Graag had ik eens jullie mening over het volgende voorval:
Vorige maand heb ik 10 vakantie gespendeerd in Kroatië. Ik beschik over 2 gsms, een proximus abonnement van het werk en prive een base abonnement.
Op vakantie neem ik 1 gsm mee en met een dual sim systeem kan ik switchen van sim kaart:
http://www.techchee.com/wp-content/uplo ... 260408.jpg
De gsm die ik meeneem is deze waar normaal mijn proximus sim inzit wat dus betekent dat op deze gsm 3G geconfigureerd staat met de proximus instellingen.
Nu heb ik op vakantie her merendeel van de tijd mijn base kaart gebruikt. Enkel maar voor data binnen te halen switchte ik naar mijn proximus sim kaart.
Ik verschoot dan ook op mijn laatste factuur waar er 30 euro dataverkeer aangerekend werd op mijn base abonnement. Ik gebruik bij base geen data en heb dit op geen enkele van mijn gsms geconfigureerd. Na contact opgenomen te hebben met Base wisten ze mij te vertellen dat mijn gsm wel pogingen gedaan heeft om te connecteren met internet maar aangezien in die gsm de verkeerde instellingen geconfigureerd zijn is dit steeds mislukt. Deze pogingen zijn mij nu dus aangerekend.
Het verbaast mij dus enorm dat ik moet betalen voor een dienst die ik niet heb en die ik ook niet in mijn gsm geconfigureerd heb. Wat denken jullie hiervan, betalen of niet?
Ongeoorloofd aanrekenen connectie pogingen
"ongeoorloofd aanrekenen" zou ik maar uit de titel halen want het is overduidelijk dat uw gsm dataverkeer gegenereerd heeft in de talrijke pogingen om te connecteren. U schrijft enerzijds dat op uw gsm 3G geconfigureerd is en wat verder zet u "ik heb dit op geen enkele van mijn gsms geconfigureerd". Heeft u dan een gsm die op wonderbaarlijke wijze zelf 3G configureert?
Geconfigureerd voor proximus, niet base (in de veronderstelling dat je een instellingen nodig hebt per provider).manu schreef:"ongeoorloofd aanrekenen" zou ik maar uit de titel halen want het is overduidelijk dat uw gsm dataverkeer gegenereerd heeft in de talrijke pogingen om te connecteren. U schrijft enerzijds dat op uw gsm 3G geconfigureerd is en wat verder zet u "ik heb dit op geen enkele van mijn gsms geconfigureerd". Heeft u dan een gsm die op wonderbaarlijke wijze zelf 3G configureert?
Ik weet niet juist hoe dit werkt op gsms, maar een aanvraag kan toch echt niet zoveel dataverkeer genereren?
En dan nog geeneens een respond krijgen... ik veronderstel dat dit een beetje vergelijkbaar is met een url intikken in je browser om dan simpelweg een mededeling dat er geen verbinding kan gemaakt worden, niet?
Lijkt me straf dat ze daarvoor geld kunnen aanrekenen, en dan nog 30 euro... als ik de tariefplannen van base bekijk moet je zo al tussen 60MB & 2GB upgeload hebben, je moet deze optie trouwens eerst activeren & je gsm instellen voordat je er gebruik van kunt maken.
www.base.be schreef:Om je gsm gebruiksklaar te maken voor Mobile surf & mail moet je eerst je gsm correct configureren.
Reality is for those that can't handle drugs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Het lijkt me ook straf dat ze dit aanrekenen en dan nog zoveel.
Als je geen 'bevriend' netwerk gebruikt, is het hoogste tarief bij base 13 € / MB. Dus zou je 2,3 MB aan dataverkeer gehad hebben.
Als je 10 dagen op vakantie geweest bent, is dat 0,23 MB / dag.
Dat lijkt me veel voor pogingen die meteen mislukken door verkeerde instellingen.
Je kan Base om een detailoverzicht vragen van je dataverkeer.
Ik heb in Italië het omgekeerde meegemaakt. Via hun bevriend netwerk kon ik geen dataverkeer maken. De reden was blijkbaar dat ik een herlaadkaart heb en geen abonnement. Die pogingen zijn me trouwens niet aangerekend. Via een ander netwerk lukte het wel om dataverbindingen te maken.
Als je geen 'bevriend' netwerk gebruikt, is het hoogste tarief bij base 13 € / MB. Dus zou je 2,3 MB aan dataverkeer gehad hebben.
Als je 10 dagen op vakantie geweest bent, is dat 0,23 MB / dag.
Dat lijkt me veel voor pogingen die meteen mislukken door verkeerde instellingen.
Je kan Base om een detailoverzicht vragen van je dataverkeer.
Ik heb in Italië het omgekeerde meegemaakt. Via hun bevriend netwerk kon ik geen dataverkeer maken. De reden was blijkbaar dat ik een herlaadkaart heb en geen abonnement. Die pogingen zijn me trouwens niet aangerekend. Via een ander netwerk lukte het wel om dataverbindingen te maken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Geen idee hoe het echt werkt maar ik kan me voorstellen dat de roaming opgezet wordt voor ze erachterkomen dat er iets verkeerd staat ingesteld, dus vermits je in het buitenland zit is er traffiek geweest die Base ook gaat moeten betalen. Ik verklaar me nader:
1. Uw GSM staat gekend als een Base-SIM in het buitenlandse netwerk.
2. Uw GSM probeert verbinding te maken met de server van Proximus.
3. Het buitenlandse netwerk herkent die data-aanvraag en verbindt u door met het datanetwerk van uw thuis-provider, in casu Base (want: zie punt 1)
4. Het Base-netwerk merkt dat u probeert te verbinden naar een server die ze niet kennen en verbreekt de verbinding.
Dus in stap 3 en 4 is er verbinding tussen uw GSM en het Basenetwerk via het netwerk van de locale provider in het buitenland. En die 0.23M per dag (wat eigenlijk "maar" 230k is) lijkt me dan niet eens zo overdreven. Ik weet bvb niet of het het geval is, maar als je email regelmatig gecheckt wordt ben je daar snel aan.
J.
1. Uw GSM staat gekend als een Base-SIM in het buitenlandse netwerk.
2. Uw GSM probeert verbinding te maken met de server van Proximus.
3. Het buitenlandse netwerk herkent die data-aanvraag en verbindt u door met het datanetwerk van uw thuis-provider, in casu Base (want: zie punt 1)
4. Het Base-netwerk merkt dat u probeert te verbinden naar een server die ze niet kennen en verbreekt de verbinding.
Dus in stap 3 en 4 is er verbinding tussen uw GSM en het Basenetwerk via het netwerk van de locale provider in het buitenland. En die 0.23M per dag (wat eigenlijk "maar" 230k is) lijkt me dan niet eens zo overdreven. Ik weet bvb niet of het het geval is, maar als je email regelmatig gecheckt wordt ben je daar snel aan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...