaag gelezen dat er problemen zijn met de PPPoE verbinding bij een FritzBox 7050 achter de bbox2 met de nieuwst Firmware 60I118-60I918 (de oude Bbox2 heeft 60001GR). zie http://www.ip-phone-forum.de/showthread ... ost1501434

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

momenteel heb ik dus nog steeds Dommel Netconnect in combinatie met Discoverylijn, ik heb al een Fritzbox en bel nu via Voipbuster. de inkomende gesprekken lopen nog via de belgacomlijn. ook ik ben van plan in de toekomst Weepee te gaan gebruiken voor de inkomende gesprekken, de buitengaande gesprekken zou ik blijven doen via Voipbuster

dit topic is alleszins zeer interessant, en heeft me geleerd dat je zowel een B Box 2 als een ATA nodig hebt om dit mogelijk te maken, en hoe je ze moet koppelen, optie 2 lijkt me aangewezen (FritzBox instellen als "PPPoE Client")...

maar toch zit ik nog met enkele specifieke vraagjes, want veel ervaring heb ik niet met VoIP...

ten eerste, moeten de telefoons dan aangesloten worden op de B box 2 of op de Fritzbox?

en de instellingen van Weepee en Voipbuster respectievelijk, moeten die dan ingegeven worden in de B Box ? of gaat dat via de Fritz?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

xenne schreef: maar toch zit ik nog met enkele specifieke vraagjes, want veel ervaring heb ik niet met VoIP...
ten eerste, moeten de telefoons dan aangesloten worden op de B box 2 of op de Fritzbox?
en de instellingen van Weepee en Voipbuster respectievelijk, moeten die dan ingegeven worden in de B Box ? of gaat dat via de Fritz?
Alles gebeurt op de FritzBox, gezien deze opstelling ervan uitgaat dat:
* de Bbox2 alléén als modem gebruikt wordt.
* de FritzBox als router gebruikt wordt voor je thuisnetwerk.

Dus:
- alle telefoons worden aangesloten op de FritzBox.
- alle VOIP instellingen (voip-in en voip-out providers) gebeuren in je FritzBox.
- je volledig thuisnetwerk (alle Pc's) worden op je FritzBox aangesloten (bedraad of via Wireless).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
BBox2 kan geen Bridge voor zover ik weet, de Sagem 3464 (zelfde modem andere firmware en uitzicht) kan het wel.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Deze stond geconfigureerd volgens methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox bouwt eigen PPoE sessie op en wordt als router gebruikt). Weepee in / Betamax uit.

Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up. Veranderen van kanaal bracht geen verbetering. Ik heb dan maar de Bbox2 terug geconfigureerd om via deze een internetverbinding te maken en als draadloze router te gebruiken. Aan de Fritzbox zelf heb ik niets veranderd (buiten het uitschakelen van de wireless). Deze bouwt dus nog steeds zijn eigen PPoE sessie op en Voip werkt vooralsnog zonder problemen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

philippe.deleye schreef:Dus:
- alle telefoons worden aangesloten op de FritzBox.
- alle VOIP instellingen (voip-in en voip-out providers) gebeuren in je FritzBox.
- je volledig thuisnetwerk (alle Pc's) worden op je FritzBox aangesloten (bedraad of via Wireless).
bedankt Philippe. nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees? of zie ik hier iets over het hoofd
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Maglor schreef:Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Deze stond geconfigureerd volgens methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox bouwt eigen PPoE sessie op en wordt als router gebruikt). Weepee in / Betamax uit.

Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up.
iemand die dit kan verklaren? zou ik dit ook voorhebben met de Fritzbox 7140?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

xenne schreef:
philippe.deleye schreef:Dus:
- alle telefoons worden aangesloten op de FritzBox.
- alle VOIP instellingen (voip-in en voip-out providers) gebeuren in je FritzBox.
- je volledig thuisnetwerk (alle Pc's) worden op je FritzBox aangesloten (bedraad of via Wireless).
bedankt Philippe. nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees? of zie ik hier iets over het hoofd
Inderdaad. Zo eenvoudig is het.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BasMSI schreef:Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
BBox2 kan geen Bridge voor zover ik weet, de Sagem 3464 (zelfde modem andere firmware en uitzicht) kan het wel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in bridge zetten" en de FritzBox "alles laten doen".
Een FritzBox, aangesloten op de BBox2 volgens b.g. methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox als router met eigen PPoE sessie), die "doet" toch alles ?? Wat is het verschil met een Sagem "in bridge" ??
xenne schreef:
Maglor schreef:Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up.
iemand die dit kan verklaren? zou ik dit ook voorhebben met de Fritzbox 7140?
Ik krijg de vereiste snelheden in alle drie de volgende opstellingen: (1) FritzBox met PPPoE via LAN kabel, (2) FritzBox met PPPoE wireless, (3) BBox2 wireless: telkens 18.9 mbps download, 1.40 mbps upload.
(FritzBox 7170, WPA2).
xenne schreef: nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees?
- eerst en vooral bij vaste telefonie gewoon de nummers verwijderen (analoog en ISDN leeglaten)
- bij sommige boxen (vb 7170) kan je aanduiden dat er géén vaste lijn is. In dit geval worden de dialing rules die naar een vaste lijn verwijzen (vb 112) ook verwijderd.

PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
1) op ieder toestel een klever met de tekst in de zin van: "noodnummers niet bereikbaar - gebruik je GSM"
2) eventueel de nummers van de plaatselijke politiezone en plaatselijke brandweer bij de hand hebben.
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 08 maa 2010, 23:21, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

philippe.deleye schreef:
xenne schreef: nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees?
- eerst en vooral bij vaste telefonie gewoon de nummers verwijderen (analoog en ISDN leeglaten)
- bij sommige boxen (vb 7170) kan je aanduiden dat er géén vaste lijn is. In dit geval worden de dialing rules die naar een vaste lijn verwijzen (vb 112) ook verwijderd.

PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
1) op ieder toestel een klever met de tekst in de zin van: "noodnummers niet bereikbaar - gebruik je GSM"
2) eventueel de nummers van de plaatselijke politiezone en plaatselijke brandweer bij de hand hebben.
Philippe.
Ik had vorig jaar hetzelfde probleem bij mijn 7140 na opzeg vaste telefonie: het vaste lijn nr. wissen ging gewoon niet en daarnaast ook geen kiestoon op de lijn. Ik heb het toen als volgt kunnen oplossen: fritzbox uit stopcontact halen (allicht is een volledige reset ook ok maar ik vond dat niet direct) en na een minuut of 3 terug aangesloten. Dan terug de wizard voor het aansluiten van de telefoontoestellen uitgevoerd met als gevolg dat het vastelijn nr. veld eindelijk blanco was (en ik had ook terug de kiestoon). Enkel de wizard uitvoeren hielp niet ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

philippe.deleye schreef: PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
1) op ieder toestel een klever met de tekst in de zin van: "noodnummers niet bereikbaar - gebruik je GSM"
2) eventueel de nummers van de plaatselijke politiezone en plaatselijke brandweer bij de hand hebben.
Philippe.
Je kan toch met dialing rules op je Fritzbox werken en zeggen dat indien je 112 (of 100, 101) belt, hij Weepee moet gebruiken? Zo doe ik het toch.

112 - 100 - 101 --> Weepee
070* - 0800* --> Weepee
0* --> Betamax
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Maglor schreef: Je kan toch met dialing rules op je Fritzbox werken en zeggen dat indien je 112 (of 100, 101) belt, hij Weepee moet gebruiken? Zo doe ik het toch.
112 - 100 - 101 --> Weepee
070* - 0800* --> Weepee
0* --> Betamax
1) Op sommige FritzBoxen (afhankelijk van model/Firmware) kan je dit alleen als je de vaste lijn op non-actief hebt gezet. Anders kan je de "dialing rule 112 --> vaste lijn" niet verwijderen / wijzigen.
2) De dialing rule "112 - 100 - 101 --> Weepee" heeft geen zin, gezien WeePee de noodnummers (nog) niet ondersteunt. Die oproepen zullen niet doorgaan. Vandaar mijn advies i.v.m. nummers van de plaatselijke hulpdiensten.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Oh, ik dacht dat dit wel kon... Goed om weten!
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

