netbook + internet

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Ik ga binnenkort een netbook kopen (à la Asus eee pc) en wil in combinatie met een simkaart hiermee het net op.
Daar ik per dag 4 uur op de trein zit wil ik deze tijd niet verspillen en intussen wat mails ed doen.

Nu vraag ik me af wat ik nodig heb om zo'n simkaart aan te sluiten op die netbook.
Bij Proximus heb je zo'n USB-stick nodig, maar wat doe ik in het geval van Mobile Vikings?
(Voor het moment heeft enkel de Dell Inspiron Mini 9 een ingebouwde SIMcard reader)

Is het EDGE network van Base geschikt om in een rijdende IC-trein op het internet te gaan?
(Tijdens het bellen met Base op de trein heb ik vaak last van een wegvallende verbinding)
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer
Provider

Proximus verkoopt momenteel een Samsung N130 met ingebouwde 3G lezer. Normaal gezien kan je die Samsung ook apart kopen.

Ik denk dat qua dekking en betrouwbaarheid het Proximus netwerk in Belgie toch wel het beste is. Het hangt allemaal een beetje af van de plaatsen waar je komt natuurlijk maar gemiddeld denk ik dat Proximus de beste dekking heeft.

Mvg,
VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

fdgroote schreef:Is het EDGE network van Base geschikt om in een rijdende IC-trein op het internet te gaan?
(Tijdens het bellen met Base op de trein heb ik vaak last van een wegvallende verbinding)
Mij lukt het niet op deftig te EDGE'n via BASE een rijdende IC-trein, al moet ik ook zeggen dat mijn gsm ook niet altijd verbinding geeft als ik stilsta.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

ik gebruik mijn acer aspire one netbook in combinatie met een option globesurfer 225 usbstick met een mobile vikings simkaart. met treinen heb ik echter geen ervaring...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

Ik heb het zelf nog niet getest, maar het moet mogelijk zijn om via bluetooth of een datakabel je gsm als modem te gebruiken, als je geen ingebouwde simcard hebt of usbstick.
Ik spoor tussen Antwerpen en Berchem en daar valt de verbinding regelmatig uit (zowel Base als Proximus). Mailen doe ik op de trein offline. Als je gmail gebruikt voor je mails, kan je ook offline of in "flaky connection" werken, die bedoeld is om met een onstabiele verbinding te werken:

http://technofriends.in/2009/01/30/what ... tion-mode/
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Afbeelding
Deze snelheid haal ik via mijn base edge verbinding, maar ik zit wel niet in de trein, maar gewoon thuis (bij Stad Antwerpen)
Misschien kan het sneller met een andere speedtest of andere gsm. (gsm verbonden via usb en gebruikt als modem)

Als je enkel gaat surfen via uw netbook, dan zou ik voor Proximus gaan, al zal Mobile Vikings wel beter zijn, alleen weet ik niet hoe die snelheden zijn op de trein. Ik zou het graag eens voor u willen testen, maar mijn laptop heeft geen batterij meer en de treinen die ik neem zijn van die oude treinen, zonder stopcontact.
gregmans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

Ik heb Mobile Vikings en zal dat straks eens voor u testen met mijn laptop op de trein ;-)
Ik weet wel dat mijn ontvangst een paar keer wegvalt onderweg (maar dit is zo met elke provider).
gregmans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

Heb het dus getest.
Zolang ik een verbinding had kon ik goed surfen en mailen.

Spijtig genoeg verbrak de verbinding vrij vaak... :-(
Op dit stuk spoorweg heb ik trouwens ook nooit deftig kunnen bellen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ga regelmatig met de trein naar Brussel, vanuit Antwerpen. Op die lijn lukt het mij ook niet vaak om te deftig te surfen. Bellen lukt wel altijd.
Ik wil morgen nog eens proberen hoe vaak ik kan surfen op mijn gsm, al werkt het soms stilstaand ook niet. (ligt aan mijn gsm, denk ik)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Ik heb een aantal keer gereden tussen Blankenberge en Brussel met mobiel internet aan. Terwijl de trein hard rijdt, verbreekt de verbinding.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Hoi, voor je de kosten doet, even iets bedenken...

Ik werk vaak bijna continu op UMTS, voor het werk. Wij hebben zowel een Proximus als een Mobistar professioneel abonnement op UMTS, op beide netwerken gaande van GPRS tot HSDPA dus.
Stilstaande werken is nooit een probleem, tenzij een enkele keer op een onooglijk afgelegen plek. Onze UMTS router schakelt automatisch naar het beste netwerk, rekening houdende met het gebruikte volume.

Maar RIJDENDE (vanaf 70 KM/u) geeft UMTS er sowieso de brui aan, omdat: 1- de verbinding te vaak moet switchen van antenne, en het 'verbinding maken' telkens wel wt tijd vraagt, en 2- door het Doppler effect het aantal verloren pakketjes te groot wordt dat er méér moet hérverzonden worden dan er eigenlijk kan gebruikt worden.

Mobiel internet is iets heel moois, maar rijdend mobiel internet is nog wat anders hoor!

Mocht je meer ervaring willen delen: PM me even!

KRL
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Hey Karl, bedankt voor het duidelijke antwoord. Daar zit zeker iets in dat ik kan geloven. :D
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

darkzero schreef:ik gebruik mijn acer aspire one netbook in combinatie met een option globesurfer 225 usbstick met een mobile vikings simkaart. met treinen heb ik echter geen ervaring...

of je kan gewoon via de bluetooth van je telefoon, .. zo doe ik dat, ..
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Er zijn al tal van onderzoeken geweest naar internet in de trein en zonder een eigen zendsysteem in de trein heb je altijd last van uitval, bij om het even welke operator. De nieuwe 'bakskes' van de treinbegeleiders om de E-tickets te valideren gebruiken het Mobistar netwerk en vraag maar eens aan die mensen hoeveel keer dat systeem uitvalt. De NMBS en Mobistar hebben zelfs een overeenkomst om een 100% dekking van het spoornet te voorzien (stilstaand).

Wil je toch redelijk kunnen surfen, schakel dan in ieder geval 3G uit, want telkens overschakelen tussen GSM en UMTS doet uw verbinding geen goed. (ook niet voor telefonie)
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”