philippe.deleye schreef:
BasMSI schreef:Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
BBox2 kan geen Bridge voor zover ik weet, de Sagem 3464 (zelfde modem andere firmware en uitzicht) kan het wel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in bridge zetten" en de FritzBox "alles laten doen".
Een FritzBox, aangesloten op de BBox2 volgens b.g. methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox als router met eigen PPoE sessie), die "doet" toch alles ?? Wat is het verschil met een Sagem "in bridge" ??
Het verschil is dat de Sagem 3464 zelf niets doet behalve het VDSL2 signaal opbouwen.
De werkelijke login met de provider wordt door de FritzBox gedaan.
Dit noemt men Bridgen, het modem zelf is compleet onzichtbaar voor het netwerk en kan niet eens zelf inloggen want alles in het ding staat uit, wlan, pppoe, firwall, dhcp, voip en noem maar op.
Enkel Wan en Lan staan aan, verder niets.

De ISP ziet enkel en alleen de Fritzbox, verder niets.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BasMSI schreef: Het verschil is dat de Sagem 3464 zelf niets doet behalve het VDSL2 signaal opbouwen.
De werkelijke login met de provider wordt door de FritzBox gedaan.
Dit noemt men Bridgen, het modem zelf is compleet onzichtbaar voor het netwerk en kan niet eens zelf inloggen want alles in het ding staat uit, wlan, pppoe, firwall, dhcp, voip en noem maar op.
Enkel Wan en Lan staan aan, verder niets.
De ISP ziet enkel en alleen de Fritzbox, verder niets.
Dat is toch hetzelfde als dat je in een Bbox2 je PPPOE verbinding uitschakelt, en je FritzBox de PPPoE verbinding laat maken ???
Dan ziet de ISP ook alleen de FritzBox, verder niets ??
Ik zie niet in waarom je hiervoor perse een Sagem 3464 nodig hebt in plaats van een BBox2 ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Je hebt daar niet perse de Sagem voor nodig, maar de Sagem is hetzelfde als de BBox2 enkel heb je dan wel de normale firmware.
Als je kan kiezen ALTIJD voor de Sagem gaan en niet de BBox2.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Maar je hébt toch niets aan die super-duper firmware als je dan toch je Fritzbox gebruikt om een PPoE sessie op te bouwen? Waarom zou ik dan een Sagem kopen? Terwijl ik die BBox2 gratis en voor niets krijg. Dan mag die nog de meest restrictieve firmware op aarde hebben, als ik mijn Fritzbox gebruik zal mij dat worst wezen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Wel, ik was nooit van plan mijn 7270 PPPoE te laten doen voor lange duur.
Ik ben al aan het zoeken naar een handelaar die de 7390 op voorraad heeft, die koppeling tussen 7270 en Sagem leuk maar verbruikt ook nog eens te veel stroom.
Die Sagem is zo te verkopen, maar BBox2 gaat een stuk moeilijker zijn, zeker omdat je beperkte firmware hebt.
Daarom zeg ik, als je keus hebt, dan de Sagem....ik moest hem toch kopen, dus dan is het eenvoudig.

Trouwens je krijgt die BBox2 niet gratis, je betaald er een hoge prijs voor, die verwerkt zit in het veel duurdere abonnement dat Belgacom bied.
Moet je maar eens naar het prijsverschil kijken van EDP-net en Belgacom voor Internet om iets te noemen.
Of Scarlet en Belgacom...waar wonderbaarlijk het beiden Belgacom betreft... :twisted:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

belgacom abbo vdsl2: 29eur per maand zonder enige extra kosten
wie doet beter? welke "hoge prijs"?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”